A vártnál is jóval kevesebben éltek a devizaalapú jelzáloghitellel rendelkezők körében azzal a lehetőséggel, hogy az elszámolási és forintosítási értesítő kézhezvétele után jogerőssé váló új hitelüket 60 napon belül felmondhatják. Bár a pénzintézetek igen visszafogottan szeretnek arról nyilatkozni, hogy végül is hány ügyfél hagyja ott őket egy – egyelőre reménybeli – jobb ajánlat érdekében, de azért iránymutató lehet a válaszuk. Az OTP-nél a forintosított hitelszerződések 2-3 százaléka az, ahol az ügyfelek éltek a minden költség nélküli felmondás lehetőségével az augusztus elején lejáró határidőig, de ez a szám – hívták fel a figyelmet a legnagyobb banknál – tartalmazza azokat az ügyfeleket is, akik készpénzben fizették vissza az elszámolás és forintosítás után még fennálló tartozásukat, azaz nem folyamodnak új, kiváltó hitelért egyik versenytárshoz sem. A bank értékelése szerint az adat jelzi,hogy megfelelően mérték fel a piacot, akkor, amikor azt mondták, hogy alacsony aktivitás várható az ügyfelektől a kiváltás során. Így, szemben egynémely versenytárssal a kiváltási kampányban kevésbé, helyette a megélénkülő használtlakás + CSOK kampányban volt aktív az OTP, ahol megítélésük szerint lényegesen nagyobb piacért tudnak versenyezni a bankok.
Túl optimista volt a korábbi becslés
Becsei András, az OTP Jelzálogbank vezérigazgatója, a Magyar Bankszövetség alelnöke korábban egy konferencián arról beszélt, hogy a szerződéssel bírók jó, ha 6 százaléka keres majd magának új hitelező partnert, mivel a törlesztőrészleten megspórolható összeg nem lesz olyan jelentős, amely érdemben megmozdítja majd az ügyfeleket – a bank adatai szerint a fenti becslés is eltúlzott lehetett.
Az MKB Banknál alig valamivel több, mint az érintett ügyfelek két százaléka jelezte a felmondási szándékát – közölte a Privátbankár.hu-val a hitelintézet. A bank volt az, amely – az Erste és a K&H mellett – talán a legkomolyabb reklámkampányt folytatta a hitelszerződését más bankhoz vinni akaró ügyfelekért, úgyhogy a fő dátum ennél a banknál is inkább november eleje lesz, amikorra eldől, hány új ügyfelet sikerült akvirálni.
Minimális azon ügyfeleink száma, akik más bankhoz viszik forintosítással érintett kölcsönüket – mondták el a CIB-nél is, hozzátéve: azok száma ugyanakkor, akik a banktól kérnek segítséget máshol meglévő kölcsönük kiváltásához, az eredeti terveknek megfelelően alakul. (A bank nem csinált nagy propagandát a kiváltásból, bár a fiókok matricáin megjelentek a kiváltó konstrukciók hirdetései. )
Elenyésző azoknak az ügyfeleknek az aránya, akik az UniCreditnél jelezték felmondási szándékukat az elszámolás során forintosított jelzáloghitelükre vonatkozóan – mondták el a banknál. Az UniCredithez benyújtott kiváltó célú jelzáloghitel-igénylések több mint háromnegyede ugyanakkor teljesen új, a bankkal korábban még kapcsolatban nem álló ügyfelektől érkezett – mondták el a banknál.
A kevésből is lehet sok új szerződést csinálni?
Bár a K&H-nál, a törvény értelmében augusztus végéig volt lehetőség a szerződések lezárásának bejelentésére (a banknál az elhúzódó bírósági eljárás miatt közel egy hónapot csúszott az elszámolás) s így még zajlik az elszámolásban érintett ügyletek adatainak feldolgozása, azt azért elmondták, hogy a másik oldalon, az új (kiváltó) hitelek terén jelentősen élénkülő keresletet tapasztalnak. Júniustól kezdődően a jelzáloghitel befogadásaik 30-35 százaléka köthető hitelcseréhez. A banknál emlékeztetettek: bármely bank által nyújtott meglévő lakáscélú vagy szabad felhasználású jelzálog alapú, az elszámolási törvény által érintett kölcsön kiváltható ezzel a rendkívül kedvező forint alapú hitellel.
A két adat között csak látszólagos az ellentét: meglehet, a legpesszimistább számokat is alulmúlja majd a váltók száma, ám ezek száma egy-egy banknál igenis képes lesz arra, hogy az elmúlt években mélyponton lévő jelzálog-kihelyezéseknél durva növekedési adatokat hozzon..