5p
Az önvezető autók, az autómegosztó szolgáltatások, az Uber és társai visszavethetik a járművek iránti keresletet. A legnagyobb német szakszervezet attól tart, hogy már el is érte csúcsát a német autógyártás, és innét már csak lefelé vezet az út. Az autógyárak előre menekülnek. Ám a bővülés lassú, még több Trabant fut, mint Tesla.
(Fotó forrása: Bosch)

“Peak car”, autócsúcs. Ez a kifejezés nem azt jelenti, hogy közlekedési dugó fenyeget, hanem hogy az autók száma tetőzik, a kereslet már nem fog tovább nőni, csak csökkenni. Hasonlóképpen “peak oil” a neve annak a pontnak, amely után már csak egyre kevesebb kőolajat fognak kitermelni a világban.

A német autóipart márpedig az autóeladások tetőzése fenyegeti a Bloomberg szerint. Emlékeztetnek rá, hogy az iparág Németországban 835 ezer dolgozót foglalkoztat. (A magyar gazdaságnak pedig szintén fontos húzóerőt jelentenek a német autógyárak – a szerk.) A világ luxusautó-eladásainak 80 százalékát állítólag a BMW, Mercedes, Audi és a Porsche teszi ki.

Az IG Metall fémipari szakszervezet, amely 2,27 millió dolgozót képviselve a legnagyobb német szakszervezet a Wikipedia szerint, attól tart, hogy ez az autócsúcs már meg is volt. Az idén pedig már vissza is fog esni az iparágban a foglalkoztatottság.

Meginog a három alapelv

A Bloomberg ábrájáról az is kiderül, hogy az autóipar bevétele Németországban 2007 és 2017 között megduplázódott (371-ről 696 milliárd euróra). Ez több mint duplája a második helyen álló kiskereskedelemének. (Az utóbbi bevétele 270 milliárdról 339 milliárdra nőtt.)

A különböző autómegosztó, autóbérlő szolgáltatások terjedése és az önvezető autók megjelenése tehet be a virágzó iparágnak. A huszadik században három alapelve volt az autóiparnak: minden autóhoz kellett egy sofőr, az autók belsőégésű motorral működtek, és többségük egyetlen tulajdonost szolgált ki. Most mindhárom alapelv meginoghat, és ebben a németek le vannak maradva hatalmas amerikai és kínai versenytársaiktól.

Jönnek a "mobilitási szolgáltatók"

A németek attól félnek, hogy a profitjuk egy része a Waymo, az Apple vagy az Uber zsebébe vándorol majd, amelyek az újfajta közlekedési szolgáltatásokat működtetni fogják. Az elektromos autók ráadásul egyszerűbbek, kevesebb precízen megtervezett mérnöki teljesítmény van bennük. A motorokon és meghajtáson dolgozó 210 ezer ember harmada elveszítheti az állását már 2030-ig.

De az autógyártók megpróbálnak előre menekülni, járműgyártás helyett vagy mellett “mobilitási szolgáltatókén” próbálnak majd túlélni. Ezért elektromos autókon dolgoznak és autómegosztó szolgáltatásokat kínálnak.

Robotautó-szövetség

“Robotautó-szövetséget kovácsol a Daimler és a BMW” – írja az N-Tv televízió hírportálja. A verseny ugyanis arra kényszeríti a gyártókat, hogy közösen fejlesszenek, próbálják meg megteremteni a jövő autóját.

A két óriás nemrég vonta össze autómegosztó-szolgáltatásait is Share Now néven, amely a jövőben az elektromos autók töltéséért és például parkolóhely-kereső, taxihívó alkalmazás fejlesztéséért is felelős lesz.

Kormány és pedál nélkül?

Az első lépésben azon akarnak dolgozni, hogy a vezetéstámogató rendszert (ADAS), az autópályán való haladás automatizálását és az automata parkolást közösen fejlesszék ki. “Mindegyik autókonszern milliárdokat fordít olyan autókra, amelyek pár éven belül számítógép-vezérelten, sofőr nélkül működhetnek” – írják.

A Daimler vezető nélküli kamionja (fotó: Daimler, Youtube)

A BMW ma világszerte 70 automata járművet tesztel. A Daimler az USA-ban tervezi elindítani az idén hasonló programját a Bosch céggel karöltve. A járműveken állítólag sem kormánykerék, sem gázpedál nem lesz.

Sofőrök rémálma

Azért az automata autók elterjedése lehet, hogy nem lesz olyan gyors, mint korábban várták. A német Fraunhofer-Institut kutatóintézet új tanulmánya szerint még 2050-ben is csak hét százalékos lesz a piaci részesedésük a teljes gépjármű-piacon. Rosszabbak viszont a hivatásos sofőrök kilátásai.

Eszerint harminc év múlva a nehéz teherautók 90, az autóbuszok 75 százalékát már robotok fogják vezetni. A hivatásos sofőrök többsége tehát elveszítheti állását. A felső kategóriás autók 57 százaléka is teljesen automatizált rendszerű lehet ugyan, de még mindig pedálokkal és kormánykerékkel lesz ellátva. A kutatáshoz nemcsak a technológiai problémák legyőzésének időigényét vizsgálták, hanem azt is, hogyan alakul a járművek gyártási költsége.

Ahol több a Trabant, mint a Tesla

Ma kijött a hivatalos német közlekedési statisztika, amely szerint január elsején több mint minden ötödik személyautó a Volkswagen terméke volt az országban (21,3 százalék). Ez 10,039 millió járművet jelent. Második az Opel 9,5, harmadik a Mercedes márka 9,4 százalékkal. Utánuk a Ford és az Audi jön 7,3 és 6,9 százalékkal.

A legjobban a Renault-csoporthoz tartozó Dacia növelte futó járműveinek számát, 12 százalékkal 548 ezer közelébe. A Lancia számai pedig 10,5 százalékkal estek vissza, igaz, ebből eleve csak pár tízezer gépkocsit számoltak össze. Érdekes módon még mindig több mint 36 ezer Trabant fut az utakon (a gyártó cég után Sachsenring néven van a statisztikában). Tesla viszont olyan kevés, hogy csak valahová az “egyéb” kategóriába fért bele.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Az Ön vállalkozásánál is kritikus pont a bankkártyás fizetés? Összehasonlítottuk a kártyaelfogadó szolgáltatásokat!
Gergely Péter | 2025. november 17. 05:43
A vállalkozások túlnyomó többségénél lehet már bankkártyával fizetni, ám nagyon nem mindegy, hogy ennek milyen díjai vannak, illetve mennyi idő alatt cserélik vagy javítják az elromlott POS terminált. A BiztosDöntés.hu összehasonlította a legfontosabb piaci szereplők – Fizetési Pont, myPOS, OTP Bank, SimplePay, SumUp, Teya, Viva Wallet – szolgáltatásait és árait. A különbség szembetűnő.
Személyes pénzügyek Fokozódik a banki ajándékpénz-verseny az új ügyfelekért
Privátbankár.hu | 2025. november 16. 10:01
Egyszeri jóváírási akciót indított a személyi kölcsönöknél két pénzintézet is a napokban, így a lakossági számlák, a babaváró hitel és az Otthon Start hitel után újabb terméknél kínál több piaci szereplő is ajándékpénzt az új ügyfeleknek.
Személyes pénzügyek Újabb továbbjutó csapatokra derült fény a milliós összdíjazású versenyen
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 15:55
Tolna, Pest, Nógrád és Heves legjobbjai biztosították helyüket az országos döntőben a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! versenyen.
Személyes pénzügyek Hétvégi meglepetések az Otthon Start feltételeiben
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 07:44
Többek között már az igénylő testvére is szerepelhet a hitelben adóstársként. Az éjszaka megjelent a Magyar Közlönyben az Otthon Start feltételeinek további pontosítását tartalmazó kormányrendelet.
Személyes pénzügyek A középiskolások megint megmutatták, mit tudnak a pénzügyekről
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 20:51
November 11-én folytatódtak a második fordulós küzdelmek a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! pénzügyi tudatossági versenyen.
Személyes pénzügyek Nyugdíjasok és a személyi kölcsön: hogyan működik, és miért népszerű felújításra?
Gergely Péter | 2025. november 12. 15:01
A személyi kölcsön inkább az aktív korúaknak jut eszébe, ha pénzre van szükség, pedig a nyugdíjasok számára is számos banki konstrukció elérhető. A BiztosDöntés.hu szakértői szerint a havi rendszerességgel érkező nyugdíj stabil pénzügyi hátteret jelenthet, így egy jól megválasztott személyi kölcsön idősebb korban is logikus döntés lehet például akkor, ha lakásfelújításról vagy korszerűsítésről van szó.
Személyes pénzügyek Orbán Viktor elárulta: jelentős döntést hozott a kormány
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 14:40
Meghosszabbítják a kamatstopot.
Személyes pénzügyek Kgfb: jó hír érkezett a magyar autósoknak
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 14:24
November elején elindult a 2025. évi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampány.
Személyes pénzügyek Fontost hír kaptak a nyugdíjasok – ez rengeteg embert érint
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 13:43
Jön a kiegészítés.
Személyes pénzügyek Spórolhat az életbiztosításon, aki még idén megköti
Privátbankár.hu | 2025. november 11. 17:48
Számít az életkor: minél idősebben köti meg valaki, annál magasabb lesz az életbiztosítása havi díja, de nem a tényleges kor.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG