5p
Az önvezető autók, az autómegosztó szolgáltatások, az Uber és társai visszavethetik a járművek iránti keresletet. A legnagyobb német szakszervezet attól tart, hogy már el is érte csúcsát a német autógyártás, és innét már csak lefelé vezet az út. Az autógyárak előre menekülnek. Ám a bővülés lassú, még több Trabant fut, mint Tesla.
(Fotó forrása: Bosch)

“Peak car”, autócsúcs. Ez a kifejezés nem azt jelenti, hogy közlekedési dugó fenyeget, hanem hogy az autók száma tetőzik, a kereslet már nem fog tovább nőni, csak csökkenni. Hasonlóképpen “peak oil” a neve annak a pontnak, amely után már csak egyre kevesebb kőolajat fognak kitermelni a világban.

A német autóipart márpedig az autóeladások tetőzése fenyegeti a Bloomberg szerint. Emlékeztetnek rá, hogy az iparág Németországban 835 ezer dolgozót foglalkoztat. (A magyar gazdaságnak pedig szintén fontos húzóerőt jelentenek a német autógyárak – a szerk.) A világ luxusautó-eladásainak 80 százalékát állítólag a BMW, Mercedes, Audi és a Porsche teszi ki.

Az IG Metall fémipari szakszervezet, amely 2,27 millió dolgozót képviselve a legnagyobb német szakszervezet a Wikipedia szerint, attól tart, hogy ez az autócsúcs már meg is volt. Az idén pedig már vissza is fog esni az iparágban a foglalkoztatottság.

Meginog a három alapelv

A Bloomberg ábrájáról az is kiderül, hogy az autóipar bevétele Németországban 2007 és 2017 között megduplázódott (371-ről 696 milliárd euróra). Ez több mint duplája a második helyen álló kiskereskedelemének. (Az utóbbi bevétele 270 milliárdról 339 milliárdra nőtt.)

A különböző autómegosztó, autóbérlő szolgáltatások terjedése és az önvezető autók megjelenése tehet be a virágzó iparágnak. A huszadik században három alapelve volt az autóiparnak: minden autóhoz kellett egy sofőr, az autók belsőégésű motorral működtek, és többségük egyetlen tulajdonost szolgált ki. Most mindhárom alapelv meginoghat, és ebben a németek le vannak maradva hatalmas amerikai és kínai versenytársaiktól.

Jönnek a "mobilitási szolgáltatók"

A németek attól félnek, hogy a profitjuk egy része a Waymo, az Apple vagy az Uber zsebébe vándorol majd, amelyek az újfajta közlekedési szolgáltatásokat működtetni fogják. Az elektromos autók ráadásul egyszerűbbek, kevesebb precízen megtervezett mérnöki teljesítmény van bennük. A motorokon és meghajtáson dolgozó 210 ezer ember harmada elveszítheti az állását már 2030-ig.

De az autógyártók megpróbálnak előre menekülni, járműgyártás helyett vagy mellett “mobilitási szolgáltatókén” próbálnak majd túlélni. Ezért elektromos autókon dolgoznak és autómegosztó szolgáltatásokat kínálnak.

Robotautó-szövetség

“Robotautó-szövetséget kovácsol a Daimler és a BMW” – írja az N-Tv televízió hírportálja. A verseny ugyanis arra kényszeríti a gyártókat, hogy közösen fejlesszenek, próbálják meg megteremteni a jövő autóját.

A két óriás nemrég vonta össze autómegosztó-szolgáltatásait is Share Now néven, amely a jövőben az elektromos autók töltéséért és például parkolóhely-kereső, taxihívó alkalmazás fejlesztéséért is felelős lesz.

Kormány és pedál nélkül?

Az első lépésben azon akarnak dolgozni, hogy a vezetéstámogató rendszert (ADAS), az autópályán való haladás automatizálását és az automata parkolást közösen fejlesszék ki. “Mindegyik autókonszern milliárdokat fordít olyan autókra, amelyek pár éven belül számítógép-vezérelten, sofőr nélkül működhetnek” – írják.

A Daimler vezető nélküli kamionja (fotó: Daimler, Youtube)

A BMW ma világszerte 70 automata járművet tesztel. A Daimler az USA-ban tervezi elindítani az idén hasonló programját a Bosch céggel karöltve. A járműveken állítólag sem kormánykerék, sem gázpedál nem lesz.

Sofőrök rémálma

Azért az automata autók elterjedése lehet, hogy nem lesz olyan gyors, mint korábban várták. A német Fraunhofer-Institut kutatóintézet új tanulmánya szerint még 2050-ben is csak hét százalékos lesz a piaci részesedésük a teljes gépjármű-piacon. Rosszabbak viszont a hivatásos sofőrök kilátásai.

Eszerint harminc év múlva a nehéz teherautók 90, az autóbuszok 75 százalékát már robotok fogják vezetni. A hivatásos sofőrök többsége tehát elveszítheti állását. A felső kategóriás autók 57 százaléka is teljesen automatizált rendszerű lehet ugyan, de még mindig pedálokkal és kormánykerékkel lesz ellátva. A kutatáshoz nemcsak a technológiai problémák legyőzésének időigényét vizsgálták, hanem azt is, hogyan alakul a járművek gyártási költsége.

Ahol több a Trabant, mint a Tesla

Ma kijött a hivatalos német közlekedési statisztika, amely szerint január elsején több mint minden ötödik személyautó a Volkswagen terméke volt az országban (21,3 százalék). Ez 10,039 millió járművet jelent. Második az Opel 9,5, harmadik a Mercedes márka 9,4 százalékkal. Utánuk a Ford és az Audi jön 7,3 és 6,9 százalékkal.

A legjobban a Renault-csoporthoz tartozó Dacia növelte futó járműveinek számát, 12 százalékkal 548 ezer közelébe. A Lancia számai pedig 10,5 százalékkal estek vissza, igaz, ebből eleve csak pár tízezer gépkocsit számoltak össze. Érdekes módon még mindig több mint 36 ezer Trabant fut az utakon (a gyártó cég után Sachsenring néven van a statisztikában). Tesla viszont olyan kevés, hogy csak valahová az “egyéb” kategóriába fért bele.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Az egyetemistákat sem hagyja ki a szórásból a kormány
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 09:47
A Diákhitelek utáni kamatstop is meghosszabbodik az év végéig, igaz, csak azoké, amelyekre 2024. december 31-éig szerződtek le.
Személyes pénzügyek Lakáshitelesek figyelem: jó hírt közölt a kormány
Herman Bernadett | 2025. június 27. 10:34
Az év végéig megmarad a kamatstop, hamarosan a Magyar Közlönyben is közzéteszik a hosszabbításról szóló rendeletet. 
Személyes pénzügyek Mobilról igényelhető hitelkártyát kínál a Gránit Bank
Natív tartalom | 2025. június 27. 09:18
Rendkívül kedvező értékajánlatot nyújtó hitelkártyával bővítette kártyakínálatát – első körben – meglévő ügyfelei számára a Gránit Bank. Az első évben díjmentes, mobilalkalmazásból igényelhető kártya számos prémium előnyt kínál nemcsak a hétköznapokban, hanem utazás közben is. A digitális pénzintézet mindezt a hazai piacon elérhető hitelkártyák között jelenleg kedvezőnek mondható THM-mel és a vásárlások után járó pénzvisszatérítéssel biztosítja.
Személyes pénzügyek Nyaralni készülők figyelem: fontos bejelentés érkezett az Erste Banktól
Herman Bernadett | 2025. június 26. 13:22
A napi átutalási limit tavaly szeptemberi bevezetése óta a bűnözők ismét a bankkártyákat vették célkeresztbe – az elmúlt fél évben nőtt a kártyaadatokkal elkövetett visszaélések száma és az elszenvedett károk összértéke. A csalások megelőzése, az ügyfelek edukálása érdekében az Erste meglévő csatornái – honlapja, közösségimédia-felületei, George App és George Web – mellett most podcast-sorozatot is indít.
Személyes pénzügyek Érdekes jelenség figyelhető meg a lakásbiztosításoknál
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 11:25
Egyre népszerűbbek a kiegészítő fedezetek.
Személyes pénzügyek Gulyás Gergely százezreket érintő bejelentést tett – döntött a kormány
Privátbankár.hu | 2025. június 18. 16:04
Meghosszabbították a kamatstopot.
Személyes pénzügyek A magyar demográfiai katasztrófa a nyugdíjasokat is befolyásolja
Hollós János | 2025. június 18. 10:42
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legutóbbi adatai szerint áprilisban 5323 gyermek született, 14 százalékkal, 852-vel kevesebb, mint 2024 áprilisában. Magyarország történelmében még soha nem született ilyen kevés gyerek egy hónap alatt. Folytatódik laptársunk, szintén a Klasszis Médiához tartozó Piac és Profit podcast sorozata, a Nyugdíjszerviz Farkas András nyugdíjszakértővel és Karácsony Mihállyal, a Nyugdíjas Parlament elnökével.  
Személyes pénzügyek Ennyiből jön ki átlagosan egy külföldi családi nyaralás
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 17:38
A Groupama Biztosító és az OTP Bank ezer főt kérdezett meg országos reprezentatív felmérésében.
Személyes pénzügyek Tízből öt magyar ennél kevesebbet keres – itt vannak a friss adatok!
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 08:30
A Központi Statisztikai Hivatal szerint ennyivel nőttek a bérek. A mediánadatok árulkodóak. 
Személyes pénzügyek Milliók járhatnak vissza a magyar devizahitelesnek, itt az ítélet
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 06:49
Még nem jogerős.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG