A hazai és az európai piacon is egyedülálló casco biztosítási konstrukciót dolgozott ki az Aegon Magyarország: a smartcasco lényege, hogy az ügyfél egy okostelefonos alkalmazás segítségével az igénybe vett szolgáltatásokkal arányosan fizeti a biztosítás díját.
Használatarányos díjazást lehetővé tévő megoldások már léteznek Európa több országában, ezek közös jellemzője ugyanakkor, hogy valamilyen egyéb, ún. telematikai eszközzel is fel kell szerelni a járművet, amely jelentősen megdrágítja a szolgáltatást – vagyis amit a használat arányos díjon megspórol az ügyfél, azt az eszköz beszerzése és beszerelése jórészt elviszi. |
Áll vagy mozog?
A biztosítási innováció lényege, hogy az okostelefon segítségével ”Álló autó” vagy ”Mozgó autó” üzemmódba kell kapcsolni a biztosítást aszerint, hogy a gépjármű parkol (várakozik), vagy mozgásban van. Ennek megfelelően csak az aktuálisan az autóra leselkedő veszély biztosításáért fizet az ügyfél. Pl. törés kockázatra csak arra az időtartamra, amikor közlekedik a járművel a biztosított, míg parkolás/várakozás idejére ennél természetesen lényegesen alacsonyabb összeget vonnak le, miközben pl. lopáskárra biztosítva vagyunk. Fontos ugyanakkor, hogy a telefont vezetés közben mindig az autóban kell tartani, bekapcsolt állapotban, engedélyezve a GPS kapcsolatot. Ennek megfelelően az ügyfél csak akkor fizet – óradíj alapján – a kiválasztott biztosítási elemek teljes köréért, ha a járművét éppen használja, álláskor viszont egy jóval alacsonyabb óránkénti tarifát kell fizetnie: vagyis kizárólag azokért a szolgáltatásokért számol fel díjat a biztosító, amelyeket ténylegesen igénybe vett.
Marosvölgyi Péter |
A percalapú fizetést lehetővé tevő konstrukció megváltoztathatja a jármű-biztosításokkal kapcsolatos szokásokat is – vélekedik Marosvölgyi Péter, az Aegon online értékesítési igazgatója.
Addig nyújtózkodj, míg az egyenleged ér
A konstrukció ugyanakkor azt követeli meg, hogy az ügyfél előzetesen mindig feltöltsön pénzt az egyenlegére, hiszen ebből használja majd az arányosított díjat. A regisztráló ügyfél folyamatosan figyelmeztetést kapó arról, hogy közeledik a határidő, ameddig az előzetesen feltöltött kerete érvényes, ha ez lejár – a keret kimerül – a biztosítás megszűnik, az autó azonnal biztosítatlanná válik – hívta fel a figyelmet a szakember. Marosvölgyi Péter a Privátbankár.hu-nak elmondta: ez azért van így, mert a smartCASCO-nak nincs más, klasszikus biztosításhoz hasonlóan meghatározható lejárati ideje, így a kockázatvállalás csak a megfizetett időszakra vonatkozik.
A biztosító a díjakat órákra számítva adja meg, a díjak levonása ugyanakkor percalapon történik. A szolgáltatás igénylése és használata rendkívül egyszerű: elegendő letölteni az ingyenes alkalmazást, majd a kérdésekre válaszolva néhány lépésben megköthető a smartCASCO. A biztosítás megkötéséhez szükséges szemlefotók elkészítése is kényelmesen, a keretalkalmazásban történik. Rögtön a sikeres díjfizetés után érvénybe lép a szerződés. (A biztosítónak emellett rendelkezésére áll a szokásos 15 napos kockázat-elbírálási idő.) Ha viszont nem töltjük fel az egyenlegünket és a szolgáltatás megszűnik, újraaktiválni minden esetben csak a gépjármű újraszemlézésével lehet.
Drága lehet, ha nem kapcsolod ki
Arra a kérdésünkre, hogy a megoldás mennyire igyekszik ügyfélbarát lenni, Marosvölgyi Péter elmondta: a bluetooth alkalmazással bíró, android készülékek már most közvetlenül össze tudnak kapcsolódni a gépkocsival és így annak elindítása után automatikusan be-, leállítása esetén pedig kikapcsol a „mozgó” üzemmód. (Iphonokra nem érhető el ez a megoldás.) Az Aegon dolgozik a rendszerr továbbfejlesztésén, s így a közeljövőben a telefon bekapcsolt GPS-ének jelét érzékelve a rendszer rá fog kérdezni arra, hogy a szerződő vajon kocsit vezet-e vagy épp tömegközlekedik. Addig ugyanakkor amíg ez a szolgáltatás nem aktiválódik, addig a sofőr felelőssége az, hogy bekapcsolja-e a szolgáltatást. Ha nem kapcsolja be és menet közben kárt okoz, az komoly gondot jelenthet, míg a rendszer leállítása számottevően megdrágítja a díjat.
A smartCASCO-hoz kiegészítő szolgáltatások széles köre választható, valamint ezek szükség szerint be- és kikapcsolhatók. Így például, ha poggyászbiztosítást, vagy éppen kisállat biztosítást is szeretne az ügyfél, azt nem szükséges a szerződés teljes tartamára igénybe venni, hanem elég csak akkor bekapcsolnia, amikor arra ténylegesen igényt tart. Mindemellett az alkalmazás segítségével az ügyfél pontosan nyomon követheti, hogy mennyit közlekedett az autóval. |
Merthogy a CASCO-ban a használat során bekövetkezett károk adják a kockázat zömét. Míg egy átlagos autóra és egy órára számolva 2-3 forint lehet a lopás kockázatának díja, addig a vezetés körben bekövetkező töréskár kockázatának órákra visszaszámított díja ennek minimum tíz-, de akár negyvenszerese is lehet. A fentiekből következően a smartCASCO jó eséllyel azok számára lesz reális alternatíva, akik viszonylag ritkán használják az autójukat, hiszen a parkolóban álló autóra fizetendő költség elenyésző lehet majd a piacon elérhető full-CASCO díjakhoz képest. Egy Budapesten használt, öt éves, 1.4-es, benzines Opel Astránál – heti 4 óra vezetést feltételezve – 10 százalékos, minimum 50 ezer forintos önrész mellett 53357 forint a smartCASCO díja egy éves időtartamra számolva, miközben az összehasonlító oldalak kalkulációi alapján a standard konstrukciók díja évi 90 ezer forinttól indul – mondta Marosvölgyi Péter. Hasonló paramétereket feltételezve egy révfülöpi telephelyű, nyolc éves Skoda Octavia smartCasco díja pedig 30 ezer forint alatti – szintén egy éves időtartammal számolva -, miközben a klasszikus konstrukciónál 50 ezer forint körül érhető el a legkedvezőbb ajánlat.
Privátbankár-vélemény Meglehetősen nagy visszhang várható a konstrukciótól, amely tényleg alapjaiban változtathatja meg a CASCO-piacot. Ugyanakkor egyetértünk az Aegonnal: van még mit fejleszteni a megoldáson - hányszor fizetünk mi is feleslegesen forintokat, mert nem állítottuk le a mobilparkolást... Míg ott azért 2-3 óra múlva megjön a lezárás, a smartCASCO egyenlegünk erejéig ketyeg és zabálja a feltöltött forintjainkat "mozgás" üzemmódban. Ugyancsak nem ajánlható a megoldás annak, akinél egyszerre többen is használják a kocsit - hacsak nem külön-külön telepítik a megoldást. Merthogy ha az asszony csak elmegy a piacra és közben meghúzza a kocsit, akkor bizony nekünk fáj majd százezrekbe a reparálás, ha nem szól ránk, hogy ideje menetbe kapcsolni a biztosítást. Afelől sincs kétségünk, hogy a versenytársak majd afelől próbálják megfúrni a terméket, hogy a kockázatvállalás perc alapú - eddig a szerződéseknek fix időpontja volt... |