A kevésbé informálódott hazai közönség nagy része még mindig nem tud arról, hogy ünnepi családi alkalmakkor, netán külföldi vendéget kalauzolva – vagy csak egy születésnapon, a párunkkal ide látogatva – mekkora élmény egy szálloda tetején meginni egy pohár pezsgőt, miközben olyan részleteket fedezünk fel, a várost felülnézetből megszemlélve, amilyeneket eddig soha nem láttunk.
Palota a híd lábánál
E sorok írójának a minap a Matild Palace Duchess tetőteraszán volt szerencséje résztvenni egy sajtótájékoztatón és jelenthetjük, hogy a Duna partján magasodó csodás palotáról szinte az egész város elénk tárul. Este még szebb a látvány, hiszen kigyúlnak a fények, augusztusban pedig hullócsillag-áradat vár itt minket. A Duchess enteriőrjének buján tobzódó, eklektikus dizájnja és gazdag italválasztéka nem csak a szállóvendégek számára elérhető – keddtől szombatig, este 6-tól hajnal 2-ig vannak nyitva. Bár aki a 7-es busszal átdöcög Budáról a Ferenciek terére, az talán nincs ezzel tisztában.
A 360 fokos panorámával rendelkező tetőterasz egy része fedett, így a Gellért-hegy, a Duna, az Erzsébet-híd vagy a akár a pesti háztetők látványában bármilyen időjárás esetén gyönyörködhetünk. A nemrég nyílt titokzatos tetőtéri italbár gasztronómiai koncepcióját a világhírű sztárséf, Wolfgang Puck álmodta meg, a Matild Palota többi vendéglátó helyéhez, a Spagohoz és a Matild Caféhoz hasonlóan.
A szabadság érzése
Az idősebb korosztály – beleértve azokat is, akik gyerekkorukból emlékeznek a Duna Intercontinental nyitására – tisztában van vele, hogy a ma Marriott szállodaként üzemelő, Finta József tervezte épület 1969 óta része a város látképének, és ez már bizonyosan így marad hosszú-hosszú évtizedekig. Hajdan csak az elnöki lakosztályt lefoglaló sztárok és magas rangú politikusok élvezhették a hatalmas teraszt, amelynek létéről a legtöbben akkor szereztek tudomást, amikor Freddy Mercury gyakorolta ott a Tavaszi szél vizet áraszt című magyar népdalt, készülve az emlékezetes koncertre.
Augusztus 20-át persze hónapokkal előre lefoglalják, hiszen a tűzijátékot innen nézni nagy élmény.
Amint Lányi-Bíró Edina pr és marketing menedzsertől megtudjuk, a szálloda minden évben speciális teraszmenüvel várja a vendégeket. A fogások a szezonnal együtt változnak.
A Covid időszaka alatt megnyitott Liz and Chain Sky Lounge is meghozta az elvárásaikat, hiszen a Budapest Marriott Hotel 9. emeletén elhelyezkedő lounge a város legszebb panorámájával büszkélkedhet. Szerdától szombatig, délután 5 és hajnal 1 óra között tartanak nyitva. A rendhagyó helyszín és a szakértő vendéglátás intimebb, zártkörű rendezvényekre is felkészült, vasárnaptól szerdáig privát események levezénylését is vállalják.
Mennyire jellemző Ön szerint, hogy a magyar vendéglátás favorizálná a tetőbárokat? – kérdeztük Lányi-Bíró Edinától.
Az igény eddig is megvolt, de a járványidőszak után az érdeklődés a szabadtéri vendéglátás iránt növekedett. Ezek a helyek ugyanis megadják a biztonság, a szabadság érzését, főleg, ha azok a Duna-parton találhatók. Nekünk ezen a téren különleges a helyzetünk.
Találni-e munkaerőt a fenti rész üzemeltetésére?
Megteszünk mindent annak érdekében, hogy az outlet-ekbe is a legképzettebb és a leglelkesebb munkaerőt alkalmazzuk. Mindig prioritásként kezeltük az alkalmazottak megtartását és elégedettségét. Minden év májusában egy hét csak a munkavállalókról szól, ilyenkor számos kényeztetésben és meglepetésben van részük. Ebben az évben a budapesti Marriott-szállodák Toborzó Napot is tartanak, amikor a szállodákon belüli nyitott pozíciókba nyerhetnek betekintést az érdeklődő, leendő potenciális kollégák.
Kerti miliő a Podmaniczky utcában
Távolban a Budai Vár, a Halászbástya és a Gellért-hegy, tőlünk karnyújtásnyira a pesti háztetők izgalmas kavalkádja. A Mystery Hotel Budapest tetején található Sky Garden a Podmaniczky utca egyik rejtett oázisa.
Mennyiben kíván ez a műfaj a vendéglátástól speciális menüt, szervizt, kiszolgálást? – érdeklődtünk Berényi Viktóriánál, a szálloda üzletfejlesztési igazgatójánál.
Mint a teraszok többségénél, nálunk is egy kicsit kötetlenebb a hangulat és természetesen ehhez a menü kínálata és a kiszolgálás is igazodik. Itt is, mint a belső éttermi terekben, gondos figyelmet fordítunk arra, hogy nagyrészt hazai alapanyagokból készüljenek a fogások, amelyeket ehhez a kerti miliőhöz illően tálalunk. A terasz szezonalitása miatt főként a könnyű italok – limonádék, koktélok és borok – a vendégek kedvencei.
Lehet-e ma munkaerőt találni egy ilyen feladathoz?
Szerencsésnek mondhatjuk magunkat ebből a szempontból, mert az elmúlt években, minden nehézség mellett is, sikerült egy állandó csapatot építenünk és így jelenleg zavartalan a működés. Azt viszont mi is tapasztaljuk, hogy a szakma komoly munkaerőhiánnyal küzd és ez gondot okozhat a közeli jövőben is.
Ön szerint jellemző-e a magyar vendéglátásra, hogy favorizálná a tetőkerteket?
Ez nyilván adottság kérdése, nem minden vendéglátóhely rendelkezik ilyen helyszínnel. No meg, ez egy extra beruházás, és a szakma még mindig lábadozik az elmúlt két év után. A munkaerő-toborzás is nehéz. A mi teraszunk 2019-ben nyitott, és már abban az évben élénk volt az érdeklődés iránta. Ez az elmúlt két év kényszerű bezártsága miatt még inkább fokozódott.
A világ egyik legjobbja, a Bazilikánál
Az egyik legsikeresebb belvárosi butikhotel az Aria, amely tetején – ahonnan a Bazilika lentről nem látható építészeti szépségei csodálhatók meg, egészen közelről – a Covid előtt egymást érték a rendezvények, sajtótájékoztatók. Milyen most a helyzet? – faggattuk Tolnai Máté értékesítési vezetőt.
Nyitva vagyunk, a lenti éttermünket pedig most tervezzük újranyitni. A High Note Skybar-unk igen népszerű – a Condé Nast Traveler a korábbi években a világ legjobb rooftop-bárjai közé választotta.
Most dolgozunk azon, hogy ne csak délután 4-től, de akár már korábban is fogadhassunk vendégeket. A munkaerőgondok minket sem kímélnek, a Covid is természetesen átírta a munkarendet. Ugyanakkor sok a rendezvény, a magánpartik, kis létszámú esküvők és más események miatt szinte teli a naptár. A felső szint egy része fedett, tehát rossz idő esetén is kinyitunk, a szabadtéri rész nyáron különösen népszerű. De a hűvös hónapokban sem vagyunk zárva, ha ősszel szükséges, akár fűtünk is.
A szállóvendégek természetesen előnyt élveznek, ha asztalt szeretnének itt foglalni. Ami az árakat illeti, azok nagyjából megegyeznek e felkapott környéken található vendéglátóhelyekével.
Nehéz rentábilisan működtetni
Az építészetileg különösen értékes Dohány utcai Continental vezérigazgatója, Géher Zoltán szerint Budapesten az a szálloda sem hirdeti, hogy tetőbárja van, amelyik tényleg rendelkezik ilyennel, mert többnyire nem tudják a folyamatos üzemelést megoldani.
Nincs erre a célra állandó személyzet, és ha van is, sokba kerül. Hullámzó és kiszámíthatatlan a forgalom, és nagyon időjárásfüggő. Sok helyen nincs védelem az eső, a hideg, a szél, a nap ellen, mindezt kiépíteni pedig drága – mondja.
Ráadásul a tetőteraszokat sok helyen utólag alakították ki, ezért az üzemeltetés nehézkes, meg kell teremteni a raktározás, az áruszállítás, a hűtés és a melegkonyha lehetőségét. Inkább csak alkalmanként, rendezvényeknek, csoportoknak adjuk ki a legfelső szintet. Szerintem csak azok a tetőbárok mennek jól, ahol szép a kilátás, egyedi a hely, csak este tartanak nyitva, csupán italt szolgálnak fel, ha ételt is, akkor minimális választékban.
Ezek után költői a kérdés: megéri ilyet üzemeltetni?
Sima, klasszikus éttermet is nehéz rentábilisan működtetni, hát még egy tetőteraszt…
Esetleg plusz marketinget bevetni megoldás lehet?
A vendégcsalogatás sokba kerül, erre már alig marad pénz, a print szinte meghalt, de mivel nagyon széles az online piac, nehéz belőni, hogy hol érdemes hirdetni, és persze ez is pénzbe kerül.