A közlemény szerint a változások a vasúti utazást támogató és a szolgáltatások színvonalához igazodó tarifarendszer kialakítását célozzák.
Közelebbre olcsóbb lesz az IC-pótjegy
Nem tetszik? Mondja el! A MÁV-Start több ezer utas véleményét kérdezi meg a következő két hétben az utazók igényeinek és elvárásainak felmérésére. A vonaton kiosztott kérdőíveken és a vasúttársaság honlapján is választ lehet adni a járművek kényelmével, a pénztárosok tájékozottságával, az állomások és a kocsik tisztaságával kapcsolatos kérdésekre. Részletek >> |
Az átalakítás első lépcsőjében az eddig egységes tarifarendszert országos, elővárosi és regionális szolgáltatásokra bontott elemek váltják fel, döntő részben változatlan díjtételekkel. Az új felosztás a későbbiekben lehetőséget nyit többszintű díjszabás alkalmazására az eltérő minőségű szolgáltatások igénybevételekor.
Az emeltszintű országos vonatjáratokon (IC, EC, EN stb.) fizetendő pótjegy díja az utazási távolsággal arányosan, a menetjegyek övezeti besorolásához igazodva nő. A kiegészítő díj a 280 kilométernél rövidebb utazások esetében a jelenlegi, 400 forintos szint alatt marad. Így több vidéki megyeszékhely és a főváros közötti utazás is olcsóbban tehető meg szeptembertől az IC és EC járatokon.
Drágább lesz a busz, mint a vonat
A kezdetben korlátozott körben bevezetendő minőségi autóbuszos felár szintén a távolsági övezettel arányosan nő. A közúti díj ezzel összességében minden viszonylaton drágább lesz, mint a pótjeggyel növelt vasúti tarifa. A magasabb autóbuszos díj bevezetésével megszűnik a vasút versenyhátránya az emelt szintű szolgáltatások területén. A minisztérium várakozásai szerint a kedvezőbb áraknak köszönhetően az utasok nagyobb arányban választhatják az IC és EC vonatokat.
A buszjegyek esetében megszűnik az 5 kilométeres tarifa. A helyközi bérletek változatlanul kiválthatók a legalacsonyabb díjövezetre is, így a napi rendszerességgel kis távolságra utazók kiadásai nem nőnek.
A módosítások az előzetes minisztériumi becslések szerint évi 3 milliárd forinttal növelik a szolgáltatók bevételeit, ezzel kismértékben csökkennek a költségvetés terhei is.