Annak ellenére, hogy a japánok válogatós és pénzszóró utazóként ismertek, egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a fapados légitársaságok a hírhedten drága szigetországban, amelyek olcsó útjaikkal az évtizedek óta tartó gazdasági gondok miatt szegényedő lakosság újabb és újabb rétegei számára kínálnak alternatív kikapcsolódási lehetőségeket. Az AirAsia, a Peach Aviation és a Jetstar fapados társaságok japán piacra való idei belépése egyes vélemények szerint megváltoztathatja a japánok utazási szokásait, és ezáltal életmódjukat is. A jövőben már nemcsak üzleti utak, illetve ritka és drága luxusüdülések alkalmából szállhatnak repülőre a szigetország lakói: az olcsó jegyek megjelenésével egyre gyakoribbá válnak a hétvégi kiruccanások, sőt az egynapos utak is.
A fapados társaságok színre lépésével számos városba feleannyiért lehet eljutni, mint korábban: Okinava szubtrópusi szigetére például 16 ezer jen egy út, míg Szöulba már 5 ezerért is lehet jegyet kapni. Ezáltal az utazás számos más szabadidős aktivitás megfizethető alternatívája lehet: a dél-koreai fővárosba például olcsóbb átugrani, mint egy napra elmenni a tokiói Disneylandbe. A belföldi jegyek nemcsak a rendes légitársaságok ajánlatainál olcsóbbak, hanem a Sinkanszen gyorsvonatokénál is kevesebbe kerülnek.
Egyesek azt várják a fapadosoktól, hogy új életet lehelnek a szigetország 3 ezer milliárd jenes repülési szektorába. A japán piac már jelenleg is a harmadik legnagyobb a világon: a globális légi forgalom 5,5, az iparági bevételek 11 százalékát adja. Ugyanakkor elemzők úgy vélik, hogy további jelentős, kihasználatlan gazdasági lehetőségeket rejt a szektor. A fapados piac kiépülését a tokiói Narita és Haneda nemzetközi repterek bővítése tette lehetővé. Az általa meghódított utasok közül eleinte sokan meglepődtek, hogy a gépek az olcsó jegyárak ellenére "teljesen normálisak", olyanok mint bármelyik más társaság repülői. Ugyanakkor a magas szolgáltatási színvonalhoz szokott japánok közül sokaknak idegen a fapadosok világa.
Akárcsak a világ bármely más táján, Japánban is számos kompromisszummal jár az olcsó repülés: a lábhely kicsi, a beszállókapuk jellemzően a repterek legeldugottabb részein vannak, külön kell fizetni a csomagokért és az ételért, gyakoriak a késések, valamint a járatok jellemzően csúcsidőn kívül érkeznek és indulnak, ami jelentősen megemelheti a reptéri transzferköltségeket. Ha az ember lemarad az utolsó buszról egy késés miatt, egy taxiútért a repülőjegy többszörösét kell kifizetnie - panaszkodott az AirAsia egyik utasa. Még ha az utasoknak lehet is okuk panaszra, a három légitársaságnak semmiképpen sem: az augusztusi nemzeti ünnep alatt a Peach Aviation belföldi járatai 94, az AirAsiáé 91, a Jetstaré pedig 89 százalékos kihasználtsággal repültek.
A fapadosok népszerűsége a japánok költési szokásai, illetve anyagi helyzetük változására is rávilágít. Az 1980-as években - a gazdasági buborék csúcsán - a japánok válogatós és pénzszóró vásárlóként voltak ismertek, akik nem riadtak vissza 3 ezer jent költeni egy csésze kávéra vagy félmilliót kiadni egy luxustáskára. A szigetország húszéves gazdasági stagnálása miatt a pénztárcájuk vastagsága, és ezáltal elvárásaik is csökkentek. A fapadosok azonban nemcsak a kiadásaikra egyre jobban odafigyelni kényszerülő rétegek körében népszerűek, hanem olyanok közt is, akik korábban egyáltalán nem, vagy csak ritkán engedhették meg maguknak a repülést. A Jetstar Japan utasainak tizede első repülő. Elemzők szerint az olcsó társaságok utasainak nagy része fiatal, illetve nyugdíjas. Az egymástól távol lakó családtagok is egyre gyakrabban szállnak repülőre, hogy meglátogassák egymást.
A sikerre való tekintettel a jelenleg döntően belföldi utakat kínáló cégek egyre több új, tengerentúli járatot terveznek bevezetni: az AirAsia például Korea mellett a Fülöp-szigeteket és Guamot is célba veszi a közeljövőben. Ugyanakkor egyesek arra figyelmeztetnek, hogy a japán légi forgalom fellendítéséért még sokat kell tenni. A szigetország repülőtereinek leszállási illetékei a legmagasabbak a világon, míg az olcsó társaságok közötti árverseny egyre fokozódik. Ennek ellenére a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) optimista a japán fapadosok kilátásait illetően, mivel azok új piaci szegmenseket nyitottak meg, így, ahogy a Peach Aviation vezetője fogalmazott, "hozzátettek a tortához", nem pedig elvettek belőle.
Egyelőre azonban a két nagy japán légitársaságot, az All Nippon Airwayst (ANA) és a Japan Airlinest (JAL) - amely két évvel ezelőtti csődje óta valósággal feltámadt, többek között a kormány 350 milliárd jenes segítségének is köszönhetően - sem kell félteni. A két cég nem is próbál versenyre kelni a fapadosokkal, ennél sokkal fondorlatosabb módját választották annak, hogy hasznot húzzanak a helyzetből: az ANA ugyanis a Peach Aviationben és az AirAsiában, míg a JAL a Jetstar Japanban rendelkezik jelentős tulajdonhányaddal - az utóbbi cégnek a Quantas ausztrál légitársaság is társtulajdonosa.
„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.
Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!
2024. május 16. Budapest
LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!
Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas
szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol
nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk
egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek
között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is
tartalmaz.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!
-
Jövőre indulhat az ukránok nagy ellentámadása
3 órája
-
Az oroszok idén főleg Grúziába, Dagesztánba és Kamcsatkába utaznak
3 órája
-
Az izraeli kormány jóváhagyta az al-Dzsazíra bezárását Izraelben
5 órája
-
Tömeges áruházbezárások éve az idei - az Egyesült Államokban
6 órája
-
Tavaly világszerte jelentősen megnőtt az antiszemitizmus
8 órája
-
Litván startup tarol a használt ruhák piacán
10 órája
-
Párizs már csapatokat küldött az ukrajnai frontra?
11 órája
-
Iskolát bombáztak az oroszok Herszonnál
-
Újabb falufoglalásokról beszélnek az oroszok
-
Szentendrén kamu trollokkal is kampányol a Fidesz? - olvasói levél
-
Több ezren lehetnek Debrecenben Magyar Péter pártjának tüntetésén
-
Ismét Élet menete volt Budapesten
-
Megijedtek a Google-től: lelepleződött a mesterséges intelligenciás titok
-
Ezt nem plakátolja ki a kormány: elszomorítóan nagyok a szakadékok Magyarországon
- Ezt a tüntetést még Magyar Péter is megirigyelné - elképesztő felvételek érkeztek Tbilisziből 2024. május 2. 10:59
- Tizenkilencre húz lapot Orbán Viktor júliusban, ebből botrány lehet az Európai Parlamentben - ezt is elárulta Ujhelyi István 2024. április 30. 05:39
- Brüsszel ezúttal más hangot ütött meg a magyarokkal szemben 2024. május 1. 13:03
- Bereggelizett a forint: nézze csak, mennyibe kerül egy euró! 2024. április 29. 07:35
- Elég a turistákból: hatalmas tüntetés készül a magyarok kedvenc üdülőhelyén 2024. április 14. 11:33
- Lemegy hídba, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró 2024. április 8. 19:09
- Törölgetheti a homlokát, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró 2024. április 15. 07:59
- Megbukott a kísérlet a boltok pénztárainál 2024. április 8. 08:55
- Utoléri -e Európa Oroszországot lőszergyártásban ASAP, azaz „sürgősen”? 2024. március 18. 19:03
- A „csehszlovákok” Ukrajnába mennek - beérnék a németeket 2024. március 7. 15:01
-
A fogyasztás fellendülése lehet a gazdasági növekedés alapja2024. április 30. 15:22
-
MBH: az év második felében várható erőteljes munkaerőpiaci javulás2024. április 26. 12:55
-
Mit jelez Matolcsy Györgyék lépése?2024. április 23. 17:12
-
Hiányoznak az uniós pénzek az építőiparban és a megszorítások is ártanak2024. április 12. 14:07
-
Már látni, mikor jöhet új világ a kamatcsökkentésnél2024. március 26. 17:17
-
Már látni, hol lesz az alapkamat év végére?2024. február 27. 17:43
-
MBH Bank: a magas infláció miatt az inaktívak visszatértek a munkaerőpiacra2024. január 26. 15:45
-
Idén elfelejtheti a turizmus, hogy egyszer volt egy koronavírus
17:05
-
Meglepő, miként használja már most a HR a mesterséges intelligenciát
13:01
-
Mennyi önerő kell az otthonfelújítási támogatáshoz? Kiszámolták
12:12
-
3 millió forint felett az újépítésű lakások négyzetméterára a Balatonnál
12:12
-
Megalkották az első magyar AI alapú éttermi asszisztenst
11:11
-
Közeleg a főszezon - milyen a jó vendégvárás a Balatonnál?
11:11
-
A város, ahol a Titanic született
05:05
-
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”
04:04
-
Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre
16:04
-
Ennyivel nőtt a Törökországba látogató magyarok száma két év alatt
13:01
-
Sorsolják a polgármesteri és képviselőjelölteket
18:42
-
A dilivonatról nem tud leszállni Mirkóczki, most a nyugdíjasokba, borászokba és újabb képviselőbe rúgott egy nagyot
10:08
-
Kulka Jánost választották a nemzet színészének
08:40
-
Szeles, nyárias idő lesz a hétvégén
07:27
-
Baleset történt az éjjel Felsőtárkányban.
07:04
-
Elég a turistákból: hatalmas tüntetés készül a magyarok kedvenc üdülőhelyén
2024. április 14. 11:33
-
Lemegy hídba, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
2024. április 8. 19:09
-
Törölgetheti a homlokát, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
2024. április 15. 07:59
-
Megbukott a kísérlet a boltok pénztárainál
2024. április 8. 08:55
-
Kit vesz maga mellé Magyar Péter: Chikán Attilát, Járai Zsigmondot, Jaksity Györgyöt, esetleg Pottyondi Edinát? - A hét videója
2024. április 12. 18:53
-
Párizs már csapatokat küldött az ukrajnai frontra?
2024. május 5. 10:22
-
Ki és miért vesz ilyen “drágán” aranyat?
2024. május 5. 05:47
-
Jövőre indulhat az ukránok nagy ellentámadása
2024. május 5. 18:08
-
Megint lelőttek az ukránok egy Szu-25-ös repülőgépet
2024. május 5. 08:07
-
Tömeges áruházbezárások éve az idei - az Egyesült Államokban
2024. május 5. 14:39