Annak ellenére, hogy a japánok válogatós és pénzszóró utazóként ismertek, egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a fapados légitársaságok a hírhedten drága szigetországban, amelyek olcsó útjaikkal az évtizedek óta tartó gazdasági gondok miatt szegényedő lakosság újabb és újabb rétegei számára kínálnak alternatív kikapcsolódási lehetőségeket. Az AirAsia, a Peach Aviation és a Jetstar fapados társaságok japán piacra való idei belépése egyes vélemények szerint megváltoztathatja a japánok utazási szokásait, és ezáltal életmódjukat is. A jövőben már nemcsak üzleti utak, illetve ritka és drága luxusüdülések alkalmából szállhatnak repülőre a szigetország lakói: az olcsó jegyek megjelenésével egyre gyakoribbá válnak a hétvégi kiruccanások, sőt az egynapos utak is.
A fapados társaságok színre lépésével számos városba feleannyiért lehet eljutni, mint korábban: Okinava szubtrópusi szigetére például 16 ezer jen egy út, míg Szöulba már 5 ezerért is lehet jegyet kapni. Ezáltal az utazás számos más szabadidős aktivitás megfizethető alternatívája lehet: a dél-koreai fővárosba például olcsóbb átugrani, mint egy napra elmenni a tokiói Disneylandbe. A belföldi jegyek nemcsak a rendes légitársaságok ajánlatainál olcsóbbak, hanem a Sinkanszen gyorsvonatokénál is kevesebbe kerülnek.
Egyesek azt várják a fapadosoktól, hogy új életet lehelnek a szigetország 3 ezer milliárd jenes repülési szektorába. A japán piac már jelenleg is a harmadik legnagyobb a világon: a globális légi forgalom 5,5, az iparági bevételek 11 százalékát adja. Ugyanakkor elemzők úgy vélik, hogy további jelentős, kihasználatlan gazdasági lehetőségeket rejt a szektor. A fapados piac kiépülését a tokiói Narita és Haneda nemzetközi repterek bővítése tette lehetővé. Az általa meghódított utasok közül eleinte sokan meglepődtek, hogy a gépek az olcsó jegyárak ellenére "teljesen normálisak", olyanok mint bármelyik más társaság repülői. Ugyanakkor a magas szolgáltatási színvonalhoz szokott japánok közül sokaknak idegen a fapadosok világa.
Akárcsak a világ bármely más táján, Japánban is számos kompromisszummal jár az olcsó repülés: a lábhely kicsi, a beszállókapuk jellemzően a repterek legeldugottabb részein vannak, külön kell fizetni a csomagokért és az ételért, gyakoriak a késések, valamint a járatok jellemzően csúcsidőn kívül érkeznek és indulnak, ami jelentősen megemelheti a reptéri transzferköltségeket. Ha az ember lemarad az utolsó buszról egy késés miatt, egy taxiútért a repülőjegy többszörösét kell kifizetnie - panaszkodott az AirAsia egyik utasa. Még ha az utasoknak lehet is okuk panaszra, a három légitársaságnak semmiképpen sem: az augusztusi nemzeti ünnep alatt a Peach Aviation belföldi járatai 94, az AirAsiáé 91, a Jetstaré pedig 89 százalékos kihasználtsággal repültek.
A fapadosok népszerűsége a japánok költési szokásai, illetve anyagi helyzetük változására is rávilágít. Az 1980-as években - a gazdasági buborék csúcsán - a japánok válogatós és pénzszóró vásárlóként voltak ismertek, akik nem riadtak vissza 3 ezer jent költeni egy csésze kávéra vagy félmilliót kiadni egy luxustáskára. A szigetország húszéves gazdasági stagnálása miatt a pénztárcájuk vastagsága, és ezáltal elvárásaik is csökkentek. A fapadosok azonban nemcsak a kiadásaikra egyre jobban odafigyelni kényszerülő rétegek körében népszerűek, hanem olyanok közt is, akik korábban egyáltalán nem, vagy csak ritkán engedhették meg maguknak a repülést. A Jetstar Japan utasainak tizede első repülő. Elemzők szerint az olcsó társaságok utasainak nagy része fiatal, illetve nyugdíjas. Az egymástól távol lakó családtagok is egyre gyakrabban szállnak repülőre, hogy meglátogassák egymást.
A sikerre való tekintettel a jelenleg döntően belföldi utakat kínáló cégek egyre több új, tengerentúli járatot terveznek bevezetni: az AirAsia például Korea mellett a Fülöp-szigeteket és Guamot is célba veszi a közeljövőben. Ugyanakkor egyesek arra figyelmeztetnek, hogy a japán légi forgalom fellendítéséért még sokat kell tenni. A szigetország repülőtereinek leszállási illetékei a legmagasabbak a világon, míg az olcsó társaságok közötti árverseny egyre fokozódik. Ennek ellenére a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) optimista a japán fapadosok kilátásait illetően, mivel azok új piaci szegmenseket nyitottak meg, így, ahogy a Peach Aviation vezetője fogalmazott, "hozzátettek a tortához", nem pedig elvettek belőle.
Egyelőre azonban a két nagy japán légitársaságot, az All Nippon Airwayst (ANA) és a Japan Airlinest (JAL) - amely két évvel ezelőtti csődje óta valósággal feltámadt, többek között a kormány 350 milliárd jenes segítségének is köszönhetően - sem kell félteni. A két cég nem is próbál versenyre kelni a fapadosokkal, ennél sokkal fondorlatosabb módját választották annak, hogy hasznot húzzanak a helyzetből: az ANA ugyanis a Peach Aviationben és az AirAsiában, míg a JAL a Jetstar Japanban rendelkezik jelentős tulajdonhányaddal - az utóbbi cégnek a Quantas ausztrál légitársaság is társtulajdonosa.
Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!
Vegyen részt és kérdezzen Ön is!
2024. november 28. 15:30
LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!
Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá
havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is,
a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk!
Legyen Ön is előfizetőnk!
-
„Egy nap annyira erős vérzésem volt, hogy végigfolyt a lábaimon” – a menstruáció is a kínzás eszköze a belarusz börtönökben
8 órája
-
Ikonikus termékével csábítja a vásárlókat legújabb boltjába az Ikea
9 órája
-
Példátlan lépés az orosz lakosságtól
9 órája
-
A botrány után jön a bagóért adott menü a Mekikben
10 órája
-
Káosz Azerbajdzsánban, összeomlás előtt az ENSZ klímatárgyalásai
10 órája
-
Lehet, hogy a jövőben még több kis boltot nyitnak a nagy boltláncok
11 órája
-
Először vett részt Ukrajna a NATO hadgyakorlatán
11 órája
- Pintér Sándorék bocsánatot várnak Magyar Pétertől
- Új tanulmány: a saját végzetünkbe görgetjük magunkat a mobiltelefonunkon
- A dollár bánik el a magyar autósokkal
- Aggasztó visszaesésről árulkodik a K&H innovációs indexe
- Az Orbán-kormány régi ismerősét nevezi ki Trump főigazgatónak
- Már épül Magyarország legnagyobb zöld energiatárolója
- Újabb furcsaság Orbán Balázs doktori értekezése körül
- Itt már bizonyítottak az észak-koreai katonák — hatalmas lopást vittek véghez 2024. november 21. 10:22
- Kiakadtak a németek: „Ennek következményei kell, hogy legyenek és lesznek is” 2024. november 18. 12:49
- Szívhatja a fogát az Orbán-kormány: kellemetlen levél jött Brüsszelből 2024. november 18. 16:19
- Íme Kína megelőző csapása, borult a forgatókönyv 2024. november 20. 14:16
- „Egyre idegesebb a magyar kormány” – Ausztriába és Németországba is elért a magyar lehallgatási botrány híre 2024. november 13. 15:24
- Itt már bizonyítottak az észak-koreai katonák — hatalmas lopást vittek véghez 2024. november 21. 10:22
- Kiakadtak a németek: „Ennek következményei kell, hogy legyenek és lesznek is” 2024. november 18. 12:49
- „Mit csináltok, barmok? Menjetek be! Mitől féltek? Harcolni jöttetek ide, nem óvodába!” 2024. november 3. 17:17
- Mit keresett Szijjártó Péter Egyenlítői-Guineában? 2024. október 9. 09:41
- Nem gondolná: a Daciát is érinti az EU új kínai importvámja 2024. október 16. 09:41
- Almavész: ez lehet a megoldás a levéltetvek inváziója ellen 2024. szeptember 27. 17:03
- Melyik államkötvény lesz jövőre a befutó? 2024. október 1. 05:39
Példátlan lépés az orosz lakosságtól
Alaposan belehúztak az ivászatba az oroszok, avagy lehet még többet piálni.
A botrány után jön a bagóért adott menü a Mekikben
Újabb olcsó ennivalókat hozhat 2025 a McDonald’s éttermeiben.
-
Visszaesett az építőipari termelés volumene 2024 augusztusában2024. október 16. 11:55
-
Az MBH Bank jövőre a növekedés jelentős gyorsulását várja2024. október 15. 16:58
-
MBH Bank: év végére 4,5 százalékra is nőhet a pénzromlás üteme2024. szeptember 10. 13:59
-
MBH Bank: Kellemetlen meglepetés a júliusi pénzromlási adat2024. augusztus 8. 10:42
-
A biztató munkaerőpiaci adatok mellett inflációs veszélyre figyelmeztet az MBH Bank2024. június 28. 10:16
-
Innentől kezdve kivárnak Matolcsy Györgyék2024. június 18. 19:27
-
MBH Bank: lelassult a munkaerőpiac feszességének oldódása2024. május 24. 13:39
-
„Egyre idegesebb a magyar kormány” – Ausztriába és Németországba is elért a magyar lehallgatási botrány híre
2024. november 13. 15:24
-
Itt már bizonyítottak az észak-koreai katonák — hatalmas lopást vittek véghez
2024. november 21. 10:22
-
Kiakadtak a németek: „Ennek következményei kell, hogy legyenek és lesznek is”
2024. november 18. 12:49
-
„Mit csináltok, barmok? Menjetek be! Mitől féltek? Harcolni jöttetek ide, nem óvodába!”
2024. november 3. 17:17
-
Jean-Claude Juncker meghúzta a vészcsengőt: Orbán Viktor és más nacionalisták erőt meríthetnek Trump visszatéréséből
2024. november 7. 10:18
-
Példátlan lépés az orosz lakosságtól
2024. november 23. 16:12
-
Sorra gyűlnek a kérdőjelek Orbán Viktor politikai igazgatója körül
2024. november 23. 08:15
-
Valami egészen furcsát észleltek Putyin tévébeszédében – videóval
2024. november 23. 13:56
-
Rossz világ jön jövő héten a benzinkutakon
2024. november 23. 12:16
-
Komoly figyelmeztetést kapott Trump, amit még ő sem hagyhat figyelmen kívül
2024. november 23. 09:34