Az elmúlt évekhez képest a hazai utazási irodák meglehetősen óvatosan kalkuláltak, ennek köszönhetően hiába áll stabilan a 305-310 forintos sávban az euró a tavaly október közepi 290 forinthoz képest, a 7 százalékos árfolyam-gyengülés most nem nyom olyan jelentősen. Mint azt Molnár Judit, OTP Travel ügyvezető igazgatója elmondta, idei kalkulációikat 305 forintos árfolyammal készítették, emiatt – bár mostani árfolyamszint nyilván veszteséget jelent számukra.
A külső partnerek áremeléseit lebeszélték
Persze, a magasabb árszinten történő díj-beállítás révén az utazások forintban történő díjai is emelkednek, ám – ahogy azt Szvoboda János, a Neckermann cégvezetője elmondta – tapasztalataik szerint a szolgáltatók árai nem változtak érdemben, általánosságban csak néhány százalékos változások történtek.
Komora Zoltán, az IBUSZ vezérigazgatója szerint persze nemcsak a forint gyengülés lehet oka, ha lépni kell: az elmúlt év után egyes célterületek szolgáltatói áremelést igyekeztek érvényesíteni feléjük, amit azonban nagy bevásárlói pozíciójuknak, jó kapcsolatrendszerüknek, valamint az IBUSZ reputációjának köszönhetően nem vagy csak minimális mértékben engedték érvényesíteni, így a tavalyi eladási áraikat nagyjából tartani tudták.
Az elmúlt évhez képest ennek ellenére némi áremelkedést voltak kénytelenek érvényesíteni, hiszen az előző évek 280-290 forintos euró-kalkulációs szintjénél magasabb, 300 forintos szintekkel voltak kénytelenek számolni az IBUSZ-nál is.
Visszafogja az utazási kedvet?
A cégek keresik azokat a megoldásokat, amelyek révén az ügyfelek legalább jobban tájékozottak lehetnek. A Neckermann esetében a részvételi díjakat euróban is rögzítették, így utasaik kalkulálhatnak az árfolyamok változásával és választhatnak, hogy a szerződött utazást euróban vagy forintban kívánják megfizetni. Utóbbi esetben az árfolyamot a K&H Bank a befizetés napján érvényes napi valuta eladási árfolyamán fogadja be az iroda. A cég euró árgaranciát is vállal, amivel szavatolja, hogy az utazási szerződésben euróban rögzített részvételi díj nem emelkedhet. |
A fentiek persze a szezonindító, katalógus-árakra igazak, amelyek fenntarthatóságát nagyban befolyásolja a kereslet. Bár a szezonindulással a cégek elégedettek voltak, ám az árfolyam ettől még kérdéseket vet fel, hiszen – miként arra Szvoboda János figyelmeztetett - a gyenge forint-árfolyam általánosságban véve is problémát okoz a kiutaztatás vonatkozásában, hiszen nagyban befolyásolja az utazni szándékozók döntését. E tekintetben egy „mankója” lehet az irodáknak: az utazók tavaly a kisebb lekötött kapacitás és persze nem kis részben a Best Reisen augusztusi bedőlése nyomán megtapasztalták, hogy az előző évek „last minute” dömpingjének vége. Ennek nyomán az idén nyaralni vágyók korábbiaknál nagyobb része dönthet úgy, hogy a magasabb árfolyam mellett is inkább leköti a nyaralását és nem vár az utolsó pillanatig.