Mindig hidegen mérjük az abroncsok nyomását!
Nyaraláskor gyakran teljes terheléssel üzemelnek az autók, ami az abroncsok számára is a megszokottnál nagyobb igénybevételt jelent. Ennek megfelelően kell beállítani a nyomásukat is, különben az abroncsok károsodhatnak. A legrosszabb esetben akár defekthez is vezethet a helytelenül megválasztott nyomásérték. Különösen fontos, hogy figyelembe vegyük a megterhelt gépjármű össztömegét - mondja Menkó Illés, a Continental Hungaria Kft. műszaki vevőszolgálati munkatársa.
Csak akkor lehetünk biztosak a jó eredményben, ha az abroncsnyomást a jármű megrakodását követően mérjük. A nyomásértékeket mindig hideg abroncsoknál ellenőrizzük. Vegyük figyelembe azt is, hogy az első és a hátsó tengelyre szerelt gumiabroncsok számára előírt nyomásértékek általában különböznek. Az autógyártók által javasolt nyomásértékek megtalálhatóak az üzemanyagtöltő-nyílás fedelének belsején, az ajtóoszlopon, a kesztyűtartóban, vagy a jármű kezelési útmutatójában.
A helytelen abroncsnyomás és az alacsony profilmélység veszélyt jelent!
Az ADAC hannoveri vezetésbiztonsági központjában végrehajtott teszt során az instruktor kettős sávváltást hajtott végre egy teljesen megpakolt középkategóriás gépjárművel, egy hirtelen felbukkanó akadály kikerülését modellezve. A tesztet a teljes terhelés esetére előírt 2,8 bar, és a terhelés nélküli használathoz javasolt 2,3 bar abroncsnyomással is végrehajtották. Az alacsonyabb nyomású gumiabroncsokkal szerelt autót már viszonylag kicsi, 65 km/h sebességnél sem lehetett biztonságosan elirányítani az akadály mellett. A helyes abroncsnyomás indulás előtti beállításának elmulasztása rendkívüli kockázatot hordoz magában.
A profilmélység ugyanilyen fontos, hiszen hirtelen jött záporok, vizes és nedves utak nyaralás közben is előfordulhatnak. A minimálisan ajánlott 3 mm-es mintázati mélységgel, és a kopott, 1,6 mm-es profilmélységgel rendelkező abroncsok összehasonlító teszteredményei sokkolóak. Vízre felúszás során a kopott gumiabroncsok, már 60 km/h sebességnél elvesztették kapcsolatukat az útfelülettel a kanyarban, és az ellentétes irányú forgalom járművei közé csúsztak. Még az ADAC gyakorlott instruktorai sem tudták a saját sávjában tartani a járművet.
A profilmélység ellenőrzése rendkívül egyszerű - a Continental összeállítása erre ad egy jó tippet. Dugjon egy 1 eurós érmét a futófelület blokkjai közé, és ha az érmét szegélyező aranygyűrű eltűnik, megfelelő az abroncs profilmélysége! (A 100 forintos érme külső karimája valamivel több mint 3 milliméter, így a teszt ezzel még biztonságosabban végrehajtható.)