A francia légi irányítóknak nem tetszik az ötlet. Részletek >>> |
A széttagolt európai légtér alacsony hatékonysága közel 5 milliárd eurós többletköltséget jelent évente a légitársaságoknak és ügyfeleiknek. Átlagosan 42 kilométerrel növeli meg a repülőutak hosszát, emiatt a légi járművek több üzemanyagot fogyasztanak, nagyobb a károsanyag-kibocsátásuk, a légitársaságok több használati díjat kénytelenek fizetni, és egyre hosszabbak a járatkésések. Az Egyesült Államokban ugyanakkora méretű, de nagyobb forgalmú légtér légiforgalom-irányítása közel feleannyiba kerül - írja a Biztosítási Szemle.
A Boeing szerint is megugrik majd a forgalom. Részletek >>> |
A probléma gyökere abban rejlik, hogy a légi közlekedés irányításának európai rendszerei nem egységesek és nem elég hatékonyak. Az uniós légtér még ma is 27 nemzeti légiforgalom-irányítási rendszerre tagolódik, amelyek közel 60 légiforgalmi irányító központból nyújtanak szolgáltatásokat, míg a légteret több mint 650 körzet alkotja. Ez azt jelenti, hogy a légtér szerkezete jelenleg leképezi az országhatárokat, így a járatok gyakran nem tudnak közvetlen útvonalon haladni. A légtér széttagoltságából fakadóan Európában egy légi jármű átlagosan 42 km-rel nagyobb távot tesz meg, mint ami az úti cél eléréséhez feltétlenül szükséges lenne, s ezzel nő a repülési idő, a késések gyakorisága, az elfogyasztott üzemanyag mennyisége és a szén-dioxid-kibocsátás.
Alacsonyabb áron jobb szolgáltatások
A közel 5 milliárd eurós többletköltséget a vállalkozások és az utasok fizetik, ma egy repülőjegy árának 6–12 százaléka légiforgalom-irányítási költség.
A Bizottság az egységes európai égbolt megteremtésére tesz javaslatot. Az európai légiforgalom-irányítási rendszer reformját négy fő teljesítménycél vezérli: a biztonság, a költséghatékonyság, a kapacitás és a környezet. Ezek a célok a reformfolyamat lényegét jelentik, mivel változásra kényszerítik a légiforgalom-irányító szervezeteket, hogy alacsonyabb áron jobb szolgáltatásokat nyújtsanak.
Húsz százalékot lehetne spórolni az átlátható közbeszerzésekkel
A Bizottság új üzleti lehetőségek megteremtését javasolja a vállalkozások számára. A támogató szolgáltatásokat, mint például a meteorológia, a légiforgalmi tájékoztatás, a kommunikációs, navigációs vagy légtér-ellenőrzési szolgáltatások, külön kell választani, hogy a szokásos közbeszerzési szabályok szerint, nyílt és átlátható módon pályázati felhívást lehessen kiírni rájuk. A légiforgalom-irányítási alapszolgáltatások természetesen monopóliumok, ezekre az új szabályok nem fognak vonatkozni. Óvatos becslések szerint 20%-os megtakarítás várható a rendes közbeszerzési szabályok bevezetésétől.