Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter 2019 júliusában a Matteo Salvini olasz belügyminiszterrel közösen tartott sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy Magyarország egy 300 méter hosszú partszakasszal rendelkező 32 hektáros területet vásárolt meg Trieszt kikötőjében 31 millió euróért, 60 éves koncessziós szerződés keretében.
Az akkori bejelentések alapján a vámaszabadkikötőben majdnem 100 millió eurós infrastrukturális beruházást is terveznek, hogy a magyar vállalkozások majd innen bonyolíthassák le exporttevékenységüket. Ez a miniszter várakozásai szerint mintegy 2 millió tonna, vagyis 78 ezer konténer lesz évente.
Bár a bejelentés 2019-es, az ügyletet nagyon sokáig nem sikerült teljesen lezárni. A Külgazdasági és Külügyminisztérium tavaly nyáron arról tájékoztatta a Népszavát, hogy birtokba vétel késlekedése azért történik, mert az "érintett terület és koncessziós jog kapcsán a tulajdonszerzés véglegesítése folyamatban van".
Ez a folyamat 2020.12.17.-én zárulhatott le - ez már a minisztérium tulajdonában lévő Adria Port Zrt. 2020. évi mérlegéből derül ki. A befektetett eszközök értéke az előző évi nulláról ugyanis 25,5 millió euróra ugrott tavaly, ezen belül a tárgyi eszközök 23,7 milliót tesznek ki. Mint azt a kiegészítő mellékletben írják:
"Jelentősebb tárgyi eszközbeszerzések 2020-ban: olaszországi telek és ingatlanvásárlás, bérelt iroda átalakítása, irodabútorok, számítástechnikai eszközök."
A fióktelepet 2020. január 16-án hozta létre az Adria Port Zrt., az ingatlan pedig csak az év végén került a birtokába.
"A Zrt. 2020.12.17.-én megvásárolta a Muggia, Via Flavia Di Aquilainia 24 CAP 34015 székhelyű Aquila S.r.l üzletrészét, így annak 100 százalékos tulajdonosa lett."
A vásárolgatások következtében a cég előző évi pénzeszközei is jócskán megcsappantak. 31,7 millió euró után 16,2 millióval rendelkezik a társaság.
Még nincs bevétel, csak tetemes veszteség
Mivel a cég még semmilyen tevékenységet nem végzett tavaly, értékesítésből származó árbevétele sem keletkezett. Az egyéb bevételek soron azonban 147 euró (év végi árfolyamon számolva kicsit több mint 53 ezer forint) szerepel, melyből 138 euró kártérítésből származik. Ezzel szemben nagyságrendekkel nagyobb az a kiadás, ami felmerült.
Anyagjellegű ráfordításként 710 071 eurót számoltak el, melynek legnagyobb része, 531 223 euró (év végi árfolyamon számolva több mint 193 millió forint) csak az ügyvédi költség volt. Emellett a nagyobb tételek a következők voltak:
- 61,7 ezer eurót (22,5 millió forint) szaktanácsadásra, kutatásra, tanulmányokra költöttek,
- 41,6 ezer euró (15,1 millió forint) a bérleti díj,
- 25,5 ezer euró (9,3 millió forint) a számviteli szolgáltatások díja volt.
Mindezek eredményeként üzemi szinten is jelentős veszteséget könyvelt el a társaság, amit a pénzügyi műveleteken realizált veszteség tovább növelt.
Az Adria Port Zrt. így 1,025 millió eurós (374,4 millió forintos) veszteséggel zárta 2020-at. Az előző évivel való összehasonlítás ebben az esetben nem releváns, mivel akkor még - fogalmazhatunk úgy is, hogy - csak az előkészítő, háttérben zajló ügyek folytak.
Bár ez a veszteség tetemes, a társaság saját tőkéje mégis bőven elbírta. Annak nagysága ugyanis 45,6 millió euró, melyből 16,8 millió euró a jegyzett tőke, tőketartalékban pedig 29,95 millió euró pihen.