3p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Miközben a győri audisok jelentős béremelésért sztrájkolnak, addig a német anyacég éppen masszív költségcsökkentésre készül a nagyobb profit érdekében. Az új Audi-vezér 2022-ig összesen 15 milliárd euróval növelné az üzemi eredményt. A győri munkabeszüntetés miatt az ingolstadti gyár is leállt, és a pozsonyi VW-gyárban is korlátozásokat vezettek be.
Audik a brüsszeli Motor Show kiállításon idén januárban. EPA/STEPHANIE LECOCQ

Az Audi számára kritikus időszakban kezdtek munkabeszüntetésbe a győri motorgyár dolgozói, írja a német Manager Magazin.

A lap emlékeztet arra, hogy a bajor autógyár eladásai csökkennek, mivel az átállás a WLTP-szabványra (ez az üzemanyag-fogyasztási és a károsanyag-kibocsátási értékek megállapítására szolgál) elhúzódik, és sok modellt nem szállítanak le időre.

Megszorítások jöhetnek

Ráadásul az új Audi-vezér, Bramn Schot drasztikus mértékben, összesen 15 milliárd euróval szeretné növelni az üzemi nyereséget 2018 és 2022 között, amihez az árbevétel növelése mellett a költségek csökkentése is szükséges. Ez egyébként ötmilliárd euróval több annál, mint amit elődje, Rupert Stadler tűzött ki célul.

„Még egyszer optimalizálnunk kell”

- mondta a lapnak Alexander Seitz pénzügyi igazgató. Szerinte egy alapos költségtakarékossági program nélkül a cég nyereségrátája a nulla közelébe csökkenhetne.

A vállalat a többi közt a személyzeti költségeken spórolna: a megüresedő állásokat a jövőben már nem töltenék be, sőt a lap forrásai szerint leépítésekre is készülnek. A németországi alkalmazottak munkahelyét ugyanakkor továbbra is garantálják 2025-ig.

Az Audi csoportszinten 60 milliárd eurós árbevétel mellett 5,1 milliárd euró operatív nyereséget ért el 2017-ben. A tavalyi számokat március 14-én hozzák majd nyilvánosságra.

A pozsonyi gyár is érintett

Mint arról beszámoltunk, a győri Audi-gyárban múlt csütörtökön az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) felhívására kezdődött egyhetes sztrájk, amely azóta is tart. A munkabeszüntetés miatt leállt a motorgyártás, ami az ingolstadti üzemet is megbénította. Emiatt több mint tízezer német munkást küldtek kényszerszünetre.

Az ingolstadti leállás a legutolsó hírek szerint három napig, azaz szerda estig tart. A többi attól függ, hogy lesz-e megegyezés Győrben. A hétfői tárgyalások nem vezettek eredményre.

A magyar sztrájk egyébként már a pozsonyi Volkswagen-üzem termelését (a luxus SUV-ok gyártását) is visszafogja a Győrből származó alkatrészek hiánya miatt. A Volkswagen Slovakia szóvivője szerint az alkalmazottakat értesítették a korlátozásokról. (Az Audi a Volkswagen-csoport része – a szerk.)

Mennyit keresnek máshol?

Ami a konfliktus lényegét illeti, az AHFSZ már az idei évben 18 százalékos béremelést szeretne, az Audi Hungaria vezetése viszont két év alatt emelné húsz százalékkal a fizetéseket.

A szakszervezet azzal érvel, hogy a magyar alkalmazottak bére jóval elmarad a VW-csoport térségbeli gyáraiban dolgozók juttatásaitól – nem beszélve a nyugati bérekről. Szerintük Csehországban 25, Szlovákiában 28, Lengyelországban 39 százalékkal keresnek többet, Belgiumban pedig három és félszeres fizetések vannak a magyar bérhez képest.

Az Audi nem kommentálta a szakszervezet adatait.

UPDATE:

Az Audi Hungária Zrt. időközben nyilvánosságra hozott egy elemzést, amelyben azt írják: a szakszervezet közzétett több, az árbevételhez és a hozzáadott értékhez kapcsolódó számot, ezek azonban "alkalmatlanok konszern-telephelyek bárminemű összehasonlítására".

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Szilárdan kezdte az évet az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. május 21. 12:04
43 milliárd forintnyi pluszadó után is jól teljesített az MBH Bank az első negyedévben.
Vállalat Bevásárolhatjuk magunkat a GTA és a Civilization kiadójába?
Privátbankár.hu | 2025. május 21. 10:39
Egymilliárd dollárt vonna be a Take Two Interactive.
Vállalat Ennyi volt: felszámolják Románia egyik legrégebben működő cégét
Privátbankár.hu | 2025. május 21. 08:16
1884-ben, Kolozsváron alapították, túlélte a 20. századot, de most az utolós közgyűlése jöhet az egykor virágzó vállalatnak.
Vállalat A határon átívelő együttműködést jelentett be a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. május 20. 17:22
Szorosabbra fűzik a kapcsolatot.
Vállalat Ennek nem fogunk örülni: a Ryanair tovább emeli a repülőjegyek árait
Privátbankár.hu | 2025. május 19. 14:35
Michael O'Leary vezérigazgató szerint az éves eredmények „erősek”, és a légitársaság körülbelül 400 millió euró osztalékot fog fizetni. De azért a repjegyek árát is emelik. 
Vállalat Nagy bejelentést tett Csányi Sándor
Privátbankár.hu | 2025. május 19. 13:17
Szlovénia jelenlegi legnagyobb ingatlanfejlesztésébe kezd az OTP: Ljubjana megújuló városrésze, az Emonika komplexum alapkövét hétfőn tették le; a mintegy 400 millió eurós beruházás várhatóan 2027 végére készül el – hangzott el az OTP-csoport alapkőletételi ünnepségén hétfőn, a projekt helyszínén.
Vállalat Vállveregetést kaptak a bankok – nem is akárhonnan
Privátbankár.hu | 2025. május 19. 11:29
A kis- és középvállalkozások közel kétharmada elégedett a számlavezetőjével.  
Vállalat Szárnyal a hazai tőzsde egyik üdvöskéje
Privátbankár.hu | 2025. május 19. 09:02
20 százalékkal nőtt az AutoWallis árbevétele az első negyedévben, aminek már közel a kétharmada külföldről származik.
Vállalat Kelet-Közép-Európa legnagyobb olajfinomítóját ünnepelte a Mol
Privátbankár.hu | 2025. május 16. 17:01
A Dunai Finomító kapacitása és technológiai színvonala folyamatosan emelkedett, ma már napi 165 ezer hordó kőolaj-feldolgozási kapacitással működik, a nemrégiben megújított stratégia pedig már az okos energiaátmenetre épül.
Vállalat Nőtt az állami tulajdonrész értéke a 4iG-vel kötött új üzlettel?
Privátbankár.hu | 2025. május 16. 12:08
Az állami tulajdonú cég közleményéből ez olvasható ki.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG