Audik a brüsszeli Motor Show kiállításon idén januárban. EPA/STEPHANIE LECOCQ |
Az Audi számára kritikus időszakban kezdtek munkabeszüntetésbe a győri motorgyár dolgozói, írja a német Manager Magazin.
A lap emlékeztet arra, hogy a bajor autógyár eladásai csökkennek, mivel az átállás a WLTP-szabványra (ez az üzemanyag-fogyasztási és a károsanyag-kibocsátási értékek megállapítására szolgál) elhúzódik, és sok modellt nem szállítanak le időre.
Megszorítások jöhetnek
Ráadásul az új Audi-vezér, Bramn Schot drasztikus mértékben, összesen 15 milliárd euróval szeretné növelni az üzemi nyereséget 2018 és 2022 között, amihez az árbevétel növelése mellett a költségek csökkentése is szükséges. Ez egyébként ötmilliárd euróval több annál, mint amit elődje, Rupert Stadler tűzött ki célul.
„Még egyszer optimalizálnunk kell”
- mondta a lapnak Alexander Seitz pénzügyi igazgató. Szerinte egy alapos költségtakarékossági program nélkül a cég nyereségrátája a nulla közelébe csökkenhetne.
A vállalat a többi közt a személyzeti költségeken spórolna: a megüresedő állásokat a jövőben már nem töltenék be, sőt a lap forrásai szerint leépítésekre is készülnek. A németországi alkalmazottak munkahelyét ugyanakkor továbbra is garantálják 2025-ig.
Az Audi csoportszinten 60 milliárd eurós árbevétel mellett 5,1 milliárd euró operatív nyereséget ért el 2017-ben. A tavalyi számokat március 14-én hozzák majd nyilvánosságra.
A pozsonyi gyár is érintett
Mint arról beszámoltunk, a győri Audi-gyárban múlt csütörtökön az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) felhívására kezdődött egyhetes sztrájk, amely azóta is tart. A munkabeszüntetés miatt leállt a motorgyártás, ami az ingolstadti üzemet is megbénította. Emiatt több mint tízezer német munkást küldtek kényszerszünetre.
Az ingolstadti leállás a legutolsó hírek szerint három napig, azaz szerda estig tart. A többi attól függ, hogy lesz-e megegyezés Győrben. A hétfői tárgyalások nem vezettek eredményre.
A magyar sztrájk egyébként már a pozsonyi Volkswagen-üzem termelését (a luxus SUV-ok gyártását) is visszafogja a Győrből származó alkatrészek hiánya miatt. A Volkswagen Slovakia szóvivője szerint az alkalmazottakat értesítették a korlátozásokról. (Az Audi a Volkswagen-csoport része – a szerk.)
Mennyit keresnek máshol?
Ami a konfliktus lényegét illeti, az AHFSZ már az idei évben 18 százalékos béremelést szeretne, az Audi Hungaria vezetése viszont két év alatt emelné húsz százalékkal a fizetéseket.
A szakszervezet azzal érvel, hogy a magyar alkalmazottak bére jóval elmarad a VW-csoport térségbeli gyáraiban dolgozók juttatásaitól – nem beszélve a nyugati bérekről. Szerintük Csehországban 25, Szlovákiában 28, Lengyelországban 39 százalékkal keresnek többet, Belgiumban pedig három és félszeres fizetések vannak a magyar bérhez képest.
Az Audi nem kommentálta a szakszervezet adatait.
UPDATE:
Az Audi Hungária Zrt. időközben nyilvánosságra hozott egy elemzést, amelyben azt írják: a szakszervezet közzétett több, az árbevételhez és a hozzáadott értékhez kapcsolódó számot, ezek azonban "alkalmatlanok konszern-telephelyek bárminemű összehasonlítására".