4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az igencsak vállalkozó szellemű Tesla-vezér, Elon Musk gáláns ajánlatot tett Ausztrália számára, miszerint 100 napon belül megszünteti az áramkimaradásokat megfelelő energiatároló kapacitásokkal. Ez többek figyelmét felkeltette, Ukrajna is szeretne ilyet. Közben Musk egy volt kollégája is akkumulátorgyárat épít.

Nagyvonalú ajánlat

Ausztrália egyes részein heves viharok okoztak áramkimaradásokat, miután az áramszolgáltatók az infrastruktúra megrongálódása miatt nem tudják kielégíteni a keresletet. Az Elon Musk által alapított, és azóta a Teslával egyesült cég, a Solar City olyan naperőműveket gyárt, melyek a nappal megtermelt áram egy részét tárolni tudják, azt éjszaka töltik be a hálózatba, így gyakorlatilag folyamatos ellátást tudnak biztosítani. Musk azt javasolta Ausztráliának, hogy a cég egy 100-300 megawattóra kapacitású akkumulátortelepet létesít a most gondokkal küzdő Dél-Ausztráliába, amely elegendő kapacitás ahhoz, hogy a kimaradások megszűnjenek.

Musk az ajánlatot azzal a nagyvonalú feltétellel egészítette ki, hogyha a szerződéskötéstől számított 100 nap alatt nincs kész a létesítmény, akkor nem kér érte pénzt, ingyen van Ausztráliának. A 100 megawattóra fölötti kapacitású telep ára kilowattóránként 250 dollár lenne (így a 100 megawattórás 25 millió), amihez még hozzájön a szállítás, a szerelés költsége és az esetleges vámok. Az ausztrál miniszterelnök megfontolja az ajánlatot, miközben máshonnan is elkezdtek érdeklődni a lehetséges megrendelők.

Ukrajna is kér belőle

A Twitteren valaki megkérdezte Muskot, hogy Ukrajnában is létesítene-e akkumulátortelepet, mire ő közölte hogy igen, az ár ugyanúgy 250 dollár kilowattóránként. Erre maga az ukrán miniszterelnök, Volodimir Hrojszman reagált, hogy szeretne tárgyalni a részletekről. Érthető módon nagy kereslet lesz az ilyen rendszerek iránt, hisz eddig az elektromos áram tárolása lényegében megoldatlan volt. Ha hiány keletkezett és nem lehetett újabb erőművet üzembe állítani, akkor még felmerült a külföldről való import, ha volt fölös kapacitás és elég vezeték (a kontinensnyi Ausztráliában ez értelemszerűen szóba sem jön).

A svéd kolléga sem kispályázik

Eközben Musk egy korábbi kollégája, aki időközben önállósította magát, Svédországban tervez egy 4 milliárd eurós akkumulátorgyárat építeni, miután a térségben igen gyorsan növekszik az elektromos autók iránti kereslet, az akkugyártás pedig nem tart lépést ezzel. A svéd Peter Carlsson, aki a Tesla anyagbeszerzését irányította, mielőtt visszatért hazájába, úgy gondolja, hogy hosszú ideig nagy lesz a kereslet, miután az autógyárak még csak most tervezik a saját akkumulátorok gyártását, hogy ne legyenek teljesen kiszolgáltatva a távol-keleti gyártóknak.

A Reuters szerint a távol-keletiek is megkezdték közben az európai gyártás előkészítését: az LG Chem Lengyelországban épít gyárat, a Samsung jövőre kezdi meg a termelést Magyarországon. Carlsson cége, a Northvolt viszont egy akkora gyárat szeretne, mint a Tesláé Nevadában: 32 gigawattórás éves kapacitást szeretne elérni 2023-ra, amikor teljesen felfut a termelés. A gyártás jórészt automatizált lenne, mindazonáltal szükség lesz 2500-3000 jól képzett emberre. A gyár helyi megújuló energiát alkalmazna működéséhez és a régióban bányászná a szükséges anyagokat, mint a kobalt, a nikkel és a lítium.

Nem versenytársak

A leendő gyár helyét még nem jelölték ki, és a szükséges 4 milliárd eurót is elő kell teremteni. Carlsson abban bízik, hogy az iparág cégei és az intézményi befektetők egyaránt részt fognak venni a finanszírozásban. A gyár egyébként nem csak autóakkumulátorokat, hanem a Teslához hasonlóan erőművekben és a háztartásokban felhasználható akkukat is szeretne gyártani. Elon Muskot és a Teslát nem tekinti versenytársnak, mert azt mondja, hogy mindkettejüket az a cél vezérli, hogy a világ kevésbé függjön a fosszilis energiától, ugyanakkor az új iparág még távol van attól, hogy erős verseny alakuljon ki (ha ez kialakul, akkor jön majd a nagy áresés, és akkor fog az elektromos autók ára a belsőégésűek szintjére csökkenni).

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Zuhanórepülésben a Starbucks, az új székek csodát tesznek?
Privátbankár.hu | 2024. november 21. 12:59
Az amerikai kávézóláncot még az ág is húzza. Elküldte alkalmazottai 8 százalékát, és értékesítene egy részt kínai üzletében. A szakszervezettel is tárgyalnak.
Vállalat Beinthetünk az oroszoknak, ez lenne az ára
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 13:59
Rengeteg, uniós pénzért.
Vállalat Csak profitálni fognak az ügyfelek az Akcenta új digitális megoldásaiból
PR | 2024. november 20. 12:31
Különösen a covidjárvány óta megnőtt az igény a különböző digitális szolgáltatások iránt, számos vállalat pedig egyszerű racionalizálásként tekint a digitalizációra, és a rövid távon elérhető hasznot próbálja meg belőle maximalizálni. Vonzó lehet például, hogy kevesebb ügyfélkapcsolati munkatársat kell foglalkoztatni, vagy hogy a szolgáltatásokról szóló ajánlatokat egy kedvesen elnevezett chatbot mutassa be az ügyfeleknek, akiknek aztán a panaszaival is mesterséges intelligencia foglalkozik majd.
Vállalat Hogyan Segíthetnek az Üzemanyagkártyák a Flottakezelésben
Márkázott tartalom | 2024. november 19. 19:24
A vállalatok tulajdonosai és a szállítási menedzserek számos eszközt használhatnak a hatékonyság növelésére. Az egyik ilyen hasznos eszköz az üzemanyagkártya, amely jelentősen megkönnyíti a munkát és optimalizálja a kiadásokat. Ezek a kártyák kényelmes és hatékony módot kínálnak az üzemanyagköltségek kezelésére, ami kulcsfontosságú a flottakezelési stratégia szempontjából.
Vállalat Leáll a bál a Tesla gyáránál Németországban
Privátbankár.hu | 2024. november 19. 13:32
A német rendőrség felszámolta a tiltakozók táborát az amerikai Tesla gigagyáránál.
Vállalat A palesztinok miatt lázad a fagylatcég saját tulajdonosa, az Unilever ellen
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 12:05
A Ben & Jerry’s fagylaltgyártó szerdán benyújtott bírósági keresetében azt állította, hogy anyavállalata, az Unilever elhallgattatta a palesztin menekültek támogatásának kifejezésére irányuló próbálkozásait, és azzal fenyegetőzött, hogy feloszlatja igazgatótanácsát, és annak tagjait pedig bepereli.
Vállalat Az Egyesült Államok vizsgálja a Credit Suisse orosz számláit, amelyeket a UBS vett át
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 10:41
A világ egyik legnagyobb vagyonkezelője a UBS a Credit Suisse megvásárlásakor számos ilyen számlát vett át.
Vállalat Tovább bonyolódik a Deseda kemping rekonstrukciója?
Privátbankár.hu | 2024. november 13. 09:17
A Deseda kempinget a Variabau Kft. újítja fel 1,5 milliárd forintért. Ennek ellenére úgy tűnik, mégsem ért véget a jobb sorsra érdemes helyszín hányattatott sorsa. Kacifántos történet következik. 
Vállalat Ebben láttak nagy üzletet a kínaiak Nigériában
Privátbankár.hu | 2024. november 12. 12:21
Nigéria 1,2 milliárd dolláros megállapodást ír alá egy alumíniumkohó gázerőművének felújítására.
Vállalat Megszedik magukat a cégek a szingliken, arattak az okos wc-k
Privátbankár.hu | 2024. november 12. 07:01
Vitték az akciós termékeket, mint a cukrot.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG