6p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Lassan ledolgozta volna hatalmas veszteségeit az Aeroflot Csoport, de az orosz invázió nyomán előállt külső gazdasági környezet távolba lökte a valós kilábalást. Jó, ha sikerül tartanai a tavalyi, 34,5 milliárd rubeles veszteséget. Súlyos alkatrészgondok lehetnek már a nyáron, ugyanis a flotta túlnyomó része Boeing, Airbus és Embraer gépekből áll. A csoport válsága a főbb orosz repterek közül leginkább a moszkvaiaknak ártott már eddig is. Kérdés, hogy ezek hogyan tudják átvészelni a sok-sok bizonytalan hónapot.  

Erőteljes személycserék jelezik, hogy nagy a baj az Aeroflot Csoportnál, mióta a szankciók nyomán a legtöbb nagy orosz légitársaság, így ez is kénytelen átértékelni üzletmenetét. Még nem látszik, hogy sikeres lesz-e az orosz polgári repüléstörténet legnagyobb válságkezelése. A csoport jelentős piaci pozíciókat veszített és még többet veszíthet. 

Most az amszterdami reptéren sem látják szívesen az Aeroflot gépeit. Fotó: luchtvaarnieuws.nl
Most az amszterdami reptéren sem látják szívesen az Aeroflot gépeit. Fotó: luchtvaarnieuws.nl

A csoport elnök-vezérigazgatóját, Szergej Alekszandrovszkijt épp a hét végén erősítették meg tisztségében, amit pár hete tölt be. Elődje, Mihail Polubojarinov váratlanul távozott, de a független megfigyelők szerint már érzékelte, hogy a szankciók miatt jön a személycsere. Ugyancsak  elment Andrej Panov vezérigazgató-helyettes is, aki az országot is elhagyta és más munkát keresett magának Andrej Kalmikov, a csoport fapados cégének, a Pobeda légitársaságnak a vezérigazgatója is.

Egy javuló pályára állt légitársaságot ért Putyin háborúja. Az Aeroflot Csoport 2020-ban még 120 milliárd rubeles veszteséget produkált, ezt tavaly sikerült levinni 34,5 milliárdra különféle költségcsökkentési lépésekkel, ugyanakkor az üzemanyagköltségek már tavaly is nagyon megugrottak, csaknem 60 százalékkal. Így hiába indult jól 2022, a felfelé ívelést megakasztották a külső körülmények. Kieső nyugati célpontok, leállt nyugati beutazó turizmus, lenullázódott nyugati vállalati ügyfelek, potenciális alkatrészgondok. Ezek mind feszítőek a cégnél, amikre nem számítottak az idei üzleti terv elkészítésekor.

A  márciusban kiadott és még az invázió előtti hónapra, tehát februárra vonatkozó jelentésben 24 százalékos utasszám növekedést mutattak ki 2021 februárjához képest, viszont a telítettség 80 százalékról 75 százalékra csökkent. Ennél is nagyobb, legalább 15-20 százalékos visszaesés lehetett márciusban a foglaltságban, amikor hirtelen nagyon sok ország nem látta szívesen az orosz gépeket és a turistákat sem. Az utazási irodáknak kellett 2-3 hét, mire más célpontokra kezdték irányítani az utasokat vagy kerülő úton juttatták el őket például az európai vagy a mediterrán célpontokra.

Jelenleg leginkább ázsiai útvonalakra tudnak repülni a csoport tagvállalatai, illetve átmeneti megoldásként növelhetik a belföldi járatok számát. A csoportot egyébként már a Covid járvány is megrázta, az elmúlt két évben emiatt is visszavett üzleti tervéből, illetve leállított rengeteg repülőgépet. Március végén jelentették be, hogy Szocsiból 17 új nemzetközi járatot indít a csoporthoz tartozó Rosszija légitársaság. Többek között Egyiptomba, Kazahsztánba, Üzbegisztánba és Izraelbe lehet eljutni onnan a program keretében.Természetesen ez csak pótlási kísérlet és rövid távon biztosan nem tudja ellensúlyozni azt a nagy kiesést, amit a szankciók okoznak.

Megsúgták a Kremlből

Az igazgatótanács azt javasolta a hamarosan sorra kerülő éves közgyűlésen összejövő részvényeseknek, hogy ne fizessenek osztalékot a 2021-es évre. Az orosz állam képviselője már előre jelezte ezt nekik, a cégben 57,3 százaléka van a kormánynak, a többi részvénnyel a moszkvai tőzsdén kereskednek. 

Mint az annak idején a Malév bedőlése után Ferihegyen is megtörtént, a moszkvai repülőterek egyik fő partnerének számító nagy légitársaság meggyengülése nyomot hagy a légikikötő üzemeltetőjén is. Három hete kényszerszabadságra küldték a moszkvai Seremetyevo nemzetközi repülőtéren dolgozók 20 százalékát. Vnukovo üzemeltetője egyelőre nem tervez elbocsátást, Domogyedovo pedig mélyen hallgat – derül ki az Interfax orosz hírügynökség jelentéséből.

A nyugati szankciók nyomán egyrészt a legtöbb nyugati légitársaság felfüggesztette járatait Oroszországba, másrészt megtiltották az orosz légi cégek fogadását az európai és észak-amerikai országokban. Emiatt hirtelen nem kellett annyi munkás a három nagy moszkvai repülőtéren és az üzemeltetők kényszerpályára kerültek. Seremetyevon  és a hozzá tartozó leányvállalatoknál 1500 embert küldtek „pihenni”.

Seremetyevo egy része kényszerpihenőn

Az üzemeltető  MASH cég alkalmazottai határozatlan ideig vannak a nem kívánt szabadságon, s ezalatt megtartják jogállásukat, fizetik a járulékokat utánuk és a fizetésük 2/3-át megkapják. Az orosz kormány azzal segíti őket, hogy soron kívüli állásbörzéket szerveztet a megyei munkaügyi hivatallal. Ez azt jelentette április első napjaiban, hogy az említett 1500 főből már 500-nak sikerült valamilyen átmeneti munkát találni.
A MASH már márciusban leállította ez egyik kifutópálya üzemelését, így jelenleg csak kettő használható. Ezen kívül a költségcsökkentés jegyében a vezetés úgy döntött, hogy semmiféle beruházást nem folytatnak egy jó ideg. Szintén márciusban a három működő terminálból egyet lezártak. 

A MASH felügyeletét a ciprusi bejegyzésű TPS Avia Holding magán cég látja el, amelynek 66,06 százalékos részesedése van benne, az orosz állami vagyonügynökségnek 30,36 százalék, az Aeroflotnak 2,43 százalék, a menedzsmentnek pedig 1,05 százalék. A TPS Avia Holding három orosz oligarcha kezébe van: Alekszandr Ponomarenko és Alekszandr Szkorobogatyko együttesen 65,22 százaléknyi részvényt birtokol, Arkagyij Rotenberg 34,78 százalékot.

Vnukovon az elmúlt évtizedekben főleg állami gépek, valamint üzleti kisgépek fordultak meg leginkább, ezek többnyire Moszkva és nemzetközi célpontok között vitték az utasokat, a belföldi járatok kisebbségben voltak. Itt még nem körvonalaztak semmilyen válságtervet.

Más a helyzet Domogyedovo esetében, amit igazi nemzetközi repülőtérré fejlesztettek az évek során, több fapados cég is azt jelölte meg bázisának. Részleteket nem tudni, hogy ott szükséges-e bármilyen leépítés, viszont hétfőn közölte az Interfax, hogy az irkutszki székhelyű IrAero április 18-tól rendszeres járatot fog üzemeltetni Domogyedovo és Tel-Aviv között. A heti négy járatot orosz gyártmányú Superjet 100-as korszerű gépekkel oldják meg. A vállalat 70 orosz városba repül, flottája főleg orosz repülőgépekből áll, de van néhány Airbus és Embraer is, ezek alkatrész-utánpótlását viszont még nem sikerült fixálni a szankciók miatt.

Az Aeroflot Csoport fő cégének, az Aeroflot Airlinesnak 187 légi járműve van, ezek átlag életkora 6,3 év, ami alacsonynak mondható. Többféle korszerű Airbus-t üzemeltet (119 darab), ezen kívül 59  darab Boeingje és 8 darab orosz SSJ-100-as repülőgépe közlekedik. A két nyugati gyártótól vélhetően egy jó darabig közvetlenül nem kap majd alkatrészt. A napokban orosz hírportálokon már megszólaltattak helyi szakértőket, akik szerint néhány „baráti” távol-keleti országban működő légitársaság kisegítheti őket.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Hogyan készül egy irodaház a globális felmelegedésre?
Natív tartalom | 2025. február 21. 15:35
Erről is kérdeztük a hazai ingatlankezelő piac legnagyobb szereplője, a CPI Property Group magyarországi Facility Management igazgatóját. Győri Gyula állítja, a szolgáltatás a jövő kulcsa: ha az irodaházban a masszázs és a tisztító mellett sportolni, piacozni is lehet. Beszélgettünk vele arról, cége hogyan élte túl a Covid és az energiakrízis jelentette duplapofont, miért térnek vissza a munkavállalók az irodákba, és hogy miképp csökkenti karbonlábnyomát a Pólus Center vagy a Campona.
Vállalat Óriásit dobott a netes vásárlás nagyágyúja
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 10:27
Szép számokat hozott az Alibaba.
Vállalat Kirúgták a dolgozókat, nagyobb bónuszt kapnak a vezetők
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 09:10
A Facebook anyacégének húzása nem nevezhető túl szimpatikusnak.
Vállalat A Suzuki ebben az országban tervez hatalmas növekedést
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 14:05
A japán autógyártó célja, hogy 2030-ra harmadával növelje eladásait, és jelentős befektetéseket hajtson végre Indiában.
Vállalat Orbán Viktor dörzsölheti a tenyerét, itt a Mercedes bejelentése a kecskeméti gyárról
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 11:48
Magyarországon a költségek 70 százalékkal alacsonyabbak, mint Németországban.
Vállalat Ezt még a magyar gazdaság is megérezheti: egyre mélyebb gödörben a Mercedes
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 10:31
Hatalmasat zuhant a Mercedes nyeresége, miközben francia konkurense hasít.
Vállalat A Wallis Csoport ezt a díjat is bezsebelte
Privátbankár.hu | 2025. február 19. 15:31
A tőkepiac fejlesztéséért járó BÉT különdíjjal ismerték el a Wallis Csoport elmúlt 35 éves teljesítményét.
Vállalat Orbán Gábor, a Richter vezérigazgatója lett Az Év Leginspirálóbb Vezetője
Privátbankár.hu | 2025. február 19. 13:41
A vezérigazgató a díjat a PwC Magyarország által végzett 14. PwC Magyarországi Vezérigazgató Felmérés eredményei alapján vehette át.
Vállalat Újabb üzenetet kapott a Nissan
Privátbankár.hu | 2025. február 18. 10:44
A Honda szerint távoznia kellene a Nissan vezérének. 
Vállalat Befektetők figyelem! Nagy bejelentést tett a budapesti tőzsde üdvöskéje
Privátbankár.hu | 2025. február 17. 10:56
Űripari együttműködésről állapodott meg a 4iG és az amerikai az Axiom Space.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG