5p

Nem Arie Kopelman neve juthat elsőre az eszünkbe, ha meghalljuk a Chanel divatház nevét. Pedig legalább olyan fontos szerepe volt a cég felemelkedésében, mint Karl Lagerfeldnek. Új alapokra helyezte a Chanel marketingstratégiáját és tudta, hogyan szólítsa meg a fiatalokat. Arie Kopelman 86 évesen hunyt el manhattani otthonában.

Arie Kopelman, a Chanel egykori elnöke és operatív igazgatója, október 7-én, 86 éves korában hunyt el manhattani otthonában. Kopelman kulcsszerepet játszott abban, hogy a Chanel egy kissé ódivatú, francia cégből globális luxusmárkává váljon. 

A Chanel történetének kezdetét sokan ismerik, a folytatást talán kevesebben. A divatházat Gabrielle „Coco” Chanel alapította 1910-ben, nem sokkal később az ő vezetésével alkották meg az első, szintetikus parfümöt, a Chanel No. 5-t, de a nevéhez fűződik a legtöbb nő gardróbjában megtalálható „kis fekete ruha” is. Ez a két dobás már Coco Chanel életében világhírűvé tette a céget. A fény azonban idővel kissé megkopott. 

1985-ben a divatipar határterületéről érkező Kopelman lett a Chanel elnöke és operatív igazgatója, miután 14 évig a Chanel reklámkampányait készítette a Doyle Dane Bernbach reklámügynökségnél. „Apám mindig azt mondta, hogy a Procter & Gamble kézikönyvét alkalmazta a Chanelnél” – nyilatkozta fia arra utalva, hogy Kopelman a Chanel reklámstratégiáját teljesen új, innovatív alapokra helyezte: a híresen precíz, szervezett stratégiákkal rendelkező Procter & Gamble-nél szerzett üzleti tapasztalatait alkalmazta a luxusmárkánál. A marketingben valóban úttörő szerepet játszott, a Chanel No. 5 parfümjét például a MTV-n (Music Television) reklámozták, hogy elérjék a fiatalabb generációkat is. 

A Coco Mademoiselle különösen sikeres lett, és Kopelman vezette a Chanel No. 5 modernizálását is, beleértve a Nicole Kidman főszereplésével készült, Baz Luhrmann által rendezett reklámkampányt is, ami a maga idejében egészen úttörő volt:


Kopelman irányítása alatt a Chanel új, mára ikonikussá vált illatokat dobott piacra, köztük a Coco-t, a Coco Mademoiselle-t vagy a Chance-ot, amelyek a világ legkelendőbb női illatai közé tartoznak.

Egyik legismertebb újítása azonban a férfiaknak szánt Chanel Égoïste parfüm provokatív reklámkampánya volt, amely a szürrealizmus elemeit alkalmazva  egészen újszerűen szólította meg a vásárlókat. „Azt akartuk, hogy a kampánynak holdudvar hatása legyen” – mondta Kopelman az egyik interjújában.

Az ő ideje alatt a Chanel nemcsak az illatok területén, hanem a kiegészítők, a kozmetikumok és a bőrápolási termékek piacán is jelentős növekedést ért el. Amikor átvette a Chanel vezetését, mindössze két önálló Chanel-üzlet működött az Egyesült Államokban, nyugdíjazásakor, 2004-ben viszont már 17 külön butikban várták a vásárlókat.

Kopelman és felesége, Coco, a New York-i társasági élet meghatározó alakjaivá váltak. Az üzletember élete végéig aktívan részt vett a Chanel irányításában, 2008-ig az igazgatóság alelnökeként segítette a munkát. Számos jó célért is megmozdult, többek között 1989-ben Ronald Reagan elnök nevezte ki az Egyesült Államok Holokauszt Emléktanácsába. Kopelman elismerései között szerepelt a Fragrance Foundation Hall of Fame (Illat Alapítvány Hírességek Csarnoka) díja és három CFDA-díj is.

A Chanel nem torpant meg

A Chanel 2023-as pénzügyi eredményei erőteljes növekedést mutattak: bevétele elérte a 19,7 milliárd dollárt, ez 16 százalékos erősödést jelent a 2022-es 17,2 milliárd dollárhoz képest. Az adózás utáni nyereség 3 százalékkal, 4,73 milliárd dollárra nőtt.

Árfolyam

A regionális bevételek Európában 18,8, Ázsiában 21,6 százalékkal nőttek, míg az amerikai piac bővülése szerényebb, 2,6 százalékos volt. A Chanel 1,2 milliárd dollárt fordított beruházásokra és a munkavállalói létszám 14 százalékkal nőtt tavaly.

Bár a számok szépek, azt a cég vezetése is elismeri, hogy a jövő kihívásokat hozhat. Philippe Blondiaux pénzügyi igazgató szerint a következő években nehezebb környezetre kell számítani, azonban a Chanel továbbra is jelentős összegeket akar befektetni a márka fejlesztésébe és az ügyfélélmény javításába. A cél a fenntartható növekedés biztosítása. 

A vihar előszele már érzékelhető: a minapi hírek szerint csökkent a világ legnagyobb luxuscikk-gyártójának számító LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SA bevétele az idei harmadik negyedévben éves összevetésben, mivel az emelkedő árak és a gazdasági bizonytalanság visszafogta a vásárlásokat. A francia cégcsoport bevétele 19,08 milliárd euró volt a szeptember végéig tartó három hónapban, ami 3 százalékos csökkenés árfolyam-ingadozásoktól és vállalati akvizíciós hatásoktól megtisztított, úgynevezett organikus alapon. Az elemzői várakozások átlagában 2 százalékos növekedés szerepelt.

Címkék: Vállalat Chanel
A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Itt az MNB és a bankok közös nagy dobása, ezzel mindenki jól jár
Herman Bernadett | 2025. augusztus 15. 05:49
Szeptemberben indul a Magyar Nemzeti Bank (MNB) minősített vállalati hitelprogramja (MVH), amelyben már több bank is jelezte, hogy részt venne. Az Erste is ezek közé tartozik, Cselovszki Róbert, a hitelintézet vezérigazgató-helyettese reméli, hogy a kezdeményezés fellendítheti az elmúlt években padlóra került vállalati hitelezést. 
Vállalat Kiemelt helyen nyit BYD szalont az AutoWallis
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 17:34
Tovább erősíti együttműködését a világ vezető új energiával működő autógyártójával az AutoWallis, miután megállapodott a BYD-vel egy debreceni autókereskedelmi pont megnyitásáról. A kelet-magyarországi bemutatóterem és szerviz támogatja a közép-kelet-európai régió meghatározó integrált autókereskedelmi és mobilitási szolgáltatójának további növekedését.
Vállalat A Mészáros Csoport Szlovákiában megveszi a meghatározó építőipari vállalatot
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 12:37
Az eladó, Dušan Mráz megtartja kisebbségi részesedését.
Vállalat A kínai DeepSeek ezért volt kénytelen elhalasztani új MI modelljének megjelenését
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 10:25
Nem tudta sikeresen betanítani az R2 változatot a Huawei Ascend chipekkel.
Vállalat Nem romlik meg: az Amazon Prime kibővítette kiszállítási áruválasztékát
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 08:05
Az Amazon.com Prime szolgáltatásának előfizetői mostantól epret, tejet, húsokat és fagyasztott vacsorákat is kaphatnak a rendelés napján, mivel a vállalat kiterjeszti gyors kiszállítási opcióját a romlandó élelmiszerekre – közölte az Amazon szerdán.
Vállalat Ennek a menő futócipőnek a vámok sem ártanak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 11:46
32 százalékot nőttek az On bevételei. 
Vállalat Megvásárolnák a Google Chrome-ot, nagy pénzt ígértek a böngészőért
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 11:11
34,5 milliárd dolláros ajánlatot tett a Google Chrome böngészőjének megvásárlására a Perplexity AI. 
Vállalat Ez húzta le a Graphisoft Park első félévét
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 12. 19:15
A Graphisoft Park SE első félévi pro forma nettó eredménye 3,88 millió euró lett, amely 400 ezer euróval elmarad előző év hasonló időszakának teljesítményétől, az előző évet érintő egyszeri tételek miatt – közölte az ingatlanfejlesztő és -hasznosító társaság kedden a Budapesti Értéktőzsdén közzétett jelentésében.
Vállalat Így tiltakoztak a szegedi BYD építkezés munkásai
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 12. 16:15
Többször is előfordult, hogy külföldi munkások zárták el az utat a BYD Szegeden épülő gyárához
Vállalat Érdekes szegmens húzta fel a Waberer’s árbevételét
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 12. 13:28
A második negyedévben az EBIT 68 százalékot emelkedve 18 millió eurót ért el.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG