3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Jumbo Jetnek is nevezett Boeing 747-es gépe a hosszútávú repülés, sőt a gyakori repülőutakkal tarkított életforma szimbóluma lett bő 40 évvel ezelőtt. Az idő azonban eljárt fölötte, egyre több légitársaság vonja ki a forgalomból, vannak helyette jobbak. Áruszállításra még megfelel, de a napjai meg vannak számlálva.

A repülés egész története alig több mint 100 éves, ebből az utolsó 47 év a legendás 747-es részvételével zajlott. A gépet még a 60-as években fejlesztették ki, amikor tömeges igény mutatkozott a kontinensek közötti utazásra. Addig csak a Boeing 707-es, illetve a McDonell Douglas DC-8-as típusai repültek hosszú távokat, de kicsi volt a kapacitásuk.

Nagyot kellett alkotni

Kellett hát egy óriás, amit nem is volt egyszerű megalkotni, komoly kihívás volt a kor technológiai viszonyai között. Ilyen hatalmas légijármű addig még nem repült, így az addig üzemelő motorok helyett olyanokat kellett kifejleszteni, melyek alkalmasak a feladatra. Ezekből 4-et szereltek fel a monstrumra, és pont ez okozza mostanában a gép hanyatlását: a mai repülők két motorral vígan repülnek, jóval kisebb fogyasztással.

A púp és a név

A 747-es kifejlesztésének volt egy érdekessége: azt hitték, hogy csak rövid időre lesz rá szükség, mert utána úgyis jön a hangsebesség feletti utasszállítás, és akkor ezt a típust már csak áruszállításra fogják használni. Ezért úgy tervezték, hogy elől egy óriási felhajtható rakodóajtót szerelhessenek rá, így viszont a pilótafülkét feljebb kellett tenni, lényegében a gép fölé. Innen a gép jellegzetes púpja, mely mögé később elhelyezték az első osztályt, így kétemeletes lett a gép.

A hangsebesség fölötti repülés valóban jött is a Concorddal, de nem lett gazdaságos, pláne tömeges, végül meg is szűnt. Így a 747-es lett a tömeges utaztatás fő eszköze az óceánokon átívelő járatokon, és minden addigi repülőhöz képesti mérete, amit a tetején lévő púp még jobban kihangsúlyozott, elnevezték Jumbónak. A jumbo eredetileg elefántot jelent egyes afrikai nyelvekben, és így neveztek el egy, a 19. században a londoni állatkertbe került különösen nagy példányt. Azóta a jumbo az angol nyelvben a hatalmas, óriási, behemót szinonimája, így logikus volt, hogy az új légijármű neve legyen Jumbo Jet.

Eljárt az idő

Az első járat 1970 elején állt üzembe, és rövidesen sok légitársaságnál a flotta gerincét képezte. Az idők során összesen 1528 darabot gyártottak, még 28 darabra van megrendelés. Az amerikai légitársaságok sorra állítják le a típust, mivel ma már nem gazdaságos a négymotoros óriás üzemeltetése. Helyette kétmotoros, valamivel keskenyebb törzsű, de hosszabb gépek üzemelnek, melyek ugyanolyan sok utast tudnak szállítani, viszont üzemanyag fogyasztásuk 20 százalékkal kisebb.

Az amerikai United Airlines jövőre tervezte kivonni a típust, de ezt előrehozta az idei évre. A többi amerikai társaság is fokozatosan kivonja, vagy már kis vonta a gépet az utasszállításból. A Boeing már csak teherszállító változatokat gyárt, de bizonytalan, hogy érkeznek-e még új megrendelések. A cég felkészült arra, hogy befejezi a gyártást: korábban ezt 2019-re tervezte, de lehet, hogy előre kell hozni ezt az időpontot. Az égbolton persze még jó darabig előfordulnak majd a jellegzetes, 4 csíkot húzó óriások, hisz a meglévő teherszállítókat még hosszú ideig megéri üzemeltetni.

Címkék: Vállalat
A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Újabb cégbe száll be a 4iG
Privátbankár.hu | 2024. május 2. 17:06
A 4iG Csoport a Remred Technológia Fejlesztő Zrt.-be való beszállással tovább erősítheti globális jelenlétét a műholdas piacon.
Vállalat Bevált recept alapján nyomul Ukrajnában a McDonald’s
Mester Nándor | 2024. május 2. 10:04
Összefog a benzinkút-hálózatokkal, közben több nagyvárosban is új egységeket nyit.
Vállalat Kínában portyázik a világ egyik leggazdagabb embere
Privátbankár.hu | 2024. április 28. 17:18
Elon Musk, a Tesla elektromosautó-vállalat vezetője, a világ egyik leggazdagabb embere a kínai nemzetközi kereskedelmi tanács meghívására előre be nem jelentett látogatást kezdett vasárnap az ázsiai országban, és találkozik magas rangú kínai vezetőkkel.
Vállalat Irányt vált a Volkswagen
Privátbankár.hu | 2024. április 28. 16:02
Szerény tervekkel vág neki a következő éveknek a Volkswagen Kínában, de még ezek eléréséhez is alaposan fel kell kötnie a gatyáját és rengeteg erőforrást kell fordítania fejlesztésekre.
Vállalat Hernádi Zsolt elárulta: megvan, mekkora osztalékot fizet a Mol
Privátbankár.hu | 2024. április 25. 16:43
Nem volt egyszerű éve a Molnak 2023-ban.
Vállalat Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 16:11
A villamosenergia-rendszerről készített digitális másolat segítségével felgyorsíthatóvá válik az autógyárak energiarendszerének megtervezése, modernizálása.
Vállalat Négynapos? Hatnapos munkahét jön a Samsungnál
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 14:24
Gazdasági okokra hivatkozva hozták meg az intézkedést.
Vállalat Érkezik az új, nyolcmillió forintos elektromos Dacia
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 12:59
 A Renault francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít.
Vállalat A BioTechUSA-cégcsoport 2023-as éve: közel a 100 milliárdos árbevételi határ
Natív tartalom | 2024. április 22. 16:24
Magasabb fokozatba kapcsolt 2023-ban a tisztán magyar tulajdonban lévő BioTechUSA-cégcsoport. Tavaly csaknem 15 százalékkal, 90,49 milliárd forintra növelte árbevételét, és közel 5 milliárd forintot fordított beruházásokra. Évről évre nő a bevételük, pedig Lévai Bálint vezérigazgató szerint a maratoni futás 42 kilométeréből még csak az 5. kilométernél járnak.
Vállalat Telekom-ügyfél? Fontos bejelentést tett a szolgáltatója
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 11:18
Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott fenntarthatósági stratégiájának (2021-2030) harmadik évéről számolt be a Magyar Telekom Fenntarthatósági Jelentésében, amelyet az Éves Jelentéssel egy napon, április 16-án publikált. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG