A repülés egész története alig több mint 100 éves, ebből az utolsó 47 év a legendás 747-es részvételével zajlott. A gépet még a 60-as években fejlesztették ki, amikor tömeges igény mutatkozott a kontinensek közötti utazásra. Addig csak a Boeing 707-es, illetve a McDonell Douglas DC-8-as típusai repültek hosszú távokat, de kicsi volt a kapacitásuk.
Nagyot kellett alkotni
Kellett hát egy óriás, amit nem is volt egyszerű megalkotni, komoly kihívás volt a kor technológiai viszonyai között. Ilyen hatalmas légijármű addig még nem repült, így az addig üzemelő motorok helyett olyanokat kellett kifejleszteni, melyek alkalmasak a feladatra. Ezekből 4-et szereltek fel a monstrumra, és pont ez okozza mostanában a gép hanyatlását: a mai repülők két motorral vígan repülnek, jóval kisebb fogyasztással.
A púp és a név
A 747-es kifejlesztésének volt egy érdekessége: azt hitték, hogy csak rövid időre lesz rá szükség, mert utána úgyis jön a hangsebesség feletti utasszállítás, és akkor ezt a típust már csak áruszállításra fogják használni. Ezért úgy tervezték, hogy elől egy óriási felhajtható rakodóajtót szerelhessenek rá, így viszont a pilótafülkét feljebb kellett tenni, lényegében a gép fölé. Innen a gép jellegzetes púpja, mely mögé később elhelyezték az első osztályt, így kétemeletes lett a gép.
A hangsebesség fölötti repülés valóban jött is a Concorddal, de nem lett gazdaságos, pláne tömeges, végül meg is szűnt. Így a 747-es lett a tömeges utaztatás fő eszköze az óceánokon átívelő járatokon, és minden addigi repülőhöz képesti mérete, amit a tetején lévő púp még jobban kihangsúlyozott, elnevezték Jumbónak. A jumbo eredetileg elefántot jelent egyes afrikai nyelvekben, és így neveztek el egy, a 19. században a londoni állatkertbe került különösen nagy példányt. Azóta a jumbo az angol nyelvben a hatalmas, óriási, behemót szinonimája, így logikus volt, hogy az új légijármű neve legyen Jumbo Jet.
Eljárt az idő
Az első járat 1970 elején állt üzembe, és rövidesen sok légitársaságnál a flotta gerincét képezte. Az idők során összesen 1528 darabot gyártottak, még 28 darabra van megrendelés. Az amerikai légitársaságok sorra állítják le a típust, mivel ma már nem gazdaságos a négymotoros óriás üzemeltetése. Helyette kétmotoros, valamivel keskenyebb törzsű, de hosszabb gépek üzemelnek, melyek ugyanolyan sok utast tudnak szállítani, viszont üzemanyag fogyasztásuk 20 százalékkal kisebb.
Az amerikai United Airlines jövőre tervezte kivonni a típust, de ezt előrehozta az idei évre. A többi amerikai társaság is fokozatosan kivonja, vagy már kis vonta a gépet az utasszállításból. A Boeing már csak teherszállító változatokat gyárt, de bizonytalan, hogy érkeznek-e még új megrendelések. A cég felkészült arra, hogy befejezi a gyártást: korábban ezt 2019-re tervezte, de lehet, hogy előre kell hozni ezt az időpontot. Az égbolton persze még jó darabig előfordulnak majd a jellegzetes, 4 csíkot húzó óriások, hisz a meglévő teherszállítókat még hosszú ideig megéri üzemeltetni.