4p
Azzal, hogy a Forever 21 csődöt jelentett, lezárulhat egy korszak. A Dél-Koreából az Egyesült Államokba kivándorolt Dowon és Jinsook Chang által megálmodott és felépített ruházati üzletlánc úgy tűnik, hogy jelenlegi formájában eddig bírta, most komoly változások jöhetnek.

Néhány évvel ezelőtt még jó példaként és óriási sikersztoriként emlegették a családi vállalkozásként induló, majd óriásira növő Forever 21-t, amely legjobb időszakában évente 4 milliárd dollár értékű eladásokat produkált, és világszerte mintegy 43 ezer embert foglalkoztatott. Most 40 országból, köztük minden uniós tagállamból távoznak, és az amerikai üzletek harmadát is biztosan bezárják a csődeljárás keretében.

Hogy buktak ekkorát?

Iparági szakértők és volt alkalmazottak is egybehangzóan arról beszélnek a csőd kapcsán, hogy a Forever 21 vesztének okát a menedzsment kétes döntéseiben kell keresni, mint például a megkérdőjelezhető ingatlanügyletek és üzletpolitika. A helyzetet pedig tovább rontotta, hogy az időközben még inkább családi biznisszé váló (a házaspár két lánya is felső vezetői posztot tölt be) üzletláncnak nincs igazgatósági tanácsa, így hiányzott a külső visszajelzés az alapítók döntéshozatalakor.

A New York Timesnak a cég volt alkalmazottai olyan képet vázoltak, amiből az bontakozik ki, hogy a vállalatot a végletekig központosította a Chang házaspár, hiszen mind a stratégia, mind a tervezés és a felvásárlás a mai napig az ő és belső körük felügyelete alatt zajlott, és utódjaiknak is lányaikat nevezték meg a pozícióikban. Ráadásul a nagy riválisokkal ellentétben a céget sosem vitték tőzsdére, a Forever 21 99 százalékban a család tulajdonában maradt.

Mindezek ellenére időnként mégis felmerült az újító szándék, az üzletlánc sorra fogadta fel a marketing és stratégiai szakértőket, csak hogy utána teljességgel figyelmen kívül hagyja a tanácsaikat, sokszor pedig teljesen szembe menjen azokkal.

(Fotó: Wikimedia Commons/Hans Olav Lien)

A legnagyobb pofára esést azonban az elhibázott vezetői döntések mellett az ingatlanügyletek hozták. Dowon Chang egyik legnagyobb álma mindig is az volt, hogy a Forever 21 boltjai hatalmasak legyenek, így roppant agresszívan terjeszkedtek, korábbi Mervyn’s, Sears, és Saks üzletek helyén nyitották meg a legújabb boltjaikat plázákban. Ezeket azonban a fenntartás költségei miatt elvétve sikerült nem mínuszosra kihozni, ráadásul az áruellátás biztosítása is egyre nehezebbé vált a webshopok népszerűségének növekedése miatt. A volt alkalmazottak emellett kiemelték, hogy Chang mindig is erősen ellenezte, hogy a Forever 21 bezárja a nehezen fenntartható plázai óriásüzletek bezárását, és sokszor inkább csak átköltöztette a rosszul teljesítő boltokat a bevásárlóközpontok másik felébe. Egy üzleti szakértő erről a lap kérdésére egészen egyszerűen úgy fogalmazott, hogy a Forever 21 problémája nem a plázai jelenlét volt, hanem hogy nem tudták, mikor kell kiszállni.

Az agresszív terjeszkedési stratégia előbb-utóbb nemzetközi szinten is megjelent, hiszen 2005 és 2017 közt hétről 262-re nőtt az Amerikán kívüli boltlánc: az alkalmazottak szerint ebbe annyira felkészülés nélkül vágott bele a cég, hogy sokszor még az egyes országok munkaügyi törvényeivel sem voltak tisztában, miközben a riválisaik olyan otthonosan mozgó cégek voltak Európában, mint a svéd H&M, vagy a spanyol Zara. A nemzetközi részleg kálváriája már 2015 óta tart, az akkori számok szerint a cégnek körülbelül havi 10 milliós veszteséget okozott a külhoni üzletek fenntartása.

Megjelent még egy cég

A K-pop által elindított, a világon szélsebesen végigsöprő Dél-Korea lázra támaszkodva a két lány, Linda és Esther Chang elindította a Riley Rose szépségmárkát, amely elsősorban az ázsiai országban divatos kozmetikumtípusok forgalmazásával foglalkozik. A cég honlapján feltűnt értesítő alapján minden jel arra utal ugyanakkor, hogy az átszervezés keretében a Riley Rose már a Forever 21 webshopjában folytatja majd a pályafutását, és az önálló oldala is megszűnik, azaz az anyavállalat menti a menthetőt.

Mi jön most?

A csődeljárással úgy tűnik, hogy végre új szelek fújnak a Forever 21 háza táján. A tervek szerint csökkentik a fizikai bolthálózatot és egyre inkább a webshopos eladásokra fókuszálnak majd, ráadásul hivatalosan is új vezetőket hoznak be, ezzel is arra törekedve, hogy talpon maradjon a cég. Egy biztos, ez nem lesz könnyű feladat: körülbelül 347 millió dollárral tartoznak a beszállítóiknak.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Lezárult az év cégeladása
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 19:21
A Semilab International Zrt. félmilliárd dollárért értékesítette amerikai  leányvállalatát.  
Vállalat Barna Zsolt folytatja a munkát – személyi kérdésekben döntött az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 16:33
A rendkívüli közgyűlésen döntöttek.
Vállalat Pluszpénzt kapnak a Magyar Telekom dolgozói – itt a megállapodás
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 14:22
A Magyar Telekom megállapodott az érdekképviseletekkel.
Vállalat Ez húzhatná a GDP-t is: elképzelhető az államilag támogatott faktoringpiac? – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. november 17. 10:17
Az elmúlt években, a folyamatos válságok ellenére is húsz százalék körül bővült a magyarországi faktoringpiac. A terméket a legtöbben a hitellel tévesztik össze, azonban van néhány fontos különbség. A bankok a faktorfinanszírozásnál például nem az ügyfelet, hanem annak vevőkörét minősítik, így egy vállalat akár magasabb összeghez is hozzájuthat, mint egy hitel esetében – mondta el a Klasszis Podcast legújabb epizódjában dr. Molnár Tamás, az MBH Bank Faktoring és Üzletfinanszírozási ügyvezető igazgatója, a Magyar Faktoring Szövetség elnöke. 
Vállalat A dél-koreai Hyundai Motor otthon fektet be az amerikai vámok hatására
Privátbankár.hu | 2025. november 16. 15:15
A Hyundai Motor Group 86,47 milliárd dollárt fog befektetni Dél-Koreában 2026 és 2030 között – közölte az autógyártó vasárnap, miután Szöul véglegesítette azt a kereskedelmi megállapodást, amely 25 százalékról 15 százalékra csökkenti az amerikai vámokat a dél-koreai autókra.
Vállalat A holland-kínai feszültség nehezén már túl vagyunk – állítja a holland ASML vezére
Privátbankár.hu | 2025. november 16. 14:45
Az ASML vezérigazgatója szerint cégét nem érintette a Hollandia és Kína között a Nexperia chipgyártó holland egysége feletti kormányellenőrzés miatt kialakult feszültség.
Vállalat A Lukoil egy hónap haladékot kapott az amerikaiaktól
Privátbankár.hu | 2025. november 16. 12:35
A Trump-adminisztráció pénteken engedélyt adott a potenciális vevőknek arra, hogy tárgyaljanak az orosz Lukoillal külföldi eszközeinek megvásárlásáról, és jóváhagyta a bolgár Burgasz finomítóval kapcsolatos üzleti tranzakciókat is, miután Bulgária lépéseket tett az üzem lefoglalására.
Vállalat Szerbia szankcionált olajvállalata, a NIS három hónapot kapott vevő keresésre – frissítve!
Privátbankár.hu | 2025. november 16. 11:01
Szerbia három hónapos engedélyt kapott az Egyesült Államoktól, hogy megpróbáljon vevőt találni orosz tulajdonú olajcégére, az NIS-re, amelyet szankciók sújtanak, és amelyek a tél előtt veszélyeztetik az üzemanyag-ellátást – mondta szombaton Dubravka Djedovic-Handanovic energiaügyi miniszter.
Vállalat Távozhat az Apple-vezér, már nagyon keresik az utódját
Privátbankár.hu | 2025. november 15. 11:41
Tim Cook 14 év után már jövőre távozhat az Apple éléről, ki léphet a helyére?
Vállalat 15 ezer embert küld el a legnagyobb amerikai telekommunikációs cég
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 19:01
Dolgozóinak 15 százalékától megválik a Verizon, az Egyesült Államok legnagyobb bevételű telekommunikációs vállalata. A városnyi embert már a jövő héten elküldi a cég.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG