4p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Azzal, hogy a Forever 21 csődöt jelentett, lezárulhat egy korszak. A Dél-Koreából az Egyesült Államokba kivándorolt Dowon és Jinsook Chang által megálmodott és felépített ruházati üzletlánc úgy tűnik, hogy jelenlegi formájában eddig bírta, most komoly változások jöhetnek.

Néhány évvel ezelőtt még jó példaként és óriási sikersztoriként emlegették a családi vállalkozásként induló, majd óriásira növő Forever 21-t, amely legjobb időszakában évente 4 milliárd dollár értékű eladásokat produkált, és világszerte mintegy 43 ezer embert foglalkoztatott. Most 40 országból, köztük minden uniós tagállamból távoznak, és az amerikai üzletek harmadát is biztosan bezárják a csődeljárás keretében.

Hogy buktak ekkorát?

Iparági szakértők és volt alkalmazottak is egybehangzóan arról beszélnek a csőd kapcsán, hogy a Forever 21 vesztének okát a menedzsment kétes döntéseiben kell keresni, mint például a megkérdőjelezhető ingatlanügyletek és üzletpolitika. A helyzetet pedig tovább rontotta, hogy az időközben még inkább családi biznisszé váló (a házaspár két lánya is felső vezetői posztot tölt be) üzletláncnak nincs igazgatósági tanácsa, így hiányzott a külső visszajelzés az alapítók döntéshozatalakor.

A New York Timesnak a cég volt alkalmazottai olyan képet vázoltak, amiből az bontakozik ki, hogy a vállalatot a végletekig központosította a Chang házaspár, hiszen mind a stratégia, mind a tervezés és a felvásárlás a mai napig az ő és belső körük felügyelete alatt zajlott, és utódjaiknak is lányaikat nevezték meg a pozícióikban. Ráadásul a nagy riválisokkal ellentétben a céget sosem vitték tőzsdére, a Forever 21 99 százalékban a család tulajdonában maradt.

Mindezek ellenére időnként mégis felmerült az újító szándék, az üzletlánc sorra fogadta fel a marketing és stratégiai szakértőket, csak hogy utána teljességgel figyelmen kívül hagyja a tanácsaikat, sokszor pedig teljesen szembe menjen azokkal.

(Fotó: Wikimedia Commons/Hans Olav Lien)

A legnagyobb pofára esést azonban az elhibázott vezetői döntések mellett az ingatlanügyletek hozták. Dowon Chang egyik legnagyobb álma mindig is az volt, hogy a Forever 21 boltjai hatalmasak legyenek, így roppant agresszívan terjeszkedtek, korábbi Mervyn’s, Sears, és Saks üzletek helyén nyitották meg a legújabb boltjaikat plázákban. Ezeket azonban a fenntartás költségei miatt elvétve sikerült nem mínuszosra kihozni, ráadásul az áruellátás biztosítása is egyre nehezebbé vált a webshopok népszerűségének növekedése miatt. A volt alkalmazottak emellett kiemelték, hogy Chang mindig is erősen ellenezte, hogy a Forever 21 bezárja a nehezen fenntartható plázai óriásüzletek bezárását, és sokszor inkább csak átköltöztette a rosszul teljesítő boltokat a bevásárlóközpontok másik felébe. Egy üzleti szakértő erről a lap kérdésére egészen egyszerűen úgy fogalmazott, hogy a Forever 21 problémája nem a plázai jelenlét volt, hanem hogy nem tudták, mikor kell kiszállni.

Az agresszív terjeszkedési stratégia előbb-utóbb nemzetközi szinten is megjelent, hiszen 2005 és 2017 közt hétről 262-re nőtt az Amerikán kívüli boltlánc: az alkalmazottak szerint ebbe annyira felkészülés nélkül vágott bele a cég, hogy sokszor még az egyes országok munkaügyi törvényeivel sem voltak tisztában, miközben a riválisaik olyan otthonosan mozgó cégek voltak Európában, mint a svéd H&M, vagy a spanyol Zara. A nemzetközi részleg kálváriája már 2015 óta tart, az akkori számok szerint a cégnek körülbelül havi 10 milliós veszteséget okozott a külhoni üzletek fenntartása.

Megjelent még egy cég

A K-pop által elindított, a világon szélsebesen végigsöprő Dél-Korea lázra támaszkodva a két lány, Linda és Esther Chang elindította a Riley Rose szépségmárkát, amely elsősorban az ázsiai országban divatos kozmetikumtípusok forgalmazásával foglalkozik. A cég honlapján feltűnt értesítő alapján minden jel arra utal ugyanakkor, hogy az átszervezés keretében a Riley Rose már a Forever 21 webshopjában folytatja majd a pályafutását, és az önálló oldala is megszűnik, azaz az anyavállalat menti a menthetőt.

Mi jön most?

A csődeljárással úgy tűnik, hogy végre új szelek fújnak a Forever 21 háza táján. A tervek szerint csökkentik a fizikai bolthálózatot és egyre inkább a webshopos eladásokra fókuszálnak majd, ráadásul hivatalosan is új vezetőket hoznak be, ezzel is arra törekedve, hogy talpon maradjon a cég. Egy biztos, ez nem lesz könnyű feladat: körülbelül 347 millió dollárral tartoznak a beszállítóiknak.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Száz országba indulhat Győrből az új Audi – Orbán Viktor személyesen bocsátotta útjára
Privátbankár.hu | 2025. július 10. 12:54
Nagy keresletet várnak az új modellre.
Vállalat Ez még a Google-nak is fájhat – saját pályáján támadják be az óriást
Privátbankár.hu | 2025. július 10. 12:04
Alapjaiban forgatnák fel a webböngészők piacát.
Vállalat Nem tetszik a hitelminősítőnek, amit a Wizz Air-nél látnak
Privátbankár.hu | 2025. július 10. 07:18
Elmaradtak a várakozásoktól az eredmények.
Vállalat A Daimler Truck tömeges elbocsátásra készül Németországban
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 18:14
Körülbelül 5 ezer munkahely megszüntetését tervezi 2030-ig – jelentette be a haszongépjárműgyártó cég kedden.
Vállalat A BP vállalja a veszélyt, visszatér a megosztott országba
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 14:58
A BP 2025 utolsó negyedévében újra megnyitja irodáját a líbiai fővárosban, Tripoliban – közölte hétfőn a líbiai nemzeti olajvállalat, a NOC.
Vállalat Még mindig röpködnek a mínuszok Csányi Sándor és Mészáros Lőrinc borászataiban
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 11:40
2024 nagy kihvást jelentett a borászatoknak, és nem csak időjárási szempontból. Csányi Sándor és Mészáros Lőrinc érdekeltségeiben továbbra is jelentős veszteségeket könyveltek el, egy szekszárdi vezető borászat irányítója ellen pedig eljárás indult és letartóztatták.
Vállalat Visszaestek a Mercedes eladásai
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 09:41
Nem veszik a Mercedeseket, csak Európában nőtt az eladások száma. 
Vállalat Késve fizeti ki a számláit a magyar vállalatok több mint fele
Herman Bernadett | 2025. július 8. 09:22
A magyar cégek 53 százaléka nem kapja meg határidőre a számlái ellenértékét, és ezt az ügyfelek likviditási problémái okozzák. Egyebek mellett ez áll az Atradius hitelbiztosító fizetési szokásokról szóló, éves elemzésében. A kifizetések általában több mint egy hónappal a lejárati határidő után történnek, ez pedig növeli a bedőlt kereskedelmi hitelek kockázatát, ami a felmérés szerint 6 százalék mértékű.
Vállalat Az Apple visszaütne az Európai Bizottságnak
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 12:49
Pert indítottak.
Vállalat Ki tette az Estée Laudert világmárkává?
Elek Lenke | 2025. július 6. 17:14
Június 14-én, 92 éves korában elhunyt Leonard Lauder, Estée Lauder legidősebb fia, aki nemcsak egy sikeres üzletasszony örököse volt, hanem tehetséges menedzser is – a családi vállalkozást milliárdos nemzetközi nagyvállalattá bővítette. Azonban nem csak ezért emlékeznek rá a szakmában: az amerikai média úgy véli, hogy ő lett a szépségipar első influenszere, amikor ilyen fogalom még nem is létezett – emlékeztet rá a Kommerszant című orosz napilap.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG