Az alvászavarok elleni gyógyszertől kezdve az ülő helyben elvégezhető nyújtózkodásig sok mindent
kipróbáltak a repülőgépek utasai, hogy ellensúlyozzák a repülőutak kényelmetlenségét. Többet tehetnek azonban ezért a légitársaságok, derül ki az ausztrál Qantas és a University of Sydney Charles Perkins Centre kutatóintézetének közös kísérletéből, amiről a CNBC számolt be.
Lámpákkal variálnak
A projekt része a Qantas Project Sunrise programjának, azaz annak a tervének, hogy közvetlen járatokat indít Sydney és New York között. Ez az utazás 20 órán át fog tartani és pont a feje tetejére fogja állítani a résztvevők időbeosztását, pontosabban időritmusát. A légitársaság keresi a módját, hogy a fedélzeti világítástól kezdve az étkezések rendjén át a mozgási lehetőségekig a lehető legelviselhetőbbé tegye ezeket a maratoni repülőutakat.
A kísérleti projektben önkéntesek vettek részt, akik fizikai és lelki állapotát a repülés előtt és után is
megvizsgálták. A kutatásról megjelent előzetes jelentés szerint sikerült olyan rendszert kialakítani, ami mérsékelte a tesztelők repülési fáradságát (jetlag) – erről számoltak be a tesztalanyok –, jobban aludtak és jobban megőrizték szellemi teljesítőképességüket a repülés után.
Tornázni is lehet
A tesztben szereplő repülőgép helyi idő szeirnt este 9 órakor szállt fel New York Cityben. Ezt követően a kutatók égve tartották a kabinlámpákat hat órán át. Keleti parti idő szerint éjjel 3 órakor leoltották, majd 11 órán át sötétben folytatódott a repülés. A leszállás előtti két órára újra felgyújtották a világítást. Ezzel igyekeztek hozzászoktatni az utazókat az úti céljukhoz igazodó éjjeli / nappali rendhez. Az étkezéseket a világítási ciklusokhoz igazították. Az éjszakai járatok indulásakor vacsorát szoktak felszolgálni, majd leoltják a lámpákat. A kísérleti repülőgépen azonban ebédet adtak és égve hatják a világítást. Ezzel az átszoktatással kezdték ledolgozni a repülés okozta fáradságot.
A Qantas 12 Airbus 350-es repülőgépet rendelt 2022 májusában az extra hosszú repülőutakra. Az első járatok 2025 elején indulhatnak el. Várakozások szerint összességében a Sydney-New York útvonalon három órával csökkenhet a menetidő. A légitársaság beszámolója szerint ezeken a gépeken Wellbeing Zona részeket alakítanak ki. A megrendelt A350-eseken százzal kevesebb ülőhely lesz, hogy minden osztályon legyen hely egy kisebb konditeremnek. Ezekben amellett, hogy alaposan kinyújtózhatnak az utasok, egyszerűbb gyakorlatokat végezhetnek, hogy felfrissítsék az ülésben elfásult testüket.
Szerint Donald Tusk újabb támadást indított Magyarország ellen.

