Az alvászavarok elleni gyógyszertől kezdve az ülő helyben elvégezhető nyújtózkodásig sok mindent
kipróbáltak a repülőgépek utasai, hogy ellensúlyozzák a repülőutak kényelmetlenségét. Többet tehetnek azonban ezért a légitársaságok, derül ki az ausztrál Qantas és a University of Sydney Charles Perkins Centre kutatóintézetének közös kísérletéből, amiről a CNBC számolt be.
Lámpákkal variálnak
A projekt része a Qantas Project Sunrise programjának, azaz annak a tervének, hogy közvetlen járatokat indít Sydney és New York között. Ez az utazás 20 órán át fog tartani és pont a feje tetejére fogja állítani a résztvevők időbeosztását, pontosabban időritmusát. A légitársaság keresi a módját, hogy a fedélzeti világítástól kezdve az étkezések rendjén át a mozgási lehetőségekig a lehető legelviselhetőbbé tegye ezeket a maratoni repülőutakat.
A kísérleti projektben önkéntesek vettek részt, akik fizikai és lelki állapotát a repülés előtt és után is
megvizsgálták. A kutatásról megjelent előzetes jelentés szerint sikerült olyan rendszert kialakítani, ami mérsékelte a tesztelők repülési fáradságát (jetlag) – erről számoltak be a tesztalanyok –, jobban aludtak és jobban megőrizték szellemi teljesítőképességüket a repülés után.
Tornázni is lehet
A tesztben szereplő repülőgép helyi idő szeirnt este 9 órakor szállt fel New York Cityben. Ezt követően a kutatók égve tartották a kabinlámpákat hat órán át. Keleti parti idő szerint éjjel 3 órakor leoltották, majd 11 órán át sötétben folytatódott a repülés. A leszállás előtti két órára újra felgyújtották a világítást. Ezzel igyekeztek hozzászoktatni az utazókat az úti céljukhoz igazodó éjjeli / nappali rendhez. Az étkezéseket a világítási ciklusokhoz igazították. Az éjszakai járatok indulásakor vacsorát szoktak felszolgálni, majd leoltják a lámpákat. A kísérleti repülőgépen azonban ebédet adtak és égve hatják a világítást. Ezzel az átszoktatással kezdték ledolgozni a repülés okozta fáradságot.
A Qantas 12 Airbus 350-es repülőgépet rendelt 2022 májusában az extra hosszú repülőutakra. Az első járatok 2025 elején indulhatnak el. Várakozások szerint összességében a Sydney-New York útvonalon három órával csökkenhet a menetidő. A légitársaság beszámolója szerint ezeken a gépeken Wellbeing Zona részeket alakítanak ki. A megrendelt A350-eseken százzal kevesebb ülőhely lesz, hogy minden osztályon legyen hely egy kisebb konditeremnek. Ezekben amellett, hogy alaposan kinyújtózhatnak az utasok, egyszerűbb gyakorlatokat végezhetnek, hogy felfrissítsék az ülésben elfásult testüket.