Robotizált BMW-gyártósor Lipcsében (fotó: Wikipedia) |
Két héten belül elkezdődnek a debreceni BMW-gyár építése, a cölöpözési munkálatokkal indulnak el. Póser Zoltán, a Debreceni Infrastruktúra Fejlesztő Kft. ügyvezetője a 11. Nemzetközi Közlekedéslogisztikai Konferencián tartott előadásában elmondta, hogy a BMW-gyárnak otthont adó Debrecen melletti Észak-nyugati Gazdasági Övezet 400 hektáros területének előkészítésén tavaly január óta dolgoznak. Többek közt régészeti, lőszermentesítési és talajkiegyenlítési munkálatokat végeztek, melynek során 2,4 millió köbméter földet mozgattak meg és másfél kilométer dréncsövet fektettek le. Mára a munkálatok 80-90 százaléka elkészült, a teljes területet áprilisban adják át a német beruházónak.
Zajlik a környező ipari és közlekedési infrastruktúrát építése, amelynek keretében két új autópálya-leágazást építenek. Az északi, Józsa felőli leágazáson a gyár alapanyag ellátásának forgalma bonyolódik, a késztermék pedig nagyobbrészt a vasúti átrakónál távozik majd. A 354-es út végét meghosszabbítják a gyár bejáratáig, a 33-as utat pedig kétszer kétsávosítják. "A BMW-gyárnak gyakorlatilag három autópálya-lehajtója lesz" – emelte ki Póser Zoltán.
A 108-as vasúti vonalat bevezetik a gyár déli széléhez, ahol egy nagy kapacitású vasúti átrakót építenek kezdetben két, majd a fejlesztés második ütemében négy iparvágánnyal. Az, hogy külső szolgáltatásként viszik be az iparvágányt a gyár területére, a BMW-nek nagy rugalmasságot ad, minthogy nem szeli ketté a gyárt területét iparvágány, így nem akadályozza a további fejlesztéseket.
A BMW-gyár építési munkálatain és a kapcsolódó infrastrukturális fejlesztéseken az idei évtől kezdődően három éven át mintegy hatezer ember fog dolgozni, ebből 3500-4000-en a gyár területén és körülbelül kétezren az út- és vízelvezetési munkákon – mondta Póser Zoltán, kiemelve, hogy mindez komoly üzleti lehetőséget jelent a környező vállalkozásoknak a különböző szolgáltatások biztosítása – így elsősorban a lakhatás, az étkeztetés vagy a fuvarozás terén.