Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
12p

Miért állhatott be a Tisza és a Fidesz közötti különbség?
Ki nyerhet az adók körüli politikai viharon?
Mi lesz az átláthatósági törvényből?

Online Klasszis Klub élőben Somogyi Zoltánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves szociológust!

2025. szeptember 24. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A labdarúgás és a sportfogadás-hirdetések úgy vannak egymással, mint a borsó meg a héja. Már ameddig a törvényhozók úgy nem döntenek, hogy ezentúl csak héj nélküli borsót lehet árusítani. Az Egyesült Királyságban március végén fejezi be munkáját az a kormányzati munkacsoport, mely adatokat gyűjt a 2005-ös Szerencsejáték-törvény (Gambling Act) modernizációjához, érintve szerencsejáték és sport kapcsolatát. Elképzelhető, hogy kitiltják a szponzorok közül a sportfogadással foglalkozó cégeket akkor, amikor a koronavírus-járvány amúgy is lyukakat ütött a klubok költségvetésébe.

Ha valaki belenézett a Wolverhampton Wanderers-Leeds United vagy a Burnley-Fulham angol bajnokiba, aligha tűnt fel neki a négy érintett csapat mezszponzora, legfeljebb az, hogy a Wolves és a Burnley dresszén a keleti piacnak szóló üzenetként kínai szponzori felirat is feszült. Mind a négy csapat mezszponzora fogadóiroda, és ez teljesen megszokott jelenség: a Premier League húsz csapatából a Burnley, a Crystal Palace, a Fulham, a Leeds, a Newcastle, a Southampton, a West Ham United és a Wolverhampton első számú támogatója mind-mind a sportfogadás világából jön. A klubok közül csak három – a Chelsea, a Liverpool és a Sheffield United – nem kötött szerződést szerencsejátékban utazó céggel szponzorációra, a másik tizenhét csapatnál fő vagy mellék mezszponzorként, melegítőszponzorként avagy hivatalos partnerként találunk fogadóirodákat.

A Sporting Intelligence weboldal minden évben áttekinti a Premier League klubjainak mezszponzorációját. A PL csapatai 2019–2020-ban 349,1 millió angol fontot (több mint 145 milliárd forintot) kasszíroztak fő mezszponzoraiktól, 68,6 millió font érkezett sportfogadással foglalkozó cégektől. Bár a legnagyobb klubok többségének is akad valamilyen fogadóiroda-partnere (a Manchester Unitednek, az Arsenalnak és a Tottenhamnek hivatalos sportfogadó partnere van, a Manchester Citynek a melegítőin hirdet ilyen támogató), fő mezszponzoruk más területről jön. A többi klubnál viszont kulcsfontosságú támogatók a fogadóirodák, csakúgy, mint az angol labdarúgás alacsonyabb osztályaiban. A Championshipben (másodosztály) a csapatok döntő többségét sportfogadás-üzemeltető cég szponzorálja, sőt, a bajnokság névadó támogatója is a SkyBet.

Sportfogadási cégek nélkül rosszabbak lesznek a kilátások (Forrás: burnleyfootballclub.com)
Sportfogadási cégek nélkül rosszabbak lesznek a kilátások (Forrás: burnleyfootballclub.com)

Fogadjunk, hogy kivizsgáljuk!

Az együttműködés tényleg „borsó meg a héja”: a fogadóirodák olyan közönség szeme előtt lehetnek, amely egyébként is teljesen normalizálta a tevékenységet, a futballélvezet részeként tekint a sportfogadásra. A BBC 2017-ben huszonöt késő esti futballmérkőzést vizsgált meg a BT Sporton, a Sky Sportson és az ITV-n. A reklámblokkok 95 százalékában megjelent fogadóiroda, az 1234 hirdetésből 272 szerencsejátékkal kapcsolatos volt. A vizsgálatot megelőző évben a sportfogadás-üzemeltető cégek 150 millió fontot költöttek televíziós reklámokra. A szerencsejátékhirdetés-tilalomért kampányoló The Big Step szervezet a népszerű Match of the Day műsort hozza fel példának arra, hogy mennyire „ömlik” a sportfogadással kapcsolatos szponzoráció a nézőkre.

A világ leghosszabb ideje folyamatosan műsoron levő futball-összefoglalója hetenként hétmillió embert vonz, a közönség a műsoridő 89 százalékában lát sportfogadással kapcsolatos feliratot vagy logót. Amikor a BBC Match of the Day gyerekeknek szóló képes magazinját elemezték egyetemi kutatók, akkor a 2019. májusi számban 52 sportfogadás-megjelenítést találtak. Természetesen nem direkt hirdetések voltak ezek (hisz ez tilos), de a fotókon valósággal sorjáztak a fogadóirodák hirdetései. Egy futballrajongó gyerek már egészen fiatal korától „magába szívja” a foci és sportfogadás közti kapcsolatot. Többek között a gyerekek védelme is indokolta azt a 2019-es (ön)korlátozást, mely este 9 óra (watershed) előtt nem engedélyezi a televíziós élő sportközvetítések közben a sportfogadásokkal kapcsolatos reklámokat.

„A fogadások normalizációja kirívó a futballszurkolók körében. A fogadásokkal kapcsolatos üzenetek a futballmédia-tartalmak szinte minden szegmensében megjelennek, online, a tradicionális médiában és a helyszínen egyaránt. A fogadóirodák hirdetései gyakorlatilag kikerülhetetlenek a futballszurkolók számára. Ezt a bizonyítékok is alátámasztják: öt futballmérkőzés elemzéséből kiderült, hogy 21 másodpercenként jelent meg sportfogadással kapcsolatos utalás”

– írja az Ipsos MORI 2020-ban kiadott kutatásában.

Március 31-én lezárul a vizsgálat anyaggyűjtési fázisa, a The Telegraph szerint Boris Johnson kormánya már az ősszel betilthatja a sportfogadással foglalkozó cégek mezszponzorációs tevékenységét, s ezt (állítólag) a közvélemény kétharmada is támogatná. Elképzelhető, hogy az alacsonyabb osztályú klubok „türelmi időt” kapnak, amíg megfelelő helyettesítő szponzorokat találnak – legalábbis ezt javasolta a Lordok Háza különbizottsága. A felsőházi bizottság keményen fogalmazott:

„Sportfogadással kapcsolatos hirdetésnek nem lenne szabad megjelennie sem a sportpályákon, sem azok közelében, sem a meccsfüzetekben.”

A legrosszabb pillanat

Az angol csapatok számára a szponzorok „megvágása” a létező legrosszabb pillanatban jönne. A koronavírus-járvány még a legnagyobb klubokat is érzékenyen érintette, s minél kisebb egy csapat, annál fontosabb lenne számára a meccsnapi bevétel (jegyeladás, catering, stb.) – ilyen most nincs, és kérdés, mikor lesz megint. Ha emellé még a csapatok többségének meghatározó szponzorait is elűzik, az már tényleg több lesz a soknál…

Közel 20 éves kapcsolat
Az angol Premier League-ben a 2002–2003-as idényben jelent meg először mezszponzorként fogadóiroda: a Fulham szerelésén a Betfair hirdetett, s ezzel megnyitotta az utat a konkurencia előtt is. 2016 és 2018 között a Premier League csapatainak több mint felét támogatta fő mezszponzorként egy-egy fogadóiroda.

A brit Octagon cég ügyvezetője, Joel Seymour-Hyde szerint a Premier League-ben 25–50 százalékkal csökkenhet a mezszponzorációk értéke, ha a sportfogadással foglalkozó cégeket kikényszerítik a támogatók közül. Ugyanakkor úgy véli, új szponzorok jelenhetnek meg, amelyeket jelenleg túllicitálnak a fogadóirodák, vagy pont a sportfogadás erős jelenléte miatt nem akarnak támogatóként beszállni. Kérdés, a már így is küszködő klubokra milyen hatással lenne a „szponzorkeringő”.

A probléma nem az Egyesült Királyság sajátja. Az UEFA európai élvonalbeli futballal foglalkozó, a 2018-as pénzügyi évet megvizsgáló jelentésében azt állapítja meg, hogy a szerencsejátékban érdekelt cégeké a második legnagyobb mezszponzorációs csoport a kiskereskedelmi cégek után. Az európai élvonalbeli ligák majdnem harmadának szerencsejáték-üzemeltető cég a névszponzora.

„A sportnak mindig volt egy sugar daddyje, ami miatt szégyenkezhetett. Először a dohányáru. Aztán az alkohol. Most a sportfogadás a napi vétek”

- kezdi jegyzetét Callum McCarthy, a Sport Business publicistája.

Olasz példa

McCarthy arra hívja fel a figyelmet, hogy csak a négy legnagyobb európai élvonalbeli bajnokságban – az angol Premier League-ben, a spanyol La Ligában, a német Bundesligában és az olasz Serie A-ban – több mint 80 szponzori megállapodás köttetett meg sportfogadással foglalkozó cégekkel. S bár a sportfogadás képviselői védik pozícióikat és állítják, szponzori tevékenységük nem okoz kárt, a kollektív tiltás veszélye felettük lebeg, mint ahogy azt az olaszországi példa mutatja.

Olaszországban 2019. júliusában lépett teljes erejével hatályba az a rendelet, mely megtiltotta, hogy a fogadóirodák hirdetőként vagy szponzorként szerepeljenek a helyi sportéletben. Sem a televízióban, sem a rádióban, sem online nem jelenhetnek meg fogadásokkal kapcsolatos hirdetések. A tiltás az élvonalbeli klubok felét közvetlenül érintette, de nem jött jól a sportmédiának sem.

A Serie A képviselői szerint legalább százmillió eurós nagyságrendű összegtől estek el a csapatok, és még csak ezt követően jött a járvány… Az AS Romának ki kellett farolnia a Betwayjel megkötött, összesen 15,5 millió eurós szerződéséből; városi riválisa, a Lazio ugyanígy járt, a Marathonbettel kötött rövid távú, már a tiltás tudatában megkötött szerződés lejárt, és új szponzort kellett keresni.

„A rendeletileg bevezetett tiltás egy 150 millió eurós fekete lyukat jelent az olasz futballnak, ez senkit nem segít, a televízió, a média, a helyi sportélet egyaránt megszenvedi a következményeket”

- kritizálta a döntést Alexander Martin, az SKS365 sportfogadás-üzemeltető ügyvezetője egy februári konferencián.

A COVID-krízis okozta helyzet miatt elindult a lobbitevékenység: függesszék fel a rendeletet legalább 12 hónapra, így a klubok valamelyest fel tudják tölteni ürülő kasszájukat. Érvelhetnek akár azzal is, hogy a tiltás ellenére semmi sem történt: a sportfogadási piac ugyanúgy nő, mint korábban. A csapatok pedig kerülőutakon járnak: a Roma februárban írt alá regionális fogadási partneri szerződést az AYX-szel – az ázsiai piacon ugyanis lehet partneri kapcsolata sportfogadás-üzemeltető céggel, csak az olaszon nem.

A szerencsejátékban utazó cégek rugalmasan reagáltak, az AC Milannal, az Internazionaléval és a Napolival üzleti kapcsolatban álló StarCasinò például szerencsejáték-hirdetésektől mentes sportportált indított, exkluzív, főleg videós tartalmakat ígérve a drukkereknek. Ennek a megoldásnak köszönhetően megkerülhetővé vált a rendelet – a starcasino.sport a klubok infotainment partnere lett, s mivel a portálon nem jelenik meg a sportfogadás vagy más szerencsejáték, ez legális.

Spanyolországban szintén korlátozások következnek: a fogadóirodák várhatóan a következő idénytől az olaszhoz hasonló tiltással szembesülnek, hirdetéseiket a hajnali 1 és 5 óra közti sávra kell korlátozniuk, a klubok pedig a becslések szerint nagyjából 80-90 millió eurónak inthetnek búcsút. Az élvonalbeli labdarúgócsapatok nyolcvanöt százaléka áll kapcsolatban fogadóirodával, hét csapat mezszponzora sportfogadás-üzemeltető.

„A kormánynak fogalma sincs arról, miként szabályozza ezt a piacot (…) Tiltás helyett kidolgozhattak volna egy szabályozást is, ha már probléma a sportfogadás, mert így kilencvenmillió eurót vesznek ki a zsebünkből”

füstölgött a La Liga elnöke, Javier Tebas. A klubok már megkezdték a helyezkedést: új szerződéseket kötnek, illetve a szabályozás által nem érintett piacokon tárgyalnak. A kínai válogatott sztárját, Vu Lejt alkalmazó, így nagy kínai szurkolóbázissal rendelkező Espanyol a KTO céggel kötött tavaly novemberben az ázsiai piacra szóló hivatalos fogadóiroda-partneri megállapodást.

Morális alapú tiltás

Sportszempontból teljesen érthető az ellenérzés a tiltással kapcsolatban: a sportfogadással foglalkozó vállalatok és a csapatok kapcsolata mindkét félnek gyümölcsöző, bejáratott együttműködés. Ne csak a nyitott piacban gondolkodjunk: az állami lottójáték-szervezők (mint a The National Lottery az Egyesült Királyságban, vagy a Szerencsejáték Zrt. Magyarországon) által biztosított pénz fontos forrás a sportéletben és annak fejlesztésében. Hogy egy történelmi példát hozzunk: Magyarországon a totó 1947-ben indult el, azzal a céllal, hogy bevételeivel fedezze az 1948-as, londoni olimpiai felkészülés és részvétel költségeit.

Magyar dresszeken
A magyar labdarúgó-mérkőzéseken is rendszeresen találkozhatunk sportfogadással kapcsolatos hirdetésekkel, hiszen a monopolhelyzetű, állami tulajdonú szerencsejáték-szervező Szerencsejáték Zrt. 2019 februárjában stratégiai marketing-együttműködési megállapodást kötött a Magyar Labdarúgó Szövetséggel (MLSZ). A szerződés keretében a Szerencsejáték Zrt. idényenként nettó 2.7 milliárd forint értékében vásárolt vagyoni jogokat, s hirdetőként jelenik meg a felnőtt férfiválogatott, valamint az NB I (OTP Bank Liga) mérkőzésein. A magyar nemzeti lottótársaság az MLSZ által biztosított kiemelt felületeken jelenítheti meg kampányait a 2021–2022-es idény végéig – jelenleg például a Tippmix feliratot ott láthatjuk az NB I-es csapatok döntő többségének mezén. 

A nyitott piacon versengő cégek szponzorációja – mint láthattuk – szintén fontos tényező, és nem csak a labdarúgásban. A profiklubok és ligák arra mutatnak rá: az általános tiltás kőbunkó finomságú módszer, ennél sokkal szofisztikáltabb szabályozásra lenne szükség, a hirdetések okozta hatások felméréséhez pedig több tudományos alaposságú kutatásra. Ráadásul a betiltás pusztítóbb hatású lehet a sportéletre, mint a szerencsejátékokkal foglalkozó cégekre.

Ugyanakkor a szerencsejáték és fogadások témája morális kérdés is. Az angol csatárlegenda és műsorvezető, Gary Lineker januárban kikelt a szurkolókat fogadásokra ösztönző reklámok ellen. Lineker fogadásellenes álláspontja jól ismert, elmondása szerint nagyon aggasztja a focimeccsek alatt a szerencsejáték-reklámok özöne, ami gyakorlatilag kikerülhetetlen – az okoseszközök pedig minden korábbinál könnyebbé teszik az azonnali fogadások megkötését.

A magyar focinak is jut pénz a sportfogadásból (Forrás: Szerencsejáték Zrt.)
A magyar focinak is jut pénz a sportfogadásból (Forrás: Szerencsejáték Zrt.)

Hasonlóan vélekedik minden idők egyik legjobb angol kapusa, Peter Shilton is, aki 45 éve szerencsejáték-függő, ezzel egy jókora csoport tagja. Különböző brit felmérések szerint az Egyesült Királyságban legkevesebb 430 ezer, de elképzelhető, hogy 1,4 millió játékfüggő  van. Shilton és felesége petícióval fordult a kormányhoz a fogadóiroda-hirdetések és a fogadóirodákkal megkötött szponzori szerződések betiltása érdekében.

Egy kormányzati tiltás érzékenyen érintené a klubokat, ám az olasz és a spanyol példa alapján mind a fogadóirodák, mind a csapatok elkezdhetnek úgy helyezkedni, hogy más csatornákon keresztül fenntartsák az üzleti kapcsolatot és megkerüljék a szabályozást. A brit regula sorsa hónapokon belül eldől - ha az Egyesült Királyságban is szigorítanak, annak azért erős üzenetértéke lenne a sportvilágban.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A Wizz Air után újabb légitársaság fordít hátat Bécsnek
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 18. 19:06
Leépít az osztrákoknál a Ryanair.
Vállalat Részesedést vásárol az Nvidia az Intelben
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 18. 13:58
A lépéssel az Nvidia az egyik legnagyobb részvényese lesz a chipgyártónak. 
Vállalat Sötét fellegek gyülekeznek az AI-láthatáron
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 18. 09:59
Baj van az Oracle csodaszerződésével, de az Nvidia is kapott egy jókora gyomrost Kínától.
Vállalat Micsoda időzítés: Izrael új gázvezetéket épít
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 17. 19:19
A Chevron megállapodást írt alá az állami tulajdonú Israel Natural Gas Lines gázvezeték-üzemeltetővel a Nitzana gázvezeték építésének megkezdéséről.
Vállalat Gáza kérdése szétrobbantja az amerikai fagylatgyártót
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 17. 17:30
Ben Jerry nélkül, mivel a fagylaltcég társalapítója kilép az Unileverrel folytatott gázai konfliktus miatti viszálya után.
Vállalat Óriásfúzió készülődik a sportszergyártó-piacon?
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 17. 12:49
Az Adidas és a Puma egyesüléséről pletykálnak.
Vállalat Egy multiból magyar cég lett
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 17. 11:22
A Budapesti Értéktőzsdén szereplő UBM Csoport felvásárolta a világ egyik legnagyobb takarmánygyártójának hazai leányvállalatát.
Vállalat Bérlői stabilitás és új fejlesztés a magyar bevásárlóparkok piacán
Natív tartalom | 2025. szeptember 17. 07:14
A hazai ingatlanbefektetési piacon még a bizonytalan gazdasági környezet ellenére is vannak jól teljesítő szegmensek. A CPI Hungary, amely a magyar retail piacon meghatározó szereplő, az idei első két negyedévben növelni tudta a bérlőktől származó bérleti díjbevételeit nyitott bevásárlóközpontjaiban – például a STOP SHOP-okban. Ez azért is figyelemre méltó, mert miközben a gazdasági környezet inflációs nyomás alatt áll, a vásárlói költések még csak lassan élénkülnek.
Vállalat Több, mint egy jelentés: így működik az ESG egy nagyvállalatnál
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 16. 15:35
Az elmúlt években a vállalatok életében is fontossá vált a fenntarthatósági szemlélet, ami egyfelől organikusan, az éghajlatváltozásra adott természetes válaszként, másfelől pedig a jogalkotók hatására, felülről irányítottan is terjed a hazai céges világban. Európai Uniós irányelvek, a Magyar Nemzeti Bank zöld ajánlásai, az ESG-törvény: az a vállalat, amely csak legyint ezekre, hosszabb távon nagyon gyorsan kieshet a versenyből.
Vállalat A Google hatalmas befektetést jelentett be ide, épp Donald Trump látogatása előtt
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 16. 13:58
A Google kedden bejelentette, hogy 5 milliárd font (6,80 milliárd dollár) értékű új befektetést hajt végre Nagy-Britanniában Donald Trump amerikai elnök állami látogatása előtt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG