12p

Hamarabb hazhozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A labdarúgás és a sportfogadás-hirdetések úgy vannak egymással, mint a borsó meg a héja. Már ameddig a törvényhozók úgy nem döntenek, hogy ezentúl csak héj nélküli borsót lehet árusítani. Az Egyesült Királyságban március végén fejezi be munkáját az a kormányzati munkacsoport, mely adatokat gyűjt a 2005-ös Szerencsejáték-törvény (Gambling Act) modernizációjához, érintve szerencsejáték és sport kapcsolatát. Elképzelhető, hogy kitiltják a szponzorok közül a sportfogadással foglalkozó cégeket akkor, amikor a koronavírus-járvány amúgy is lyukakat ütött a klubok költségvetésébe.

Ha valaki belenézett a Wolverhampton Wanderers-Leeds United vagy a Burnley-Fulham angol bajnokiba, aligha tűnt fel neki a négy érintett csapat mezszponzora, legfeljebb az, hogy a Wolves és a Burnley dresszén a keleti piacnak szóló üzenetként kínai szponzori felirat is feszült. Mind a négy csapat mezszponzora fogadóiroda, és ez teljesen megszokott jelenség: a Premier League húsz csapatából a Burnley, a Crystal Palace, a Fulham, a Leeds, a Newcastle, a Southampton, a West Ham United és a Wolverhampton első számú támogatója mind-mind a sportfogadás világából jön. A klubok közül csak három – a Chelsea, a Liverpool és a Sheffield United – nem kötött szerződést szerencsejátékban utazó céggel szponzorációra, a másik tizenhét csapatnál fő vagy mellék mezszponzorként, melegítőszponzorként avagy hivatalos partnerként találunk fogadóirodákat.

A Sporting Intelligence weboldal minden évben áttekinti a Premier League klubjainak mezszponzorációját. A PL csapatai 2019–2020-ban 349,1 millió angol fontot (több mint 145 milliárd forintot) kasszíroztak fő mezszponzoraiktól, 68,6 millió font érkezett sportfogadással foglalkozó cégektől. Bár a legnagyobb klubok többségének is akad valamilyen fogadóiroda-partnere (a Manchester Unitednek, az Arsenalnak és a Tottenhamnek hivatalos sportfogadó partnere van, a Manchester Citynek a melegítőin hirdet ilyen támogató), fő mezszponzoruk más területről jön. A többi klubnál viszont kulcsfontosságú támogatók a fogadóirodák, csakúgy, mint az angol labdarúgás alacsonyabb osztályaiban. A Championshipben (másodosztály) a csapatok döntő többségét sportfogadás-üzemeltető cég szponzorálja, sőt, a bajnokság névadó támogatója is a SkyBet.

Sportfogadási cégek nélkül rosszabbak lesznek a kilátások (Forrás: burnleyfootballclub.com)
Sportfogadási cégek nélkül rosszabbak lesznek a kilátások (Forrás: burnleyfootballclub.com)

Fogadjunk, hogy kivizsgáljuk!

Az együttműködés tényleg „borsó meg a héja”: a fogadóirodák olyan közönség szeme előtt lehetnek, amely egyébként is teljesen normalizálta a tevékenységet, a futballélvezet részeként tekint a sportfogadásra. A BBC 2017-ben huszonöt késő esti futballmérkőzést vizsgált meg a BT Sporton, a Sky Sportson és az ITV-n. A reklámblokkok 95 százalékában megjelent fogadóiroda, az 1234 hirdetésből 272 szerencsejátékkal kapcsolatos volt. A vizsgálatot megelőző évben a sportfogadás-üzemeltető cégek 150 millió fontot költöttek televíziós reklámokra. A szerencsejátékhirdetés-tilalomért kampányoló The Big Step szervezet a népszerű Match of the Day műsort hozza fel példának arra, hogy mennyire „ömlik” a sportfogadással kapcsolatos szponzoráció a nézőkre.

A világ leghosszabb ideje folyamatosan műsoron levő futball-összefoglalója hetenként hétmillió embert vonz, a közönség a műsoridő 89 százalékában lát sportfogadással kapcsolatos feliratot vagy logót. Amikor a BBC Match of the Day gyerekeknek szóló képes magazinját elemezték egyetemi kutatók, akkor a 2019. májusi számban 52 sportfogadás-megjelenítést találtak. Természetesen nem direkt hirdetések voltak ezek (hisz ez tilos), de a fotókon valósággal sorjáztak a fogadóirodák hirdetései. Egy futballrajongó gyerek már egészen fiatal korától „magába szívja” a foci és sportfogadás közti kapcsolatot. Többek között a gyerekek védelme is indokolta azt a 2019-es (ön)korlátozást, mely este 9 óra (watershed) előtt nem engedélyezi a televíziós élő sportközvetítések közben a sportfogadásokkal kapcsolatos reklámokat.

„A fogadások normalizációja kirívó a futballszurkolók körében. A fogadásokkal kapcsolatos üzenetek a futballmédia-tartalmak szinte minden szegmensében megjelennek, online, a tradicionális médiában és a helyszínen egyaránt. A fogadóirodák hirdetései gyakorlatilag kikerülhetetlenek a futballszurkolók számára. Ezt a bizonyítékok is alátámasztják: öt futballmérkőzés elemzéséből kiderült, hogy 21 másodpercenként jelent meg sportfogadással kapcsolatos utalás”

– írja az Ipsos MORI 2020-ban kiadott kutatásában.

Március 31-én lezárul a vizsgálat anyaggyűjtési fázisa, a The Telegraph szerint Boris Johnson kormánya már az ősszel betilthatja a sportfogadással foglalkozó cégek mezszponzorációs tevékenységét, s ezt (állítólag) a közvélemény kétharmada is támogatná. Elképzelhető, hogy az alacsonyabb osztályú klubok „türelmi időt” kapnak, amíg megfelelő helyettesítő szponzorokat találnak – legalábbis ezt javasolta a Lordok Háza különbizottsága. A felsőházi bizottság keményen fogalmazott:

„Sportfogadással kapcsolatos hirdetésnek nem lenne szabad megjelennie sem a sportpályákon, sem azok közelében, sem a meccsfüzetekben.”

A legrosszabb pillanat

Az angol csapatok számára a szponzorok „megvágása” a létező legrosszabb pillanatban jönne. A koronavírus-járvány még a legnagyobb klubokat is érzékenyen érintette, s minél kisebb egy csapat, annál fontosabb lenne számára a meccsnapi bevétel (jegyeladás, catering, stb.) – ilyen most nincs, és kérdés, mikor lesz megint. Ha emellé még a csapatok többségének meghatározó szponzorait is elűzik, az már tényleg több lesz a soknál…

Közel 20 éves kapcsolat
Az angol Premier League-ben a 2002–2003-as idényben jelent meg először mezszponzorként fogadóiroda: a Fulham szerelésén a Betfair hirdetett, s ezzel megnyitotta az utat a konkurencia előtt is. 2016 és 2018 között a Premier League csapatainak több mint felét támogatta fő mezszponzorként egy-egy fogadóiroda.

A brit Octagon cég ügyvezetője, Joel Seymour-Hyde szerint a Premier League-ben 25–50 százalékkal csökkenhet a mezszponzorációk értéke, ha a sportfogadással foglalkozó cégeket kikényszerítik a támogatók közül. Ugyanakkor úgy véli, új szponzorok jelenhetnek meg, amelyeket jelenleg túllicitálnak a fogadóirodák, vagy pont a sportfogadás erős jelenléte miatt nem akarnak támogatóként beszállni. Kérdés, a már így is küszködő klubokra milyen hatással lenne a „szponzorkeringő”.

A probléma nem az Egyesült Királyság sajátja. Az UEFA európai élvonalbeli futballal foglalkozó, a 2018-as pénzügyi évet megvizsgáló jelentésében azt állapítja meg, hogy a szerencsejátékban érdekelt cégeké a második legnagyobb mezszponzorációs csoport a kiskereskedelmi cégek után. Az európai élvonalbeli ligák majdnem harmadának szerencsejáték-üzemeltető cég a névszponzora.

„A sportnak mindig volt egy sugar daddyje, ami miatt szégyenkezhetett. Először a dohányáru. Aztán az alkohol. Most a sportfogadás a napi vétek”

- kezdi jegyzetét Callum McCarthy, a Sport Business publicistája.

Olasz példa

McCarthy arra hívja fel a figyelmet, hogy csak a négy legnagyobb európai élvonalbeli bajnokságban – az angol Premier League-ben, a spanyol La Ligában, a német Bundesligában és az olasz Serie A-ban – több mint 80 szponzori megállapodás köttetett meg sportfogadással foglalkozó cégekkel. S bár a sportfogadás képviselői védik pozícióikat és állítják, szponzori tevékenységük nem okoz kárt, a kollektív tiltás veszélye felettük lebeg, mint ahogy azt az olaszországi példa mutatja.

Olaszországban 2019. júliusában lépett teljes erejével hatályba az a rendelet, mely megtiltotta, hogy a fogadóirodák hirdetőként vagy szponzorként szerepeljenek a helyi sportéletben. Sem a televízióban, sem a rádióban, sem online nem jelenhetnek meg fogadásokkal kapcsolatos hirdetések. A tiltás az élvonalbeli klubok felét közvetlenül érintette, de nem jött jól a sportmédiának sem.

A Serie A képviselői szerint legalább százmillió eurós nagyságrendű összegtől estek el a csapatok, és még csak ezt követően jött a járvány… Az AS Romának ki kellett farolnia a Betwayjel megkötött, összesen 15,5 millió eurós szerződéséből; városi riválisa, a Lazio ugyanígy járt, a Marathonbettel kötött rövid távú, már a tiltás tudatában megkötött szerződés lejárt, és új szponzort kellett keresni.

„A rendeletileg bevezetett tiltás egy 150 millió eurós fekete lyukat jelent az olasz futballnak, ez senkit nem segít, a televízió, a média, a helyi sportélet egyaránt megszenvedi a következményeket”

- kritizálta a döntést Alexander Martin, az SKS365 sportfogadás-üzemeltető ügyvezetője egy februári konferencián.

A COVID-krízis okozta helyzet miatt elindult a lobbitevékenység: függesszék fel a rendeletet legalább 12 hónapra, így a klubok valamelyest fel tudják tölteni ürülő kasszájukat. Érvelhetnek akár azzal is, hogy a tiltás ellenére semmi sem történt: a sportfogadási piac ugyanúgy nő, mint korábban. A csapatok pedig kerülőutakon járnak: a Roma februárban írt alá regionális fogadási partneri szerződést az AYX-szel – az ázsiai piacon ugyanis lehet partneri kapcsolata sportfogadás-üzemeltető céggel, csak az olaszon nem.

A szerencsejátékban utazó cégek rugalmasan reagáltak, az AC Milannal, az Internazionaléval és a Napolival üzleti kapcsolatban álló StarCasinò például szerencsejáték-hirdetésektől mentes sportportált indított, exkluzív, főleg videós tartalmakat ígérve a drukkereknek. Ennek a megoldásnak köszönhetően megkerülhetővé vált a rendelet – a starcasino.sport a klubok infotainment partnere lett, s mivel a portálon nem jelenik meg a sportfogadás vagy más szerencsejáték, ez legális.

Spanyolországban szintén korlátozások következnek: a fogadóirodák várhatóan a következő idénytől az olaszhoz hasonló tiltással szembesülnek, hirdetéseiket a hajnali 1 és 5 óra közti sávra kell korlátozniuk, a klubok pedig a becslések szerint nagyjából 80-90 millió eurónak inthetnek búcsút. Az élvonalbeli labdarúgócsapatok nyolcvanöt százaléka áll kapcsolatban fogadóirodával, hét csapat mezszponzora sportfogadás-üzemeltető.

„A kormánynak fogalma sincs arról, miként szabályozza ezt a piacot (…) Tiltás helyett kidolgozhattak volna egy szabályozást is, ha már probléma a sportfogadás, mert így kilencvenmillió eurót vesznek ki a zsebünkből”

füstölgött a La Liga elnöke, Javier Tebas. A klubok már megkezdték a helyezkedést: új szerződéseket kötnek, illetve a szabályozás által nem érintett piacokon tárgyalnak. A kínai válogatott sztárját, Vu Lejt alkalmazó, így nagy kínai szurkolóbázissal rendelkező Espanyol a KTO céggel kötött tavaly novemberben az ázsiai piacra szóló hivatalos fogadóiroda-partneri megállapodást.

Morális alapú tiltás

Sportszempontból teljesen érthető az ellenérzés a tiltással kapcsolatban: a sportfogadással foglalkozó vállalatok és a csapatok kapcsolata mindkét félnek gyümölcsöző, bejáratott együttműködés. Ne csak a nyitott piacban gondolkodjunk: az állami lottójáték-szervezők (mint a The National Lottery az Egyesült Királyságban, vagy a Szerencsejáték Zrt. Magyarországon) által biztosított pénz fontos forrás a sportéletben és annak fejlesztésében. Hogy egy történelmi példát hozzunk: Magyarországon a totó 1947-ben indult el, azzal a céllal, hogy bevételeivel fedezze az 1948-as, londoni olimpiai felkészülés és részvétel költségeit.

Magyar dresszeken
A magyar labdarúgó-mérkőzéseken is rendszeresen találkozhatunk sportfogadással kapcsolatos hirdetésekkel, hiszen a monopolhelyzetű, állami tulajdonú szerencsejáték-szervező Szerencsejáték Zrt. 2019 februárjában stratégiai marketing-együttműködési megállapodást kötött a Magyar Labdarúgó Szövetséggel (MLSZ). A szerződés keretében a Szerencsejáték Zrt. idényenként nettó 2.7 milliárd forint értékében vásárolt vagyoni jogokat, s hirdetőként jelenik meg a felnőtt férfiválogatott, valamint az NB I (OTP Bank Liga) mérkőzésein. A magyar nemzeti lottótársaság az MLSZ által biztosított kiemelt felületeken jelenítheti meg kampányait a 2021–2022-es idény végéig – jelenleg például a Tippmix feliratot ott láthatjuk az NB I-es csapatok döntő többségének mezén. 

A nyitott piacon versengő cégek szponzorációja – mint láthattuk – szintén fontos tényező, és nem csak a labdarúgásban. A profiklubok és ligák arra mutatnak rá: az általános tiltás kőbunkó finomságú módszer, ennél sokkal szofisztikáltabb szabályozásra lenne szükség, a hirdetések okozta hatások felméréséhez pedig több tudományos alaposságú kutatásra. Ráadásul a betiltás pusztítóbb hatású lehet a sportéletre, mint a szerencsejátékokkal foglalkozó cégekre.

Ugyanakkor a szerencsejáték és fogadások témája morális kérdés is. Az angol csatárlegenda és műsorvezető, Gary Lineker januárban kikelt a szurkolókat fogadásokra ösztönző reklámok ellen. Lineker fogadásellenes álláspontja jól ismert, elmondása szerint nagyon aggasztja a focimeccsek alatt a szerencsejáték-reklámok özöne, ami gyakorlatilag kikerülhetetlen – az okoseszközök pedig minden korábbinál könnyebbé teszik az azonnali fogadások megkötését.

A magyar focinak is jut pénz a sportfogadásból (Forrás: Szerencsejáték Zrt.)
A magyar focinak is jut pénz a sportfogadásból (Forrás: Szerencsejáték Zrt.)

Hasonlóan vélekedik minden idők egyik legjobb angol kapusa, Peter Shilton is, aki 45 éve szerencsejáték-függő, ezzel egy jókora csoport tagja. Különböző brit felmérések szerint az Egyesült Királyságban legkevesebb 430 ezer, de elképzelhető, hogy 1,4 millió játékfüggő  van. Shilton és felesége petícióval fordult a kormányhoz a fogadóiroda-hirdetések és a fogadóirodákkal megkötött szponzori szerződések betiltása érdekében.

Egy kormányzati tiltás érzékenyen érintené a klubokat, ám az olasz és a spanyol példa alapján mind a fogadóirodák, mind a csapatok elkezdhetnek úgy helyezkedni, hogy más csatornákon keresztül fenntartsák az üzleti kapcsolatot és megkerüljék a szabályozást. A brit regula sorsa hónapokon belül eldől - ha az Egyesült Királyságban is szigorítanak, annak azért erős üzenetértéke lenne a sportvilágban.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Megválaszolta a BYD a kérdést, ami mindenkit foglalkoztat
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 13:31
Közleményt tett közzé a gyártó.
Vállalat A HIPA igazgatója szerint fake news, hogy a BYD ne tartana ki hazánk mellett
Privátbankár.hu | 2025. július 22. 20:05
A BYD kitart Magyarország mellett, és nem változtatta meg a beruházás megvalósításáról és a termelés felfuttatásáról készített terveit – közölte Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója kedden sajtóhírekre reagálva. 
Vállalat Donald Trump vámjai alávágtak a General Motors bevételeinek
Privátbankár.hu | 2025. július 22. 19:45
A General Motors második negyedéves bevételét 1,1 milliárd dollárral csökkentették a vámok, de az autógyártó így is felülmúlta az elemzői várakozásokat, amit a benzinüzemű teherautók és SUV-ok erős eladásai is támogattak.
Vállalat Nem az eladások miatt nőtt a Coca-Cola nyeresége
Privátbankár.hu | 2025. július 22. 17:22
A világ legnagyobb üdítőital-gyártója 58 százalékkal növelte adózott eredményét az idei második negyedévben, bár az eladásai ugyan csökkentek, de a magasabb árak ellensúlyozták ennek hatását.
Vállalat A törökök beelőzik a szegedi BYD gyárat
Privátbankár.hu | 2025. július 22. 13:29
A kínai BYD 2026-ig elhalasztja a tömegtermelést új, magyarországi elektromos járműgyárában, és legalább az első két évben a kapacitás alatt fogja üzemeltetni az üzemet.
Vállalat Gigászi veszteség a híres autógyárnál
Privátbankár.hu | 2025. július 22. 11:30
2,3 milliárd eurós veszteséggel zárta az év első felét a Stellantis. Az emissziós szabályok és a vámháború kettős csapása keseríti a cég életét.
Vállalat Örömhírt közölt a világ legnagyobb pizzalánca
Privátbankár.hu | 2025. július 22. 10:32
Várakozások felett teljesített a Domino’s Pizza. 
Vállalat Megemelte az éves nyereségprognózisát a távközlési óriás
- | 2025. július 22. 10:06
A telekommunikációs cég a második negyedévben a vártnál jobb eredményeket ért el, ami miatt megemelte éves nyereségprognózisát is. 
Vállalat SpaceCom: megszületett a megoldás
Herman Bernadett | 2025. július 22. 09:40
A 4iG Nyrt. és az Israel Aerospace Industries Ltd. (IAI) kedden kötelező érvényű szándéknyilatkozatot írtak alá az AMOS műholdrendszereket üzemeltető és fejlesztő, izraeli tőzsdén jegyzett Space-Communication Ltd. (SpaceCom) kötvényadósságának rendezésére vonatkozóan, valamint közösen benyújtották kétoldalú adósságrendezési javaslatukat.
Vállalat Imádják a Lindt csokigolyóit az emberek, minden pénzt megadnak érte
Herman Bernadett | 2025. július 22. 09:10
A vártnál kedvezőbb fogyasztói trend miatt megemelte előrejelzését a Lindt. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG