5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A japán cégóriás a brit autóipar történetének legnagyobb gyárává fejlődött az Egyesült Királyságban, a megállapodás nélküli kilépés azonban komoly károkat okozhat.

A Nissan szerint súlyos következményekkel jár, ha Nagy-Britannia megállapodás nélkül lépne ki az Európai Unióból és nem alakítanak ki megfelelő feltételrendszert a Brexit utáni időszakra. A Japán autóipari óriáscég nagy-britanniai részlege kiemeli: az ország 1986 óta a cég egyik európai gyártóbázisa, és az ugyancsak nagy-britanniai központú európai kutatási-fejlesztési és tervezési részleg kifejezetten ez EU-piac igényeire szabva végzi termékfejlesztési tevékenységét.

A Nissan szerint a régióval való akadálytalan kereskedelemnek köszönhető, hogy a cég Sunderlandben működő termelőüzeme a brit autóipar egyetemes történetének legnagyobb gyárává fejlődhetett. A Nissan az északkelet-angliai gyárban készülő autóknak több mint a felét az EU-piacra exportálja.

Megállapodás nélkül a Kereskedelmi Világszervezet általános szabályrendszere lép életbe, aminek súlyos következményei lennének a brit ipar egészére: a WTO szabályzata alapján ugyanis a járműalkatrészekre 4,5 százalékos, a Nagy-Britanniából érkező autóimportra 10 százalékos vámot vetne ki. A mindezzel járó veszteségekre a brit járműipar számos vállalata és képviseleti szervezete mellett a londoni parlament szakbizottsága is felhívta már a kormány figyelmét.

Óriási károk az autóiparban

Ilyen forgatókönyv esetén 550 ezer járművel, 19 százalékkal csökkenne az EU-piacra irányuló éves brit autóexport - a brit autóipar így4,5 milliárd és 7,9 milliárd font (1650-2900 milliárd forint) közötti éves exportbevételtől esne el. A tanulmányban szereplő adatok szerint a brit autóipar exportjának 56 százalékát az EU-piac veszi fel.

A brit miniszterelnök valójában az EU-ban tartaná Nagy-Britanniát?

A legfrissebb felmérés szerint a brit választóknak csaknem a fele úgy gondolja, hogy Theresa May miniszterelnök valójában az Európai Unióban tartaná Nagy-Britanniát. Részletek >>>

A helyzet azonban túlmutat az autóiparon: Theresa May és a japán gazdasági elit februári találkozóját követően a tokiói brit nagykövet komoly következményeket ábrázolt arra az esetre, ha az Egyesült Királyság megállapodás nélkül lépne ki az Európai Unióból. A japán vállalatok pedig úgy tűnik, nem várnak csodára a célegyenesben és máris elkezdték áthelyezni tevékenységüket a szigetországból – ráadásul nagyságrendekkel visszavennék az ottani működést, ha nem születik megállapodás a következő időszakban.

A japán cégek távozása mindkét félnek komoly hátrányt jelentene, a befektetők számára az USA után ugyanis az Egyesült Királyság a második legkedveltebb célpont: csak 2017 mintegy 153 milliárd dollár befektetés érkezett Japánból. A briteknél ráadásul több mint ezer japán érdekeltségű céget tartanak számon, akik nagyjából 160 ezer embert foglalkoztatnak. Erről itt részletesebben is olvashatsz >>>

Alig maradt ideje a briteknek

Theresa May a kormányzó Konzervatív Párt e héten tartott éves kongresszusán felszólalva kijelentette: London megállapodásra törekszik az Európai Unióval a Brexit feltételrendszeréről, de nem bármilyen áron. A brit miniszterelnök terve már saját pártjában is megosztottságot eredményezett, miközben a figyelme az EU-val – már-már zátonyra futott – párbeszédének előremozdítására koncentrál – írja a Wall Street Journal.

May szerint a britek jelenlegi terve képes lenne hidat alkotni az elvárások között, így egyszerre lehetne gördülékeny kereskedelmi kapcsolatokat kialakítani, miközben tiszteletben tartanák a 2016-os referendum eredményét. A kritikák szerint azonban a mostani tervezet még mindig túl szoros kapcsolatot vizionál az EU és az Egyesült Királyság között. A kormányfő tervei szerint szoros együttműködés maradna a termékek és élelmiszerek kereskedelmében, de a szolgáltatói szektorban már különböznének a nézetek. Ezen felül a britek eltávolodnának a mezőgazdálkodással, halászattal és bevándorlási politikával kapcsolatos irányelvektől is.

Az idő egyre szűkösebb, May-nek már csak pár hete maradt, hogy valamilyen megállapodásra jusson az európai partnerekkel. A tervezetet még az év végéig el kellene fogadtatni az európai vezetőkkel, hogy tisztázzák a képet a márciusi kiválásig. Az EU azonban most is hevesen elzárkózik a jelenlegi tervektől, mivel álláspontjuk szerint a termékek és szolgáltatások piaca elválaszthatatlan. May szerint Nagy-Britannia nem fél attól sem, hogy esetleg megállapodás nélkül kell kilépnie az EU-ból. Hozzátette ugyanakkor, hogy a megállapodás nélküli Brexit a kétoldalú kereskedelemben megjelenő vámok és a költséges határellenőrzések miatt a felek számára egyaránt rossz lenne.

Egymásra talált May és Trump - már az EU-s alku sem számít?

Ismét javulni kezd Theresa May és Donald Trump viszonya, legutóbbi megbeszélésükön már ambíciózus szabadkereskedelmi megállapodásról szólt a fáma. Az EU-val döcögős tárgyalások mellett fontos a szigetországnak, hogy további kereskedelmi partnereket találjon, dea brit kormányfő szerint nincs veszély, a britek vonzereje a Brexit után is megmarad - főleg Amerika segítségével. További részletek a Privátbankár.hu-n. >>>

Címkék: Vállalat
A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Bajban a Google és az Apple? Kiderült egy eddig titkolt részlet a megállapodásukról
Privátbankár.hu | 2024. május 4. 08:41
Egy első ránézésre apró dologért annyit fizet az Apple a Google-nek, amennyiből szinte az összes magyarországi akkumulátorgyár felépíthető lenne.
Vállalat Nagyon kattogott a pénztárgép a Henkelnél
Privátbankár.hu | 2024. május 3. 13:59
A Henkel német háztartás-vegyipari és kozmetikai konszern növekvő negyedéves árbevételről jelentett pénteken.
Vállalat Újabb cégbe száll be a 4iG
Privátbankár.hu | 2024. május 2. 17:06
A 4iG Csoport a Remred Technológia Fejlesztő Zrt.-be való beszállással tovább erősítheti globális jelenlétét a műholdas piacon.
Vállalat Bevált recept alapján nyomul Ukrajnában a McDonald’s
Mester Nándor | 2024. május 2. 10:04
Összefog a benzinkút-hálózatokkal, közben több nagyvárosban is új egységeket nyit.
Vállalat Kínában portyázik a világ egyik leggazdagabb embere
Privátbankár.hu | 2024. április 28. 17:18
Elon Musk, a Tesla elektromosautó-vállalat vezetője, a világ egyik leggazdagabb embere a kínai nemzetközi kereskedelmi tanács meghívására előre be nem jelentett látogatást kezdett vasárnap az ázsiai országban, és találkozik magas rangú kínai vezetőkkel.
Vállalat Irányt vált a Volkswagen
Privátbankár.hu | 2024. április 28. 16:02
Szerény tervekkel vág neki a következő éveknek a Volkswagen Kínában, de még ezek eléréséhez is alaposan fel kell kötnie a gatyáját és rengeteg erőforrást kell fordítania fejlesztésekre.
Vállalat Hernádi Zsolt elárulta: megvan, mekkora osztalékot fizet a Mol
Privátbankár.hu | 2024. április 25. 16:43
Nem volt egyszerű éve a Molnak 2023-ban.
Vállalat Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 16:11
A villamosenergia-rendszerről készített digitális másolat segítségével felgyorsíthatóvá válik az autógyárak energiarendszerének megtervezése, modernizálása.
Vállalat Négynapos? Hatnapos munkahét jön a Samsungnál
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 14:24
Gazdasági okokra hivatkozva hozták meg az intézkedést.
Vállalat Érkezik az új, nyolcmillió forintos elektromos Dacia
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 12:59
 A Renault francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG