4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Előzetesen több szakértő is arra figyelmeztetett, hogy az autógyártókat újabb csapás érheti az ukrán háború következményeként. Sajnos nem kellett sokat várni, hiszen a Volkswagen máris két üzem leállítására kényszerült.

A Volkswagen felfüggeszti a termelést két kelet-németországi elektromos járműveket gyártó gyárában, közölte a társaság péntek este. A termelést azért szüneteltetik átmenetileg, mert az oroszok által indított háborús helyzet miatt megszakadt a kritikus alkatrészek szállítása Nyugat-Ukrajnából.

A szakértők arra hívják fel a figyelmet, hogy a Volkswagen döntése csak az első, de nem egyedi eset, számos más autógyártót is érint majd a háború. Szerintük a harcoknak egyelőre még pontosan nem definiálható, de súlyos hatásai lehetnek a világgazdaságra, és tovább fokozza az ellátási láncok zűrzavarát, ami felpörgette globálisan az inflációt is.

A Volkswagen zwickaui gyárában leáll a termelés (Forrás: Volkswagen)
A Volkswagen zwickaui gyárában leáll a termelés (Forrás: Volkswagen)

Hosszú ideje napirenden van az autógyártókat az elmúlt két évben sújtó alkatrészhiány. Lapunk is rendszeresen beszámolt a félvezetők és más alkatrészek hiányáról, amely világszerte, így Magyarországon is folyamatosan nyomasztja a piaci szereplőket. Ezeket egyébként jórészt a járvány gazdasági mellékhatásai okoztak.

A Volkswagen most leálló gyárai közül az egyik a zwickaui gyár, amely a vállalat legnagyobb elektromos járművek gyártóhelye. Számos országba, többek között az Egyesült Államokba is exportálnak az itt készülő ID.4 típusú kocsikat. A történések különösen fájóak lehetnek a Volkswagennek, amelynek már eddig is gondjai voltak az elektromos járművei iránti kereslet kielégítésével. A cég tavaly 17 000 ID.4-et adott el az Egyesült Államokban, de akár négyszer ennyit is értékesíthetett volna a vezetők szerint.

A Volkswagen közölte, hogy keddtől péntekig leállítja az évi több mint 300 000 jármű kapacitásával rendelkező zwickaui gyártósorokat. Leállítják a termelést a drezdai üzemben is, itt a tervek szerint szerdától péntekig küldik kényszerszabadságra a dolgozókat.

Pénteken derült ki, hogy Moszkvában leállt a Renault-csoport több márkájának az összeszerelése, egyelőre március 5-ig került lakat a gyárra.

Nem gyártják jelenleg a Renault Dustert, a Renault Kapturt, a Nissan Terranot és a Renault Arkanat.

A legfőbb ok, hogy az Ukrajna elleni orosz támadás miatt súlyos gondok vannak az alkatrészellátással. Hasonló okok miatt február végétől nem termel az AvtoVaz gyára Togliattiban és Izsevszkben. Ezek az üzemek ugyan elsősorban az úgynevezett FÁK-régiót (a régi szovjet területeket) látták el, de kisebb mennyiségben Európába is szállítottak. A mostani nyomasztó újautóhiány mellett pedig ennek is szerepe van a piacon.

Nem csak az Ukrajnából és Oroszországból érkező alkatrészek okozhatnak egyébként fejfájást az autógyártóknak, hanem számos alapanyag miatt is aggódhatnak. Hiszen a napokban a járművek karosszériájához használt fémek kapcsán is aggodalmak alakultak ki. Ugyanis az alumínium rekordot döntött, a nikkel ára több mint egy évtizedes rekordot ért el. A háttérben az áll, hogy Oroszország az egyik legnagyobb szállítója ezeknek a fémeknek, így a Putyin által indított háború tovább növelte az ellátási kockázatokat. Már csak azért is, mert az oroszok elleni szankciók, ha a szállításokat nem is akadályozzák meg, fizetési nehézségeket okozhatnak.

Ráadásul ezeken túl van még egy nagyon fontos ipari fém, amelynek szállítása átmenetileg könnyen szünetelhet. Oroszország látja el ugyanis palládiummal a világot, amely a katalizátorokhoz szükséges. A jelenlegi környezetvédelmi előírások mellett pedig a járművekben ez is egy nélkülözhetetlen alkatrész. Amennyiben az orosz szállítások akadoznának, esetleg teljesen leállnak, akkor az a járműgyártók számára is megoldhatatlan feladatot jelent majd.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Zuhanórepülésben a Starbucks, az új székek csodát tesznek?
Privátbankár.hu | 2024. november 21. 12:59
Az amerikai kávézóláncot még az ág is húzza. Elküldte alkalmazottai 8 százalékát, és értékesítene egy részt kínai üzletében. A szakszervezettel is tárgyalnak.
Vállalat Beinthetünk az oroszoknak, ez lenne az ára
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 13:59
Rengeteg, uniós pénzért.
Vállalat Csak profitálni fognak az ügyfelek az Akcenta új digitális megoldásaiból
PR | 2024. november 20. 12:31
Különösen a covidjárvány óta megnőtt az igény a különböző digitális szolgáltatások iránt, számos vállalat pedig egyszerű racionalizálásként tekint a digitalizációra, és a rövid távon elérhető hasznot próbálja meg belőle maximalizálni. Vonzó lehet például, hogy kevesebb ügyfélkapcsolati munkatársat kell foglalkoztatni, vagy hogy a szolgáltatásokról szóló ajánlatokat egy kedvesen elnevezett chatbot mutassa be az ügyfeleknek, akiknek aztán a panaszaival is mesterséges intelligencia foglalkozik majd.
Vállalat Hogyan Segíthetnek az Üzemanyagkártyák a Flottakezelésben
Márkázott tartalom | 2024. november 19. 19:24
A vállalatok tulajdonosai és a szállítási menedzserek számos eszközt használhatnak a hatékonyság növelésére. Az egyik ilyen hasznos eszköz az üzemanyagkártya, amely jelentősen megkönnyíti a munkát és optimalizálja a kiadásokat. Ezek a kártyák kényelmes és hatékony módot kínálnak az üzemanyagköltségek kezelésére, ami kulcsfontosságú a flottakezelési stratégia szempontjából.
Vállalat Leáll a bál a Tesla gyáránál Németországban
Privátbankár.hu | 2024. november 19. 13:32
A német rendőrség felszámolta a tiltakozók táborát az amerikai Tesla gigagyáránál.
Vállalat A palesztinok miatt lázad a fagylatcég saját tulajdonosa, az Unilever ellen
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 12:05
A Ben & Jerry’s fagylaltgyártó szerdán benyújtott bírósági keresetében azt állította, hogy anyavállalata, az Unilever elhallgattatta a palesztin menekültek támogatásának kifejezésére irányuló próbálkozásait, és azzal fenyegetőzött, hogy feloszlatja igazgatótanácsát, és annak tagjait pedig bepereli.
Vállalat Az Egyesült Államok vizsgálja a Credit Suisse orosz számláit, amelyeket a UBS vett át
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 10:41
A világ egyik legnagyobb vagyonkezelője a UBS a Credit Suisse megvásárlásakor számos ilyen számlát vett át.
Vállalat Tovább bonyolódik a Deseda kemping rekonstrukciója?
Privátbankár.hu | 2024. november 13. 09:17
A Deseda kempinget a Variabau Kft. újítja fel 1,5 milliárd forintért. Ennek ellenére úgy tűnik, mégsem ért véget a jobb sorsra érdemes helyszín hányattatott sorsa. Kacifántos történet következik. 
Vállalat Ebben láttak nagy üzletet a kínaiak Nigériában
Privátbankár.hu | 2024. november 12. 12:21
Nigéria 1,2 milliárd dolláros megállapodást ír alá egy alumíniumkohó gázerőművének felújítására.
Vállalat Megszedik magukat a cégek a szingliken, arattak az okos wc-k
Privátbankár.hu | 2024. november 12. 07:01
Vitték az akciós termékeket, mint a cukrot.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG