Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
5p

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Az év elején még a szakértők egy része abban bízott, hogy néhány hónap alatt megoldódik a járműipart különösen erősen sújtó chiphiány. A gyakorlat azonban mást mutat, a félvezetőkkel kapcsolatos problémák akár egész évben kitarthatnak, ami összességében 100 milliárd dollár feletti veszteséget okoz az ágazat szereplőinek.

Egy most publikált kutatás szerint a magyar autóipari vállalatokat is érintő chiphiány egész évben problémákat okozhat. Az AlixPartners tanácsadó cég szerint emiatt

2021-ben összesen 110 milliárd dollár bevételkiesést szenvedhetnek el az érintett vállalatok.

A kutatás most közzétett eredményei igen pesszimistának tűnnek, hiszen korábban az elemzők ennél jóval rövidebb, 4-6 hónapos problémás időszakkal számoltak, és csak 60 milliárdos veszteséggel. A társaságok ugyan a kieső bevételek egy részét a későbbiekben pótolni tudják, de a termelés akadozása miatti kiesés teljes mértékben biztosan nem térül meg.

Ahogy azzal korábban több cikkben is foglalkoztunk, a kiinduló probléma az volt, hogy tavaly a járvány kitörését követően megszakadtak a termelési láncok, és a kereslet is drasztikusan visszaesett. Erre, illetve az egészségügyi korlátozásokra reagálva sok autógyár függesztette fel a működését. Ennek hatására a félvezető-gyártók közül többen csökkentették a kapacitásaikat, illetve az autógyárak leállása miatt kieső termékeket az elektronikai berendezéseket, számítástechnikai-, távközlési eszközöket gyártó cégek szívták fel. 2020 őszétől az autógyártók elkezdték felpörgetni a termelésüket, és ennek következtében a félvezetőkből felhalmozott készletek nagyon gyorsan leapadtak.

Ezen túl komoly gondot jelentett az is, hogy a termelési oldalon is voltak fennakadások. A tavaszi extrém időjárás miatt például Texasban több hétre leállt termelés az ottani chipeket gyártó üzemekben. A szektor emellett azt is megérezte, amikor Japánban a Renesas Electronics gyárában kitört tűz miatt egy ideig leállt a termelés. Az AlixPartners előrejelzése szerint

az idén közel 4 millió járművet nem tudnak legyártani az alkatrészek hiánya miatt. Ez a prognózis közel kétszerese a januárinak, amikor az elemzők még csak 2,2 millió járművel számoltak.

Hogy ez nem csak egy szektor problémája, hanem nemzet-, sőt világgazdasági jelentőségű kérdés, azt mi sem jelzi jobban, mint az, hogy Joe Biden amerikai elnök legutóbbi gazdaságösztönző programjában külön dedikált pénzeket szántak ennek megoldására. A 2000 milliárd dolláros tervben 50 milliárd dollárt különítettek el félvezetők fejlesztésére és gyártásra.

A nagy német gyártók mellett ugyanis a prognózisok szerint az amerikai cégeket is igen súlyosan érinti a félvezetők hiánya. A Ford Motor és a General Motors arra számítanak, hogy a chiphiány miatt milliárdos mértékű lehet a bevételeiknek az idei csökkenése. A Ford szerint 2021-ben emiatt mintegy 2,5 milliárd dollár eshet ki, míg a GM arra számít, hogy a chiphiány miatt 1,5-2 milliárd dolláros bevételkiesés éri őket.

Az önvezető autók falják a chipeket
Az önvezető autók falják a chipeket

Ráadásul minél újabb technológiát képvisel egy jármű, annál több és erősebb chipek kellenek hozzájuk. Ezek ugyanis fontos alkatrészek az olyan területeken, mint az információs, a biztonsági és szórakoztató rendszerek. Sokak számára esetleg meglepő lehet, de a mai autókban ezek nélkül nem működnének a fékek vagy éppen a szervokormány. A jármű típusától, gyártójától és annak felszereltségétől függően a szakértők szerint egy-egy autóba akár ezernél is több chipet építenek be manapság.

Egy tipikus járműben ma akár 1400 chip is van, és ez a szám csak növekszik, mivel az ipar folytatja az útját az elektromos járművek és az egyre bonyolultabb technológiai megoldások alkalmazása felé. A következő lépcsőfokot az önvezető autók jelentik, ami még a mostaninál is sokkal több félvezető beépítésével jár majd.

A gyártás során a szakértők szerint a félvezetők hiánya a második negyedévben okozhatja a legnagyobb fejtörést a vállalatoknak. Ezt követően fokozatosan javulni fog a helyzet az év második felében és 2022-ben várhatóan már ezzel a problémával kevésbé kell foglalkoznia a cégeknek. A már említett AlixPartners vezetője szerint ez nem azt jelenti, hogy az ellátási korlátok jövőre teljesen megoldódnak, ám Dan Hearsch szerint az autógyártók összességében elegendő félvezetőhöz jutnak majd, hogy a terveikben szereplő számú járművet állítsanak elő.

A nagy beszállítókat is érzenyen érintett a félvezetők hiánya
A nagy beszállítókat is érzenyen érintett a félvezetők hiánya

Arról ugyanakkor nem szabad megfeledkezni, hogy a globális autóipar a kereskedők, autógyártók és beszállítók rendkívül összetett rendszeréből épül fel. Az utolsó csoportba olyan nagyobb beszállítók tartoznak, mint a Robert Bosch vagy a Continental AG, amelyek számára kisebb chipgyártók, például a Renesas vagy az NXP Semiconductors gyártja a félvezetőket a termékeikhez. A probléma egyéként ezeknél a beszállítóknál éppen úgy jelen volt.

A jelenleg a Continental AG-hez tartozó, de a tervek szerint arról leválni készülő és hamarosan a tőzsdén is megjelenő Vitesco Technologies magyarországi egységének vezetője, Lukas Juranek a napokban egy háttérbeszélgetésén megosztotta gondolatait a kérdésben. Az ügyvezető szerint az elmúlt időszakban a járvány közvetlen hatásai mellett számos közvetlenül jelentkező problémával is szembe kellett nézniük. A félvezető-hiány különösen súlyosan érintette őket, amely szerinte az év második felében még súlyosbodhat. Mint jelezte, a Vitesco Technologies szoros együttműködésben partnereivel közösen keres megoldást az átmeneti nehézségek áthidalására. Lukas Juranek szerint is jövőre lehet megnyugtató a helyzet, amikor az ágazat elérheti a járvány előtti termelési szintet.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Otthagyja Bécset a Wizz Air
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 10. 14:04
Bezárja bécsi bázisát a Wizz Air. A diszkont légitársaság 2026. március 15-ig fokozatosan kivonul az osztrák főváros repülőteréről.
Vállalat A Shellel kötött az MVM stratégiai gázkereskedelmi megállapodást
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 9. 17:10
Az MVM CEEnergy Zrt.  magyar földgázkereskedelmi vállalat tíz évre szóló gázkereskedelmi megállapodást kötött a Shell Energy Europe Limited céggel.
Vállalat Hollandiában csökkenti az állam a részesedését az ABN Amro bankban
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 9. 16:31
A jelenlegi 30,5 százalékról mintegy 20 százalékra redukálja tulajdonát – közölte kedden az állami vagyont kezelő NL Financial Investments (NLFI).
Vállalat Ha szerdán repül erre figyeljen! A KLM 100 járatot töröl sztrájk miatt
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 9. 15:20
A földi személyzet kétórás sztrájkot jelentett be, ezért a KLM, az Air France légitársasági csoport holland ága szerdán 100 járatot töröl – közölte a KLM szóvivője kedden.
Vállalat Jászai Gellért a török védelmi ipari vállalat vezérénél járt
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 9. 09:53
A 4iG elnöke több kiemelt szereplővel és intézménnyel folytatott megbeszéléseket a védelem, az űrkutatás és a technológia területén.
Vállalat Fontos bejelentést tett a BYD – ezt a magyar gyár is megérzi majd
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 8. 17:51
Európai gyártásból fedeznék a keresletet.0
Vállalat Az Erste begyújtotta a rakétát a gyermekek pénzügyi nevelésében
Natív tartalom | 2025. szeptember 8. 09:55
Az OLED kijelzős plasztikon felvillannak a rakéta ablakai fizetéskor, így a gyerekek játékosan tanulhatják meg a digitális pénzhasználatot. Az Erste és a Visa, a világ egyik vezető digitális fizetési szolgáltatója együttműködésében egy különleges bankkártya jelent meg a bank kínálatában, így a gyerekek játékosan tanulhatják meg a digitális pénzhasználatot. Az Erste felmérése szerint a szülők  többsége fontosnak tartja, hogy már kisgyermekkorban beszéljenek a pénzügyekről. A bank a tavaly kiadott edukációs mesekönyv, a Cserebere az erdőben mellett az idén a gyerekek nyelvén megfogalmazott kisokossal is segít a szülőknek.
Vállalat Óriási fúzió készül a magyar tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 8. 09:44
A 4iG megvásárolja a Rába többségi tulajdonát. 
Vállalat Jó hírt közölt az NGM
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 8. 09:11
Megugrott a Széchenyi Kártya igénylések száma a tavaly augusztusi adatokhoz képest.
Vállalat Új, nagy hatótávú, gyorsan tölthető akkumulátort mutatott be a kínai CATL
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 8. 06:20
A kínai akkumulátorgyártó óriás, a CATL bemutatta elektromos járművekhez (EV) készült új akkumulátorait az európai piacra.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG