4p
2018-ban sorra derült fény olyan esetekre, amikor a Facebook, a Google és társaik visszaéltek a felhasználók személyes adataival. Ez az egyre erősebb európai ellenállás után most oda vezetett, hogy idén maga az amerikai vezetés rántja meg a pórázt, és importál bizonyos elemeket az EU GDPR-törvényéből.

Úgy tűnik, 2019 lesz az év, amikor az USA kormánya végre odaszigorít a Szilícium-völgy techóriásainak. Az amerikai vezetés ugyanis látszólag megelégelte a Facebook, Google és társaik adatkezelési botrányait, melyek szépen kitöltötték a tavalyi évet: alig, hogy lecsengett az egyik, már robbant is a másik, köztük a különféle adatlopásokkal és azokkal a gyakorlatokkal, melyek a felhasználók megkérdezése nélkül húztak hasznot azok személyes adataiból.

Most Richard Blumenthal demokrata szenátor pendítette meg - hol másutt, mint a Facebookon - , hogy a fentiek miatt az USA-ban is szükséges egy szigorúbb adatvédelmi törvény bevezetése, mely javaslatát még 2019 korai szakaszában várhatóan be is terjesztenek. Az új szabályokat részben az Európai Unióban tavaly tavasszal élesedett GDPR-törvényből (Európai Általános Adatvédelmi Rendelet - a szerk.) emelik át, a másik iránymutató pedig Kalifornia állam tavaly nyáron elfogadott, 2020-ban életbe lépő adatvédelmi törvénye.

Európai import, fenntartásokkal

A republikánus és demokrata politikusok egyetértenek a lobbistákkal abban, hogy a techcégeknek több és világosabb információt kell szolgáltatnia arról, hogyan tárolják és használják fel a felhasználói adatokat. Az enyhébb hangok csak érthetőbb felhasználói szerződéseket akarnak, a kritikusabbak viszont, élükön Mark Warner demokrata szenátorral, arra köteleznék a techóriásokat, hogy hozzák nyilvánosságra a pontos monetáris értékét az általuk birtokolt adathalmaznak.

A vállalatok megregulázása mellett azt is el kell dönteni, hogy a felhasználók pontosan milyen jogokat gyakorolhatnak az adataik felett. Az egyik javaslat szerint egy bizonyos, a cégeknek fizethető díj ellenében nagyobb védelmet és bizalmasabb kezelési gyakorlatot lehetne vásárolni. Mint hogy a vállalatok képesek az adatokat beárazni, a speciális kezelésük forintosítása sem okozhat nekik problémát. A techipar egyes szereplői azonban már alkalmazzák ezt a gyakorlatot, és sok kritika is éri őket emiatt, így valószínűleg a pénzért vásárolható adatvédelem nem emelkedik majd törvényerőre.

A szigorúbb álláspont megtiltaná a cégeknek a felhasználói adatokkal való kereskedést, kivéve, ha arra a user engedélyt ad. Az amerikai döntéshozók ugyanakkor nem mennének el addig, hogy importálják az Európában élő elfeledtetéshez való jogot, vagyis azt, hogy kérvényezhető legyen, hogy a keresőoldalak bizonyos információkat ne jelenítsenek meg a felhasználóról. Ez ugyanis ütközne az USA első alkotmánykiegészítésében foglaltakkal.

Adatlopások esetén a kaliforniai törvény lehetővé teszi a felhasználónak, hogy pert indítson az adott techcég ellen, amennyiben bizonyítani tudja, hogy illetéktelenek is hozzáférhettek az adataihoz. Ezt kiterjeszthetik az egész USA-ra - nem meglepő módon közben a techcégeket védő lobbiszervezetek pont a pénzügyi felelősségre vonhatóságot igyekeznek elkenni.

Közös padló, nem közös plafon

A formálódóban lévő szövetségi adatvédelmi törvény kapcsán a techipari szereplők abban reménykednek, hogy enyhébb lesz, mint a kaliforniai szabályzat, és hogy felül is fogja írni azt. A felhasználói oldal pont az ellenkezőjében bízik: az ő lobbistáik azt szeretnék, ha a központi törvény olyan egységes, közös alapot teremtene, melyet aztán állami szinten még tovább lehetne szigorítani. Az egyik lobbiszervezet vezetője ezt így foglalta össze: a szövetségi törvény a padló kell, hogy legyen, nem pedig a plafon.

(Financial Times)

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Elbocsátásokra készül egy autógyár, világszerte küldenek el embereket
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 17:12
Önkéntes létszámleépítést tervez a Nissan.
Vállalat Baj van a légzsákokkal – újabb autókat hívnak vissza
Privátbankár.hu | 2025. június 28. 11:10
Sürgősen javítani kell.
Vállalat Furcsa mintát mutatnak a Mazda eladásának változásai
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 16:15
A Mazda Motor Corporation pénteki közleménye szerint az idén január-májusban értékesített járműveinek száma éves szinten 4,3 százalékkal 533 402-re emelkedett.
Vállalat A BYD újabb gyárépítést indít, kormányzati segítséggel
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 15:50
A kínai elektromos autógyártó 32 milliárd forintért épít buszgyártó üzemet Komáromban, jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken.
Vállalat Dobott egy hátast a Nike nyeresége
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 14:33
Az amerikai sportszergyártó nyeresége 86 százalékkal zuhant a negyedik pénzügyi negyedévében az eladások csökkenése és a költséges vállalati szerkezetátalakítás hatására.
Vállalat Nagy siker a kínai mobiltelefongyártó második ajtómodellje
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 13:20
Xiaomi új SUV-jára leadott hatalmas megrendelések fokozzák a Teslával szembeni kihívásokat.
Vállalat Nagy bejelentést tett a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 14:41
A Magyar Telekom 2025. június 26-án rendkívüli közgyűlést tartott, amelyen döntés született a Társaság passzív mobil infrastruktúra portfoliójának egy kizárólagos tulajdonú leányvállalatba történő szétválasztásáról.
Vállalat Lepacsizott a Mol és az MVM – befutott egy méretes olajszállítmány
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 09:59
Megérkezett a horvát kikötőbe.
Vállalat Óriási üzlet közeleg az olajiparban?
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 09:14
80 milliárd dolláros biznisz lehet.
Vállalat Az Uber boszorkányos módszerrel jutott hatalmas profithoz?
Privátbankár.hu | 2025. június 25. 17:31
Amerikai tudósok szerint egy algoritmus szisztematikusan megemelte a viteldíjakat a sofőrök és az utasok kárára. Korábban brit kutatók is erre jutottak. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG