4p

A nagyobb repülőtereknek is ad némi alamizsnát.

Tovább szenvednek a szankciók miatt mélyrepülésben lévő orosz légitársaságok, de életük talán kissé könnyebb lesz, ha megérkezik hozzájuk az állami segélycsomag. Ezt épp a napokban véglegesítette a moszkvai kormány egy 2030-ig szóló program formájában. A következő nyolc évben 770 milliárd rubelt szán az orosz vezetés a légi ipar egészére: a belföldi járatok szubvenciójára 370 milliárd rubelt, a repülőgépgyártásra 400 milliárd rubelt. 

A javítás és karbantartás is súlyos gond az orosz légitársaságoknál. Fotó: luchtvaarnieuws.nl
A javítás és karbantartás is súlyos gond az orosz légitársaságoknál. Fotó: luchtvaarnieuws.nl

Azt várják ettől, hogy évi 10 százalékkal növelni tudják az utasforgalmat és 33-ról 81 százalékra duzzasztják az orosz repülőgépek arányát a gépparkon belül. Nagyon ambiciózus terv ez mindkét területen és egyelőre nem látszik, hogy ennyire előre hogyan lehet stabilizálni, majd felpörgetni a két területet, miközben mégiscsak szankciók sújtják a gazdaságot. Ráadásul megint jöhet egy járvány, ami visszafogja az utazási kedvet és a reálbérek sem támasztják meg a keresletet.

Egyelőre csak az idei első negyedéves működési adatok jöttek ki. Ezek szerint a 15 jelentősebb cég összesen 61 milliárd rubeles veszteséget hozott össze. Március óta havi 20-30 százalék közötti csökkenést mértek az utasforgalomban a megelőző év azonos időszakához képest. 

A repülőgépek karbantartását közben súlyosan akadályozzák a szankciók, ne feledjük, a flottákban rengeteg a nyugati jármű, főleg Boeing és Airbus. Ezekhez csak távol-keleti országokban működő légi cégektől tudnak alkatrészt beszerezni. Az orosz repülőgépek alkatrész utánpótlása is súlyosan akadozik, ezt már egy heti kormányzati összefoglalóban is elismerték.

Itt a kelet-európai óriáskarbantartó cég

Az Aeroflot csoport, amelyik a legnagyobb az orosz légitársaságok között, önálló javító-karbantartó cégbe (A-Technics) szervezi jelenlegi hasonló részlegét. Ezt július első hetében jelentették be Moszkvában. Hat nagyobb hangárt adnak át ennek a cégnek, ezekben egyidejűleg 9 típus 19 repülőgépét lehet kezelni. Ez lesz az egykori szovjet térségben és Kelet-Európában a legnagyobb kapacitású ilyen vállalkozás. 

A közlekedési tárca szerint idén mintegy 100 millió utas (90 százalékuk a belföldi járatokon) várható, ez 10 százalékos visszaesés 2021-hez képest. 2019-ben még 128 millió utasuk volt, ebből 73 millió a belföldi járatokra váltott jegyet és 55 millió a nemzetköziekre.

Az optimista előrejelzés szerint 2026 végére érik el a 105 milliós számot és 2030-ra már 116 milliót fognak számlálni. Mindezt úgy, hogy szinte csak a belföldi forgalom pörög fel, a nemzetközi járatoké nyolc év alatt csupán 1,6 millióval növekszik. Itt azonban meg kell jegyezni, hogy várhatóan első sorban a szomszédos volt szovjet köztársaságokról és az orosz turisták által kedvelt egyes közel-keleti és ázsiai célpontokról van szó, a nyugat-európai vagy amerikai járatokkal aligha számolhatnak még jó pár évig.

Az orosz légitársaságok gépparkja idén áprilisban a teljes flottának csak 33 százaléka volt. Összesen 1287 orosz járművet tartottak nyilván, (1101 darab személyforgalmú és 84 darab teher gépet, 42 darab üzleti kisgépet és 60 darab állami szolgálatban lévő gépet). A külföldi gyártású gépek aránya a teljes flottán belül 67 százalék volt, ezeken vitték az utasok 95 százalékát. 

Állítólag rendben fizetik a lízingdíjakat

A hatóságok cáfolták, hogy bármelyik nyugati lízingcégnek tartania kell attól, hogy nem adják vissza a bérlet gépeket az oroszok vagy hogy nem fizetik időben a lízingdíjat. Viszont megerősítették, hogy már nem euróban vagy dollárban, hanem rubelben egyenlítik ki a számlákat.

A most közölt tervek szerint 2030-ig összesen 1036 repülőgépet fognak gyártani, ebből más típusok mellett 142 darab Szuhoj (SSJ-NEW), 270 darab MC-21-es, 70-70 darab Il-114-300-as és Tu-214-es, ezen felül 12 darab Il-96-300-as készül el. Ezen kívül 764 polgári célú helikoptert is elkészítenek. Érdekes, hogy az Interfax hírügynökséghez is eljutott programban nem hallgatták el, hogy milyen külső okok nehezítik még a terv végrehajtását. Például az, hogy nagy a hiány szakképzett munkaerőből, ez főleg a repülőgépgyártásban jelent nagy kihívást. Sem a régebbi típusokhoz, sem az újakhoz nincs elegendő mérnök és szerelő.

A főbb repülőtér üzemeltetők közül a legnagyobb (a három moszkvait irányító) cég 100 milliárd rubeles támogatást kap. Az invázió miatt bajba került más cégek (11 dél-oroszországi, Ukrajnához közeli légikikötőt üzemeltető vállalat) jóval kevesebb pénzt kapnak, mindössze 3 milliárd rubelt. Előzőleg a kormány bejelentette, hogy több légitársaság (Aeroflot, S7, Uralszkije Avialinyii, Aurora) esetében részben tőkeemeléssel, részben a tartozások egy részének a kifizetésével segít. A pénzt az állami tartalékalapból veszik el.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A JP Morgan 330 millió dollárt fizet Malajziának korrupciós ügye miatt
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 22. 17:20
A JPMorgan Chase 330 millió dollárt fizet a malajziai kormánynak egy olyan megállapodás részeként, amely az 1MDB állami alap több milliárd dolláros botrányában betöltött szerepével kapcsolatos összes ügyét rendezi – közölte mindkét fél pénteken.
Vállalat A Waberer's nyerte az MVM logisztikai tenderét
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 22. 16:20
A Waberer’s Logisztikai Szegmense új, három évre szóló stratégiai együttműködést indít az MVM Csoporttal, amelynek célja egy egységes, hatékony és magas színvonalú logisztikai és szállítási rendszer kialakítása az energetikai szektorban.
Vállalat A Duna House erős negyedévvel készül az Otthon Startra
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 22. 14:05
A tisztított adózott eredmény 915 millió forintot tett ki a második negyedévben, ami 32 százalékos növekedést az előző év azonos időszakához képest.
Vállalat Az ANY 40 százalékkal növelte nyereségét az első félévben
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 19:58
Az ANY Biztonsági Nyomda nettó eredménye 5,33 milliárd forintra nőtt – olvasható a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján kedden közzétett beszámolóban.
Vállalat Az MBH bankban a Matolcsy kör már nem tulajdonos
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 18:00
A Quartz Befektetési Alapkezelő Zrt. részesedése immár nulla, közölte a bank a Budapesti Értéktőzsde honlapján.
Vállalat A WING eladta 18 lakásprojektjét Lengyelországban
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 14:05
Rekordértékű, több mint 223 milliárd forint (2 405 millió PLN) összegű megállapodás született a WING többségi tulajdonában lévő Echo Investment által fejlesztett, valamint a vállalat résztulajdonában álló Resi4Rent bérlakásplatform portfoliójának valamivel több mint felének értékesítéséről.
Vállalat Véget ért a sztrájk az Egyesült Államokba legtöbb járatot indító légitársaságnál
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 13:41
Az Air Canada és a légiutas-kísérők szakszervezete előzetes megállapodást kötött, amellyel véget ér a napok óta tartó sztrájk.
Vállalat Trump lemásolná Nagy Márton ötletét
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 12:59
Az amerikai Eli Lilly árat emelt Nagy-Britanniában, miközben a dán Novo Nordisk az Egyesült Államokban csökkentette a fogyasztó gyógyszer árát. 
Vállalat Nem akármilyen befektetők érkeznek az Intelbe
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 11:37
A Trump-kormányat és a Softbank is beszállna az Intelbe. A chip-gyártó üzletág felvirágoztatása a cél. 
Vállalat Felére csökken a fogyasztó csodaszer ára
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 09:47
A felére csökkenti a legnépszerűbb gyógyszerének árát a Novo Nordisk. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG