4p

A nagyobb repülőtereknek is ad némi alamizsnát.

Tovább szenvednek a szankciók miatt mélyrepülésben lévő orosz légitársaságok, de életük talán kissé könnyebb lesz, ha megérkezik hozzájuk az állami segélycsomag. Ezt épp a napokban véglegesítette a moszkvai kormány egy 2030-ig szóló program formájában. A következő nyolc évben 770 milliárd rubelt szán az orosz vezetés a légi ipar egészére: a belföldi járatok szubvenciójára 370 milliárd rubelt, a repülőgépgyártásra 400 milliárd rubelt. 

A javítás és karbantartás is súlyos gond az orosz légitársaságoknál. Fotó: luchtvaarnieuws.nl
A javítás és karbantartás is súlyos gond az orosz légitársaságoknál. Fotó: luchtvaarnieuws.nl

Azt várják ettől, hogy évi 10 százalékkal növelni tudják az utasforgalmat és 33-ról 81 százalékra duzzasztják az orosz repülőgépek arányát a gépparkon belül. Nagyon ambiciózus terv ez mindkét területen és egyelőre nem látszik, hogy ennyire előre hogyan lehet stabilizálni, majd felpörgetni a két területet, miközben mégiscsak szankciók sújtják a gazdaságot. Ráadásul megint jöhet egy járvány, ami visszafogja az utazási kedvet és a reálbérek sem támasztják meg a keresletet.

Egyelőre csak az idei első negyedéves működési adatok jöttek ki. Ezek szerint a 15 jelentősebb cég összesen 61 milliárd rubeles veszteséget hozott össze. Március óta havi 20-30 százalék közötti csökkenést mértek az utasforgalomban a megelőző év azonos időszakához képest. 

A repülőgépek karbantartását közben súlyosan akadályozzák a szankciók, ne feledjük, a flottákban rengeteg a nyugati jármű, főleg Boeing és Airbus. Ezekhez csak távol-keleti országokban működő légi cégektől tudnak alkatrészt beszerezni. Az orosz repülőgépek alkatrész utánpótlása is súlyosan akadozik, ezt már egy heti kormányzati összefoglalóban is elismerték.

Itt a kelet-európai óriáskarbantartó cég

Az Aeroflot csoport, amelyik a legnagyobb az orosz légitársaságok között, önálló javító-karbantartó cégbe (A-Technics) szervezi jelenlegi hasonló részlegét. Ezt július első hetében jelentették be Moszkvában. Hat nagyobb hangárt adnak át ennek a cégnek, ezekben egyidejűleg 9 típus 19 repülőgépét lehet kezelni. Ez lesz az egykori szovjet térségben és Kelet-Európában a legnagyobb kapacitású ilyen vállalkozás. 

A közlekedési tárca szerint idén mintegy 100 millió utas (90 százalékuk a belföldi járatokon) várható, ez 10 százalékos visszaesés 2021-hez képest. 2019-ben még 128 millió utasuk volt, ebből 73 millió a belföldi járatokra váltott jegyet és 55 millió a nemzetköziekre.

Az optimista előrejelzés szerint 2026 végére érik el a 105 milliós számot és 2030-ra már 116 milliót fognak számlálni. Mindezt úgy, hogy szinte csak a belföldi forgalom pörög fel, a nemzetközi járatoké nyolc év alatt csupán 1,6 millióval növekszik. Itt azonban meg kell jegyezni, hogy várhatóan első sorban a szomszédos volt szovjet köztársaságokról és az orosz turisták által kedvelt egyes közel-keleti és ázsiai célpontokról van szó, a nyugat-európai vagy amerikai járatokkal aligha számolhatnak még jó pár évig.

Az orosz légitársaságok gépparkja idén áprilisban a teljes flottának csak 33 százaléka volt. Összesen 1287 orosz járművet tartottak nyilván, (1101 darab személyforgalmú és 84 darab teher gépet, 42 darab üzleti kisgépet és 60 darab állami szolgálatban lévő gépet). A külföldi gyártású gépek aránya a teljes flottán belül 67 százalék volt, ezeken vitték az utasok 95 százalékát. 

Állítólag rendben fizetik a lízingdíjakat

A hatóságok cáfolták, hogy bármelyik nyugati lízingcégnek tartania kell attól, hogy nem adják vissza a bérlet gépeket az oroszok vagy hogy nem fizetik időben a lízingdíjat. Viszont megerősítették, hogy már nem euróban vagy dollárban, hanem rubelben egyenlítik ki a számlákat.

A most közölt tervek szerint 2030-ig összesen 1036 repülőgépet fognak gyártani, ebből más típusok mellett 142 darab Szuhoj (SSJ-NEW), 270 darab MC-21-es, 70-70 darab Il-114-300-as és Tu-214-es, ezen felül 12 darab Il-96-300-as készül el. Ezen kívül 764 polgári célú helikoptert is elkészítenek. Érdekes, hogy az Interfax hírügynökséghez is eljutott programban nem hallgatták el, hogy milyen külső okok nehezítik még a terv végrehajtását. Például az, hogy nagy a hiány szakképzett munkaerőből, ez főleg a repülőgépgyártásban jelent nagy kihívást. Sem a régebbi típusokhoz, sem az újakhoz nincs elegendő mérnök és szerelő.

A főbb repülőtér üzemeltetők közül a legnagyobb (a három moszkvait irányító) cég 100 milliárd rubeles támogatást kap. Az invázió miatt bajba került más cégek (11 dél-oroszországi, Ukrajnához közeli légikikötőt üzemeltető vállalat) jóval kevesebb pénzt kapnak, mindössze 3 milliárd rubelt. Előzőleg a kormány bejelentette, hogy több légitársaság (Aeroflot, S7, Uralszkije Avialinyii, Aurora) esetében részben tőkeemeléssel, részben a tartozások egy részének a kifizetésével segít. A pénzt az állami tartalékalapból veszik el.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Erős kritika Nagy Mártonéknak, a kriptocég lábbal szavaz
Privátbankár.hu | 2025. december 25. 12:01
A Kriptomat, amely december 19-én lépett be a hazai piacra, úgy döntött hogy december 26-án este 11 órától felfüggeszti magyarországi szolgáltatásait.
Vállalat Az amerikaiak engedélyt adtak a szerb NIS-nek, de nem olajvásárlásra
Privátbankár.hu | 2025. december 25. 09:01
A szerbiai állami olajvállalat, a NIS amerikai jóváhagyást kapott az orosz részesedés eladásáról szóló tárgyalásokhoz.
Vállalat Erős kínálat, de visszafogott kereslet jellemzi a kkv-hitelezést
PR | 2025. december 24. 11:42
A magyar kis- és középvállalatok számára a finanszírozási források ma is elérhetőek, a kihívás inkább az ideális gazdasági környezet megteremtése. A vállalkozások egyre tudatosabban kezelik hitelügyleteiket, a bankok pedig partnerekként támogatják őket abban, hogy a források valódi beruházásokat szolgáljanak. A Cégkassza Podcast legújabb epizódjában Benkó Tamás, az UniCredit Bank kis- és középvállalati területének ügyvezető igazgatója osztotta meg tapasztalatait a kkv-hitelezés aktuális trendjeiről.
Vállalat Semmi nem állíthatja meg a kínai céget
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 11:01
A karácsony csak megerősítette a Temu vezető pozícióját a webshopok között.
Vállalat Búcsút intenek keleti szomszédunknak a svédek
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 09:34
Kivonul Romániából a skandináv ország reprezentánsa, a Lindab.
Vállalat Nem áll le a 4iG, újabb felvásárlást hajtott végre
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 08:31
Leányvállalata többségi tulajdonrészt vásárol a HeliControl Kft.-ben.
Vállalat Történelmi döntés, fogyókúrás „csodaszer” kapott zöld utat az Egyesült Államokban
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 20:00
Az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatal (FDA) jóváhagyta a Wegovy nevű fogyókúrás gyógyszer tablettás változatát a gyógyszeripari óriás Novo Nordisk szerint.
Vállalat Gigabírságot kapott a Ryanair karácsonyra
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 13:10
Tisztességtelen eszközökkel buzdított jegyvásárlásra a Ryanair, az olasz versenyhatóság lecsapott.
Vállalat Nagy összeget szabadított fel a 4iG beruházásokra és akvizíciókra
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 13:23
Megállapodott a 4iG a befektetőkkel: a kötvények tőketörlesztése 2031-ben, egy összegben történik majd. A Scope Ratings hitelminősítő is támogatja a megállapodást.
Vállalat Bezár az állami posta, de nem nálunk
Privátbankár.hu | 2025. december 21. 15:30
Év végével bezár a dán állami posta.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG