5p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Még a Mercedesszel közösen alapította a BYD azt a márkát, amely most Európába érkezik, letarolni a prémiumautók piacát – van erre esélye a Denzának?

Ha nem főne már eléggé a feje így is az európai autógyártóknak a BYD menetelése miatt, akkor 2025 végétől újabb veszéllyel kell szembesülniük. A Teslát a világ legtöbb eladását produkáló elektromosautó-gyártójának trónjáról csaknem letaszító kínai vállalat ugyanis év végén elkezdi az európai piacon is értékesíteni saját prémiummárkája, a Denza járműveit is.

Nehéz kezdetek után gyors irányváltás

A Denza bizonyos szempontból még egy másik kor emléke, amelyikben a kínai gyártók még a hagyományos európai autógyártók melletti másodhegedűsi szerepre törekedtek. A Denzát ugyanis 2010-ben még a Mercedesszel közösen, egyenlő tulajdonrésszel alapította a BYD, első modellje, a Denza EV pedig 2014-ben érkezett meg a kínai piacra.

A mai BYD modellek mellett a Denza EV nemhogy prémiumnak nem hat, hanem egyenesen talán szánalmat ébreszt. Persze az még egy másik korszak volt, de a modell így sem tarolt, a csúcsidőszakban sem adtak el belőle évi néhány ezer darabnál többet, ami egy Kína méretű piacon finoman szólva sem kiugró eredmény.

Erre még kevesen kapták volna fel a fejüket - a Denza első, EV néven futó modellje 2014-ben
Erre még kevesen kapták volna fel a fejüket - a Denza első, EV néven futó modellje 2014-ben
Fotó: Wikimedia

Nem aratott sikert a cég második modellje, a 2020-tól kapható Denza X SUV sem, olyannyira, hogy a modell gyártását már 2021-ben be is fejezték. De ez valószínűleg csak az egyik oka volt annak, hogy a Denza két tulajdonosa között feszültségek alakultak ki, és a Mercedes előbb 10 százalékra csökkentette tulajdonrészét a vállalatban, majd 2024-ben végleg ki is szállt belőle, így a Denza mostanra már valóban a BYD almárkájának tekinthető.

2022-től, immár a BYD 90 százalékos tulajdonrésze idején kezdtek érkezni sorban az újabb modellek, a D9, az N7, az N9, illetve a Z9 (a cég a Denza betűivel jelzett sorozatokat indított) a cég pedig Kína-szerte saját szalonokat nyitott.

Ezek a modellek már egyértelműen jelezték az új irányt: a Denza a prémiummárkákkal kíván versenybe szállni. Egy ilyen célt talán néhány évvel ezelőtt még megmosolyagtatónak találtak volna az európai prémiummárkák vezetői, de a BYD elképesztő ütemű technológiai fejlődése és eladásainak hajmeresztő ütemű növekedése mellett most már valószínűleg nem lenne őszinte ez a mosoly.

Az új trónkövetelő

A BYD tavaly 1,76 millió elektromos járművet adott el, míg a piac eddig megközelíthetetlen királya, a Tesla 1,79 milliót, de már voltak olyan időszakok, amikor a BYD előzni tudott. Ha viszont a hibrid modelleket is beleszámoljuk az eladásokba, akkor a Tesla már a fasorban sincs, a BYD ugyanis összesen 4,3 millió járművet adott el 2024-ben.

Talán ennél is fájóbb lehet a Teslának, hogy a BYD 107 milliárd dolláros bevétele is megelőzte a Tesla 97,7 milliárdját, miközben például a Tesla Model 3 riválisának szánt új Qin L modelljük is nagyjából feleannyiba kerül Kínában, mint a Model 3.

A Denza nem járult hozzá érdemben az eredményekhez, mivel az almárka eladásai csupán a csoport forgalmának 3 százalékát tették ki. A bevételekből és a profitból ugyanakkor ennél valószínűleg nagyobb arányban részesedtek, hiszen a Denza jellemzően drágább modelleket kínál.

Célkeresztben a német prémiumok

A Denza európai bevezetése azonban nem elsősorban a Teslára jelenthet újabb veszélyt, hiszen utóbbi eladásai amúgy is komoly visszaesést szenvednek el – valószínűleg leginkább – Elon Musk politikai szerepvállalása miatt.

Inkább az európai prémiumgyártók aggódhatnak, és erről beszéltek a márka április eleji bemutatóeseményén is, ahol kifejezetten a német prémiumautók, a BMW és a Mercedes konkurenseként pozícionálták a Denzát.

A Z9 GT indítja a sort Európában - erre már egy BMW volánja mögül is nehéz lesajnálóan legyinteni
A Z9 GT indítja a sort Európában - erre már egy BMW volánja mögül is nehéz lesajnálóan legyinteni
Fotó: BYD

Alfredo Altavilla, a márka európai különtanácsadója elmondta, hogy a BYD-csoport a Denzát technológiai úttörő szerepre szánja.

„Olyan technológiai megoldásokat mutathat be, amelyek később jelennek meg a BYD márkanévvel készülő autókon”

– mondta. Az is kiderült, hogy az európai bevezetés az 1000 lóerős Z9 GT sportkombival kezdődik majd. Ennek árát egyelőre nem árulták el, de azt igen, hogy az magasabb lesz, mint a BYD jelenleg legdrágább Európában kapható modelljének 72 ezer eurós (jelenlegi árfolyamon nagyjából 29,5 millió forintos) ára. A Z9-ből a teljesen elektromos változat mellett 2026 elejétől a hibrid verziót is árulni fogják.

A teljes fronton támadnak: egy BYD Shark, egy Denza N7, egy Denza Z9 GT és egy BYD Sealion egymás mellé sorakoztatva
A teljes fronton támadnak: egy BYD Shark, egy Denza N7, egy Denza Z9 GT és egy BYD Sealion egymás mellé sorakoztatva
Fotó: Wikimedia

A márka a D9 kisbuszt is behozza már év végén az európai piacra, két további, terepjáró képességekkel is bíró modell pedig a jövőben fog még érkezni.

„A Denza a teljes modellpalettát lefedő prémiummárkává kíván válni”

– szögezte le Altavilla, hozzátéve, hogy a hagyományosan a prémiummárkák felé forduló vásárlóközönség mellett azokat a fiatalabb vásárlókat is meg kívánják célozni, akik különösen fogékonyak a technológiai újdonságokra.

Ugyan a BYD-nél úgy számolnak, hogy az első uniós területen lévő üzemük, a szegedi BYD-gyár októberben megkezdheti a termelést, 2026 márciusában pedig egy évi 500 ezer autó gyártására tervezett törökországi üzem is megnyitja a kapuit, a Denza modelleket egyelőre továbbra is Kínában fogják gyártani. A BYD 2024-ben az európai elektromosautó-piac 2,8 százalékát tudhatta magáénak.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Több hitelt helyezett ki és több vagyont kezelt az Erste, a profit mégis csökkent
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 12:58
Az Erste első negyedéve számokban.
Vállalat Cash flow válság a növekedési szakaszban – hogyan ne akadj el?
PR | 2025. május 7. 12:51
Sokan azt gondolják, hogy a pénzügyi nehézségek a stagnálással vagy visszaeséssel járnak együtt. Pedig a valóság az, hogy a vállalkozások jelentős része épp a növekedés szakaszában szembesül likviditási problémákkal. Amikor nő az értékesítés, bővül az ügyfélkör, és egyre több megrendelés érkezik. Az öröm mellett nő a nyomás is: nagyobb árukészlet, több munkatárs, fejlettebb logisztikai háttér – vagyis egyre nagyobb finanszírozási igény.
Vállalat Mindenkit meglepett az EA, a részvényesek pénztárcája is vastagodik
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 11:41
Erős negyedévet zárt az Electronic Arts, jól fogadták a legújabb játékokat, nyáron pedig újabb nagy dobásra készül a cég.
Vállalat Komoly gyomrost kaphat a Google
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 10:17
Meg kell válnia két fontos bevételi forrásától az óriáscégnek? A bíróság dönthet, de nem áll jól a Google szénája.
Vállalat A lakás-takarékpénztári konstrukciók biztonságosak, kiszámíthatóak, megbízhatóak
Natív tartalom | 2025. május 7. 09:48
Egy éve szerzett többségi tulajdonrészt az MBH Bank a Fundamenta-Lakáskassza Zrt.-ben. Jakabfalvy Dórával, a lakás-takarékpénztár üzleti divíziójának ügyvezetőjével beszélgettünk arról, milyen tapasztalatokkal gazdagodtak az azóta eltelt időszakban, milyen akcióval élhetnek az ügyfelek a közelmúltban piacra dobott Jövőépítő Lakásszámla nevű új termékük kapcsán, és kitértünk a társasházakat érintő, állagmegóvást célzó megtakarítás fontosságára is.
Vállalat 33-al több autó, 17 százalékkal több profit – a Ferrari hasított az első negyedévben
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 07:26
Minden mutatóban jól teljesített az olasz márka, az európai és amerikai eladások növekedése ellensúlyozta az ázsiai piac visszaesését.
Vállalat Újabb sikeres kötvénykibocsátással erősíti pozícióját a Wing
Privátbankár.hu | 2025. május 6. 19:35
Kiemelt befektetői érdeklődés és több mint kétszeres túljegyzés mellett, 43,2 millió euró értékben hajtott végre eredményes kötvénykibocsátást a közép-európai ingatlanpiac egyik vezető ingatlanfejlesztő és -befektető vállalatcsoportja, a WINGholding Zrt.
Vállalat A Philips is kapott egy gyomrost Donald Trumptól
Privátbankár.hu | 2025. május 6. 09:00
A holland technológiai vállalat csökkentette 2025-ös eredményvárakozásait.
Vállalat 100 ezer forintot ígérnek adathalászok egy hazai bank nevében
Privátbankár.hu | 2025. május 1. 14:08
Újabb átverés terjed.
Vállalat Önt is érintheti – fontos változások jönnek egy nagy hazai banknál
Privátbankár.hu | 2025. május 1. 10:25
Megújulnak az OTP Bank digitális szolgáltatásai, július 1-től jelentős változások lépnek életbe a lakossági digitális szolgáltatásokban – közölte a bank vállalati kommunikációs csoportja csütörtökön.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG