Ha nem főne már eléggé a feje így is az európai autógyártóknak a BYD menetelése miatt, akkor 2025 végétől újabb veszéllyel kell szembesülniük. A Teslát a világ legtöbb eladását produkáló elektromosautó-gyártójának trónjáról csaknem letaszító kínai vállalat ugyanis év végén elkezdi az európai piacon is értékesíteni saját prémiummárkája, a Denza járműveit is.
Nehéz kezdetek után gyors irányváltás
A Denza bizonyos szempontból még egy másik kor emléke, amelyikben a kínai gyártók még a hagyományos európai autógyártók melletti másodhegedűsi szerepre törekedtek. A Denzát ugyanis 2010-ben még a Mercedesszel közösen, egyenlő tulajdonrésszel alapította a BYD, első modellje, a Denza EV pedig 2014-ben érkezett meg a kínai piacra.
A mai BYD modellek mellett a Denza EV nemhogy prémiumnak nem hat, hanem egyenesen talán szánalmat ébreszt. Persze az még egy másik korszak volt, de a modell így sem tarolt, a csúcsidőszakban sem adtak el belőle évi néhány ezer darabnál többet, ami egy Kína méretű piacon finoman szólva sem kiugró eredmény.
Fotó: Wikimedia
Nem aratott sikert a cég második modellje, a 2020-tól kapható Denza X SUV sem, olyannyira, hogy a modell gyártását már 2021-ben be is fejezték. De ez valószínűleg csak az egyik oka volt annak, hogy a Denza két tulajdonosa között feszültségek alakultak ki, és a Mercedes előbb 10 százalékra csökkentette tulajdonrészét a vállalatban, majd 2024-ben végleg ki is szállt belőle, így a Denza mostanra már valóban a BYD almárkájának tekinthető.
2022-től, immár a BYD 90 százalékos tulajdonrésze idején kezdtek érkezni sorban az újabb modellek, a D9, az N7, az N9, illetve a Z9 (a cég a Denza betűivel jelzett sorozatokat indított) a cég pedig Kína-szerte saját szalonokat nyitott.
Ezek a modellek már egyértelműen jelezték az új irányt: a Denza a prémiummárkákkal kíván versenybe szállni. Egy ilyen célt talán néhány évvel ezelőtt még megmosolyagtatónak találtak volna az európai prémiummárkák vezetői, de a BYD elképesztő ütemű technológiai fejlődése és eladásainak hajmeresztő ütemű növekedése mellett most már valószínűleg nem lenne őszinte ez a mosoly.
Az új trónkövetelő
A BYD tavaly 1,76 millió elektromos járművet adott el, míg a piac eddig megközelíthetetlen királya, a Tesla 1,79 milliót, de már voltak olyan időszakok, amikor a BYD előzni tudott. Ha viszont a hibrid modelleket is beleszámoljuk az eladásokba, akkor a Tesla már a fasorban sincs, a BYD ugyanis összesen 4,3 millió járművet adott el 2024-ben.
Talán ennél is fájóbb lehet a Teslának, hogy a BYD 107 milliárd dolláros bevétele is megelőzte a Tesla 97,7 milliárdját, miközben például a Tesla Model 3 riválisának szánt új Qin L modelljük is nagyjából feleannyiba kerül Kínában, mint a Model 3.
A Denza nem járult hozzá érdemben az eredményekhez, mivel az almárka eladásai csupán a csoport forgalmának 3 százalékát tették ki. A bevételekből és a profitból ugyanakkor ennél valószínűleg nagyobb arányban részesedtek, hiszen a Denza jellemzően drágább modelleket kínál.
Célkeresztben a német prémiumok
A Denza európai bevezetése azonban nem elsősorban a Teslára jelenthet újabb veszélyt, hiszen utóbbi eladásai amúgy is komoly visszaesést szenvednek el – valószínűleg leginkább – Elon Musk politikai szerepvállalása miatt.
Inkább az európai prémiumgyártók aggódhatnak, és erről beszéltek a márka április eleji bemutatóeseményén is, ahol kifejezetten a német prémiumautók, a BMW és a Mercedes konkurenseként pozícionálták a Denzát.
Fotó: BYD
Alfredo Altavilla, a márka európai különtanácsadója elmondta, hogy a BYD-csoport a Denzát technológiai úttörő szerepre szánja.
„Olyan technológiai megoldásokat mutathat be, amelyek később jelennek meg a BYD márkanévvel készülő autókon”
– mondta. Az is kiderült, hogy az európai bevezetés az 1000 lóerős Z9 GT sportkombival kezdődik majd. Ennek árát egyelőre nem árulták el, de azt igen, hogy az magasabb lesz, mint a BYD jelenleg legdrágább Európában kapható modelljének 72 ezer eurós (jelenlegi árfolyamon nagyjából 29,5 millió forintos) ára. A Z9-ből a teljesen elektromos változat mellett 2026 elejétől a hibrid verziót is árulni fogják.
Fotó: Wikimedia
A márka a D9 kisbuszt is behozza már év végén az európai piacra, két további, terepjáró képességekkel is bíró modell pedig a jövőben fog még érkezni.
„A Denza a teljes modellpalettát lefedő prémiummárkává kíván válni”
– szögezte le Altavilla, hozzátéve, hogy a hagyományosan a prémiummárkák felé forduló vásárlóközönség mellett azokat a fiatalabb vásárlókat is meg kívánják célozni, akik különösen fogékonyak a technológiai újdonságokra.
Ugyan a BYD-nél úgy számolnak, hogy az első uniós területen lévő üzemük, a szegedi BYD-gyár októberben megkezdheti a termelést, 2026 márciusában pedig egy évi 500 ezer autó gyártására tervezett törökországi üzem is megnyitja a kapuit, a Denza modelleket egyelőre továbbra is Kínában fogják gyártani. A BYD 2024-ben az európai elektromosautó-piac 2,8 százalékát tudhatta magáénak.