5p

Még a Mercedesszel közösen alapította a BYD azt a márkát, amely most Európába érkezik, letarolni a prémiumautók piacát – van erre esélye a Denzának?

Ha nem főne már eléggé a feje így is az európai autógyártóknak a BYD menetelése miatt, akkor 2025 végétől újabb veszéllyel kell szembesülniük. A Teslát a világ legtöbb eladását produkáló elektromosautó-gyártójának trónjáról csaknem letaszító kínai vállalat ugyanis év végén elkezdi az európai piacon is értékesíteni saját prémiummárkája, a Denza járműveit is.

Nehéz kezdetek után gyors irányváltás

A Denza bizonyos szempontból még egy másik kor emléke, amelyikben a kínai gyártók még a hagyományos európai autógyártók melletti másodhegedűsi szerepre törekedtek. A Denzát ugyanis 2010-ben még a Mercedesszel közösen, egyenlő tulajdonrésszel alapította a BYD, első modellje, a Denza EV pedig 2014-ben érkezett meg a kínai piacra.

A mai BYD modellek mellett a Denza EV nemhogy prémiumnak nem hat, hanem egyenesen talán szánalmat ébreszt. Persze az még egy másik korszak volt, de a modell így sem tarolt, a csúcsidőszakban sem adtak el belőle évi néhány ezer darabnál többet, ami egy Kína méretű piacon finoman szólva sem kiugró eredmény.

Erre még kevesen kapták volna fel a fejüket - a Denza első, EV néven futó modellje 2014-ben
Erre még kevesen kapták volna fel a fejüket - a Denza első, EV néven futó modellje 2014-ben
Fotó: Wikimedia

Nem aratott sikert a cég második modellje, a 2020-tól kapható Denza X SUV sem, olyannyira, hogy a modell gyártását már 2021-ben be is fejezték. De ez valószínűleg csak az egyik oka volt annak, hogy a Denza két tulajdonosa között feszültségek alakultak ki, és a Mercedes előbb 10 százalékra csökkentette tulajdonrészét a vállalatban, majd 2024-ben végleg ki is szállt belőle, így a Denza mostanra már valóban a BYD almárkájának tekinthető.

2022-től, immár a BYD 90 százalékos tulajdonrésze idején kezdtek érkezni sorban az újabb modellek, a D9, az N7, az N9, illetve a Z9 (a cég a Denza betűivel jelzett sorozatokat indított) a cég pedig Kína-szerte saját szalonokat nyitott.

Ezek a modellek már egyértelműen jelezték az új irányt: a Denza a prémiummárkákkal kíván versenybe szállni. Egy ilyen célt talán néhány évvel ezelőtt még megmosolyagtatónak találtak volna az európai prémiummárkák vezetői, de a BYD elképesztő ütemű technológiai fejlődése és eladásainak hajmeresztő ütemű növekedése mellett most már valószínűleg nem lenne őszinte ez a mosoly.

Az új trónkövetelő

A BYD tavaly 1,76 millió elektromos járművet adott el, míg a piac eddig megközelíthetetlen királya, a Tesla 1,79 milliót, de már voltak olyan időszakok, amikor a BYD előzni tudott. Ha viszont a hibrid modelleket is beleszámoljuk az eladásokba, akkor a Tesla már a fasorban sincs, a BYD ugyanis összesen 4,3 millió járművet adott el 2024-ben.

Talán ennél is fájóbb lehet a Teslának, hogy a BYD 107 milliárd dolláros bevétele is megelőzte a Tesla 97,7 milliárdját, miközben például a Tesla Model 3 riválisának szánt új Qin L modelljük is nagyjából feleannyiba kerül Kínában, mint a Model 3.

A Denza nem járult hozzá érdemben az eredményekhez, mivel az almárka eladásai csupán a csoport forgalmának 3 százalékát tették ki. A bevételekből és a profitból ugyanakkor ennél valószínűleg nagyobb arányban részesedtek, hiszen a Denza jellemzően drágább modelleket kínál.

Célkeresztben a német prémiumok

A Denza európai bevezetése azonban nem elsősorban a Teslára jelenthet újabb veszélyt, hiszen utóbbi eladásai amúgy is komoly visszaesést szenvednek el – valószínűleg leginkább – Elon Musk politikai szerepvállalása miatt.

Inkább az európai prémiumgyártók aggódhatnak, és erről beszéltek a márka április eleji bemutatóeseményén is, ahol kifejezetten a német prémiumautók, a BMW és a Mercedes konkurenseként pozícionálták a Denzát.

A Z9 GT indítja a sort Európában - erre már egy BMW volánja mögül is nehéz lesajnálóan legyinteni
A Z9 GT indítja a sort Európában - erre már egy BMW volánja mögül is nehéz lesajnálóan legyinteni
Fotó: BYD

Alfredo Altavilla, a márka európai különtanácsadója elmondta, hogy a BYD-csoport a Denzát technológiai úttörő szerepre szánja.

„Olyan technológiai megoldásokat mutathat be, amelyek később jelennek meg a BYD márkanévvel készülő autókon”

– mondta. Az is kiderült, hogy az európai bevezetés az 1000 lóerős Z9 GT sportkombival kezdődik majd. Ennek árát egyelőre nem árulták el, de azt igen, hogy az magasabb lesz, mint a BYD jelenleg legdrágább Európában kapható modelljének 72 ezer eurós (jelenlegi árfolyamon nagyjából 29,5 millió forintos) ára. A Z9-ből a teljesen elektromos változat mellett 2026 elejétől a hibrid verziót is árulni fogják.

A teljes fronton támadnak: egy BYD Shark, egy Denza N7, egy Denza Z9 GT és egy BYD Sealion egymás mellé sorakoztatva
A teljes fronton támadnak: egy BYD Shark, egy Denza N7, egy Denza Z9 GT és egy BYD Sealion egymás mellé sorakoztatva
Fotó: Wikimedia

A márka a D9 kisbuszt is behozza már év végén az európai piacra, két további, terepjáró képességekkel is bíró modell pedig a jövőben fog még érkezni.

„A Denza a teljes modellpalettát lefedő prémiummárkává kíván válni”

– szögezte le Altavilla, hozzátéve, hogy a hagyományosan a prémiummárkák felé forduló vásárlóközönség mellett azokat a fiatalabb vásárlókat is meg kívánják célozni, akik különösen fogékonyak a technológiai újdonságokra.

Ugyan a BYD-nél úgy számolnak, hogy az első uniós területen lévő üzemük, a szegedi BYD-gyár októberben megkezdheti a termelést, 2026 márciusában pedig egy évi 500 ezer autó gyártására tervezett törökországi üzem is megnyitja a kapuit, a Denza modelleket egyelőre továbbra is Kínában fogják gyártani. A BYD 2024-ben az európai elektromosautó-piac 2,8 százalékát tudhatta magáénak.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Több ezer embert rúg ki a Volvo
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 15:45
Túl sok a bizonytalanság.
Vállalat Pontot tett a nagy akvizíciója végére a Waberer’s, de itt nem áll meg
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 12:38
A Pannon-Busz-Rent tranzakciója lezárása után keresi a terjeszkedési lehetőségeket, a logisztikai, a raktározási és személyszállítási piacon is.
Vállalat Nagy bejelentést tett az egyik hazai tőzsdei cég
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 11:51
Innovatív elektromos autómárkával erősíti pozícióit az AutoWallis Közép- és Kelet-Európában.
Vállalat A kockázat csökkenthető, de a legjobb, ha egyáltalán nem dohányzunk
Natív tartalom | 2025. május 26. 10:31
Május 31-e a Dohányzásmentes Világnap. Ezen a napon a világ számos országában felhívják a figyelmet a dohányzás káros hatásaira, a megelőzés és a leszokás fontosságára. A szakmai és társadalmi üzenet egyértelmű: a dohányzás minden formája káros, a legjobb megoldás az, ha el sem kezdjük, vagy ha már dohányzunk, akkor mielőbb letesszük a cigarettát. Ugyanakkor azok a felnőttek, akik a figyelmeztetések ellenére is folytatják a dohányzást, ma már tájékozódhatnak az ártalomcsökkentésről.
Vállalat Váratlan lépésre készül az Audi Győrben
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 16:47
Németországban is gyártják majd a Q3-asokat.
Vállalat Nagy hírt kapott a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 15:06
Megerősítették a besorolást.
Vállalat Összefog az Mol és az MVM
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 12:04
A két energiavállalat az olajporondon fűzi szorosabbra az együttműködést. 
Vállalat Szilárdan kezdte az évet az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. május 21. 12:04
43 milliárd forintnyi pluszadó után is jól teljesített az MBH Bank az első negyedévben.
Vállalat Bevásárolhatjuk magunkat a GTA és a Civilization kiadójába?
Privátbankár.hu | 2025. május 21. 10:39
Egymilliárd dollárt vonna be a Take Two Interactive.
Vállalat Ennyi volt: felszámolják Románia egyik legrégebben működő cégét
Privátbankár.hu | 2025. május 21. 08:16
1884-ben, Kolozsváron alapították, túlélte a 20. századot, de most az utolós közgyűlése jöhet az egykor virágzó vállalatnak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG