7p
Néhány éve, amikor a startupok elkezdték meghódítani a világot, új módszertanokkal ismerkedett meg a világ. A „klasszikus” vállalkozók viszont szkeptikusan fogadták az úgynevezett lean módszertant, mondván, hogy ezt egy nagyvállalatnál nem lehet bevezetni. Amit elfelejtenek, hogy ezt nem a startupok, hanem a NASA találta ki, ahol mintegy 19 ezren dolgoznak. Hogyan működik? Mit tanulhatunk belőle? Ez a 12 trükk megmutatja, hogyan lehet sikeresebb a vállalkozásod.

Hinnénk vagy sem, nem kell hipszter szakállas startuptulajnak lenni ahhoz, hogy sikeres vállalkozást vezessünk, sőt: nem is kell feltétlenül kis számokban gondolkodni. A NASA által kitalált lean módszertan ugyanis akár nagyvállalkozásokra vetítve is működik, feltéve, ha tudjuk, hogy mit csinálunk. A Lechner Tudásközpont infokommunikációs igazgatója, Both András megosztott 12 olyan tippet a Privátbankár.hu-val, amely garantálja, hogy a vállalkozásunk sikeres lesz jövőre is – ráadásul a munkaerőfluktuáció is csökken és a dolgozók is elégedettebbek. De mit kell tenni mindehhez?

1. Állíts fel sorrendet: sürgős helyett a fontost vedd előre!

A képlet egyszerű: ha minden azonnal kell, akkor semmi nem készül el időben. Ha megmutatjuk a megrendelőnek (ez lehet cégen belüli vagy külső megrendelő), hogy egy bizonyos fejlesztés, átalakítás előtt, milyen feladatok állnak sorba, akkor az „azonnal kell” felkiáltást valószínűleg átgondolja. Mindenekelőtt azonban nem a sorrend a fontos, hanem, hogy az egyes munkafolyamatokat valaki átlássa.

Így mondjuk egy weboldal esetében átláthatóvá és érthetővé válik, hogy a „tegyetek ki valamit ide oldalra” miért tart hetekig, ezzel nem csak az ügyfelek elégedettsége nő, de adott esetben megúszhatunk egy sor teljesen fölösleges munkát, ha a megrendelő rájön, hogy a kívánt módosítás igazából senkinek sem válik a hasznára.

2. A munkától a fejlesztés nem áll meg!

A scrum módszertan fontos eleme, hogy a tervezés az egész megvalósítás alatt folyamatos, azaz csapatban gondolkodik. A fejlesztés történhet úgynevezett „sprintekben”, vagyis igen rövid időtartam alatt. A cél, hogy ezek végére értékelhető, működő, a megrendelő számára bemutatható eredménynek kell születnie.

Both András, a Lechner Tudásközpont infokommunikációs igazgatója.

3. Átláthatóság mindenek felett

Fontos, hogy a munkafolyamatokat adott esetben ne csak digiátlisan, hanem akár hatalmas táblákon, falakon, élőben is láthassuk. A különböző post-itek felragasztásával és láthatóvá tételével nem csak a vezetés, hanem a dolgozó is látja, hogy hol tart egy projekt, és mik az egyes részfeladatok. Ráadásul így könnyebb meglátni problémákat, például, ha valaki túlterhelt és előre készülni lehet a késére vagy át lehet szervezni és levenni a válláról a terhet.

4. Határozzuk meg a felelősségeket!

A delegálás mindig nehéz és sok vezető fut bele abba a hibába, hogy mindent egy kézben akar tartani. A másik véglet, ha a delegálást egyszerűen a munka kiszervezésének és a felelősség áttolásának fogja fel. A legfontosabb egy olyan mátrix (vagy táblázat) létrehozása, melyben az egyes feladat-kategóriák úgy vannak összekötve az emberekkel, hogy mindenkinek világos legyen: van-e döntési jogköre egy adott helyzetben. Ezt is érdemes nem csak digitálisan, hanem papírformában a dolgozók rendelkezésére bocsátani.

5. Legyen minden számonkérhető!

A számonkérhetőségnek öt alappillére van, amit egyszerűen kötelező betartani, különben nem készül el semmi. Egy számonkérhető, megbízható ember pontosan tudja mi a célja és rá is kérdez erre, valamint a cél alapján, határidőkkel és feladatokkal tervez. A számonkérhető munkaerő monitoroz, vagyis folyamatosan figyeli, hogy hogyan áll a projekt, és ha menet közben probléma merül fel, akkor arról tájékoztatja a vezetőt – és pontosan tudja, miért is történt csúszás. Emellett szükség esetén újratervez, és ha nem megy egyedül, nem szégyell segítséget kérni

6. Felejtsd el az ülős meetinget!

Mindenki ismeri az unalmas, kötelező heti, vagy akár napi értekezleteket, ezt egyszerűen nem lehet hatékonyan tartani, ugyanis mindenki ülve elalszik – pláne, ha ebéd után van. A megoldás egyszerű: tilos leülni! A huzamosabb álldogáláls senkinek sem kényelmes, így garantáltan hamar sikerül mindent megbeszélni. Tartsuk be az időkorlátokat, ha egy meeting 20 perces, akkor a „kicsöngetés után” nincs további tárgyalás, igyekezzünk ebbe a keretbe beleférni!

7. Ismerd a motivációkat!

Kinek mi a fontos egy munkahelyen? Triviálisnak tűnik a kérdés, pedig sokkal lényegesebb, mint egy semmitmondó „hogy vagytok?”. Sokan úgy gondolják, hogy minden munkavállalónál a pénz a legnagyobb motiváció, pedig nem így van, különösen a fiatalabb generáció esetében tolódik ez egyéb tényezők felé. Ezekről kérdőívekkel, motivációs kártyákkal tájékozódhatunk, ahol a dolgozók sorba tehetik, számukra mi a legfontosabb. A jól motivált munkaerő a hatékony munkaerő.

8. Oszd meg a tudást (és uralkodj)!

„Az a szervezet, amelyikben nem fejlődnek az emberek, az nem jó szervezet” – állítja Both András. A képzéseknek viszont akkor van értelme, ha az ott hallottakat nem felejtik el rögtön. A belső képzéseken a Lechnernél mindig egy olyan munkatárs beszélt az adott témáról, aki nagyon értett hozzá, ez azonban egyoldalúvá tette a dolgot. Most a workshopokat olyan emberek vezetik, akik frissen tanultak bele az adott témába, ez viszont követeli az alapos rákészülést. Így biztosan jobban és erősebben megmarad az ismeretanyag is.

9. Kell egy jó coach

A tanácsadói munka szinte szitokszóvá vált sajnos, mert nagyon felhígult ez a szakma. Pedig nagyon fontos, hogy valaki külső szemmel nézze végig a cégünket. Ne sajnáljuk erre a pénzt és az időt!

10. A munkatársad nem a gyereked – ne dorgáld!

A munkahelyi kommunikációnak külön művészete van. Vannak vezetők, akik őstehetségek ebben, sokak számára azonban kemény gyakorlást és tanulást jelent, pláne, ha olyan helyzetet kell kezelni, ahol az alkalmazott elszúrt valamit. Törekedjünk az asszertív kommunikációra a dorgálás helyett. Ha nem is szó szerint, az alábbi példamondat jó kiindulópont arra, hogy milyen alternatívák vannak az „ezt elszúrtad, öregem”-re:

„Az az érzésem, hogy ennek így kellene lennie és az a feltételezésem, hogy Te nem így csináltad. De segíts, hogyan tudnánk megoldani, illetve miben tudok én Neked segíteni, hogy máskor ne így legyen?”A támogató kommunikáció a dolgozót is motiválja, és sokkal könnyebb közösen megoldást találni a felmerülő problémára.

11. Ne projektben gondolkozz!

Akkor lesz jó a termék, ha folyamatosan dolgozik rajta a csapat – gyakorlatilag kimondhatjuk, hogy egy termék sosem készül el igazán, hisz mindig lehet finomítani, szebbé-hatékonyabbá tenni. Both szerint sok uniós projekt is ezért bukik el a projektidőszak után, hisz adott egy komolyabb összeg, elkezdődik a fejlesztés, aztán utólag senki nem javít rajta, nem dolgozik vele. Emiatt azonban elévül és használhatatlanná válik. Egy IT fejlesztésnél különösen fontos, hogy ezen túllépjünk.

12. Nincs holnap – amit megtanultál, vezesd be ma!

Ebből a 11 pontból néhány tipp azonnal bevezethető, egyes folyamatok pedig idővel rögzülnek a cég működésében, fűzte hozzá a szakértő. Fontos ugyanakkor, hogy ne csak tervezzük, hogy „majd egyszer talán, a jövőben, valamikor” bevezetjük ezeket, hanem lépjünk! Könnyen lehet, hogy a szervezet egyes módszertanokat nem fogad el, de ha ki sem próbáljuk, akkor nem is derül ki.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Erős kritika Nagy Mártonéknak, a kriptocég lábbal szavaz
Privátbankár.hu | 2025. december 25. 12:01
A Kriptomat, amely december 19-én lépett be a hazai piacra, úgy döntött hogy december 26-án este 11 órától felfüggeszti magyarországi szolgáltatásait.
Vállalat Az amerikaiak engedélyt adtak a szerb NIS-nek, de nem olajvásárlásra
Privátbankár.hu | 2025. december 25. 09:01
A szerbiai állami olajvállalat, a NIS amerikai jóváhagyást kapott az orosz részesedés eladásáról szóló tárgyalásokhoz.
Vállalat Erős kínálat, de visszafogott kereslet jellemzi a kkv-hitelezést
PR | 2025. december 24. 11:42
A magyar kis- és középvállalatok számára a finanszírozási források ma is elérhetőek, a kihívás inkább az ideális gazdasági környezet megteremtése. A vállalkozások egyre tudatosabban kezelik hitelügyleteiket, a bankok pedig partnerekként támogatják őket abban, hogy a források valódi beruházásokat szolgáljanak. A Cégkassza Podcast legújabb epizódjában Benkó Tamás, az UniCredit Bank kis- és középvállalati területének ügyvezető igazgatója osztotta meg tapasztalatait a kkv-hitelezés aktuális trendjeiről.
Vállalat Semmi nem állíthatja meg a kínai céget
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 11:01
A karácsony csak megerősítette a Temu vezető pozícióját a webshopok között.
Vállalat Búcsút intenek keleti szomszédunknak a svédek
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 09:34
Kivonul Romániából a skandináv ország reprezentánsa, a Lindab.
Vállalat Nem áll le a 4iG, újabb felvásárlást hajtott végre
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 08:31
Leányvállalata többségi tulajdonrészt vásárol a HeliControl Kft.-ben.
Vállalat Történelmi döntés, fogyókúrás „csodaszer” kapott zöld utat az Egyesült Államokban
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 20:00
Az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatal (FDA) jóváhagyta a Wegovy nevű fogyókúrás gyógyszer tablettás változatát a gyógyszeripari óriás Novo Nordisk szerint.
Vállalat Gigabírságot kapott a Ryanair karácsonyra
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 13:10
Tisztességtelen eszközökkel buzdított jegyvásárlásra a Ryanair, az olasz versenyhatóság lecsapott.
Vállalat Nagy összeget szabadított fel a 4iG beruházásokra és akvizíciókra
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 13:23
Megállapodott a 4iG a befektetőkkel: a kötvények tőketörlesztése 2031-ben, egy összegben történik majd. A Scope Ratings hitelminősítő is támogatja a megállapodást.
Vállalat Bezár az állami posta, de nem nálunk
Privátbankár.hu | 2025. december 21. 15:30
Év végével bezár a dán állami posta.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG