MTI Fotó: Varga György |
A konfliktus miatt Lázár János évekig járt ki alkudozni Brüsszelbe. Idén áprilisban sikerült végül megegyezni az Európai Bizottsággal, és az alkunak része volt az is, hogy a bizottság szerint protekcionista kitételt kivették az útépítési pályázatokból – írja a 444.
Ehhez képest a legújabb útépítési közbeszerzési pályázatokon a legfontosabb szempont az lett, hogy kinek van legközelebb aszfaltkeverő telepe az építkezéshez. Ez egyrészt újabb brüsszeli büntetéseket hozhat, másrészt jelentősen drágábbá teheti az építkezéseket.
Furcsa szabály
Az utóbbi hónapok útépítési pályázataiban az új közbeszerzési törvénynek megfelelően nem csak az számít, hogy ki mennyiért vállalja a munkát. Értékes pontokat lehet nyerni olyanokkal is, hogy a jelentkező cég munkatársainak mekkora szakmai tapasztalata van, hogy ki ígéri meg, hogy hátrányos helyzetű munkavállalókat is foglalkoztat, és megjelent az úgynevezett „környezetterhelési érték” is.
Ez utóbbi alatt azt értik, hogy kinek van a legközelebb aszfaltkeverő üzeme az építkezéshez. A környezetterhelési értéket úgy számolják ki, hogy az aszfaltkeverő telep és az építkezés közötti távolságot (km) felszorozzák a használni kívánt teherautók szén-dioxid kibocsájtásával (g/kWh), és a szükséges aszfalt mennyiségével (t). Mivel az utóbbi két szorzó minden pályázónál ugyanakkora, itt valójában csak a távolság (km) okoz eltérést az ajánlatokban. (Hiszen a szükséges aszfalt mennyisége adott, és nyilván senki sem pályázik EURO III-as motorú teherautóval, ha az ennél modernebbekért már a legkedvezőbb szorzó jár.)
Az így kapott szorzat lesz a „környezetterhelési érték”, ami jellemzően a közbeszerzéseken elnyerhető pontok 20 százalékát határozza meg.
Ránézésre szép dolog, hogy az új kiírások figyelembe veszik, hogy mekkora teherautó-forgalmat ígér egy-egy pályázó. Csakhogy útépítési szakemberek szerint a rendszer nagyon keményen torzítja a versenyt, és lényegében olyan helyzetet eredményez, aminek nyomán az aszfaltkeverő telepek távolsága lesz a legfontosabb szempont a pályázatok megítélésében.
Azért ez lesz a legfontosabb szempont, mert néhány kilométer eltérés is akkora különbséget okoz a végső érték kiszámolásakor, amit több milliárd forintos árkülönbség sem tud kompenzálni.
A valóságban az aszfaltkeverő telep és az építkezés közti teherautó-forgalom csak egy szelete az építkezés teljes környezetszennyezésének: azt például nem vizsgálják, hogy a telepre a követ, vagy az építkezéshez a homokot milyen távolságból szállítják a pályázók.