5p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Idén könnyítést kaptak a vállalkozások a kötelezettség teljesítésére, de a kegyelmi időszak lejárt.

A vállalkozásoknak 2012 óta évi 5000 forintot kell fizetniük hozzájárulás címén a területi kamaráknak. A bevételből 10 százalékig részesül a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK). A kamarai kimutatások szerint tavaly elég rendesen felpörgött a kintlévőségek behajtása, de még így is tetemes pénzzel tartoztak 2019 végén a vállalkozások.

Előbb-utóbb mindenki sorra kerül, mert a hozzájárulás adók módjára behajtandó köztartozás, és a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz jutnak el ezek az ügyek.

A vállalkozások a mai napig nehezen fogadják el a hozzájárulási kötelezettséget, és ennek meg is van a következménye: a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara 2019-es költségvetési beszámolója szerint a minden év márciusában esedékes hozzájárulásból 1,564 milliárd forint bevétele keletkezett, de közben ennél is nagyobb összeget, 1,936 milliárd forintot tartottak nyilván kamarai hozzájárulás követelésként. Ebből 707 millió forintot adtak át a NAV-nak, hogy majd ők behajtsák a követelést.

Fontos hangsúlyozni, hogy ez a 2019-es helyzet volt, idén a koronavírus-járvány gazdasági hatásai bizonyosan még mélyebb nyomot hagynak a befizetéseken. Ezt észlelhették a kamarák is, a BKIK például arról tájékoztatta még márciusban a hozzá tartozó vállalkozásokat, hogy nem indít behajtási eljárást azokkal szemben, akik elmulasztották a március 31-i befizetési határidőt. Azonban amint véget ért a veszélyhelyzet június végén, újra számolniuk kellett a behajtási eljárással a késlekedő vállalkozásoknak - tette egyértelművé a BKIK.

De térjünk vissza az előző évhez. Azon a tényen túl, hogy sok vállalkozás nem teljesítette a befizetést, az is nehezíti a BKIK helyzetét, hogy a nyilvántartásaik enyhén szólva kaotikusak. Ennek oka évekkel ezelőtti időkre nyúlik vissza, mindenesetre a tavalyi évről szóló beszámolóban nem próbálják meg elkenni a dolgot, őszintén tárják a tagság elé a problémát.

Mint írják:

Mivel a kamara jelenleg nem rendelkezik olyan adatbázissal, amely alapján a kamarai hozzájárulásból eredő követelésállomány megállapítható, a beszámolóban kimutatott kamarai hozzájárulás követelés az előző évi záró adatok és a tárgyévi változások könyvelése után mutatkozó egyenleget tartalmazza.

Azt nem lehet állítani, hogy a budapesti iparkamara semmit nem tenne a követelések behajtása, illetve rendezett nyilvántartása érdekében: a tavalyi 1,936 milliárd forinttal szemben egy évvel korábban 2,956 milliárd forint követelést tartottak nyilván. Ezen belül 822 millió, illetve 707,7 millió forint volt a NAV-nak átadott követelés.

A kamarai hozzájárulás értékvesztéseként pedig a két évvel ezelőtti 2,637 milliárd után tavaly 1,662 milliárd forint szerepelt a könyvekben. A különbözetből a 2019-ben kivezetett, leírt kamarai hozzájárulás követelés összege 977,4 millió forint volt, ezzel tehát csökkent az állomány. A másik oldalon 2,9 millióval pedig növelte azt az értékvesztés változás.

Akárhonnan is nézzük azonban, azt látni, hogy tetemes kintlévőséggel kell megbirkóznia a BKIK-nak.

Érdemes megnézni, hogy a csúcsszerv, az MKIK könyvei mit mutatnak a hozzájárulás alakulásáról. A Parragh László vezette testület közvetlenül nem szed be pénzt ezen a jogcímen, mint említettük, a vállalkozások a területi kamaráknak fizetnek. De a bevételből azért részesedik az MKIK, mégpedig 10 százalékkal.

A tavalyi évről szóló beszámolójuk szerint a kamarai hozzájárulásból 470,8 millió forint folyt be hozzájuk - 57 millió forinttal több, mint egy évvel korábban, és több mint 50 millióval több, mint amennyit 2019-re terveztek. A 14 százalékos növekedést pedig a területi kamarák és a NAV által lefolytatott behajtásokkal magyarázzák.

Ehhez egy fontos adalék, hogy Parragh László legújabb, Orbán Viktor miniszterelnökkel megosztott kezdeményezései a válságkezelésre, mint az iparűzési adó befizetésének leállítása egy évig, komoly megdöbbenést keltettek önkormányzati körökben. Mint ebben a cikkünkben levezettük, a helyhatóságok mostanra egyetlen meghatározó bevételéről van szó, ami nélkül ellehetetlenülne a működésük. Parragh László számított arra, hogy kiveri a biztosítékot a településeknél a javaslat, de mint lapunknak mondta, a válságban mindenkinek ki kell vennie a részét a védekezésből. A fővárosi önkormányzattal kapcsolatban pedig azt vetette fel, hogy minek van öt főpolgármester-helyettes - utalva arra, hogy lenne hol megtakarítania az önkormányzatnak.

A budapesti városvezetés nyilvánvalóan nem hagyta szó nélkül a kamarai elnök javaslatcsomagját, és egyebek mellett azzal vágtak vissza, hogy az iparűzési adó helyett felajánlhatná a kamarai hozzájárulásból hozzájuk befolyó összeget is a válságkezelésre.

Természetesen nem összevethető a két nagyságrend: míg az iparűzési adóból egy évben mintegy 800-1000 milliárd forint folyik be az önkormányzatokhoz, a kamarai hozzájárulás néhány milliárd forintos tétel, ha abból indulunk ki, hogy az MKIK 10 százalékos részesedése 470 millió forintot jelent. Mindenesetre a jelek szerint támadt egy igény arra, hogy a kamarai hozzájárulásokat is fordítsák mentőprogramokra. A hozzájárulásból egyébként a kamarák tanácsadói, mentori programokat finanszíroznak, ám e téren a mai napig van hiányérzetük a vállalkozásoknak.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A Tesla most már tényleg bevezeti robottaxi szolgáltatását
Privátbankár.hu | 2025. június 22. 11:38
Elon Musk Tesla jövőjéről alkotott elképzelését vasárnap nyilvánosan tesztelik, amikor Austinban, Texasban körülbelül egy tucat önvezető autó indít korlátozott, fizetős robottaxi szolgáltatást.
Vállalat A Boeingnek kisebb baja is nagyobb az indai tragédiánál – de ez akár az utolsó szeget is beverheti a cég koporsójába
Litván Dániel | 2025. június 21. 16:55
Még mindig nem tudjuk, alapvetően a gép vagy a pilóták hibája okozta a múlt heti katasztrófát. De a Boeing akkor sincs kint a vízből, ha nem a 787-essel van nagy baj. Hiába a hatalmas megrendelésállomány, a jövőben újabb veszélyes turbulenciák jöhetnek az óriáscég életében.
Vállalat A kkv-knak kedveskedik a Garantiqa
Privátbankár.hu | 2025. június 21. 13:44
A kormány reményei szerint a hazai kis- és középvállalkozások könnyebben juthatnak hitelhez azáltal, hogy az év végéig nem kell garanciadíjat fizetniük a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleik után.
Vállalat Besült az amerikai fegyvergyártó
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 07:24
A Smith & Wesson jelentős negyedéves nyereségcsökkenésről jelentett.
Vállalat Meghozta döntését Trump a TikTokról
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 06:43
Az amerikai elnök újabb 90 nap haladékot adott.
Vállalat A szemünk előtt vesztik el munkájukat tömegek az AI miatt
Privátbankár.hu | 2025. június 19. 08:40
A Microsoftnál is zajlik az AI-forradalom, újabb ezrek kerülnek lapátra – az OpenAI viszont nem kell bármi áron a cégnek, ki is szállhatnak belőle.
Vállalat Jelentős mérföldkőnek örülhetett a K&H
Privátbankár.hu | 2025. június 18. 14:28
Ezermilliárd forintot kezelnek felelős alapokban.
Vállalat Európai e-autó hálózathoz csatlakozik a Mol
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 14:31
A Mol közép- és kelet-európai elektromos töltőinfrastruktúrája teljes egészében elérhetővé válik a DKV Mobility nemzetközi roaminghálózatán keresztül a két vállalat közötti együttműködés értelmében.
Vállalat A Wizz Air a problémák ellenére ismét Pratt & Whitney hajtóműveket rendel
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 14:01
A fapados légitársaság kedden bejelentette, hogy az RTX Pratt & Whitney nevű cégét választotta hajtóműbeszállítónak 177 keskenytörzsű Airbus repülőgépéhez.
Vállalat Vérszegénynek ígérkezik a párizsi Airshow vásár, de nem az Airbus számára
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 13:41
Az Airbus 3,5 milliárd dolláros repülőgép-megrendelést kapott a szaúd-arábiai AviLease-től a vásár hétfői megnyitóján
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG