Enyhén romlott a fizetési morál Magyarországon a vállalati és lakossági ügyfelek körében egyaránt az EOS nemzetközi pénzügyi szolgáltató idei felmérése szerint. Most 14 ország mintegy 2800 pénzügyi szakértőjét kérdezték meg az egyes országok vállalati és magánszemély ügyfeleinek fizetési szokásairól.
Az eredmény
A magyarországi ügyfelek a számlák 75 százalékát fizetik pontosan, ez 2 százalékponttal elmarad a tavalyi eredménytől. A magyarországi vállalatoknál a számlák átlagos fizetési határideje a tavalyi 31 napról 38 napra emelkedett. A fizetési határidők a lakossági szektorban átlagosan 25-ről 30 napra, a vállalati szektorban pedig 33 napról 41 napra nőttek.
Az ügyfelek 2016-ban a számlák 26 százalékát fizették késedelmesen, vagy egyáltalán nem egyenlítették ki, ami szintén enyhén negatív változás a tavaly elért 23 százalékhoz képest, azonban megegyezik a kelet-európai átlaggal.
De miért nem fizetünk időben?
A késedelmes fizetések és nemfizetések hátterében a vállalati szektor megkérdezett szereplői szerint likviditási problémák, illetve a cégek saját ügyfeleinek nemfizetése áll. A magánszemélyek hasonló esetekben leggyakrabban az eladósodottságra, a ideiglenes fizetésképtelenségre és a munkanélküliségre hivatkoznak - ismertették.
A közlemény idézi Thummerer Pétert, az EOS Faktor Zrt. és az EOS KSI Kft. ügyvezető igazgatóját, aki szerint a vállalatok reagálnak a romló fizetési tendenciákra, és keresik a lehetőséget, hogy pénzforgalmukat stabilizálják, ugyanis 44 százalékra emelkedett azoknak a cégeknek az aránya, akik külső partnerekhez szervezték ki a kintlévőség-kezelést.
Az eredményekből az is kiderül, hogy tavalyhoz hasonlóan idén is a megkérdezettek 42 százaléka számít a fizetési magatartás javulására a következendő 2 évben, ami jelentősen a kelet-európai átlag felett van.