4p

Az amerikai kávézóláncot még az ág is húzza. Elküldte alkalmazottai 8 százalékát, és értékesítene egy részt kínai üzletében. A szakszervezettel is tárgyalnak.

A Starbucks csökkentette kávéházi dolgozóinak létszámát, miközben több száz új üzletet nyitott. A szerdai bejelentés szerint a cég amerikai munkavállalóinak teljes létszáma szeptember 29-re 211 ezerre esett vissza az egy évvel korábbi 228 ezerről. Ebből 201 ezren dolgoznak a vállalat kávézóiban, ami 8 százalékos csökkenést jelent a 2023-as 219 ezer főhöz képest. Ez már a második év, hogy az amerikai munkavállalók száma csökken. Ezzel párhuzamosan a Starbucks nettó 513 új üzlettel bővült az Egyesült Államokban, így az összesített üzletszám 10 158-ra emelkedett — számol be a Bloomberg.

Kicsi a hab?
Kicsi a hab?
Fotó: Starbucks

A vezérigazgatót már lecserélték

A Starbucks az eladások visszaesése után már elbocsátotta vezérigazgatóját Laxman Narasimhant, akinek a helyére az iparág veteránja, Brian Niccol lépett, aki többek között egyszerűsítette a választékot és a kávézók barátságosabbá tétele érdekében kényelmesebb székeket is rendelt.

Egy belső felmérés szerint az alkalmazottak leginkább a nem kielégítő létszámra panaszkodtak. „Folyamatosan lecsupaszítanak minket” – válaszolta az egyik dolgozó. Szerintük az alacsony létszám alacsonyabb eladásokhoz is vezet.

A Starbucks több mint 3500 kávézójában növelte az alkalmazottak átlagos heti munkaóráinak számát, ami a vállalat magyarázta szerint azért, hogy a dolgozók többet keressenek. Emellett a személyzet létszámát az egyes üzletek igényeihez igazították.

Az új vezér, Niccol azt is megígérte, hogy megadja a baristáknak a munkájuk elvégzéséhez szükséges „eszközöket és időt”.

A vállalatnál a szakszervezeti tagok aránya 5 százalékra emelkedett szeptember végére, szemben az egy évvel korábbi 3,6 százalékról. Az év elején a Starbucks és szakszervezete tárgyalásokat is kezdett egy kollektív munkavállalói szerződésről. Niccol kijelentette, hogy elkötelezett a jóhiszemű kompromisszumok mellett.

Kifakult a színes választék?
Kifakult a színes választék?
Fotó: Facebook/Starbucks

Eladnák a kínai üzlet egy részét

Az Elliott Investment Management, amely részesedéssel rendelkezik a Starbucksban, felszólította a vállalatot, hogy vizsgálja felül Kínában folytatott üzleti tevékenységét, amely kihívásokkal küzd.

A kávézólánc — tanácsadókkal való konzultáció után — fontolóra veszi egy helyi partner potenciális bevonását kínai üzletébe, azaz részesedést adna el másodok legnagyobb piacán, mondták a Bloomberg hírügynökségek nevük elhallgatását kérő források.

A cég nem hivatalosan felmérte a leendő befektetők érdeklődését, tették hozzá a források. Egyesek szerint a részesedések eladása kínai konglomerátumok vagy más, az iparágban tapasztalattal rendelkező helyi vállalatok érdeklődését is felkeltheti. A Starbucks még mindig csak mérlegeli a lehetőségeit, és még nem döntött a folytatásról – mondták az ügyet ismerők.

Kína a második legnagyobb piac a Starbucks számára, és körülbelül 3 milliárd dollár nettó bevételt termelt a legutóbbi pénzügyi évben, amikor a vállalat 12 százalékkal növelte üzleteinek számát az országban. De a helyi feljövőben lévő cégek, mint például a Luckin Coffee Inc., egyre inkább megkérdőjelezi pozícióját. Szeptember végén a Starbucks 7596 üzlettel rendelkezett Kínában, ami a összes kávézóinak 19 százalékát tette ki.

Mások már megtették

Más nyugati láncok is helyi befektetőket kerestek Kínában, miután nem tudták utolérni a fürgébb helyi riválisokat. 2016-ban a KFC-t üzemeltető Yum bevonta kínai tevékenységébe a Primavera Capitalt. Ez megteremtette az alapot ahhoz, hogy ezt az üzletet egy külön cégbe helyezze ki. A következő évben a McDonald’s 1,7 milliárd dollárért többségi részesedést adott el egy kínai és Hong Kong-i befektetői csoportnak.

 

 

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A 4iG HUSAT programja kihirdette misszós jelvény pályázatának nyerteseit
Privátbankár.hu | 2025. március 14. 17:45
A 4iG Űr és Védelmi Technológiák Zrt. 2025 februárjában hirdette meg a HUSAT Mission Patch Pályázatot, amelynek célja a HUSAT műholdprogram missziós jelvényének („mission patch”) megtervezése volt.
Vállalat Furcsa körülmények között tartott közgyűlést egy magyar tőzsdei cég – az MNB vizsgálódik
Privátbankár.hu | 2025. március 14. 11:23
A fővárosi székhelyű Nutex Nyrt. december 29-én, Kehidakustányban tartott közgyűlést, a regisztrációval sem volt minden rendben.
Vállalat Kemény idők járnak a BMW-re, a közeljövő pedig még borúsabb lehet
Privátbankár.hu | 2025. március 14. 11:04
Közel 37 százalékkal esett tavaly a német autógyártó adózott eredménye, idénre fokozódó kereskedelmi háborút és éleződő versenyt várnak.
Vállalat Ez a jövő? Tankokat gyárthatnak a Volkswagen bezárt gyáraiban
Litván Dániel | 2025. március 13. 16:16
A Rheinmetall szemez a Volkswagen (VW) bezárásra ítélt németországi üzemeivel. Miközben az autóeladások a padlón, a német fegyvergyártóhoz ömlenek a megrendelések – és még csak most indulhat a nagy európai fegyverkezési program.
Vállalat Mennyit keres egy autón a Porsche? Mostantól kevesebbet
Privátbankár.hu | 2025. március 13. 11:34
Visszafogottabb teljesítményre számít a Porsche. 
Vállalat Megtriplázta szeletgyártó-kapacitását és két új prémium termékcsaláddal lép piacra a BioTechUSA
PR | 2025. március 13. 11:05
Mintegy 9 milliárd forint értékű beruházást valósít meg a hazai tulajdonú BioTechUSA, a beruházás első szakasza 5,5 milliárd forint értékben most zárult le: a cégcsoport szadai gyártó- és logisztikai központjában egy olyan komplex, többrétegű, ún. multilayer fehérjeszelet előállítására alkalmas gyártósort adott át a vállalat, mellyel megtriplázza éves szeletgyártási kapacitását, mellette pedig egy új prémium szelet- és egy új prémium vitamincsaláddal is piacra lép. Az európai szinten is egyedi fejlesztés mellett új shaker logózó üzemet építettek, folytatták a munkavállalóik jólétét érintő szociális fejlesztéseket, valamint a gyártókomplexumaik energetikai modernizációját is. A BioTechUSA és a Scitec Nutrition telephelyein napelemes energiatermelő rendszert építettek ki, mely az áramfelhasználás 30 százalékát biztosítja a jövőben, így jelentősen csökkenti a környezeti terhelést.
Vállalat Tud valamit a Volkswagen, amiben egyetlen versenytársa sem előzheti meg
Buksza blog | 2025. március 13. 10:11
A Volkswagen nehéz időket él át számos ok miatt, ami költségcsökkentésre, karcsúsításra kényszeri az autógyártót. Meglepő módon van egy terület, ahol a karcsúsítás szóba se kerülhet.
Vállalat Kinevetik a Trump-vámokat
Buksza blog | 2025. március 13. 07:45
Az elmúlt év nagyon jól sikerült a Legónak, ami elsősorban annak köszönhető, hogy egymás után dobja piacra új készleteit. A Donald Trump-féle „új világrendtől” kicsit sem ijedtek meg.
Vállalat Megvan a szombathelyi MCC-központ kivitelezője
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 16:14
A NER-es elitképző számos magyarországi centruma közül most épp a Vas vármegyeszékhelyi épületet újítják fel, aminek hamar meg is találták a nyertesét, és amely sorra nyeri el a pályázatokat.
Vállalat Forradalmi változás közeleg a súlycsökkentő gyógyszereknél
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 11:25
Átalakította a gyógyszeripart a súlycsökkentő készítmények megjelenése, ám a jelenleg kapható gyógyszerek nagy hátránya, hogy drágák és injekcióval kell beadni őket. Ez most megváltozhat. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG