A Starbucks csökkentette kávéházi dolgozóinak létszámát, miközben több száz új üzletet nyitott. A szerdai bejelentés szerint a cég amerikai munkavállalóinak teljes létszáma szeptember 29-re 211 ezerre esett vissza az egy évvel korábbi 228 ezerről. Ebből 201 ezren dolgoznak a vállalat kávézóiban, ami 8 százalékos csökkenést jelent a 2023-as 219 ezer főhöz képest. Ez már a második év, hogy az amerikai munkavállalók száma csökken. Ezzel párhuzamosan a Starbucks nettó 513 új üzlettel bővült az Egyesült Államokban, így az összesített üzletszám 10 158-ra emelkedett — számol be a Bloomberg.
A vezérigazgatót már lecserélték
A Starbucks az eladások visszaesése után már elbocsátotta vezérigazgatóját Laxman Narasimhant, akinek a helyére az iparág veteránja, Brian Niccol lépett, aki többek között egyszerűsítette a választékot és a kávézók barátságosabbá tétele érdekében kényelmesebb székeket is rendelt.
Egy belső felmérés szerint az alkalmazottak leginkább a nem kielégítő létszámra panaszkodtak. „Folyamatosan lecsupaszítanak minket” – válaszolta az egyik dolgozó. Szerintük az alacsony létszám alacsonyabb eladásokhoz is vezet.
A Starbucks több mint 3500 kávézójában növelte az alkalmazottak átlagos heti munkaóráinak számát, ami a vállalat magyarázta szerint azért, hogy a dolgozók többet keressenek. Emellett a személyzet létszámát az egyes üzletek igényeihez igazították.
Az új vezér, Niccol azt is megígérte, hogy megadja a baristáknak a munkájuk elvégzéséhez szükséges „eszközöket és időt”.
A vállalatnál a szakszervezeti tagok aránya 5 százalékra emelkedett szeptember végére, szemben az egy évvel korábbi 3,6 százalékról. Az év elején a Starbucks és szakszervezete tárgyalásokat is kezdett egy kollektív munkavállalói szerződésről. Niccol kijelentette, hogy elkötelezett a jóhiszemű kompromisszumok mellett.
Eladnák a kínai üzlet egy részét
Az Elliott Investment Management, amely részesedéssel rendelkezik a Starbucksban, felszólította a vállalatot, hogy vizsgálja felül Kínában folytatott üzleti tevékenységét, amely kihívásokkal küzd.
A kávézólánc — tanácsadókkal való konzultáció után — fontolóra veszi egy helyi partner potenciális bevonását kínai üzletébe, azaz részesedést adna el másodok legnagyobb piacán, mondták a Bloomberg hírügynökségek nevük elhallgatását kérő források.
A cég nem hivatalosan felmérte a leendő befektetők érdeklődését, tették hozzá a források. Egyesek szerint a részesedések eladása kínai konglomerátumok vagy más, az iparágban tapasztalattal rendelkező helyi vállalatok érdeklődését is felkeltheti. A Starbucks még mindig csak mérlegeli a lehetőségeit, és még nem döntött a folytatásról – mondták az ügyet ismerők.
Kína a második legnagyobb piac a Starbucks számára, és körülbelül 3 milliárd dollár nettó bevételt termelt a legutóbbi pénzügyi évben, amikor a vállalat 12 százalékkal növelte üzleteinek számát az országban. De a helyi feljövőben lévő cégek, mint például a Luckin Coffee Inc., egyre inkább megkérdőjelezi pozícióját. Szeptember végén a Starbucks 7596 üzlettel rendelkezett Kínában, ami a összes kávézóinak 19 százalékát tette ki.
Mások már megtették
Más nyugati láncok is helyi befektetőket kerestek Kínában, miután nem tudták utolérni a fürgébb helyi riválisokat. 2016-ban a KFC-t üzemeltető Yum bevonta kínai tevékenységébe a Primavera Capitalt. Ez megteremtette az alapot ahhoz, hogy ezt az üzletet egy külön cégbe helyezze ki. A következő évben a McDonald’s 1,7 milliárd dollárért többségi részesedést adott el egy kínai és Hong Kong-i befektetői csoportnak.