Az üzemanyagárak emelkedése és a globális pilótahiány mellett újabb kihívásokkal kell megküzdenie a Ryanairnek éas a Wizz Airnek. Az ír fapadost néhány hete a sztrájkhullám is elérte: július végén a fedélzeti legénység munkabeszüntetése miatt több száz járatot kellett törölni, augusztus 10-re az írországi, a svédországi, a belgiumi és a holland Ryanair-pilóták hirdettek munkabeszüntetést, a francia légiirányítók sztrájkja miatt pedig csaknem 1500 Ryanair-járat maradt a földön.
Az írországi munkabeszüntetések láttán a cég már bejelentette, hogy a csökkenti a dublini bázissal rendelkező flottáját, és a lengyel charter leányvállalatához helyezi át az így felszabaduló gépeket. Emiatt több mint száz pilóta- és kétszáz utaskísérő-állás fog megszűnni.
Olvadó nyereség
Az ír cégnek már amúgy is csökken a profitja: a június végével záródott negyedévben 319 millió euró adózott nyereséget ért el, ami 20 százalékkal kisebb az egy évvel korábbinál. Az előrejelzések szerint az éves nyereség 1,25-1,35 milliárd euró lehet. A tavalyi üzleti évben 1,45 milliárd euró profitot termelt a cég.
A sztrájkok, az olvadó marzsok és az utasok növekvő elégedetlensége veszélyeztetheti a vállalat növekedési terveit, és alááshatja azt az üzleti modellt, amely Európa legnagyobb fapadosává tette, írja a CNN. „A munkaügyi viták miatt egyre többen aggódnak a Ryanair kilátásait illetően” – idézi az amerikai hírportál Darren McKinley-t, a Merrion Capital elemzőjét.
Újabb sztrájkok várhatók
Az ír fapados csupán 2017 végén ismerte el hivatalosan a szakszervezeteket, ezt is csak kényszerből (pilótahiány, közelgő ünnepek) tette. A munkavállalói képviseletek most erőre kaptak, és szinte folyamatosan munkabeszüntetéseket helyeznek kilátásba munkakörülményeik javítása érdekében.
Daniel Roeska, a Bernstein elemzője szerint a Ryanair kénytelen lehet kompromisszumokat kötni, hogy elkerülje a tömeges járattörléseket. Ez tovább növeli majd a személyzeti kiadásokat, amelyek már amúgy is 34 százalékkal emelkedtek az elmúlt üzleti negyedévben. A produktivitás viszont csökkenni fog.
A közelmúlt fejleményei azt jelzik, hogy a Ryanairnek már nincs meg a fapadosokat jellemző versenyelőnye, hanem ugyanolyan nyomás nehezedik rá, mint a hagyományos légitársaságokra. A cég részvényárfolyama mindenesetre harmadával csökkent a tavalyi csúcshoz képest.
A Wizz Air is rontott
Romló eredményekről számolt be nemrég a Wizz Air is: a magyar hátterű low-cost légitársaság adózott eredménye 14 százalékkal 50 millió euróra csökkent az első negyedévben az egy évvel korábbi 58 millió euróról. A cég közlése szerint ennek okai a húsvéti ünnepek eltolódása mellett a vártnál nagyobb, az üzemelést negatívan befolyásoló tényezők voltak.
Az árbevétel ugyan 17,9 százalékkal 553 millió euróra, az utasok száma pedig 19,7 százalékkal 8,6 millióra nőtt, a kapacitásbővítés miatt az egy székkilométerre vetített bevétel 1,4 százalékkal csökkent, az ugyanerre az egységre vetített költség pedig 2,2 százalékkal nőtt egy év alatt. Utóbbi emelkedés nagyrészt a kerozinár növekedésének köszönhető.
Otthagyott csomagok, feltorlódott utasok
Ráadásul a fővárosi kormányhivatal mindkét légitársaság ellen fogyasztóvédelmi vizsgálatot indított a közelmúltban. A Ryanairt a poggyászkezeléssel kapcsolatos hiányosságok (a cég júliusban több alkalommal is csak késve vitte el az utasok poggyászait Budapestről a Kanári-szigetekre), a Wizz Airt az utasfelvétellel kapcsolatos incidensek (torlódások, késések) miatt vizsgálják.
A Miniszterelnökség elfogadhatatlannak tartja a magyar hátterű légitársaság "utasok tucatjainak nyaralását tönkre tevő gyakorlatát", és különösen felháborítónak tartja, hogy a cég a tájékoztatás minimumát sem biztosítja az általa megkárosított utasoknak. Szerintük a vállalat tisztességtelen a magyar fogyasztókkal szemben, mert nem teljesíti a szerződésben vállalt kötelezettségeit, és nem biztosítja az utasok által előzetesen kifizetett szolgáltatásokat.
A Wizz Air szerint az egyik beszállítójuknál meghibásodás történt, emiatt múlt csütörtökön lelassult az utasfelvétel, és késve indult több járat. Hozzátették: minden esetben a vonatkozó jogszabályoknak és a légitársaság saját szabályzatának megfelelően tájékoztatták az utasokat.