Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Rájár a rúd Európa vezető fapadosaira: a Ryanairt folyamatos sztrájkok sújtják, a Wizz Airnél feltorlódtak az utasok, és mindkét cég ellen fogyasztóvédelmi eljárás indult itthon. Ráadásul az elmúlt negyedévben mindkét légitársaság eredménye romlott.

Az üzemanyagárak emelkedése és a globális pilótahiány mellett újabb kihívásokkal kell megküzdenie a Ryanairnek éas a Wizz Airnek. Az ír fapadost néhány hete a sztrájkhullám is elérte: július végén a fedélzeti legénység munkabeszüntetése miatt több száz járatot kellett törölni, augusztus 10-re az írországi, a svédországi, a belgiumi és a holland Ryanair-pilóták hirdettek munkabeszüntetést, a francia légiirányítók sztrájkja miatt pedig csaknem 1500 Ryanair-járat maradt a földön.

Az írországi munkabeszüntetések láttán a cég már bejelentette, hogy a csökkenti a dublini bázissal rendelkező flottáját, és a lengyel charter leányvállalatához helyezi át az így felszabaduló gépeket. Emiatt több mint száz pilóta- és kétszáz utaskísérő-állás fog megszűnni.

Olvadó nyereség

Az ír cégnek már amúgy is csökken a profitja: a június végével záródott negyedévben 319 millió euró adózott nyereséget ért el, ami 20 százalékkal kisebb az egy évvel korábbinál. Az előrejelzések szerint az éves nyereség 1,25-1,35 milliárd euró lehet. A tavalyi üzleti évben 1,45 milliárd euró profitot termelt a cég.

A sztrájkok, az olvadó marzsok és az utasok növekvő elégedetlensége veszélyeztetheti a vállalat növekedési terveit, és alááshatja azt az üzleti modellt, amely Európa legnagyobb fapadosává tette, írja a CNN. „A munkaügyi viták miatt egyre többen aggódnak a Ryanair kilátásait illetően” – idézi az amerikai hírportál Darren McKinley-t, a Merrion Capital elemzőjét.

Újabb sztrájkok várhatók

Az ír fapados csupán 2017 végén ismerte el hivatalosan a szakszervezeteket, ezt is csak kényszerből (pilótahiány, közelgő ünnepek) tette. A munkavállalói képviseletek most erőre kaptak, és szinte folyamatosan munkabeszüntetéseket helyeznek kilátásba munkakörülményeik javítása érdekében.

Daniel Roeska, a Bernstein elemzője szerint a Ryanair kénytelen lehet kompromisszumokat kötni, hogy elkerülje a tömeges járattörléseket. Ez tovább növeli majd a személyzeti kiadásokat, amelyek már amúgy is 34 százalékkal emelkedtek az elmúlt üzleti negyedévben. A produktivitás viszont csökkenni fog.    

A közelmúlt fejleményei azt jelzik, hogy a Ryanairnek már nincs meg a fapadosokat jellemző versenyelőnye, hanem ugyanolyan nyomás nehezedik rá, mint a hagyományos légitársaságokra. A cég részvényárfolyama mindenesetre harmadával csökkent a tavalyi csúcshoz képest.

A Wizz Air is rontott

Romló eredményekről számolt be nemrég a Wizz Air is: a magyar hátterű low-cost légitársaság adózott eredménye 14 százalékkal 50 millió euróra csökkent az első negyedévben az egy évvel korábbi 58 millió euróról. A cég közlése szerint ennek okai a húsvéti ünnepek eltolódása mellett a vártnál nagyobb, az üzemelést negatívan befolyásoló tényezők voltak.

Az árbevétel ugyan 17,9 százalékkal 553 millió euróra, az utasok száma pedig 19,7 százalékkal 8,6 millióra nőtt, a kapacitásbővítés miatt az egy székkilométerre vetített bevétel 1,4 százalékkal csökkent, az ugyanerre az egységre vetített költség pedig 2,2 százalékkal nőtt egy év alatt. Utóbbi emelkedés nagyrészt a kerozinár növekedésének köszönhető.

Otthagyott csomagok, feltorlódott utasok

Ráadásul a fővárosi kormányhivatal mindkét légitársaság ellen fogyasztóvédelmi vizsgálatot indított a közelmúltban. A Ryanairt a poggyászkezeléssel kapcsolatos hiányosságok (a cég júliusban több alkalommal is csak késve vitte el az utasok poggyászait Budapestről a Kanári-szigetekre), a Wizz Airt  az utasfelvétellel kapcsolatos incidensek (torlódások, késések) miatt vizsgálják.

A Miniszterelnökség elfogadhatatlannak tartja a magyar hátterű légitársaság "utasok tucatjainak nyaralását tönkre tevő gyakorlatát", és különösen felháborítónak tartja, hogy a cég a tájékoztatás minimumát sem biztosítja az általa megkárosított utasoknak. Szerintük a vállalat tisztességtelen a magyar fogyasztókkal szemben, mert nem teljesíti a szerződésben vállalt kötelezettségeit, és nem biztosítja az utasok által előzetesen kifizetett szolgáltatásokat.

A Wizz Air szerint az egyik beszállítójuknál meghibásodás történt, emiatt múlt csütörtökön lelassult az utasfelvétel, és késve indult több járat. Hozzátették: minden esetben a vonatkozó jogszabályoknak és a légitársaság saját szabályzatának megfelelően tájékoztatták az utasokat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá az első hónapban 390 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz januárban, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 379 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Vállalatok A Mol-részvényesek osztaléka is csúszik
Privátbankár.hu | 2020. március 24. 09:58
A rendkívüli helyzetre és a jogszabályi kötelezettségekre hivatkozva ugyanis a tőzsdei társaság nem tartja meg az április 16-ára meghirdetett éves közgyűlését. 
Vállalatok Napi 25 ezer orvosi maszk gyártását kezdi meg egy pécsi lakástextil üzem
Privátbankár.hu | 2020. március 18. 13:59
A napokban érkezhet meg Litvániából az az orvosi textil alapanyag szállítmány, melyből összesen 400 ezer egészségügyi maszkot gyárt majd le a Rovitex Hungária Kft.
Vállalatok Hétfőtől elkezdődik a magyarországi vonatok teljes fertőtlenítése
Privátbankár.hu | 2020. március 15. 14:36
Teljes fertőtlenítést vezet be a MÁV a vasúti és HÉV-szerelvényeken a koronavírus-járvány elleni védekezés részeként - mondta a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója. Elindult az első emeletes KISS motorvonat a Budapest-Cegléd vonalon.
Vállalatok Nyolc magyar cég került fel a kistigrisek listájára
Privátbankár.hu | 2020. március 8. 17:06
A Financial Times FT1000 néven már a negyedik évben jelentette meg listáját Európa leggyorsabban növekvő társaságairól.
Vállalatok Óriási pénzt kap a Huawei konkurense
Privátbankár.hu | 2020. március 6. 13:48
Félmilliárd eurós hitellel fejleszt 5G technológiát a Nokia. Korábban felmerült az is, hogy amerikaiak vennék meg, hogy erősebb legyen a Huawei vetélytársa.
Vállalatok Nemzetközi légikikötő, vagy kisrepülőgépek fogadására alkalmas hely lesz a fehérvári reptér?
Privátbankár.hu | 2020. március 4. 12:10
Úgy tűnik, hogy részben meghallgatásra talált a székesfehérvári önkormányzat igénye, és kormányzati segítséggel megkezdődik a város repterének régóta tervezett fejlesztése.
Vállalatok Meghalt Jack Welch
Privátbankár.hu | 2020. március 2. 18:53
A General Electric legendás vezére újraértelmezte a vállalatvezetést.
Vállalatok Hogyan kezeld és ne kezeld a munkavállaló jelöltjeidet
Privátbankár.hu | 2020. január 11. 11:36
Manapság se a munkaválalóknak, se a munkaadóknak nincsen könnyű dolguk. Mivel gyökeresen megváltoztak a viszonyok az álláskeresésben és a foglalkoztatásban, így ezekhez kell alkalmazkodnia annak a vállalatnak, ami fent szeretne maradni. Lássuk, hogy milyen fontos dolgokra kell figyelni, amikor interjúztatunk.
Vállalatok Több mint 23 milliárdot érhet a Takarék-ingatlanvagyon
Csabai Károly | 2019. december 23. 17:11
Ilyen értéken apportálta ugyanis azokat abba a társaságba, amelyet néhány hónapja azért alapított, hogy a Takarékbank által használt banküzemi ingatlanokat kezelje.
Vállalatok A cégeknek a járművek tulajdonlása egyszerűen nem gazdaságos
Privátbankár.hu | 2019. december 16. 13:36
Ha egy vállalkozás járműbeszerzésben gondolkodik, akkor a tartósbérleti konstrukció az egyik legjobb megoldás. A költségek kiszámíthatók és jól tervezhetők, egy, az év elején hatályba lépett jogszabályi változás révén pedig a konstrukció adóterhelése kedvezőbb lett, mondta el Penz Tamás, a Merkantil Bérlet Kft. ügyvezetője.
hírlevél
depositphotos