1p
A dohányárusítás Ausztriában is állami monopólium, de a szabályozás megengedőbb. Ausztriában intelligens automatákból is lehet cigit venni, a szlovákoknál a legegyszerűbb a helyzet.

A közelmúltban elfogadott fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló törvény ("trafiktörvény") értelmében jövő év július 1-től állami monopólium lesz a dohánytermékek kiskereskedelme.

A szomszédos országok gyakorlatában nem idegen az ilyen jellegű szabályozás: hol enyhébb, hol szigorúbb előírásoknak kell a kiskereskedőknek megfelelni – tájékoztat Torsten Braner, a Taylor Wessing e|n|w|c nemzetközi ügyvédi iroda munkatársa. Ausztriában a dohánytermékek kiskereskedelme szövetségi monopólium tárgya, Ukrajnában szintén engedély szükséges a forgalmazáshoz, azonban kevésbé szigorúak a feltételek, Szlovákiában pedig bárki értékesíthet, aki rendelkezik iparűzési jogosultsággal. Vannak azonban előírások, amelyek szinte mindenhol azonosak: ezek többnyire a csomagolásra, a forgalomba hozható kiszerelésekre vonatkoznak (ahogy eddig nálunk is volt).

Ausztria: jelentős szükséglet esetén új bolt nyitható

Az automata ellenőrzi az életkort
Ausztriában legálisan 16 éves kor felett lehet dohányterméket vásárolni, erre az automatákat is „kiképezték”: az életkor ellenőrzése digitálisan történik a bankkártya, vagy a személyi igazolvány behelyezésével. Szlovákiában viszont tilos az automatából történő árusítás

Ausztriában a dohánytermékek értékesítése szövetségi monopólium tárgyát képezi, azaz az osztrák állam kizárólagos tulajdonát képező vállalkozás (Monopolverwaltung GmbH) dönthet arról, ki árusíthat dohánytermékeket (sőt, a monopóliumok irányítása is ehhez a céghez tartozik). Az osztrák „Dohánymonopólium Törvény” alapján a dohányboltok területi védelem alatt állnak, amely alapján egy dohányüzlet csak abban az esetben létesíthető olyan helyen, ahol korábban nem létezett ilyen jellegű üzlet, ha erre vonatkozóan "jelentős szükséglet" áll fenn, és ha az nem idézi elő a közeli trafikok hozamának csökkenését. A dohányáruk forgalmazása és értékesítése Ausztriában szintén korlátozott, csak a kiválasztott trafikokban és automatákból lehet dohányterméket vásárolni (a magyar szabályozás továbbra is tiltja az automaták üzembe helyezését).

Olyan mint a magyar szabályozás, de...

A trafikok mellett azonban a benzinkutak és a vendéglők is árusíthatnak cigarettát. Ugyanakkor itt általában legalább 10%-kal magasabb árral kell számolnia a dohányzónak, mintha trafikban kívánná a dohányterméket beszerezni. Ezáltal igyekeznek biztosítani a dohányboltok forgalmát, és ösztönözni a vásárlókat, hogy a dohányterméket a trafikokban szerezzék be. A cigarettaárak a trafikokban egységesek. Ausztriában a jelenleg mintegy 8000 trafik ellátását 8 szállítási raktárból biztosítják. Az osztrák szabályozás összességében számos hasonlóságot mutat a nemrégiben elfogadott és sokat kritizált magyar trafiktörvénnyel.

Ukrajnában állami monopólium az import és export

Az ukrán jogszabály szerint az alkohol, illetve egyéb alkoholszármazékok valamint a dohányáruk importja és exportja állami monopólium, ezért azok értékesítése engedélyköteles. A dohánytermékek importja, exportja, illetve nagykereskedelmi forgalmazása minden gazdasági társasági formában végezhető, ha a tulajdonos rendelkezik az erre vonatkozó engedéllyel. Az engedélyt öt évre állítják ki, annak díját azonban évente meg kell fizetni. Azok a gazdasági szervezetek, melyek rendelkeznek dohánytermék előállítására, illetve importjára vonatkozó engedéllyel, és amennyiben a nagykereskedelem folytatásához is megszerzik az engedélyt, jogosulttá válnak a kis- és nagykereskedő valamint a fogyasztók dohánytermékekkel való ellátására.

„A dohánytermékek kiskereskedelme szintén bármely gazdasági szervezeti formában végezhető. Az engedélyt egy évre adják, feltétele az adott hatóságnál tett regisztráció. A licenc díját negyedéves periódusokban kell fizetni. A kiskereskedelmi engedélyek kizárólag egy bizonyos kereskedelmi pontra korlátozódnak” – fűzi hozzá Torsten Braner.

Kevésbé szigorú szabályozás Szlovákiában

Szlovákiában nem vonatkoznak szigorú előírások a cigaretta bolti forgalmazására, értékesítésére. Minden olyan cég, amely rendelkezik a megfelelő iparűzési engedéllyel, előállíthat és forgalmazhat dohányterméket. Hasonlóképpen az üzletek tekintetében sincsenek korlátozások, nincs külön meghatározva, hol lehet dohányterméket árulni – kivéve az alapvetően tiltott helyeken pl.: óvoda, iskola, szociális intézmény stb. – tehát minden olyan személy, aki rendelkezik engedéllyel tetszőleges számú üzletet működtethet, tetszőleges helyen. Korlátozások, előírások a csomagolásra, jelölésre, címkézésre, az alapvetően tiltott árusítási helyekre és a vásárlásra jogosult személyek körére vonatkozóan vannak.



LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG