1p
A dohányárusítás Ausztriában is állami monopólium, de a szabályozás megengedőbb. Ausztriában intelligens automatákból is lehet cigit venni, a szlovákoknál a legegyszerűbb a helyzet.

A közelmúltban elfogadott fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló törvény ("trafiktörvény") értelmében jövő év július 1-től állami monopólium lesz a dohánytermékek kiskereskedelme.

A szomszédos országok gyakorlatában nem idegen az ilyen jellegű szabályozás: hol enyhébb, hol szigorúbb előírásoknak kell a kiskereskedőknek megfelelni – tájékoztat Torsten Braner, a Taylor Wessing e|n|w|c nemzetközi ügyvédi iroda munkatársa. Ausztriában a dohánytermékek kiskereskedelme szövetségi monopólium tárgya, Ukrajnában szintén engedély szükséges a forgalmazáshoz, azonban kevésbé szigorúak a feltételek, Szlovákiában pedig bárki értékesíthet, aki rendelkezik iparűzési jogosultsággal. Vannak azonban előírások, amelyek szinte mindenhol azonosak: ezek többnyire a csomagolásra, a forgalomba hozható kiszerelésekre vonatkoznak (ahogy eddig nálunk is volt).

Ausztria: jelentős szükséglet esetén új bolt nyitható

Az automata ellenőrzi az életkort
Ausztriában legálisan 16 éves kor felett lehet dohányterméket vásárolni, erre az automatákat is „kiképezték”: az életkor ellenőrzése digitálisan történik a bankkártya, vagy a személyi igazolvány behelyezésével. Szlovákiában viszont tilos az automatából történő árusítás

Ausztriában a dohánytermékek értékesítése szövetségi monopólium tárgyát képezi, azaz az osztrák állam kizárólagos tulajdonát képező vállalkozás (Monopolverwaltung GmbH) dönthet arról, ki árusíthat dohánytermékeket (sőt, a monopóliumok irányítása is ehhez a céghez tartozik). Az osztrák „Dohánymonopólium Törvény” alapján a dohányboltok területi védelem alatt állnak, amely alapján egy dohányüzlet csak abban az esetben létesíthető olyan helyen, ahol korábban nem létezett ilyen jellegű üzlet, ha erre vonatkozóan "jelentős szükséglet" áll fenn, és ha az nem idézi elő a közeli trafikok hozamának csökkenését. A dohányáruk forgalmazása és értékesítése Ausztriában szintén korlátozott, csak a kiválasztott trafikokban és automatákból lehet dohányterméket vásárolni (a magyar szabályozás továbbra is tiltja az automaták üzembe helyezését).

Olyan mint a magyar szabályozás, de...

A trafikok mellett azonban a benzinkutak és a vendéglők is árusíthatnak cigarettát. Ugyanakkor itt általában legalább 10%-kal magasabb árral kell számolnia a dohányzónak, mintha trafikban kívánná a dohányterméket beszerezni. Ezáltal igyekeznek biztosítani a dohányboltok forgalmát, és ösztönözni a vásárlókat, hogy a dohányterméket a trafikokban szerezzék be. A cigarettaárak a trafikokban egységesek. Ausztriában a jelenleg mintegy 8000 trafik ellátását 8 szállítási raktárból biztosítják. Az osztrák szabályozás összességében számos hasonlóságot mutat a nemrégiben elfogadott és sokat kritizált magyar trafiktörvénnyel.

Ukrajnában állami monopólium az import és export

Az ukrán jogszabály szerint az alkohol, illetve egyéb alkoholszármazékok valamint a dohányáruk importja és exportja állami monopólium, ezért azok értékesítése engedélyköteles. A dohánytermékek importja, exportja, illetve nagykereskedelmi forgalmazása minden gazdasági társasági formában végezhető, ha a tulajdonos rendelkezik az erre vonatkozó engedéllyel. Az engedélyt öt évre állítják ki, annak díját azonban évente meg kell fizetni. Azok a gazdasági szervezetek, melyek rendelkeznek dohánytermék előállítására, illetve importjára vonatkozó engedéllyel, és amennyiben a nagykereskedelem folytatásához is megszerzik az engedélyt, jogosulttá válnak a kis- és nagykereskedő valamint a fogyasztók dohánytermékekkel való ellátására.

„A dohánytermékek kiskereskedelme szintén bármely gazdasági szervezeti formában végezhető. Az engedélyt egy évre adják, feltétele az adott hatóságnál tett regisztráció. A licenc díját negyedéves periódusokban kell fizetni. A kiskereskedelmi engedélyek kizárólag egy bizonyos kereskedelmi pontra korlátozódnak” – fűzi hozzá Torsten Braner.

Kevésbé szigorú szabályozás Szlovákiában

Szlovákiában nem vonatkoznak szigorú előírások a cigaretta bolti forgalmazására, értékesítésére. Minden olyan cég, amely rendelkezik a megfelelő iparűzési engedéllyel, előállíthat és forgalmazhat dohányterméket. Hasonlóképpen az üzletek tekintetében sincsenek korlátozások, nincs külön meghatározva, hol lehet dohányterméket árulni – kivéve az alapvetően tiltott helyeken pl.: óvoda, iskola, szociális intézmény stb. – tehát minden olyan személy, aki rendelkezik engedéllyel tetszőleges számú üzletet működtethet, tetszőleges helyen. Korlátozások, előírások a csomagolásra, jelölésre, címkézésre, az alapvetően tiltott árusítási helyekre és a vásárlásra jogosult személyek körére vonatkozóan vannak.



LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG