A koronavírus-világjárvány hatására is erősödő forgalomnövekedés megmutatta az e-kereskedelem sebezhetőségét. A piacra olyannyira jellemző folyamatos újratervezés mind magasabb fokozatra kapcsolt. A nem várt helyzet számtalan olyan dolgot hozott ki az e-kereskedelmi piac szereplőiből, amire korábban nem is gondoltak. Ha a Dressa példáját nézzük, számos új és innovatív automatizálási megoldást vezettek be, amelyek eredménye már megmutatkozott: miközben sikerült csökkenteniük a költségeiket, nőtt a volumen mértéke. Azonnali megoldásokat kellett találniuk a logisztikai rendszerük átalakítására is, amely normális helyzetben több hónapos tervezési, majd tesztelési időszakot jelentett volna, ami most mindössze néhány nap alatt végbe ment. Tavaly év végére megerősödött a vállalat.
Sikerrel vette az akadályokat a hazai divatmárka és webáruház
Ahogy sok más iparágnak, úgy a ruházati iparnak, ennek részeként pedig a Dressa webáruháznak is elsősorban az áruhiánnyal és az áremelkedéssel kellett megküzdenie tavaly. „Egy-egy partnerünk egyetlen gomb vagy patent miatt nem tudott időben szállítani, emiatt az esetenkénti néhány hetes csúszástól egészen a több hónapos kimaradásokig sok kihívással kellett szembenéznünk. Tapasztalataim szerint véletlenszerűen, tervezhetetlenül képződik a hiány, ami megint csak nehezíti az életünket. Ráadásul az áruhiánnyal szoros összefüggésben van az áremelkedés mértéke” – mondja Csányi Zoltán.
Az áruhiányból adódik, hogy adott esetben a vásárlók hajlandóak többet fizetni az adott termékért, ha tudják, hogy abból egy adott darabszám van készleten, és az utánpótlás bizonytalan. „Ugyanakkor azt gondolom, hogy az áruhiány nagyobb része mesterséges folyamat eredménye, amely trend átgyűrűzik a szállításra, ami szintén növeli az árakat. Összességében tehát azt tudom mondani, hogy nagymértékben felborult az egyensúly, és noha tudjuk, hogy ez a helyzet sem tart örökké, kihívást jelent” – teszi hozzá a Dressa ügyvezető igazgatója. Bizakodásra ad okot, hogy mindezeknek köszönhetően pozitív folyamatokat is lehet látni, hiszen például egyre több, a Távol-Keleten gyártó vállalat kapott óriási pofont a közelmúltban, aminek eredményeképpen mind többen fontolgatják, hogy vissza hozzák a gyártást Európába. Ebbe a sorba illeszkedik a Dressa is.
Hisznek a magyar textiliparban, a magyar gazdaságban
Jelenleg is tart az a – többek között egy pályázati támogatásnak köszönhető – nagymértékű technológiai fejlesztés és gyártókapacitás-növelés, amelyet tavaly indítottak el. A cél, hogy csökkentsék a cég kitettségét a Távol-Kelet irányából. Hiszik és vallják, de a konkrét piaci visszajelzések is alátámasszák, hogy a tudatos fogyasztók egyre inkább előnyben részesítik a magyar termékeket. Jól haladnak az úton, hiszen például a zoknik tekintetében tíz évvel ezelőtt 30-70%, öt évvel ezelőtt 50-50% volt a hazai és a többnyire olasz és török gyártók aránya, ma már több mint 80% hazai gyártású, tehát gyakorlatilag megfordították az arányokat.
A férfi fehérneműk már szinte mind itthon készülnek, de női pizsamák és női köntösök jó része is
Persze a Magyarországon gyártott termékek drágábbak, ár-érték arányban viszont sokkal jobbak, mint a távol-keleti alternatívák. A pamut garantált minőségű, ellenőrzött anyag, a zoknik hosszú elemi szálból készülnek, így tovább tartanak, ráadásul hazai munkaerő keze munkája. „Három zoknigyártó üzemmel dolgozunk, idén újabb gyártókkal vesszük fel a kapcsolatot, hogy egyre inkább közelítsünk a 100%-os arányhoz, amit férfi fehérneműk esetében már majdnem elértünk, hiszen a termékek 90%-a magyar, női fehérnemű esetében is magas az arány 70-30%, pizsama és köntös kategóriában pedig 50-50%-on állunk” – mondja Csányi Zoltán.
Dressa.hu: tartós minőség, fenntartható források, kisebb ökológiai lábnyom
A magyarok online vásárlások alkalmával, környezetvédelemmel kapcsolatos attitűdje egyre inkább pozitív képet mutat. A vásárlók figyelnek arra, hogy a fenntartható divat irányába döntsenek, inkább jobb minőségű, tartósabb termékeket vásároljanak, még akkor is, ha az drágább, hogy ritkábban kelljen cserélni. Esetenként még hajlandóak többet is fizetni, ha biztosan tudják, hogy a terméket környezettudatos módon állítják elő, vagy azért, mert a szállítás környezettudatos módon történik. A Dressa legtávolabbi beszállítója is 300 km-en belül található a központtól, így kisebbek a logisztikai és szállítási költségek, összességében az ökológiai lábnyomuk is.
Hátizsák PET-palackból
„Dressa márkanév alatt készülnek táskák, hátizsákok és övtáskák is PET-palackból. Azt szoktam mondani, hogy öt darab jó helyre került PET-palackból egy hátizsák készülhet” – jegyzi meg az ügyvezető, aki azt is elárulta, hogy idén újdonságként jelennek meg itthon az újrahasznosított halászhálóból olasz technológiával, de magyar gyártásban készülő női és férfi fürdőruhák Dressa márkanév alatt.
(x)