Bécsben egy eurós regisztrációs díjért kapunk egy azonosítót, majd húsz eurós kaucióért – amelyet hitelkártyánkon, bankkártyánkon vagy Citybike-kártyánkon zárolnak, de nem vonnak le – vihetjük a bringát. Az első óra ingyenes, és az állítólag mindenhová elegendő, a kerékpárok átlagos használati ideje a Wikipedia szerint mindössze 22,5 perc. Így jogos, hogy ingyenes kerékpárrendszernek (Gratisrad) is nevezik.
Városi kerékpár Budapesten és Bécsben | |||
Budapest (HUF) | Bécs (HUF)* | Bécs (EUR) | |
Fél órán belül | 0 | 0 | 0 |
1 órán belül | 500 | 0 | 0 |
1,5 órán belül | 1000 | 315 | 1 |
2 órán belül | 1500 | 315 | 1 |
3 órán belül | 2500 | 630 | 2 |
4 órán belül | 4000 | 1260 | 4 |
Éves bérlet | 18 900 | 315 | 1 |
Kaució | 25 000 | 6300 | 20 |
*315 forintos euróval |
Budapesten viszont csak az első fél óra ingyenes elvileg, bár a hírek szerint az állomások úgy vannak elhelyezve, hogy ott sincs ennél nagyobb távolság két állomás között. Ha viszont eltéved valaki vagy a nevezetességeket szemléli kényelmesen a bicikliről, a 31. percben már 500 forintja bánja.
De Budapesten nemcsak az a drágább, ha túllépi az ember az ingyenes időszakaszt, hanem attól is drágább a bécsinél, hogy itt kötelező valamilyen bérletet, napijegyet, hetijegyet váltani. (Ez az úgynevezett hozzáférési díj. Ami 30 percig ingyenes, majd meredeken drágul, az meg a használati díj.) A kaució is magasabb, 25 ezer forint, ami a bécsinek a négyszerese. Éves, féléves bérlet után ugyanakkor nem vonják majd.
Sok összehasonlítás készült a sajtóban a hasonló külföldi biciklis rendszerekről, a legtöbb szerint a budapesti a legdrágábbak közé tartozik, csak a legnagyobb jóindulattal nevezték valahol közepesen drágának. Ha azonban ehhez azt is számításba vesszük, hogy nálunk van Európában az egyik legalacsonyabb átlagbér – Bulgária, Románia van még talán alattunk –, akkor bérarányosan első helyezett lehet a Bubi. Már ha végre működik majd egyszer.
A képek alapján a bécsi kerékpárok karcsúbbak, kecsesebbek, feltehetően nem lassúak és nehezek, mint amit a pesti bubikról mesélnek.
Amint a Wikipedia leírásából kiderül, a 2003-ban bevezetett új bécsi rendszernek volt pár évvel azelőtt egy csúnya kudarcot vallott előzménye, amelynél két eurós érméket kellett behelyezni a kerékpárba – mint a bevásárlókocsiknál –, amit a végén visszaadott a szerkezet, és már el is lehetett vinni a bringát. Ez azonban azt eredményezte, hogy néhány hét alatt a legtöbb kerékpárt ellopták vagy megrongálták. A kaland a városnak 600 ezer eurójába került (mintegy 189 millió forint).
Miután mások már megfizették a tanulópénzt és vannak külföldön jól működő rendszerek, lehet, hogy célszerűbb lett volna egy ilyet átvenni ahelyett, hogy – jórészt az EU pénzéből – saját fejlesztésre költöttünk volna.