3p

A Danone úgy gondolta, jó fejnek fogják tartani a vásárlók, ha egyes termékeire azt írja, hogy karbonsemleges módon készülnek, ám elkövette azt a hibát, hogy ezeket drágábban árulta.

Egy New York-i bíró jogosnak ítélte két fogyasztó panaszát a világ egyik legjelentősebb élelmiszer- és italgyártójaként számon tartott francia Danone-nal szemben, amely azt állította, hogy egyes Evian vizei karbonsemleges módon készülnek, ám homályban hagyta, hogy ez mit jelent – adta hírül a Reuters.

Perbe fogták a Danone-t az Evian miatt. Fotó: Evian
Perbe fogták a Danone-t az Evian miatt. Fotó: Evian

Nem lenne alapja a keresetnek, ha nem merülne fel kártérítési igény, miután ezek a termékek környezetbarát voltuk miatt többe kerültek. A kaliforniai Stephanie Dorris és a massachusettsi John Axiotakis azt állítják, nem fizettek volna többet ezekért a termékekért, ha tudták volna, hogy mit ért a Danone a karbonsemlegesség alatt. Úgy gondolták, hogy ez azt jelenti, hogy a gyártás során nem keletkezik szén-dioxid. A gyártó viszont úgy értette a karbonsemlegességet, hogy erdőtelepítéssel vagy valamilyen más szén-dioxid-elnyelési, kibocsátáscsökkentési eljárással ellensúlyozza a tevékenységével járó szén-dioxid- szennyezést.

Méretes indoklás

A bíró 30 oldalon indokolta döntését, amelynek lényege, hogy a „karbonsemleges” kifejezés nem határozza meg egyértelműen, miről van szó. A gyártó, ez esetben a Danone nem várhatja el vásárlóitól, hogy utánajárjanak, mit ér az alatt, amikor ezzel a jelzővel fényezi a termékeit. Ezért a felperesek joggal indíthatnak pert lakóhelyük államaiban azt kérve a bíróságtól: mondja ki, hogy a cég becsapta őket, amit vagyonának növelésére használt. Következésképpen fizessen kártérítést pluszkiadásaik ellensúlyozására.

Dorris és Axiotakis egyébként a Merriam-Webster szótár „karbonsemleges” szócikkére hivatkoznak, amely szerint ez az a tevékenység, amely nem jár nettó szén-dioxid-kibocsátással. A Danone jogászai ezzel szemben azzal érvelnek, hogy a mindennapi szóhasználatban ez a szóösszetétel azt is jelentheti, hogy a cég eljárásra nyomán összességében nem kerül több ilyen gáz a levegőbe. A gond azonban nem ezzel van, hanem azzal, hogy a vállalat úgy gondolta, áthárítja a gyártás miatt keletkező szén-dioxid kivonásának költségét a vásárlóra. Miért is áldozna erre árréséből, miközben állati jó fejnek láttatja magát azzal, hogy úgy tesz, mintha törődne a környezet védelmével. Valójában a többet fizető vevők voltak környezettudatosak, nem a cég.

 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG