6p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Nem született újabb csúcs júliusban a Privátbankár.hu Árkosár-felmérésén, de tavalyhoz képest jelentős áremelkedést mértünk az élelmiszerek körében. A legnagyobb mértékben az alapélelmiszerek drágultak - azok a termékek, amelyeket jövedelemtől függetlenül mindenki kénytelen megvásárolni. A magyar dinnye még hiánycikk, a műanyagmentes júliusban a palackozott vizeket is megnéztük.

Ahogy 2007 februárja óta minden hónapban, ezúttal is meglátogattuk három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, hogy megnézzük, hogyan alakult 30 élelmiszerből álló minta-bevásárlásunk ellenértéke. Július 5-i felmérésünk alapján jó hír, hogy nem született újabb történelmi csúcs az Auchan, a Tesco és az Interspar átlagában, havi összehasonlításban ugyanis valamivel olcsóbb lett a nagybevásárlás. A rossz hír, hogy éves összehasonlításban tovább robognak az árak, tavaly júliushoz képest majdnem 6 százalékkal többet kell fizetnünk az élelmiszerekért 2019-ben.

A három áruház közül egyetlen helyen mértünk árcsökkenést: az Interspar júniushoz képest közel 5 százalékot engedett a kosár ellenértékéből. Ezzel az élre is ugrottak, ők lettek most a legolcsóbbak - a mezőny viszont teljesen összerázódott, a különbségek minimálisra olvadtak. A legolcsóbb és a legdrágább áruház között most kevesebb mint 250 forint van, amit akár úgy is mondhatnánk, hogy ezúttal tényleg teljesen mindegy volt, hol szerezzük be ugyanazt a 30 terméket. Az Auchanban kevesebb mint 1 százalékkal emelkedtek csak az árak, a Tesco 3,4 százalékos havi áremelése sem számít kirívónak mostanában, összességében így az átlagos árváltozás -0,3 százalék - ennyivel lett olcsóbb a bevásárlás egy hónap alatt a hazai hipermarketekben.

Egy év alatt viszont már komoly áremelkedést mértünk: 4,6 és 6,8 százalék közötti mértékben drágultak a hipermarketek 2018 júliusához képest. Az átlagos élelmiszerár-emelkedés így egy év alatt elérte az 5,9 százalékot. A kosár átlagértéke 20 785 forint lett - ez a múlt havi rekordhoz képest csökkenés, de így is minden idők második legmagasabb értéke.

Ha pedig kivesszük a képletből az Interspart, és bő 12 évre visszamenőleg csak az Auchan és a Tesco árait vizsgáljuk (e két áruház szerepel a kezdetektől a felmérésben; az Interspar 7 éve, 2012 őszén került be a Cora távozása idején), akkor 20 851 forintos történelmi csúcsot látunk.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Hónapok óta kiemelten figyeljük a zöldségosztály árait, azon belül is az egyik legalapvetőbb élelmiszer, a krumpli árának alakulását. Felmérésünk szerint egy hónap alatt közel 40 százalékkal olcsóbb lett a burgonya, úgy tűnik, beválik a jóslat és a hazai termés megjelenésével valóban vége szakad az árrobbanásnak. Így már "csak" 40 százalékkal drágább a krumpli, mint egy éve volt.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Nyugtalanító viszont, hogy az áremelkedést a krumpli mellett más alapélelmiszerek vezetik - olyan termékek, amelyeket jövedelemtől függetlenül mindenkinek rendszeresen vásárolnia kell. Havi szinten a lisztnél, az UHT-tejnél és a rizsnél mértünk kétszámjegyű áremelkedést, míg hasonló mértékű árcsökkenés csak a már említett krumplinál volt júniushoz képest.

Egy év alatt több mint 20 százalékot drágult több alapélelmiszer is: a cukor, az UHT tej és a liszt is, de 10 százalék fölötti áremelkedést mértünk a kenyérnél, a rizsnél, a száraztésztánál és a tejfölnél is. Több mint 10 százalékot drágult ezeken kívül a túró rudi, a májas, a sajt és egyes tömény szeszesitalok is. Jelentősebb éves árcsökkenést csak az almánál (-36%) mértünk, emellett teát és egyes szénsavmentes üdítőket is több mint 10 százalékkal olcsóbban találtunk.

Havi legolcsóbbak

Ez még nem a magyar dinnyeszezon - de már majdnem

Nemrég alaposan körüljártuk a 2019-es dinnyeszezon kilátásait, megkérdeztünk minden érintettet (a termelőktől az értékesítőkig). A termelők azt ígérték, a minőséggel idén nem lesz probléma, ám ennek ellenőrzéséig egy kicsit még várnunk kell: a magyar sárgadinnye már kezd megérkezni a boltokba, a hazai görög azonban csak július közepétől várható. Megnéztük, miből válogathatnak most a hipermarketek vásárlói - és persze mennyiért.

A legnagyobb dinnyeválasztékot az Auchanban találtuk. Ottjártunkkor hétféle dinnyét (négy görög- és három sárgadinnyét) árultak a hipermarketben. Több esetben sajnos nem tüntették fel (legalábbis látható helyen) a származási országot, így a legolcsóbb, 349 forintos magszegény II. osztályú görögdinnyéről sem tudtuk meg, honnan jött. A sárgadinnyék közül a legolcsóbb a spanyol volt, 248 forint kilónként.

A Tescóban ennél olcsóbban is szerezhettünk görögdinnyét, 219 forintért adják a Görögországból származó gyümölcs kilóját. Volt olasz dinnye is, magyart egyelőre nem árultak. A sárgadinnyék közül a spanyol eredetű kilónként 399 forint volt, a magyarért 799 forintot kértek.

Az Interspar olasz görögdinnyéje volt a legolcsóbb a piacon, 199 forint volt kilója. Sárgadinnyét magyart árultak, igaz, elég drágán: 799 forintért kilónként.

Biztos hatvanszoros áron kell vizet inni, műanyagból?

Magyarország Európa 5 legnagyobb ásványvízfogyasztó országa közé tartozik - úgy isszuk a palackozott vizet, mintha nem lenne kiváló minőségű a csapvíz az ország szinte teljes területén. A mostani hónapra egy nemzetközi kampány keretében közel 170 országban hirdettek "műanyagmentes júliust", ez jó alkalom lehet arra, hogy a notórius ásványvíz-fogyasztók is kipróbálják a csapvíz-fogyasztást. A legolcsóbb ásványvizet az Intersparban találtuk, a sajátmárkás SBudget literje 39,5 forintra jön ki. A Tesco sajátmárkása literenként 43,33 forint, az Auchanban a Zafír és az Emese is 46 forintért kapható literenként.

A KSH kedden teszi közzé a fogyasztói árak júniusi alakulásáról szóló inflációs adatot.

Mennyibe kerül ehhez képest a csapvíz? Mivel ez nem egységes, országszerte akár jelentősebb eltérések is lehetnek az egyes szolgáltatási területek között, a KSH adataira támaszkodunk: eszerint 2019. májusában a vízdíj országos átlagban 297 forint volt köbméterenként, a csatornadíj pedig 364 forint. Összesen tehát 1 köbméter víz elfogyasztása átlagosan 661 forintba kerül Magyarországon (erre még különböző alapdíjak jöhetnek pár száz forintos tétel formájában, ezzel most nem számolunk) - egy literre így 0,66 forint jut. Bizonyára vannak előnyei az ásványvíznek a csapvízzel szemben, de érdemes végiggondolni, hogy a legalább 60-szoros árkülönbség (az átlagos víz+csatornadíj a legolcsóbb ásványvízhez képest) minden esetben megéri-e.

Mennyiért adják a keserűt?

A Nébih munkatársai nemrég bevállalták, hogy 26 féle keserűlikőrt tesztelnek le - a kóstolásos módszerrel végzett pontozás alapján az olyan ismert termékek, mint az Unicum, a Jägermeister vagy a Hubertus nem fértek fel a dobogóra. Mi nem kóstoltunk, csak - ahogy ebben a rovatban szoktuk - az árakat néztük, márkára és minőségre való tekintet nélkül. Ez alapján a legolcsóbb a Szent Márk keserű, amit az Auchanban literenként 3713 forintért kaphatunk meg. Az Interspar legolcsóbb keserűje a Bitter márkájú, literenként 4856 forintért (ez egyébként a Nébih tesztjén dobogós lett). A Tescóban a Hubertus több típusa volt a legolcsóbb, literenként 5198 forintért.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG