3p

A legnagyobb boltláncok - köztük a Tesco és a Lidl - a piaci súlyuknál fogva fordulatot hozhatnának a húsfogyasztásban és ezzel a környezetvédelemben néhány éven belül.

Ha a világ élelmiszer-kiskereskedelmének hat jelentős vállalata 50 százalékra növelné a kínálatukban szereplő élelmiszerekben a növényi alapú fehérjekínálatot a húsalapúak rovására 2030-ig, akkor évente 31,6 millió tonnával lehetne csökkenteni az élelmiszerek termelésével járó szén-dioxid-kibocsátást – idézte a Profundo tanácsadó cég a Madre Brava környezetvédő szervezet megbízásából készült kutatását a European Supermarket Magazine kiskereskedelmi szakportál. 

Mínusz egy rakás autó és medence 

A szóban forgó "hatos" tagja a francia Carrefour és Sodexo, a német Lidl, a holland-belga Ahold Delhaize, a brit Tesco, valamint a thaiföldi CP All. Egy ilyen mértékű kibocsátáscsökkenés megfelel annak, mintha 25 millió autó eltűnne Európa útjairól. Emellett az állatok etetésére szolgáló takarmány termelésének visszafogása nyomán Magyarország területének megfelelő termőterület szabadulna fel. Meg lehetne spórolni évente 670 millió liter víz fogyasztását, ami 268 ezer olimpiai úszómedence feltöltéséhez lenne elég.

Többen váltottak

A Madre Brava az ENSZ COP28 klímavédelmi konferenciájának idejére időzítette kutatási eredményeinek megjelentetését, hogy nyomást gyakoroljon az élelmiszereket értékesítő áruházakra. A kutatásban érintett hat cég együttes piaci súlya alapján jelentős hatással lehetne a klímavédelemre az említett változtatással – mondta Nico Muzi, a tanácsadó vállalat igazgatója.

Az áruházláncok vállaltak bizonyos célszámokat a növényi alapú fehérje súlyának növelésére az állati protein rovására, de a kutatók szerint ezeknél ambiciózusabbakra van szükség. Az Albert Heijn, Hollandia legnagyobb áruházlánca 2030-ra 60 százalékra akarja növelni fehérjekínálatában a növényi alapú források arányát. A Lidl Netherlands 50 százalékos számot adott meg, ám más cégek ennél jóval szerényebb arányok mellett kötelezték el magukat.

Mi lesz a polcokon? Fotó: Pixabay?
Mi lesz a polcokon? Fotó: Pixabay?

A kereslet változását jelzi a Koppenhágai Egyetem és a belgiumi Ghent Egyetem és a szántóföldi proteintermelést támogató ProVeg civil szervezet friss felmérése, amely szerint az európaiaknak immáron több mint fele fogyaszt kevesebb húst, mint korábban. Ez az arány 2021-ben még csak 46 százalék volt.

Az ebben a közvélemény-kutatásban megszólalók közel fele az egészséges étkezéssel indokolta húsfogyasztása visszafogását. Mások arról számoltak be, hogy „flexatariánus” életmódra váltottak, azaz döntően zöldségeket és gyümölcsöket fogyasztanak, de nem zárják ki, hogy időnként húst egyenek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG