Mintegy 150 milliárd forintot költött és fog költeni 2021-ig – a jelenlegi szerződés zárásáig az állam a harminc év óta folyamatosan megrendezett Forma 1-es futamra, de a KPMG szerint így is bőven megéri, hiszen az eseményre érkezők sok milliárdot hagynak Magyarországon.
A várakozások szerint idén sikerülhet meghaladni a tavalyi, mintegy 170 ezres nézőszámot ezen a hétvégén – elővételben rendre 6-10 százalékos többlet-eladásról számolt be a Hungaroring Sport Zrt. Ugyanakkor – miként a Világgazdaság írja - nehéz megjósolni, sikerül-e a tavalyi 170 ezres nézőszám meghaladása, mert az elmúlt időszakban egyre többen vásárolnak jegyet a kapuknál, tehát minden itt dől el, ezt pedig sok tényező befolyásolhatja, például az időjárás. (Bár az s a Hungaroring „sajátja”, hogy rendre tikkasztó hőségben rendezik a Magyar Nagydíjat – egy igazán esős versenyünk volt.) Természetesen, a 2013- as 247 ezres rekordnézőszám elérése illúzió.
A futam nettó árbevétele tavaly 3,8 milliárd forint volt, ezen belül 1,49 milliárd származott a jegyértékesítésből – a 2013-as csúcsévben is csak 1,8 milliárd forint volt a jegybevétel, a tavalyi bevétel így 2,8 százalékkal volt alacsonyabb 2013-nál. A többi a televíziós közvetítési díjakból, reklámbevételekből jön össze. A bevétel tartalmazza az MTVA felé továbbszámlázott 561 millió forint gyártási költséget, amely 2012-ben merült fel először (korábban a társaság kihagyásával közvetlenül történt).
Jogdíj-ugrások
A Hungaroring Zrt. beszámolója szerint az egyéb bevételek értéke 8,13 milliárd forint volt, amiben az állami költségtérítés összege, a jogdíj fedezésére szolgál, hiszen a jogtulajdonosnak fizetendő évi 33 millió dollárt a központi költségvetés állja. Ez az összeg a szerződések szerint 9,1 százalékkal emelkedett tavaly 2013-hoz viszonyítva. „Az egyéb bevételek növekedésének oka az árfolyam alakulása, illetve a jogdíjak százalékos növekedése" - olvasható a cégbírósági adatokban. A jogdíj a jogtulajdonos Bernie Ecclestone-nal kötött megállapodás szerint évről-évre növekszik, a szerződéses időszak végére, 2021-ben elérheti az 51 millió dollárt. Összességében a következő hat évben mintegy 250 millió dollár kifizetése várható – cserébe a Hungaroring Monaco után a legrégebben a versenynaptárban lévő Forma-1-es pálya lett.
A Forma 1 bevételei persze nem a Hungaroring kasszájában jelennek meg, hiszen a vendéglátás kisebb része zajlik Mogyoródon. Erre hivatkozva is fordul időnként a társaság a kormányhoz, amikor fejlesztésekhez akar pénzt szerezni. Márpedig a pályára és az egész létesítményre ráfér a fejlesztés, amely toltozva-foldozva zajlik. Az idei tervek szerint a szeptember eleji kamionos verseny után az egész pályát újraaszfaltozzák, valamint új rázóköveket raknak le 600-700 millió forint értékben. Ami nagyobb kérdés, mikor nyúlnak hozzá az 1986 óta nem bővített/felújított főépülethez, valamint a lelátókhoz. A Világgazdaság szerint ennek jó az esélye, hisz a Hungaroring több milliárdot igénylő fejlesztése bekerült a nagyberuházások közé.
A szállodák árat tudtak emelni
Budapest mindenesesetre megtelik a Forma 1 okán. Az ötcsillagos szállodák, ahol elsősorban a pilóták, az istállók munkatársai és a szponzorok szállnak meg, gyakorlatilag megteltek, de a vendégek a turizmus minden szegmensét élénkítik a háromcsillagos hotelektől a Mogyoród környéki panziókig, kempingekig - mondta a Világgazdaságnak Niklai Ákos, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke. Hozzátette: - Elsősorban német, osztrák, olasz, angol turisták érkeznek, az évekig tartó finn invázió azonban véget ért.
A szövetség főtitkára, Kovács István a Napi Gazdaságnak elmndta, a szállodák a hatalmas érdeklődés közepette 5-10 százalékkal emelni tudták a szobaárakat is, ami azért fontos, mert több nemzetközi összehasonlítás szerint Budapest még mindig a legolcsóbbnak számít az európai úti célok között, ami ugyan sok turistát vonz, ám a vállalkozások jövedelmezőségén az árszínvonal emelése javíthat.