Az Autovadasz.eu weboldal bejelentései alapján készült statisztika szerint 2014-ben már 1024 lopott gépjárműről érkezett bejelentés az oldalra. 2015-ben pedig már csak 520-ról. A csökkenést az oldal szakemberei szerint az is igazolja, hogy a rendőrség látványos akciókkal, jelentős támadást indított az autótolvajok ellen az elmúlt évben. Az akciók során több száz lopott gépjármű került elő és több tucat autótolvaj, orgazda, és hamisító kezén csattant a bilincs.
A kedvencek
A 2015-ös statisztikánk eredményeit összegezve egy-két dolgot ugyanakkor kiemeltek a szakemberek. A gépjárművek márkáit tekintve 2015-ben a jól ismert trend folytatódott, az első helyen most is a Wolksvagen és a Toyota állt, őket követte a Ford, Suzuki, Renault és az Opel. Az oldal szakemberei szerint a márkák azért ennyire népszerűek, mert ezekből gyártmányokból fut a legtöbb hazánk útjain.
Grafikonok forrása: autovadasz.eu |
Toyota Afrikába
Például a Volkswagen, a Ford és Renault esetében nem csak a személyautókat, hanem a haszongépjárműveket is előszeretettel lopják, majd azokat szétbontva a feketepiacon értékesítik őket.
A Toyota esetében akár személygépjárműről, akár haszongépjárműről legyen szó, az orgazdák számára kínálkozó lehetőség az afrikai piacokon, egyben értékesíteni a kocsikat. Így Toyotákból gyakran a már kis értéket képviselő, leharcolt és öreg igáslovakat (Hiace, Hilux) is elkötik a tolvajok.
A VW Transporter szériák hasonló cipőben járnak és annyit lopnak el, hogy a tolvajok által pereferált típusok 20-as listájára is felkerült a neve. A T3 és a T4 sorozathoz tartozó lakóbuszok, kisbuszok, kisteherautók és platós haszongépjárművek vagy itthon, vagy valamelyik kelet európai országba élednek újra. A jármű állapota itt is lényegtelen kezdve a főként nyaralásokra használt Westfalia lakóbuszoktól a duplakabinos, platós, ütött-kopott, 25-30 éves autókig.
A mi autónk
A Suzuki esetében kizárólag személygépjárműveket lopnak el a tolvajok, hiszen az első helyen hazánk egyik legnépszerűbb autója a Suzuki Swift áll. Mivel az egyik legtöbbet értékesített típusról van szó, így nem meglepő, ha sokat visznek el belőle. Sokkal többet mond az, hogy a második helyre a VW Golf mellé feltornázta magát a Toyota Prius.
A Prius egyébként egy pár éve még nem is szerepelt a statisztikánkban, mert nem vittek el belőle csak egy-kettőt a tolvajok. Az ok egyértelműen azzal magyarázható, hogy az utóbbi években külföldről sok használt, főként 5 és 9 év közötti Prius került be hazánkba, ezekhez pedig szükség van az olcsó alkatrészekre. Így gyakran a feketén javíttató, Prius tulajdonosok generálják egy-egy autó ellopását. Ez a megállapítás érvényes a Suzuki Swiftekre is. Érdekes viszont mindkét típus esetében az, hogy megbízható, kis szerviz igényű autókról van szó.
Ezért valószínűleg a feketepiacon a típusok karosszéria elemei, légzsákjai, lámpái és a hajtáslánc erősen igénybevett elemei számítanak sláger terméknek.
Továbbra is Budapestről érkezik az autólopási bejelentések majdnem 90 százaléka, mint az eddig is megszokott volt. Szintén megszokott a trend akkor, ha a budapesti kerületek eloszlását nézzük, a bejelentett autólopások arányait tekintve az éllovas XI. kerületből kapják a legtöbb bejelentést, ugyanakkor a szakemberek megjegyzik, ennek az is lehet az oka, hogy arányait tekintve az egyik legnagyobb budapesti kerület.
Mi történik, amikor ellopnak egy autót?
Vezda László, a Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesület vezetője néhány hónappal ezelőtt a Napi Kommentárban mesélt arról, mi történik az autókkal, miután ellopták őket, mekkora esély van a megtalálásra.