4p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Évről évre erősödő piac jellemzi a hazai e-kereskedelmet. 2020-ban az online piac gyakorlatilag három évet lépett előre, ami elsősorban a pandémia nyomán megváltozott vásárlói viselkedésnek tudható be – fogalmaz a megkérdezett marketingszakértő. Kihívások és lehetőségek várnak a hazai kereskedőkre, a formálódó piacon senkinek sincs bérelt helye.

Miközben a gazdaság legtöbb ágazata súlyos nehézségekkel kényszerült szembenézni, az e-kereskedelem olyan lehetőséget kapott, amivel élnie kellett. Noha a veszélyhelyzet kihirdetését követően az ellátási láncok folytonossága megszakadt, az online áruházak többé-kevésbé zavartalanul kiszolgálhatták a vásárlók megnövekedett igényeit. Keserédes korszak kezdődött; miközben sok termékkör iránt jelentősen megnőtt a kereslet, a kiszolgálás egyre nagyobb feladatnak bizonyult. Mentőövet a munkaerőfelesleggé vált kékgalléros szektor kínált, amely alkalmasnak bizonyult a logisztikai szektor feltöltésére és megerősítésére. Hosszú évek után a logisztikai szektor munkaerőhiánya megszűnni látszott.

Érdemes visszaemlékezni a várakozásokra és a szakértők által vázolt prognózisokra. A legtöbb piaci szakértő 16% körüli növekedést várt, amit a járványhelyzet hatásai egycsapásra felülírtak. Az év végéig mintegy 45%-ot nőtt az online piac. Ez alapján valóban nem túlzó a kijelentés, miszerint a hazai e-kereskedelem egy év alatt hármat lépett előre.

Az ilyen mértékű növekedés elképzelhetetlen lett volna a körülmények együtt állása nélkül. A legfőbb mozgatórugót a megváltozott vásárlói szokások jelentették, egyre szélesebb rétegek fedezték fel az online vásárlás előnyit. Noha az aktív vásárlói bázis növekedése visszafogott maradt, a vásárlási gyakoriság és az átlagos megrendelési érték jelentősen nőtt.

Természetes, hogy sokakban felvetődött a kérdés, múló trendről vagy hosszantartó lendületről beszélhetünk. Az első hónapokban nehéz lett volna elképzelni, hogy az elképesztő számok hosszútávon tarthatók, de végül mégis igaznak bizonyult; az e-kereskedelem továbbra is dübörög, jelentősen növelve a részesedését a teljes kiskereskedelmi forgalomban. Minden hazai B2C forgalom 8,5%-a az online térben valósul meg – az üzemanyag- és gépkocsi kereskedelmet nem számítva.

A marketingszakértő szerint az e-kereskedelemre is igaz a szabály, miszerint a változás állandó. Hiba lenne azt gondolni, hogy bármi visszatér a 2019-es kerékvágásba vagy állandósulna. A különböző trendeket különböző tevékenységek mozgatják, így az üzleti döntések meghatározhatják a következő évek piacát.

Az Európai Unió szervei és vezető e-kereskedői jelentős erőforrásokat fordítanak piacvédelemre, ami segítséget jelenthet a legnagyobb globális szereplők térnyerésével szemben. Ugyanakkor a piacvezető webáruházak hatása is jelentős.

Magyarországon a piacvezető szerepet az eMAG-Extreme Digital páros tölti be, amely több, mint bruttó 130 milliárd forintos online forgalmat bonyolított 2020-ban. A GKI Digital jelentése szerint a tizenöt legnagyobb hazai e-kereskedő együttes forgalma meghaladta a bruttó 380 milliárd forintot, ami a teljes online kiskereskedelmi piac 41%-át jelenti, míg a tavalyi évben sikeresen kézbesített rendelések száma megközelítette a 11,5 milliót.

A magyar online piacra jellemző erős árverseny egészen biztosan megnehezíti az új belépők helyzetét, ugyanakkor szinte biztosra vehető, hogy a következő években megjelennek meghatározó európai szereplők a magyar piacon. A német tulajdonú, divatcikkek piacán tevékenykedő Zalando 2022-ben érkezik Magyarországra, komoly kihívást jelentve a divatpiacon érdekelt lokális konkurensek számára.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
Vásárló Ha benzines autója van, kárörvendhet a hétvégén!
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 12:03
A nagykereskedelmi árváltozás csak a dízelt érinti negatívan.
Vásárló Hogyan egyensúlyozz teljesítmény és pihenés között az üzleti életben?
Márkázott tartalom | 2025. július 3. 13:46
A mai üzleti világban gyakran előfordul, hogy a teljesítményt minden elé helyezzük, még akkor is, ha ez hosszú távon a jóllétünk rovására megy. Valójában az igazi siker kulcsa abban rejlik, mennyire tudatosan képes valaki pihenni és regenerálódni. A határidők betartása nem elég, figyelmet kell fordítani arra is, hogyan lehet feltöltődni a mindennapi terhek okozta stressz után.
Vásárló Autóbérlés – megfontolt választás
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 13:13
Egyre többen döntenek az autóbérlés mellett pénzügyi szempontokat mérlegelve. Saját járművet fenntartani manapság igencsak költséges vállalkozás, épp ezért sokak számára jobban megéri kocsit bérelni.
Vásárló Mit üzen a cégéről, ahogyan a véleményekre reagál?
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 12:00
Amikor valaki új szolgáltatót keres, az első útja gyakran a Google vagy a Facebook értékelésekhez vezet. Ez az első benyomás pillanatok alatt eldöntheti, hogy az érdeklődőből lesz-e vásárló. Az online térben a visszajelzések nemcsak szavak, hanem bizonyítékok. A minőségre, a hozzáállásra, és arra, hogy egy vállalkozás valóban figyel-e ügyfeleire.
Vásárló A szemüveg helyes ápolása a lehető legegyszerűbben
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 11:23
A szemüvegesek számára nem csupán egy stílusos kiegészítő a szemüveg, hanem mindennapjaik fontos kelléke. Ha nem vigyáznak rá megfelelően, az akár az életminőségük romlásához is vezethet. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG