4p

Évről évre erősödő piac jellemzi a hazai e-kereskedelmet. 2020-ban az online piac gyakorlatilag három évet lépett előre, ami elsősorban a pandémia nyomán megváltozott vásárlói viselkedésnek tudható be – fogalmaz a megkérdezett marketingszakértő. Kihívások és lehetőségek várnak a hazai kereskedőkre, a formálódó piacon senkinek sincs bérelt helye.

Miközben a gazdaság legtöbb ágazata súlyos nehézségekkel kényszerült szembenézni, az e-kereskedelem olyan lehetőséget kapott, amivel élnie kellett. Noha a veszélyhelyzet kihirdetését követően az ellátási láncok folytonossága megszakadt, az online áruházak többé-kevésbé zavartalanul kiszolgálhatták a vásárlók megnövekedett igényeit. Keserédes korszak kezdődött; miközben sok termékkör iránt jelentősen megnőtt a kereslet, a kiszolgálás egyre nagyobb feladatnak bizonyult. Mentőövet a munkaerőfelesleggé vált kékgalléros szektor kínált, amely alkalmasnak bizonyult a logisztikai szektor feltöltésére és megerősítésére. Hosszú évek után a logisztikai szektor munkaerőhiánya megszűnni látszott.

Érdemes visszaemlékezni a várakozásokra és a szakértők által vázolt prognózisokra. A legtöbb piaci szakértő 16% körüli növekedést várt, amit a járványhelyzet hatásai egycsapásra felülírtak. Az év végéig mintegy 45%-ot nőtt az online piac. Ez alapján valóban nem túlzó a kijelentés, miszerint a hazai e-kereskedelem egy év alatt hármat lépett előre.

Az ilyen mértékű növekedés elképzelhetetlen lett volna a körülmények együtt állása nélkül. A legfőbb mozgatórugót a megváltozott vásárlói szokások jelentették, egyre szélesebb rétegek fedezték fel az online vásárlás előnyit. Noha az aktív vásárlói bázis növekedése visszafogott maradt, a vásárlási gyakoriság és az átlagos megrendelési érték jelentősen nőtt.

Természetes, hogy sokakban felvetődött a kérdés, múló trendről vagy hosszantartó lendületről beszélhetünk. Az első hónapokban nehéz lett volna elképzelni, hogy az elképesztő számok hosszútávon tarthatók, de végül mégis igaznak bizonyult; az e-kereskedelem továbbra is dübörög, jelentősen növelve a részesedését a teljes kiskereskedelmi forgalomban. Minden hazai B2C forgalom 8,5%-a az online térben valósul meg – az üzemanyag- és gépkocsi kereskedelmet nem számítva.

A marketingszakértő szerint az e-kereskedelemre is igaz a szabály, miszerint a változás állandó. Hiba lenne azt gondolni, hogy bármi visszatér a 2019-es kerékvágásba vagy állandósulna. A különböző trendeket különböző tevékenységek mozgatják, így az üzleti döntések meghatározhatják a következő évek piacát.

Az Európai Unió szervei és vezető e-kereskedői jelentős erőforrásokat fordítanak piacvédelemre, ami segítséget jelenthet a legnagyobb globális szereplők térnyerésével szemben. Ugyanakkor a piacvezető webáruházak hatása is jelentős.

Magyarországon a piacvezető szerepet az eMAG-Extreme Digital páros tölti be, amely több, mint bruttó 130 milliárd forintos online forgalmat bonyolított 2020-ban. A GKI Digital jelentése szerint a tizenöt legnagyobb hazai e-kereskedő együttes forgalma meghaladta a bruttó 380 milliárd forintot, ami a teljes online kiskereskedelmi piac 41%-át jelenti, míg a tavalyi évben sikeresen kézbesített rendelések száma megközelítette a 11,5 milliót.

A magyar online piacra jellemző erős árverseny egészen biztosan megnehezíti az új belépők helyzetét, ugyanakkor szinte biztosra vehető, hogy a következő években megjelennek meghatározó európai szereplők a magyar piacon. A német tulajdonú, divatcikkek piacán tevékenykedő Zalando 2022-ben érkezik Magyarországra, komoly kihívást jelentve a divatpiacon érdekelt lokális konkurensek számára.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Ötször annyi játékot vesznek a családok decemberben, mint máskor
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 12:57
Egy átlagos kisgyerekes családnak 88 ezer forintba kerül a karácsony. 
Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
Vásárló Teszt Plussz Magazin: ezek a legjobb vezeték nélküli állóporszívók
Márkázott tartalom | 2025. november 12. 10:25
A Teszt Plussz Magazin ismét frissítette vezeték nélküli állóporszívó tesztjét, aminek részeként megvizsgálták az egész piacot, és a teszteredményekből kiderült, hogy a Dyson még mindig uralja a prémium kategóriát, de egyre komolyabb kihívót jelent a Dreame, miközben az alacsonyabb kategóriákat leginkább a Xiaomi, a Bosch, a Shark és a Gorenje porszívói uralják.
Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Alvás és mindennapi terhelés – Hogyan válasszunk megfelelő matracot?
Márkázott tartalom | 2025. november 8. 17:23
A pihenés módja sokak számára egy megszokott rutin, mégis gyakran csak akkor kerül előtérbe, amikor hosszabb idő után kényelmetlenséget tapasztalunk. A fekhely kialakítása nemcsak az alvás hosszára, hanem a napközbeni működésünkre is hat. 
Vásárló Az adatmentés fontossága a digitális korban
Márkázott tartalom | 2025. november 7. 16:50
A digitális világban mindennapi eszközeinkkel rögzítjük életünk pillanatait: képek, dokumentumok, üzenetek. De vajon elegendő figyelmet fordítunk ezek megőrzésére? Fontos tudatosítani, hogy eszközeink naponta különféle kockázatoknak vannak kitéve.
Vásárló Zöld fűtési alternatíva: a pelletkazánok
Márkázott tartalom | 2025. november 5. 16:41
Napjaink egyik nagy kérdése, hogy miként lehet környezettudatosan élni, és ennek részeként, milyen technológiákat érdemes választani a mindennapi életben. 
Vásárló A jövő otthona, avagy miért választják egyre többen a könnyűszerkezetes házakat?
Márkázott tartalom | 2025. november 4. 17:16
Az építkezés mindig nagy döntés, hiszen az ember az otthonát nem néhány évre tervezi. Az utóbbi időben egyre többen fordulnak a könnyűszerkezetes házak felé, amelyek nemcsak gyorsabban elkészülnek, hanem energiatakarékosabbak és fenntarthatóbbak is a hagyományos építési módoknál.
Vásárló Hogyan érd el a Z generációt a közösségi médiában?
Márkázott tartalom | 2025. november 4. 10:15
Az online platformok terén a Z generáció egyedi szereppel bír; ők azok a digitális bennszülöttek, akik gyakorlatilag már az online térben nőttek fel. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG