4p

Valamivel olcsóbbak lettek a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek, de így is 10 ezer forint feletti összegről van szó, ami alig marad el a tavaly októberi szinttől. 

Combos meglepetést okozott a júliusi inflációs adat. Ahogy laptársunk, a szintén a Klasszis Médiához tartozó Mfor részletes elemzéséből kiderült, feltámadt a lakosság réme, hiszen júliusban 4,1 százalékos volt a headline adat, ami 0,4 százalékponttal haladta meg a júniusit, egyben idén a legmagasabb érték.

Az inflációs tempóváltás nagyban volt köszönhető az élelmiszereknek, amelyek éves összevetésben - azaz tavaly júliushoz képest - 2,7 százalékkal, júniushoz viszonyítva pedig nagyon jelentős mértékben, 0,7 százalékkal drágultak. Ebben szerepet kapott, hogy megszűnt az árstop és az érintett termékek ára emelkedett. 

Ilyen előzmények után különösen izgalmasnak ígérkezett, milyen eredményre jut a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése, amely minden hónap második felében - harmadik/negyedik hetében - vizsgálja meg, hogy a három diszkontlánc (Aldi, Lidl, Penny) egységeiben mennyibe kerülnek a legalapvetőbb élelmiszerek. (A kosár összeállításáról a keretes írásban olvashat.) 

A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban tavaly októbertől 19 termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, folyékony mosópor, toalettpapír, gyorsfagyasztott hasábburgonya, folyékony mosószer, tojás, krumpli, tömbös kiszerelésben kapható trappista sajt és spagetti. Idén februártól módosult a kosár tartalma, a mosószer és a toalettpapír távozott. Ennek elsősorban az az oka, hogy a mosószereknél több alkalommal is változtak a termékek és a kiszerelések, valamint az, hogy hány mosásra elegendő egy-egy termék. A toalettpapír pedig azért került ki, hogy a jövőben kizárólag a szóban forgó élelmiszerek diszkontokban elérhető árának változását lehessen nyomon követni.  A felmérésekre minden hónap második felében kerül sor, az adott hét csütörtökjén vagy péntekjén, mivel a diszkontok heti új akciói csütörtöktől kezdődnek. 

Nos, a jó hír az, hogy minimális csökkenés látható az augusztus kosár esetében. A végeredmény szerint ugyanis 10 321 forint lett a három boltlánc átlaga. Szemben a júliusi 10 601 forinttal, vagyis majdnem 2,7 százalékos visszaesés látható havi összevetésben. 

A csökkenés egyebek mellett annak köszönhető, hogy a 2,8 százalékos tartós tej átlagára 300 forint alá, egészen pontosan 280 forintra esett. Szintén lefelé húzta a "kosarértéket" az alma, amely 25 százalékkal lett olcsóbb, a banán szintén 7 százalékos mínuszt könyvelhetett el. Előbbi átlagára 447 forintra, utóbbié pedig 600 forint alá süllyedt. A "túloldalon" található az étolaj, amely júliushoz képest bő 2 százalékkal drágult, 540 forintra. Ez forintosítva 14 forintos emelkedésnek felel meg. 

Mi történt a cukorral?
Mi történt a cukorral?
Fotó: Depositphotos

Az árstopos termékek közül júliusban a cukor volt a "főbűnös", amelynek drágulását a Központi Statisztikai Hivatal is kiemelte az inflációs közlésében. A diszkontokban viszonylag rendesen "viselkedett", 389 forintos árral zárta a hónapot, ami 5,6 százalékos csökkenést jelent a júliusi 400 forintot meghaladó szinthez képest. 

Bár augusztusra tehát csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérésben szereplő termékek átlagára, még mindig 10 ezer forint felett van. Egyben alig tér el a felmérés tavaly őszi indulásakor mért értékektől. 2023 októberében ugyanis ezekért a termékekért átlagosan 10 347 forintot kellett adni. Ezen az időtávon lényegében stagnálásról van szó. 

Mennyivel több ment élelmiszerre? 

Érdemes megnézni azt is, hogyan alakult a teljes kiskereskedelemben az élelmiszer-forgalom. A legfrissebb elérhető adatok szerint az év első hat hónapjában 3394 milliárd forintot költött el a magyar lakosság az élelmiszereket forgalmazó üzletekben (a statiszikában ezek "élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletek" néven futnak). Az az összeg 5,1 százalékos emelkedésnek felel meg az előző év azonos időszakára vonatkozó 3231 milliárd forinthoz képest. 

Ezzel szemben  a kérdéses boltokban a forgalom volumene - egyszerűbben mondva, a mennyiségi eladások - csak 4,2 százalékkal nőttek. Vagyis tavalyhoz képest javult a helyzet, akkor ugyanis kevesebb termékért többet fizettek a vásárlók. Azonban most arról van szó, hogy a több termékért még többet kellett leszurkolni. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Magyar szakmai partnert választott a dán bajnok: együttműködésre lép a BioTechUSA és a Brøndby IF
PR | 2025. július 29. 12:52
Legendás dán labdarúgó egyesület felkészülését segíti idéntől a BioTechUSA: a tisztán hazai tulajdonú étrendkiegészítők gyártásával és forgalmazásával foglalkozó cégcsoport Dánia egyik legmeghatározóbb futballklubja, a Brøndby IF hivatalos táplálékkiegészítő partnere lett.
Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG