4p

Egy hónap alatt 8 százalékkal emelkedett a Privátbankár Diszkont Árkosásrban szereplő termékek átlagára. 

Havi szinten jelentősen drágult a Privátbankár Diszkont Árkosara. Július végén ugyanis a kosárban szereplő termékekért 8 százalékkal kellett többet fizetni a júniusi felméréshez képest. 

Konkrétabban: júniusban még 9858 forintból kijött a kosár tartalma, ezzel szemben július végén 10 601 forint lett a három diszkontlánc által alkalmazott árak átlaga. A 10 ezer forint feletti összeg egyben idei csúcsot jelent, a korábbi hónapokban rendre ennél olcsóbb jött ki a diszkontos vásárlás.

A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban tavaly októbertől 19 termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, folyékony mosópor, toalettpapír, gyorsfagyasztott hasábburgonya, folyékony mosószer, tojás, krumpli, tömbös kiszerelésben kapható trappista sajt és spagetti. Idén februártól módosult a kosár tartalma, a mosószer és a toalettpapír távozott. Ennek elsősorban az az oka, hogy a mosószereknél több alkalommal is változtak a termékek és a kiszerelések, valamint az, hogy hány mosásra elegendő egy-egy termék. A toalettpapír pedig azért került ki, hogy a jövőben kizárólag a szóban forgó élelmiszerek diszkontokban elérhető árának változását lehessen nyomon követni.  A felmérésekre minden hónap második felében kerül sor az adott hét csütörtökjén vagy péntekjén, mivel a diszkontok heti új akciói csütörtöktől kezdődnek. 

A "bűnösök"

A termékek többségénél drágulás történt egy hónap leforgása alatt. Kiemelkedik ebből a mezőnyből a kristálycukor, amely júniusban még 300 forintos átlagot ért el, ugyanakkor júliusban már bő 400 forintba került, ami több mint 30 százalékos áremelkedést jelent. A cukor árának emelkedése tulajdonképpen nem jelent meglepetést. A Központi Statisztikai Hivatal júniusi inflációs adatsorából kiderült, hogy májushoz képest több mint 2 százalékkal, éves szinten pedig majdnem 30 százalékkal lett drágább. 

Elszállt a cukorár
Elszállt a cukorár
Fotó: Depositphotos

A kilós alma 600 forintos átlaga is két számjegyű drágulást takar, ráadásul az egyik diszkontban még akciós volt, 399 forintért árultak, a többiben 700 forintért lehetett kapni. Az alapélelmiszerek közé tartozó étolaj is százalékban méretes áremelkedéssel zárta az elmúlt 30 napot. Az 526 forintos átlagár 16 százalékkal múlja felül a júniusi összeget. A liszt 169 forinton zárta a friss felmérést, ami 29 százalékos havi többletet jelent, de ez elsősorban annak köszönhető, hogy a múlt hónapban a felméréskor akciós volt ez a termék több láncban. 

A kosárdráguláshoz szintén hozzájárult a tartós tej közel 20 százalékos áremelkedése, majdnem 289 forinton zárta a júliust, miközben egy hónappal korábban 50 forinttal olcsóbb volt. 

Mit mutat a teljes kép? 

A korábbi Privátbankár Diszkont Árkosár-cikkekhez hasonlóan érdemes most is megnézni, hogy hol tart a kiskereskedelem - legalábbis a jelenleg legfrissebbnek tekinthető, májusi adatok alapján. Ahogy laptársunk, a szintén a Klasszis Médiához tartozó Mfor beszámolt róla, a vártnál gyengébb májusi kiskereskedelmi forgalom nem az élelmiszer és élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítésén múlott. Itt ugyanis 1,5 százalékos volt a havi alapú növekedés a KSH közlése szerint, éves szinten pedig bő 6 százalékos. Vélhetően a csökkenő élelmiszerárak meghozták az erősödő forgalmat.

Másként: a kiskereskedelem forgalom májusi 3,6 százalékos volumennövekedéséből 3,1 százalékpontot vállaltak magukra, azaz egyértelműen a szektor motorját jelentették. Kérdés csak az, hogy júliusban is sikerül-e hasonlót teljesítményt elérni?

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
Vásárló Következik a nagy leállás: félő, hogy senki nem fog költeni
Buksza blog | 2025. március 19. 15:01
A gazdaság minden ágazatát érintik Donald Trump amerikai elnök vámemelései. Csak a bizonytalanság biztos. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG