4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Egy hónap alatt 8 százalékkal emelkedett a Privátbankár Diszkont Árkosásrban szereplő termékek átlagára. 

Havi szinten jelentősen drágult a Privátbankár Diszkont Árkosara. Július végén ugyanis a kosárban szereplő termékekért 8 százalékkal kellett többet fizetni a júniusi felméréshez képest. 

Konkrétabban: júniusban még 9858 forintból kijött a kosár tartalma, ezzel szemben július végén 10 601 forint lett a három diszkontlánc által alkalmazott árak átlaga. A 10 ezer forint feletti összeg egyben idei csúcsot jelent, a korábbi hónapokban rendre ennél olcsóbb jött ki a diszkontos vásárlás.

A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban tavaly októbertől 19 termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, folyékony mosópor, toalettpapír, gyorsfagyasztott hasábburgonya, folyékony mosószer, tojás, krumpli, tömbös kiszerelésben kapható trappista sajt és spagetti. Idén februártól módosult a kosár tartalma, a mosószer és a toalettpapír távozott. Ennek elsősorban az az oka, hogy a mosószereknél több alkalommal is változtak a termékek és a kiszerelések, valamint az, hogy hány mosásra elegendő egy-egy termék. A toalettpapír pedig azért került ki, hogy a jövőben kizárólag a szóban forgó élelmiszerek diszkontokban elérhető árának változását lehessen nyomon követni.  A felmérésekre minden hónap második felében kerül sor az adott hét csütörtökjén vagy péntekjén, mivel a diszkontok heti új akciói csütörtöktől kezdődnek. 

A "bűnösök"

A termékek többségénél drágulás történt egy hónap leforgása alatt. Kiemelkedik ebből a mezőnyből a kristálycukor, amely júniusban még 300 forintos átlagot ért el, ugyanakkor júliusban már bő 400 forintba került, ami több mint 30 százalékos áremelkedést jelent. A cukor árának emelkedése tulajdonképpen nem jelent meglepetést. A Központi Statisztikai Hivatal júniusi inflációs adatsorából kiderült, hogy májushoz képest több mint 2 százalékkal, éves szinten pedig majdnem 30 százalékkal lett drágább. 

Elszállt a cukorár
Elszállt a cukorár
Fotó: Depositphotos

A kilós alma 600 forintos átlaga is két számjegyű drágulást takar, ráadásul az egyik diszkontban még akciós volt, 399 forintért árultak, a többiben 700 forintért lehetett kapni. Az alapélelmiszerek közé tartozó étolaj is százalékban méretes áremelkedéssel zárta az elmúlt 30 napot. Az 526 forintos átlagár 16 százalékkal múlja felül a júniusi összeget. A liszt 169 forinton zárta a friss felmérést, ami 29 százalékos havi többletet jelent, de ez elsősorban annak köszönhető, hogy a múlt hónapban a felméréskor akciós volt ez a termék több láncban. 

A kosárdráguláshoz szintén hozzájárult a tartós tej közel 20 százalékos áremelkedése, majdnem 289 forinton zárta a júliust, miközben egy hónappal korábban 50 forinttal olcsóbb volt. 

Mit mutat a teljes kép? 

A korábbi Privátbankár Diszkont Árkosár-cikkekhez hasonlóan érdemes most is megnézni, hogy hol tart a kiskereskedelem - legalábbis a jelenleg legfrissebbnek tekinthető, májusi adatok alapján. Ahogy laptársunk, a szintén a Klasszis Médiához tartozó Mfor beszámolt róla, a vártnál gyengébb májusi kiskereskedelmi forgalom nem az élelmiszer és élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítésén múlott. Itt ugyanis 1,5 százalékos volt a havi alapú növekedés a KSH közlése szerint, éves szinten pedig bő 6 százalékos. Vélhetően a csökkenő élelmiszerárak meghozták az erősödő forgalmat.

Másként: a kiskereskedelem forgalom májusi 3,6 százalékos volumennövekedéséből 3,1 százalékpontot vállaltak magukra, azaz egyértelműen a szektor motorját jelentették. Kérdés csak az, hogy júliusban is sikerül-e hasonlót teljesítményt elérni?

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG