4p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egy hónap alatt 8 százalékkal emelkedett a Privátbankár Diszkont Árkosásrban szereplő termékek átlagára. 

Havi szinten jelentősen drágult a Privátbankár Diszkont Árkosara. Július végén ugyanis a kosárban szereplő termékekért 8 százalékkal kellett többet fizetni a júniusi felméréshez képest. 

Konkrétabban: júniusban még 9858 forintból kijött a kosár tartalma, ezzel szemben július végén 10 601 forint lett a három diszkontlánc által alkalmazott árak átlaga. A 10 ezer forint feletti összeg egyben idei csúcsot jelent, a korábbi hónapokban rendre ennél olcsóbb jött ki a diszkontos vásárlás.

A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban tavaly októbertől 19 termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, folyékony mosópor, toalettpapír, gyorsfagyasztott hasábburgonya, folyékony mosószer, tojás, krumpli, tömbös kiszerelésben kapható trappista sajt és spagetti. Idén februártól módosult a kosár tartalma, a mosószer és a toalettpapír távozott. Ennek elsősorban az az oka, hogy a mosószereknél több alkalommal is változtak a termékek és a kiszerelések, valamint az, hogy hány mosásra elegendő egy-egy termék. A toalettpapír pedig azért került ki, hogy a jövőben kizárólag a szóban forgó élelmiszerek diszkontokban elérhető árának változását lehessen nyomon követni.  A felmérésekre minden hónap második felében kerül sor az adott hét csütörtökjén vagy péntekjén, mivel a diszkontok heti új akciói csütörtöktől kezdődnek. 

A "bűnösök"

A termékek többségénél drágulás történt egy hónap leforgása alatt. Kiemelkedik ebből a mezőnyből a kristálycukor, amely júniusban még 300 forintos átlagot ért el, ugyanakkor júliusban már bő 400 forintba került, ami több mint 30 százalékos áremelkedést jelent. A cukor árának emelkedése tulajdonképpen nem jelent meglepetést. A Központi Statisztikai Hivatal júniusi inflációs adatsorából kiderült, hogy májushoz képest több mint 2 százalékkal, éves szinten pedig majdnem 30 százalékkal lett drágább. 

Elszállt a cukorár
Elszállt a cukorár
Fotó: Depositphotos

A kilós alma 600 forintos átlaga is két számjegyű drágulást takar, ráadásul az egyik diszkontban még akciós volt, 399 forintért árultak, a többiben 700 forintért lehetett kapni. Az alapélelmiszerek közé tartozó étolaj is százalékban méretes áremelkedéssel zárta az elmúlt 30 napot. Az 526 forintos átlagár 16 százalékkal múlja felül a júniusi összeget. A liszt 169 forinton zárta a friss felmérést, ami 29 százalékos havi többletet jelent, de ez elsősorban annak köszönhető, hogy a múlt hónapban a felméréskor akciós volt ez a termék több láncban. 

A kosárdráguláshoz szintén hozzájárult a tartós tej közel 20 százalékos áremelkedése, majdnem 289 forinton zárta a júliust, miközben egy hónappal korábban 50 forinttal olcsóbb volt. 

Mit mutat a teljes kép? 

A korábbi Privátbankár Diszkont Árkosár-cikkekhez hasonlóan érdemes most is megnézni, hogy hol tart a kiskereskedelem - legalábbis a jelenleg legfrissebbnek tekinthető, májusi adatok alapján. Ahogy laptársunk, a szintén a Klasszis Médiához tartozó Mfor beszámolt róla, a vártnál gyengébb májusi kiskereskedelmi forgalom nem az élelmiszer és élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítésén múlott. Itt ugyanis 1,5 százalékos volt a havi alapú növekedés a KSH közlése szerint, éves szinten pedig bő 6 százalékos. Vélhetően a csökkenő élelmiszerárak meghozták az erősödő forgalmat.

Másként: a kiskereskedelem forgalom májusi 3,6 százalékos volumennövekedéséből 3,1 százalékpontot vállaltak magukra, azaz egyértelműen a szektor motorját jelentették. Kérdés csak az, hogy júliusban is sikerül-e hasonlót teljesítményt elérni?

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
Vásárló Ha benzines autója van, kárörvendhet a hétvégén!
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 12:03
A nagykereskedelmi árváltozás csak a dízelt érinti negatívan.
Vásárló Hogyan egyensúlyozz teljesítmény és pihenés között az üzleti életben?
Márkázott tartalom | 2025. július 3. 13:46
A mai üzleti világban gyakran előfordul, hogy a teljesítményt minden elé helyezzük, még akkor is, ha ez hosszú távon a jóllétünk rovására megy. Valójában az igazi siker kulcsa abban rejlik, mennyire tudatosan képes valaki pihenni és regenerálódni. A határidők betartása nem elég, figyelmet kell fordítani arra is, hogyan lehet feltöltődni a mindennapi terhek okozta stressz után.
Vásárló Autóbérlés – megfontolt választás
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 13:13
Egyre többen döntenek az autóbérlés mellett pénzügyi szempontokat mérlegelve. Saját járművet fenntartani manapság igencsak költséges vállalkozás, épp ezért sokak számára jobban megéri kocsit bérelni.
Vásárló Mit üzen a cégéről, ahogyan a véleményekre reagál?
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 12:00
Amikor valaki új szolgáltatót keres, az első útja gyakran a Google vagy a Facebook értékelésekhez vezet. Ez az első benyomás pillanatok alatt eldöntheti, hogy az érdeklődőből lesz-e vásárló. Az online térben a visszajelzések nemcsak szavak, hanem bizonyítékok. A minőségre, a hozzáállásra, és arra, hogy egy vállalkozás valóban figyel-e ügyfeleire.
Vásárló A szemüveg helyes ápolása a lehető legegyszerűbben
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 11:23
A szemüvegesek számára nem csupán egy stílusos kiegészítő a szemüveg, hanem mindennapjaik fontos kelléke. Ha nem vigyáznak rá megfelelően, az akár az életminőségük romlásához is vezethet. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG