4p
Egyre igazabbnak tűnik az a mondás, hogy ami nincs fent az interneten, az nem is létezik. Az egyik legmeghatározóbb piacon, Németországban az összes autó közel tíz százalékát már online adják el, és ez még csak a kezdet. Az eredeti autógyáraknak és a kereskedőknek pedig lépést kell tartania a változásokkal.
MTI Fotó: Mihádák Zoltán

A Roland Berger tanulmánya kimutatta, hogy az autóvásárlók 97 százaléka az internetet használja információgyűjtésre autóvásárlás előtt; 44 százalék pedig meg is vásárolná a járművet online.

Az online kereskedők általában azokat a vásárlókat próbálják elérni, akik a kedvező árakat keresik; jelenleg azonban szükség lenne egy olyan könnyen kezelhető online felületre, amely azokra a vevőkre is fókuszál, akik a kényelmes és testreszabott vásárlás hívei

Az autógyártók és a kereskedők a világ minden pontján feszélyezve érzik magukat az online vásárlások, az autóipar új szegmense miatt. Az emberek többsége élvezi az internetes vásárlás kényelmét, amit ma már az autóvásárláshoz is előszeretettel használnak.

Tízből egy autót már online értékesítenek. Ez a szám a duplájára fog növekedni a következő években. Egyértelmű, hogy ez a folyamat egyre több új szereplőt vonz majd az értékesítési piacra és új, innovatív üzleti modellek jelennek meg - mondta el Schannen Frigyes, a tanácsadó cég magyarországi ügyvezetője.

El van osztva a piac

A tanulmány szerint az online autókereskedés piaci szereplői négy csoportba sorolhatók és egymás után jelentek meg a piacon. A 90-es évek közepén léptek piacra az ár-összehasonlító portálok, őket egy évtizeddel később követték az ügynökök, akik összekötik a kereskedőket a vásárlókkal.

2010 körül jelentek meg az online piacon a komplett szolgáltatási ajánlatokat kínáló lízingcégek és az OEM kereskedők, amelyek webshop szolgáltatást is biztosítanak többrétegű üzleti modelljükben. Ez utóbbi csoport szerepe és befolyása folyamatosan nőtt az elmúlt két évben.

A kényelem lesz a fő?

A piaci szereplők kétféle vevőkört szolgálnak ki. A „jól informált megtakarító” kategóriába tartoznak azok, akik sok információval rendelkeznek, és internetes kutatással keresik a kedvezőbb árakat. Míg a „többcsatornás vásárlók” csoportjába azok tartoznak, akik a kedvezőbb ár mellett a kényelmet is szem előtt tartják.

Németországban már a vevők 45 százaléka az ún. „többcsatornás vásárlók” kategóriájába tartozik, azaz elsődleges számára a kényelem, a személyre szabott kiszolgálás és a megbízhatóság. Ezek a vevők gyakorlatilag minden vásárlásukat online intézik, de hajlandóak magasabb árat fizetni a szolgáltatásokért.

Lesz hová fejlődni

Függetlenül attól, hogy melyik vevőtípust kívánják elérni, a kereskedőknek bizonyos elvárásoknak meg kell felelniük, ha sikeresek akarnak lenni az online térben. Értve ezalatt a transzparenciát, megbízhatóságot, könnyű kezelhetőséget, teljes vásárlási folyamat elérhetőségét, innovatív szolgáltatásokat és rugalmasságot.

A négy piaci szereplő közül az ár-összehasonlító portálok rendelkeznek a legnagyobb transzparenciával és ők fókuszálnak legkönnyebben a „jól informált megtakarító” vevőkre. A másik három piaci szereplő szolgáltatások és a megbízhatóság frontján élvez előnyt és ezért számukra a „többcsatornás vásárlók” az ideális célcsoport. Pillanatnyilag egyik csoport sem felel meg az összes elvárásnak, ezért az online piac még nagy fejlődési potenciált rejt magában.

Az új piaci szereplők megragadják a lehetőséget

A már meglévő nagy vállalatok számára túl bonyolult a többcsatornás modelljüket teljesen átszabni az új trendek érdekében, ezért az új generációs autóvásárlókat nehezen érik el. Ezzel szemben a folyamatosan növekvő számú – elsősorban amerikai startupok a kényelmet kereső autóvásárlókra fókuszálnak, betöltik a piaci rést.

Olyan online portálokat működtetnek, amelyek internetes autókereskedéssel foglalkoznak, illetve olyan szolgáltató oldalakat hoznak létre, amelyek megkeresik az ügyfél számára a tökéletes autót. Végig kísérik a vevőt a teljes vásárlási folyamaton az ügyfél megismerésétől az autóátvételét követő kényelmi szolgáltatásokig. Ez az a terület, amelyben a hagyományos szereplők fejlődni tudnak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Tegyél a kosaradba egy kis gondoskodást! – Indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció
PR | 2025. december 11. 13:27
Idén karácsonykor is több ezer rászoruló ember ünnepe válhat szebbé, ha csatlakozol a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország közös Adni Öröm! tartósélelmiszer-adomány gyűjtéséhez. 2025. december 11. és 16. között több ezer önkéntes személyesen várja a vásárlók felajánlásait a kijelölt SPAR és INTERSPAR áruházakban.
Vásárló Táncra perdülhetnek az autósok – itt vannak az új üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:42
Csütörtökön mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken.
Vásárló Csak összehozta a kormány: másfél éve nem láttunk ilyet a boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. december 8. 05:46
Hogy milyen áron, azt még nem tudhatjuk biztosan, de összejött az éves szintű élelmiszerár-csökkenés: annyi termék került be az árrésstop hatálya alá, hogy idén decemberben olcsóbban vásárolhatunk be a hipermarketekben, mint tavaly. Bezuhant a sertésmájas ára, a kávé és az alkohol viszont nagyot drágult. 
Vásárló Levelet küldtek Brüsszelbe egy jelentős ügyben – Orbán Viktor is az aláírók közt volt?
Privátbankár.hu | 2025. december 6. 08:57
Megtartanák a hibrid autókat 2035 után is.
Vásárló Adják is, veszik is a használt mobilokat a Magyar Telekomnál
PR | 2025. december 5. 13:41
2 évvel ezelőtti indulása óta már 30 ezernél is több felújított készüléket vásároltak a Magyar Telekom ügyfelei. A vállalat portfóliójában az összes online értékesített mobil 10 százaléka felújított. A felújított készülékek vásárlása mellett folyamatosan nő a népszerűsége a Telekom és a Recommerce közös online platformjának is, ahol bárki eladhatja használt mobilját, tabletét vagy játékkonzolját. Ezzel a megoldással a januári indulás óta több mint 75 millió forintnyi eszközt adtak el az ügyfelek.
Vásárló Leszámolnak az oroszok az iPhone egyik legkedveltebb funkciójával
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 13:51
Korlátozzák a FaceTime működését.
Vásárló Mi a különbség a különleges bankkártyák között?
Mester Nándor | 2025. december 3. 10:47
Van egy tárgy, amely a legtöbb dolgozó zsebében ott lapul, és amelyet akár nap mint nap használ: ez pedig a bankkártya. Ennek a kis eszköznek többféle változata is van, cikkünkben ezeket vesszük szemügyre.
Vásárló Itt vannak az új üzemanyagárak – további jó hírt kaphatnak az autósok
Privátbankár.hu | 2025. december 3. 09:47
Az autósok egyik fele örülhet.
Vásárló Így lesz hosszú életű a telefon
Márkázott tartalom | 2025. december 2. 09:37
A mobiltelefon egy olyan eszköz, amely szinte 24 órán keresztül használatban van. Ha nem szeretnénk gyakran cserélgetni, akkor vigyáznunk kell rá – nemcsak a külsőre, de a belsőre is. Cikkünkben hozunk pár praktikus tanácsot ezzel kapcsolatban.
Vásárló Hogyan befolyásolja a jármű története az autó eladási árát?
PR | 2025. december 1. 14:34
A motorháztetőn lévő embléma ma már nem minden. Kiderült, hogy a vásárlók számára nagyobb jelentőséggel bír az autó tényleges műszaki állapota és története, amelyek kulcsfontosságú döntési tényezőkké válnak a vásárlásnál. Nem csoda – a jármű élettörténetének ismerete segít elkerülni jelentős anyagi veszteségeket. Pontosan milyen hatással van az autó története a vétel- és viszonteladási árra?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG