Egyértelműen csökkent a személyi sérüléssel járó közúti balesetek száma
Ha azt vizsgáljuk, hogy jótékonyan hatott-e a koronavírus megjelenése a közúti balesetek csökkenésére, a válasz egyértelműen igen. Ameddig Magyarországon átlagosan havonta 1400-1500 személyi sérüléssel járó közúti baleset történik, addig márciusban, a vírus megjelenésének elején ez a szám jóval 900 alá csökkent. Bár a balesetek száma szépen csökkent, továbbra is gondot okoz a gyorshajtás, ami az egyik legnagyobb veszélyforrás. Ugyanakkor arra is jobban kell figyelniük a közlekedőknek, hogy bár maga a közúti forgalom kisebb, sok nagyvárosban új bicikli utakat jelöltek ki a kétkeréken közlekedőknek, és mivel sokkal többen pattannak bringára, ezért rájuk fokozottabban kell odafigyelniük az autósoknak is. Ugyanez persze a kerékpárral közlekedőkre is igaz: rájuk éppúgy vonatkoznak a szabályok, mint másokra.
De mégsem olyan fényes a helyzet
Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) jelentése alapján, a napi.hu oldalán napvilágot látott egy olyan cikk, melyből fehéren-feketén kiderül, Magyarországon 2010 és 2019 között mindössze 18,65 százalékkal tudta csökkenteni a közlekedési balesetben elhunytak számát, ezzel a 8. legrosszabb helyen szerepel azon a 32-es listán, amelyen az Európai Unió 27 tagállama mellett Izrael, Nagy-Britannia, Svájc, Szerbia és Norvégia is szerepel. Ez jócskán elmarad az Európai Unió 27 tagállamában elért 23,7 százalékos átlagos csökkenéstől, a 2010-2020 közötti 46,4 százalékos célkitűzésről nem is beszélve.
Amíg 2010-ben az EU 27 tagállamában 29 682 baleseti halált jegyeztek fel, 2020-ban pedig 22 648-at. Vagyis az előirányzott évi minimum 6,7 százalékos mérséklődés helyett mindössze 2,7 százalékot sikerült elérni. És ugyan a koronavírus miatti leállás következtében mindenütt visszaesett a halálos közlekedési balesetek száma, azonban ez aligha lesz elég a 2020-as célkitűzés eléréséhez.
A napi.hu megírta, hogy a jelentés szerint, a legnagyobb előrehaladást Norvégiának sikerült elérnie, ahol 48,6 százalékkal javult a statisztika (210-ről 108-ra), majd Görögország 44,4, Svájc 42,8 százalékos eredménye fért fel a dobogóra. Ezzel szemben Máltán 6,7 százalékkal, Hollandiában 3,3 százalékkal, Nagy-Britanniában pedig 1,1 százalékkal emelkedett a baleseti halálozás. Az egymillió főre eső halálozást nézve is elmarad Magyarország az EU-s átlagtól: 62 volt itthon, szemben az uniós 51-es átlaggal. E listán Románia (96), Bulgária (90) és Lengyelország (77) áll a legrosszabb helyen, míg Norvégia (20), Svédország (22) és Svájc (22) a dobogósok.