4p
Egy egész mezőgazdasági ágazat problémáit próbálják évek óta megoldani a betűméret változtatásával: 2012 óta hiába mondják a vásárlóknak, hogy a tojást kilóra és nem darabra kéne vásárolni. Most újra nekifutnak az árcímkék átírásának - ha így haladunk tovább, pár éven belül akár be is tilthatnák a tojás darabárának kiírását. Az persze jó lenne, ha ezen a téren is tudatosabbak lennének a vásárlók.
Simán lehet, hogy az olcsóbb tojás a végén sokkal drágább - ezt évek óta nem hajlandóak figyelembe venni az emberek. Harmadszor is nekifutnak, hátha előbb-utóbb leesik. MTI Fotó: Vajda János

A vevők még mindig nem hajlandóak kilóra venni a tojást

A Nemzetgazdasági Minisztérium friss közlése szerint a vásárlók és a hazai tojástermelők érdekeit is védi az a rendeletmódosítás, amely a vásárlók egyértelmű tájékoztatására kötelezi a kiskereskedőket.

Azt már eddig is kötelező volt kiírniuk a kereskedőknek az árcímkéken, hogy mennyibe kerül a tojás kilója: a darabonkénti ár ugyanis nem ad elég információt arról, hogy mennyibe kerül valójában a tojás. A tojások méretében ugyanis jelentős különbségek lehetnek: nem mindegy, hogy egy S-es vagy egy XL-es tojást vásárolunk meg ugyanannyiért.

A szabályozás módosítására azért volt szükség, mert a kiskereskedelemben gyakorlattá vált, hogy a tojás kilogrammjára számított legmagasabb egységárat az előírtnál kisebb méretben jelölték, ami alkalmas a vevők megtévesztésére - írja az NGM.

Évek óta nem tudják eltalálni a betűméretet - biztos, hogy ez a megoldás a bajokra?

A tojás kilónkénti árát 2012 óta fel kell tüntetni a magyar boltokban. Az indoklás szerint egyrészt azért, hogy a fogyasztók valóban össze tudják hasonlítani az árakat, másrészt azért, mert a külföldről importált kis méretű, látszólag olcsóbb tojás hátrányosan érintette a magyarországi gazdák által termelt, magasabb kategóriába sorolt tojások értékesítését. Az intézkedés vélhetőleg nem jött be: 2014. áprilisában ugyanis változott a szabály, gyakorlatilag betűre ugyanilyen indoklással. A váltás lényege az volt, hogy a kilónkénti ár betűmérete legfeljebb 20%-kal lehetett kisebb az egységár betűméreténél. Vajon ez megoldotta a magyar tojástermelők gondjait? A jelek szerint nem: az ismét változatlan indoklással kiadott rendelet szerint hétfőtől az egységárat és a kilónkénti árat azonos betűméretben kell feltüntetni.

Mi jöhet ezután? Ha ez sem lesz elég, két év múlva be lehetne vezetni, hogy nagyobb betűkkel kelljen kiírni a kilós árat, vagy esetleg egyenesen megtiltani a darabár kiírását, hátha az segít.

A nagyobb jobb? Milyen a szép sárga? Mitől barna a héja? Tények és tévhitek

A tojás mérete egyébként nem befolyásolja a minőséget: nem lehet azt mondani, hogy a nagyobb jobb, vagy a kisebb silányabb. Általában a receptek a közepes méretű, M-es tojásokkal számolnak, előfordulhat tehát, hogy csak látszólag spórolunk az olcsóbb termékkel, hiszen többet kell felhasználnunk belőle. A méret a tyúk különböző életszakaszaiban eltérő: amikor az állat elkezd "termelni", néhány héten keresztül kisebbeket tojik. Amikor az állat eléri a teljes fejlettségi szintet, többnyire átlagos, M-es tojásokat tojik, ahogy öregszik, úgy nő a valószínűsége a nagyobb méretű tojások előfordulásának. Az idő múltával a tojás héja is valamelyest vékonyodik.

Sokan a tojás sárgájának színe alapján próbálnak következtetéseket levonni a minőséggel kapcsolatban: mivel a háziasszonyok a narancsosabb sárgájú tojásokat kedvelik, a termelők a takarmánnyal így igyekeznek "beállítani" a megfelelő árnyalatot. Paprikával, a büdöske virágával például jól színezhető a sárgája - tápanyag szempontjából ennek tehát nincs jelentősége.

Ugyanígy a tojáshéj színe is csupán megszokás kérdése: mivel mi magyarok a barnás héjút szeretjük, a termelők ilyet termelnek - Németországban például a fehér a megszokott, így ott inkább ezt találjuk meg a boltok polcain.

Mekkora a tojásod?

Az úgynevezett A minőségi osztályon belül nagyon nagy (XL-es), nagy (L-es), közepes (M-es) és kicsi (S-es) tojások között tehetünk különbséget.

Méret Tömeg (gramm)
S < 53
M 53 - 63
L 63 - 73
XL > 73

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
Vásárló Észrevette? Szép csendben tovább kúszik felfelé a családi nagybevásárlás ára
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. április 10. 05:44
Idén szinte minden hónapban drágább lett egy kicsit a nagybevásárlás, nincs ez másképp áprilisban sem - megint feljebb kúsztak az árak az előző hónaphoz képest. Tavaly ilyenkor viszont még drágábban vásárolhattunk, így a bázishatás továbbra is kitart: éves szinten árcsökkenésről számolhatunk be, és pár hónapig ez így is marad még. Míg azonban 2 évvel ezelőtt még a 30 ezer forintos kosárérték is brutálisan drágának tűnt, most a 35 ezer is realitás. Itt a Privátbankár legfrissebb Árkosár-felmérése.
Vásárló Vége lett a marakodásnak, visszatértek a kiebrudalt termékek a carrefouros polcokra
Privátbankár.hu | 2024. április 8. 12:51
Róka fogta csuka, csuka fogta róka helyzetbe kerültek a kiskereskedők és a legismertebb élelmiszer- és italmárkák tulajdonosai azzal, hogy a felek médiapartnerekké is váltak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG