Milyen termékekkel van a legtöbb probléma?
A Gazdasági Versenyhivatal több alkalommal állapított meg jogsértést elsősorban az elhangzott tájékoztatások tartalma valamint azok tisztességtelen felépítése miatt. Többször bírságot is szabtak ki az érintett cégekre.
A legtöbb problémás esetben üdülési jogok, orvostechnikai eszközök népszerűsítése és persze értékesítése volt a cél, de visszásságok tapasztalhatók különböző matracok, alvásszettek, edénykészletek és légtisztító készülékek népszerűsítésénél is.
Időseket, betegeket hálóznak be
A helyzetet súlyosbítja, hogy az ajánlatok elsődleges címzettjei a nyugdíjasok vagy olyan sérülékeny fogyasztók, akiket egészségi állapotuk, életkoruk vagy nehéz anyagi helyzetük miatt könnyebben befolyásolnak a hirdetések. Gyakran fordul elő, hogy a termékbemutatókon egy pénzügyi intézet áruhitelt ajánl, ami szintén a megtévesztő szóbeli tájékoztatásokon alapuló értékesítést mozdítja elő - írja a hivatal.
A Versenyhivatal azt javasolja: mielőtt vásárolnánk egy termékbemutató hatására, az alábbiakat vegyük végig:
- gondolja végig higgadtan, hogy valóban szeretne-e a kedvező árú termékek és csábító ajándékok ígéretével hirdetett, egészségi állapotfelméréssel egybekötött rendezvényeken részt venni, s adott esetben „besétálni” egy nem tervezett vásárlásba;
- tájékozódjon a termékről és a szervezőkről;
- a vásárlást megelőzően nézzen utána, hogy nem éri-e meg máshol megvásárolni a termékbemutatón is forgalmazott terméket;
- fontolja meg, hogy tényleg szüksége van-e a termékre vagy szolgáltatásra;
- mérlegelje, hogy valóban fel kíván-e venni áruhitelt a termék megvásárlásához – a „részletre történő vásárlás” lehetőségét nem feltétlenül az eladó nyújtja, az eladók hitelt is közvetítenek;
- gondoljon a hitelfelvétellel járó, akár több évig tartó terhekre;
- mielőtt a vásárlás mellett döntene, győződjön meg arról, hogy rendelkezik-e a termék a róla hirdetett egészségre gyakorolt hatásokkal, kérje el a termék dokumentációját, hatósági tanúsítványait, tájékozódjon a termék vagy a terápiás módszer mellékhatásairól, illetve arról, hogy más, szintén fennálló egészségügyi problémája esetén alkalmazható-e;
- vegye figyelembe, hogy a szerződést nem feltétlenül kell aláírnia, ha nem kívánja igénybe venni az ajánlatot, azt megköszönve távozhat a rendezvény helyszínéről;
- ha a termék megvásárlását követően meggondolta magát, éljen a 14 napos elállási jogával (az elállási jog csak az üzlethelyiségen kívül, és a távollévők között kötött szerződés esetén illeti meg a fogyasztót).
A hírek szerint hamarosan végre a törvényhozók is léphetnek az ügyben: júniusban arról volt szó, már a következő hetekben a képviselők asztalára kerülhet az a törvénytervezet, amely három fő elemet tartalmaz. Kötelezővé tennék, hogy a termékbemutató cégek országos ügyfélszolgálatot működtessenek, szigorúbbá válnának a hitelszerződések megkötésének feltételei is. Az előírások között szerepelne a megtévesztő ingyenesség reklámozásának tilalma is
Kapcsolódó cikkeink a témában:
Belerángatták valamibe egy termékbemutatón? Ide forduljon, ha gond van a termékkel! - II. rész
Belerángatták valamibe egy termékbemutatón? Ezeket tegye, ha megtörtént a baj! - I. rész
A mágneses pulzálómatrac most sem tett csodát – büntetett a GVH
Termékbemutatókon trükköztek - elkaszálta a céget a bíróság
Mágnesterápia, termékbemutató – büntetett a Versenyhivatal
Tovább trükköznek a termékbemutatókon - veszélyben a nyugdíjasok
Nagyon sok a baj a termékbemutatókkal
Itt vannak a legújabb trükkök: így vernek át aljas módszerekkel a termékbemutatókon
Így trükköznek a szerződéssel: vigyázzon a termékbemutatókon!
Hatalmas átverés, vaskos bírság: daganatos betegeket csaptak be hőkamerával