4p
Vállalkozóként és magánszemélyként is könnyen kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy tartozást kelljen behajtanunk valakin.

Ennek a legtöbbször szép szóval állunk neki, aztán, ha ez a módszer nem működik, jöhetnek a keményebb eszközök, például a közjegyzői felszólítás, vagy eljárás. Ezek sok esetben a kapcsolat megromlásához is vezethetnek, amit érthetően a legtöbben szeretnénk elkerülni. Akár vállalkozóként egy partnerünkről van szó, akár egy ismerősünkről, a viszonyunk kialakításába jelentős energiát fektettünk, a megszakítása így veszteséggel jár.

Ahhoz, hogy ezt elkerüljük, a behajtásra már a tartozás fellépése előtt megfelelő lépésekkel fel kell készülnünk. Ha pénz forog kockán, akkor jó eséllyel köztetek is létrejött egy megállapodás. Amellett, hogy ez szóban, vagy írásban történt, az is fontos, hogy mit foglal magában, hiszen erre tudsz hivatkozni késedelem esetén. Egy szerződés mindkét fél számára előnyös, mivel mindkettejüket védi, ráadásul kézzelfogható bizonyítéka az együttműködéseteknek. Ha ez nincs, akkor sem árt, ha a megrendelésről legalább e-mailben beszéltek, a levelezésetek pedig magában foglalja az árat és a fizetési határidőt.

A szerződésbe ugyanakkor olyan biztosítékokat is belefoglalhatunk, amik segítik a behajtást. Ilyen például a kötbér, amit akkor kell megfizetnie a megrendelőnek, ha adóssá válik, tehát nem teljesíti határidőre a számlát. Ezt látva még kisebb összegek esetén is sokan nagyobb hajlandóságot mutatnak a fizetésre, mint nélküle.

Mit tehetsz, ha már tartoznak neked?

Az emberi kommunikáció ebben az esetben is nagyon fontos, így egy néhány napos késedelem esetén érdemes először e-mailben, vagy szóban emlékeztetni az illetőt a tartozására. A nem fizetés mögött számos ok állhat. Lehet, hogy csak elfelejtette, bent ragadt az átutalás a bank rendszerében, és persze az is, hogy pénzügyi gondjai vannak. Az első két esetben nem fogja rossz néven venni, ha figyelmezteted a számlád esedékességéről. Akik pénzügyi gondokkal küzdenek pedig hamarabb fizetnek olyan partnereiknek, akik nem ülnek csendben a babérjaikon. Ehhez még az udvariasságod sem kell levetkőznöd.

Amennyiben az érdeklődő e-mail már nem elég, a következő szint lehet a felszólítás. Ezt mindig írásban küldd, törekedj a hivatalos hangnemre, de kapjon kellő nyomatékot a fizetés sürgőssége! Ha a szerződésben késedelmi kamatot is megállapítottunk, azt adjuk hozzá a tartozásai összegéhez. Utalhatunk benne arra is, hogy a felszólítás figyelmen hagyása esetén jogi lépésekre kerül sor.

Ha ezután sem kapod meg a szükséges összeget, először érdemes közjegyzőhöz, vagy ügyvédhez fordulni. Ő további tanácsokkal is el tud látni az üggyel kapcsolatban, és jogi eszközök alkalmazásával segíthet a helyzet rendezésében. Ezen a ponton általában két út áll előtted: a fizetési meghagyás kibocsátása iránti nem peres eljárás, vagy a bíróság.

Sajnos a jogi út sem garantálja minden esetben a kifizetést, ha ugyanis az adósnak nincs pénze, vagy csődeljárás folyik ellene, akkor nincs miből behajtani a tartozását. Mielőtt idáig fajulna a helyzet, fontos végigjárni az enyhébb módszerek útját is, ami a kapcsolat rovására sem megy.

Fontos leszögezni, hogy kintlévőségnek azt a számlát nevezzük, amit a megadott határidőre nem egyenlítettek ki, tehát a partnerünknek tartozása lépett fel velünk szemben. Ezeket nemcsak azért érdemes kézben tartanod, mert az összegük nem a te zsebedben van, hanem áfakötelesként például azért is, mert neked a számla kiállításának időpontjában tartozásod keletkezik az adóhatóság felé. Ez akkor is fennáll, ha a számlád nincs kiegyenlítve, tehát adót ugyanúgy kell fizetned az összeg után, mintha az már beérkezett volna a bankszámládra.

Hogyan ösztönözd az adóst a fizetésre?

A fent említett eszközök és jogi módszerek mellett kérheted behajtásra szakosodott szakértők segítségét is. Ez semmiképp nem jelent fizikai erőszakot, vannak azonban olyan cégek, amik különböző tárgyalási technikákkal és a szükséges információk beszerzésével fokozhatják az ügyfeled fizetési hajlandóságát. Fontos, hogy ha ezt a módszert választod, olyan céget keress, akiknek a jogszerűségében maximálisan megbízhatsz! Ez nemcsak a tevékenységük szakszerűségét, hanem az eredményességét is fokozhatja, ami végül a te érdeked is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG