2p
Történelmi minimumra, 39 százalékra csökkent a hazai élelmiszerek aránya a szlovákiai üzletekben idén áprilisig. Öt évvel ezelőtt még a termékek fele származott Magyarországról.

 

A GfK piackutató ügynökség 360 szlovákiai üzletben, 16 fő termékkategóriában elvégzett felmérés reprezentatív adataiból kiderült, hogy 2011 - az első ilyen kimutatás - óta folyamatosan csökken a hazai élelmiszerek aránya a szlovákiai üzletekben. Daniel Poturnay, a szlovák élelmiszeripari kamara elnöke az eredmények kapcsán hozzáfűzte, hogy ez a trend az élelmiszeripari ágazat import-export mérlegében is megmutatkozott: ez tavaly ugyancsak negatív rekordot ért el az 1,1 milliárd eurós külkereskedelmi hiánnyal.

 

Inkább isszák, mint eszik

Ha népszerűség szerint lebontjuk az egyes termékkategóriákat, akkor a tej, a bor a sör és az ásványvizek, illetve a szeszes italok kategóriájában volt a legmagasabb a hazai termékek aránya a szlovák boltokban. A legkevesebb magyar terméket az étolajok, édességek és a tartós élelmiszerek, illetve az üdítőitalok kategóriájában találjuk. Meglepő módon a legkisebb üzletek forgalmaznak előszeretettel importterméket (57 százalék), míg a diszkontok és a hipermarketek lényegesen kevesebbet (18-38 százalék).

Gondok a kereskedelemmel?

Az adatok kapcsán Daniel Poturnay tarthatatlannak nevezte a szlovák élelmiszeripari ágazat leépülésével járó trendet: 2011 óta mintegy 1800 munkahely szűnt meg az ágazatban, holott - mint mondta - éppen az élelmiszeripar az, ami a legelmaradottabb régiókban is megtarthatja a foglalkoztatást. Szerinte a nagyobb üzletláncok túl sokat fordítanak a hazai termékek népszerűsítésére, ezek azonban nem hozzák meg a tőlük várt eredményeket.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG