1p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Egy friss felmérés szerint megelőzési jellegű szolgáltatásra az egészségpénztári költésnek csak kevesebb mint negyedét fordítjuk, a sláger továbbra is a gyógyszer, melyre pénztártagok által költött teljes összeg 46,9 százalékát fordítják. Ez pedig rossz ómen az egészségbiztosítások piacán is.

Az elmúlt három évben nagyságrendileg nem változott az egészségpénztári költések mértéke, a sláger még mindig a gyógyszer, amire tavaly a pénztártagok által költött teljes összeg 46,9 százaléka jutott, állapítja meg az Optisoft Nyrt. elemzése, melyet a kezelésében lévő egészségpénztári adatokra alapoztak. A 19 megye és a Budapesti adatok összesítése alapján fejenként valamivel több, mint 52 400 forintot költöttek számlájukról a pénztártagok 2011-ben.

Egészségpénztári költések aránya az összes kiadáshoz képest

2011-ben csupán 10 különböző térítési formán osztoztak az egészségpénztári kiadások az Optisoft Nyrt. által elemzett egészségpénztári adatbázisok szerint. A teljes költés öt százalékánál többet sporttevékenységre, szakellátásra, látásjavító eszközökre, fogászatra, gyógyhatású termékekre és gyógyszerre költötték a pénztártagok. Ezek összesen a 4,1 milliárdos teljes jóváírási összeg 91,7 százalékát tették ki.

Megelőzésre alig-alig jut

„Ebből a hat térítési kategóriából mindössze egyet sorolhatunk az egészségmegőrzés és –megelőzés kategóriába. Ráadásul a hat kategóriára együttesen fordított összegnek valamivel több, mint felét gyógyszerre fordították a pénztártagok. A második legtöbbet egyéb gyógyhatású készítményekre költötték tavaly, míg a ráfordítások toplistájának harmadik helyén a fogászati szolgáltatások álltak. Megelőzésre alig költenek a magyarok.” – foglalja össze az elemzés főbb megállapításait Semerédy Péter, az Optisoft igazgatótanácsának elnöke.

Mindez azt is előrevetíti, hogy a kifejezetten az előregondolkodást, későbbi helyzetekre való tudatos felkészülést igénylő egészségbiztosítások nem lesznek annyira népszerűek a kafetéria rendszerekben, mint azt feltételezik a piacot 50 milliárdosra becslő biztosítók. Sajnos a magyarok az azonnali előnyöket előnyben részesítik a későbbi biztonsággal szemben, és inkább költenek életkoruk előrehaladtával az egészségi állapotuk helyreállítására, semmint idejében annak tudatos megőrzésére.

Egyre többet fordítunk gyógyszerre

A tavalyi év költési mutatói jól illeszkednek az elmúlt évek trendjébe. A pénztártagok 2007 óta a legtöbb pénzt gyógyszerekre fordítják, de a fogászati kezelések és az egyéb gyógyhatású készítmények is mindig benne voltak a legnépszerűbb egészségügyi ellátások listájában. „Érdekes tapasztalata volt az elmúlt éveknek, hogy noha az ezen termékekre és szolgáltatásokra fordított kiadások nagyságrendileg csökkentek, a termékek mindig a legnépszerűbbek között vannak. Az elmúlt három évben évről-évre öt százalékkal nőtt a táppénz kiegészítésre költött összeg nagysága” – hívja fel a figyelmet Semerédy Péter.

Különbségek a korosztályok között

A költések életkor szerinti megoszlása alapján az látszik, hogy a 40 évesnél idősebb korosztály a teljes kifizetett összeg mintegy felét használta fel. Ez a túlsúly szinte minden térítési kategóriára jellemző, a fiatalabb – 31-40 éves kor közötti – korosztály csak néhány kategóriában költött többet egészségpénztári számlájáról az idősebb korosztálynál, míg a 30 évnél fiatalabbak esetében legkisebbek az egyes kategóriákban elköltött összegek.

A 31-40 év közötti korosztály költés tekintetében mindössze hat területen előzte meg az idősebb korosztályt 2011-ben. Ezek közé tartozik a szemészet, az egyéb szakellátások igénybe vétele, a nőgyógyászati ellátások, a gyógyteák, valamint a sporteszközök és sporttevékenységek finanszírozása. Sporteszközökre egyébként a fiatalabbak jóval többet költöttek, mint az idősek, azonban a sporttevékenységre majdnem ugyanannyit fordított a két korosztály.

„A legnagyobb különbség a két életkori csoport költése között a fiatalok javára a nőgyógyászati ellátások terén mutatkozik. Erre a fiatalabbak mintegy hatszor annyit fordítottak, mint az idősek, annak ellenére, hogy nem csak gyermekvállaláshoz kapcsolódik a nőgyógyászati ellátás, hanem számos szűrővizsgálatot is csak nőgyógyászok tudnak elvégezni. Itt sem mutatható ki tehát a megelőzési cél érvényesülése.” – mutat rá Semerédy.

Megyénként jelentős eltérések

Jelentős eltérés figyelhető meg az ország egyes területei között a számlákról tavaly felhasznált pénz mennyiségének tekintetében. Országos átlagban a pénztártagok 52 423 forintot költöttek. Ennél többet csak hét megyében – Borsod-Abaúj-Zemplén, Somogy, Pest, Jász-Nagykun-Szolnok, Csongrád, Baranya, Győr-Moson-Sopron – és Budapesten költöttek az fejenként. Az egy főre jutó költés tekintetében, mintegy 83 ezer forintos összeggel, Somogy megye volt a listavezető tavaly. A második és harmadik helyen Csongrád és Pest megye végzett közel 77 500 forinttal, míg Budapest csak a negyedik lett. A fővárosban az egy főre jutó költés átlagosan 71 550 forintot tett ki.

A legkevesebb pénzt, 5549 forintot pénztártagonként, Bács-Kiskun megyében használták fel. „Természetesen ez nem reprezentatív, hiszen egy-egy egészségpénztári ügyfélkör nem mutat egyenletes eloszlást országosan. Mindazonáltal megállapítható, hogy a nagy foglalkoztatókkal bíró közép-magyarországi, illetve dunántúli régiók foglalkoztatói szívesebben támaszkodnak az egészségpénztári konstrukciókra a javadalmazások körén belül” – mondja Semerédy.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG