A használt autók piacán trenddé vált, hogy a „dealerek” nem cégként importálják az autót, egyszerűen behozzák az országba, kiállítják a telephelyen, majd amikor elkel, hamisítanak hozzá egy adásvételi szerződést a külföldi eladó és a magyar vevő között. Így nem fizetik meg a környezetvédelmi termékdíjat, az áfát, a nyereségadót és az iparűzési adót. Ez autónként átlagosan 100–300 ezer forint kiesést jelent az államnak – mondta Fojt. Emiatt pedig nem csak az állam, hanem a vásárlók is buknak: mégpedig az egy év kötelező szavatosságot.
A fekete-szürke kereskedelem térnyerésének egyik oka a különbözeti áfa szabályozása. Ha a kereskedő egymillió forintért vásárol fel egy járművet, s azon kétszázezer forint értékű javítási munkát végeztet, majd másfél millióért adja el, az adóalapból nem vonhatja le a javításra költött összeget. Nem a 300 ezres haszon után, hanem a vételi és eladási ár közötti különbség után kell adóznia. Az MGOE a szabályozás megváltoztatását szorgalmazza a piaci és a költségvetési károk miatt - írja a Napi Gazdaság.
A szakember szerint a tervek szerint a jövő év végén induló járműtörténeti adatbázis majd tiszta helyzetet teremt - erről itt írtunk >>